Udskiftning af dårlige celler i batteri

Her kan du skrive med andre om batterier til elektriske køretøjer.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11153
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Udskiftning af dårlige celler i batteri

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Problemet er bare at opladningen ikke vil gå i gang når spændingen er så lav som den er.
Så jeg skal have en lidt afladt celle parallelt på samtidigt og når den så er opladt så skal den aflades igen før jeg kan starte opladningen igen og det tager vildt langt tid. Gider det ikke.
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1364
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: Udskiftning af dårlige celler i batteri

Ulæst indlæg af Landbo »

scootergrisen skrev: 23. maj 2023 16:36 Problemet er bare at opladningen ikke vil gå i gang når spændingen er så lav som den er.
Så jeg skal have en lidt afladt celle parallelt på samtidigt og når den så er opladt så skal den aflades igen før jeg kan starte opladningen igen og det tager vildt langt tid. Gider det ikke.
Ja det og mangle en oplader der kan teste en celle dutter ikke når når man roder i gamle litiumbatterier, det fandt jeg lynhurtigt ud af da det første defekte cykelbatteri lå på mit arbejdsbord. ;)

Hilsen Leif.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11153
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Udskiftning af dårlige celler i batteri

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Nej det er nærmest en umulig opgave uden en oplader/tester.
Med mindre jeg havde nye celler at sætte i der allesammen var ens så var det måske ikke nødvendigt med en oplader/tester.

Måske løsningen ved reparation af batteri ikke er at genbruge rammen.
Måske løsningen er at forberede en identiske ramme med celler og punktsvejset strips og så lad os sige der kom en person kørende til et batteriværksted så kunne batteriet åbnes og ledninger loddes over på den nye ramme forholdsvis hurtigt hvis ellers alt går vel.
Mangler stadigvæk at se en metode til at tage rammen fra hinanden.

Opret gerne nogle emner om reparation af batteri hvis du gider tage billeder af det når du laver noget.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11153
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Udskiftning af dårlige celler i batteri

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Så blev der fjernet 6 celler og sat 6 uoriginale celler i.

Knak noget af plastikken på rammen for at kunne tage cellerne ud. Det var faktisk ret let.
Knak det med en lille flad skruetrækker. Det gik så ud over plastikken på cellerne men hvis man vil undgå det så kan man sikkert gøre det ved f.eks. at smelte plastikken væk.

Så kunne de originale celler skubbes ud. De sidder lidt stramt i.
De 6 celler jeg satte i sidder ikke stramt så der er diameteren åbenbart en smule anderledes.

Nå men lodningen gik da bare helt elendigt.
Kan ikke få varmet det blyfri loddetin nok op til at det bliver flydende med min 30 watt loddekolbe.
Så fandt jeg på at bruge den med en anden type loddekoble samtidigt med og det hjalp så lidt.
Løb tør for loddetin så måtte bruge diverse klatter jeg havde liggende for at komme i mål.

Minusenden trækker åbenbart varmen hurtigt væk så det var sværrest at få loddetinnet til at flyde på minusenden.
Det blå plastik nær minusenden gik i revner pga. varmen. Det så helt elendigt ud.

Men jeg kom i mål og nu kan opladningen starter :party:
I omkring 5-14 sekunder så stopper opladningen :weeping:

Batteriet måler 47,1 volt efter de 6 celler med blå plastik kom i.
Målte 48,6 volt da opladningen var i gang.

Før de 6 celler med blå plastik kom i lod jeg mærke til at BMS måde kan finde på at blinke rødt nogle gange og lyse rød konstant andre gange.
Da der var 42,7 volt kunne den lyse rødt kontant.
Vil prøve at finde ud af hvad det betyder.

Kan BMS'en på en eller anden måde registrere at der ikke længere er 10 celler parallelt nu hvor der kun er 6 celler parallelt?

Håber ikke jeg har ødelagt noget.

Ser ud til opladeren virker fint sammen med det andet batteri så tror det er BMS'en der står for at afbryde opladningen.
6_celler_loddet_1.jpg
6_celler_loddet_2.jpg
6_celler_loddet_3.jpg
6_celler_loddet_4.jpg
6_celler_loddet_5.jpg
6_celler_loddet_6.jpg
6_celler_loddet_7.jpg
6_celler_loddet_8.jpg
6_celler_loddet_9.jpg
6_celler_loddet_10.jpg
6_celler_loddet_11.jpg
6_celler_loddet_12.jpg
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1364
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: Udskiftning af dårlige celler i batteri

Ulæst indlæg af Landbo »

scootergrisen skrev: 23. maj 2023 22:48
Nå men lodningen gik da bare helt elendigt.
Kan ikke få varmet det blyfri loddetin nok op til at det bliver flydende med min 30 watt loddekolbe.
Så fandt jeg på at bruge den med en anden type loddekoble samtidigt med og det hjalp så lidt.
Løb tør for loddetin så måtte bruge diverse klatter jeg havde liggende for at komme i mål.

Minusenden trækker åbenbart varmen hurtigt væk så det var sværrest at få loddetinnet til at flyde på minusenden.
Det blå plastik nær minusenden gik i revner pga. varmen. Det så helt elendigt ud.

Men jeg kom i mål og nu kan opladningen starter :party:
I omkring 5-14 sekunder så stopper opladningen :weeping:

Batteriet måler 47,1 volt efter de 6 celler med blå plastik kom i.
Målte 48,6 volt da opladningen var i gang.

Før de 6 celler med blå plastik kom i lod jeg mærke til at BMS måde kan finde på at blinke rødt nogle gange og lyse rød konstant andre gange.
Da der var 42,7 volt kunne den lyse rødt kontant.
Vil prøve at finde ud af hvad det betyder.

Kan BMS'en på en eller anden måde registrere at der ikke længere er 10 celler parallelt nu hvor der kun er 6 celler parallelt?

Håber ikke jeg har ødelagt noget.

Ser ud til opladeren virker fint sammen med det andet batteri så tror det er BMS'en der står for at afbryde opladningen.
Det er kun og skabe problemer for sig selv og bruge blyfrit loddetin da smeltepunktet er højere end det almindelige gammeldags og du dermed skal varme endnu mere på de stakkels celler, der jo ikke tåler ret megen varme. Du bør ikke have kolben på batteriet i mere end max 2 sekunder og derfor bør du lære at fortinne og bruge flush. Vil mene det ligeså er nødvendigt og bruge en kolbe der er meget mere varme i.

BMS'en kan formodentlig kun registrere spændingsforskellen der er over cellerne i de forskellige banker på batteriet. Men hvis spændingen bliver unormal høj/lav i en bank vil den formodentlig stoppe ladningen. Du må finde ud af hvad alt det blinkeri betyder.

Du bør måle spændingen over hver bank under opstart af ladningen for at tjekke den ikke stiger til en himmelhøj værdi over en bank.

Hilsen Leif.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11153
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Udskiftning af dårlige celler i batteri

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Jeg så én af LED'erne til balancering blinker.
Den til parallel 8 som er cirka 0,5 volt højere end de andre paralleller.
Så jeg har sat en glødetrådspære på til at dræne cellerne lidt så de kan komme ned omkring de andre.
Parallel 8 er på 4,00 volt og de andre er på omkring 3,60 volt.
Så det er måske bare derfor at opladningen stoppede efter få sekunder.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11153
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Udskiftning af dårlige celler i batteri

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Endelig noget der ligner succes :love:

Afladte parallel 8 der målte 4 volt et stykke tid og så vil opladningen gerne fortsætte i mere end nogle få sekunder.
Opladningen stopper når ladespændingen når op på 4,20 volt så det var vist derfor opladningen stoppede efter få sekunder før.

Så nu får den lige en del timer med glødetrådspæren sat til parallellen indtil den engang er nede omkring 3,60 volt ligesom de andre paralleller.

Kunne ikke umiddelbart mærke varme på lodningerne/ledningerne som jeg har sat på cellerne under det korte opladningsforløb jeg indtil videre har forsøgt.
Så langt så godt.
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1364
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: Udskiftning af dårlige celler i batteri

Ulæst indlæg af Landbo »

scootergrisen skrev: 24. maj 2023 02:41 Endelig noget der ligner succes :love:

Afladte parallel 8 der målte 4 volt et stykke tid og så vil opladningen gerne fortsætte i mere end nogle få sekunder.
Opladningen stopper når ladespændingen når op på 4,20 volt så det var vist derfor opladningen stoppede efter få sekunder før.

Så nu får den lige en del timer med glødetrådspæren sat til parallellen indtil den engang er nede omkring 3,60 volt ligesom de andre paralleller.

Kunne ikke umiddelbart mærke varme på lodningerne/ledningerne som jeg har sat på cellerne under det korte opladningsforløb jeg indtil videre har forsøgt.
Så langt så godt.
:thumbup:

Hilsen Leif.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11153
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Udskiftning af dårlige celler i batteri

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Det tog vist 5:20 at aflade fra 4,00 volt til 3,40 volt men venter lige på det hviler lidt. Måske spændingen stiger lidt.
Det tager vist væsentligt kortere tid at oplade én parallel fra 3,4 til 3,6 end at BMS'en skal balancere ved at aflade 12 paralleller fra 3,6 til 3,4 volt. Hvilket vist tager dage.
Så kan være jeg oplade den lidt.
Kunne da være meget sjovt hvis jeg kunne få alle paralleller til at have samme spænding.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11153
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Udskiftning af dårlige celler i batteri

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Tror i det er fint nok lavet med lodningerne og de ledninger jeg har brugt til at lodde det hele sammen?
Er lidt bekymret for varmeudvikling under opladning/afladning om loddetinnet eller ledningerne bliver varme hvis de er dimensioneret mindre end originalt og loddetinnet måske smelter osv.
Det er vel under afladning at strømstyrken er størst.
Besvar