Udskiftning af dårlige celler i batteri

Her kan du skrive med andre om batterier til elektriske køretøjer.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11153
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Udskiftning af dårlige celler i batteri

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Hvis jeg sætter en opladt celle på parallellen så kan jeg få opladningen til at starte i nogle sekunder. Så slukker den igen.
Muligvis fordi spændingen stiger for højt.
Nu har jeg sat min oplader + en opladt celle på parallellen men det har jeg ikke lige de store forhåbninger om kommer til at ændre meget. Det vil tage dage hvor jeg hele tiden skal have en ekstra celle på omkring 2,75 til 4 volt for at få opladningen i gang.
Øv.
Er ved at være lidt træt af det hele.
Kunne sætte de bedste celler fra det her batteri i det andet batteri men har godt nok ikke lige lyst til at gentage den proces en gang til.
Plus at hvis det så heller ikke går godt så kan jeg overhovedet ikke bruge min scooter.

Men jeg har da i hvert fald fået noget erfaring så kan jeg tage det med til når jeg skal bygge et batteri.
Ville gerne prøve at bygge et med 18650-celler men nej hvor er det irriterende at man ikke kan komme til cellerne enkeltvis.
Øv den ene parallel lige skulle gå i 0 volt her til sidste. Ellers havde det måske lykkedes.
Og jeg ved ikke hvorfor de gør det.
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1364
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: Udskiftning af dårlige celler i batteri

Ulæst indlæg af Landbo »

scootergrisen skrev: 22. maj 2023 18:27 Hvis jeg sætter en opladt celle på parallellen så kan jeg få opladningen til at starte i nogle sekunder. Så slukker den igen.
Muligvis fordi spændingen stiger for højt.
Nu har jeg sat min oplader + en opladt celle på parallellen men det har jeg ikke lige de store forhåbninger om kommer til at ændre meget. Det vil tage dage hvor jeg hele tiden skal have en ekstra celle på omkring 2,75 til 4 volt for at få opladningen i gang.
Øv.
Er ved at være lidt træt af det hele.
Kunne sætte de bedste celler fra det her batteri i det andet batteri men har godt nok ikke lige lyst til at gentage den proces en gang til.
Plus at hvis det så heller ikke går godt så kan jeg overhovedet ikke bruge min scooter.

Men jeg har da i hvert fald fået noget erfaring så kan jeg tage det med til når jeg skal bygge et batteri.
Ville gerne prøve at bygge et med 18650-celler men nej hvor er det irriterende at man ikke kan komme til cellerne enkeltvis.
Øv den ene parallel lige skulle gå i 0 volt her til sidste. Ellers havde det måske lykkedes.
Og jeg ved ikke hvorfor de gør det.
Ja det er surt, har du målt med dit Ohm-meter i et forsøg på at finde den dårlige celle ?

Hilsen Leif.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11153
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Udskiftning af dårlige celler i batteri

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Måler -0,968 ohm mellem plus og hver enkelt celles minus mens de sidder sammen. I den parallel med nær 0 volt.
Så det må vel betyde at der er forbindelse og at der ikke er kortslutning.
Men jeg gider ikke folde rammen ud igen og aflodde for at måle hver celle separat det er meget besværligt.
Kan af en eller anden grund kun få en måling med multimeter på ohm 2K diode og på den ene måde med ledningerne så jeg får en minusmåling (-0,968 ohm). Hvis jeg bytter om på ledningerne får jeg ikke nogen måling.
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1364
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: Udskiftning af dårlige celler i batteri

Ulæst indlæg af Landbo »

scootergrisen skrev: 22. maj 2023 22:46 Måler -0,968 ohm mellem plus og hver enkelt celles minus mens de sidder sammen. I den parallel med nær 0 volt.
Så det må vel betyde at der er forbindelse og at der ikke er kortslutning.
Men jeg gider ikke folde rammen ud igen og aflodde for at måle hver celle separat det er meget besværligt.
Kan af en eller anden grund kun få en måling med multimeter på ohm 2K diode og på den ene måde med ledningerne så jeg får en minusmåling (-0,968 ohm). Hvis jeg bytter om på ledningerne får jeg ikke nogen måling.
Ja man kan vel sige der sker en utilsigtet afladning. :detective:

Selv om du ikke "gider", bør du da fjerne den dårlige celle for at hindre dit store arbejde ikke er spildt. Du må op på "geden" igen.

En læring kunne også være du bør have de nødvendige måleinstrumenter, dvs. minimum en ordentlig oplader der kan måle dine cellers kapacitet samt et ordentligt ohmmeter beregnet til til måling af dine cellers indre impedans.

Hilsen Leif.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11153
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Udskiftning af dårlige celler i batteri

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Ja jeg mangler cirka det hele.
Så jeg tilføjer det løbende i en liste i et andet emne når jeg kommer på ting der er brug for.
Så kan vi forhåbentligt lave en fin liste/side til at lave hjemmelavet batteri.
Kunne være jeg skulle glo nogle flere videoer fra fabrikker så man kan se hvordan de gør.
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1364
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: Udskiftning af dårlige celler i batteri

Ulæst indlæg af Landbo »

scootergrisen skrev: 23. maj 2023 01:31 Ja jeg mangler cirka det hele.
Så jeg tilføjer det løbende i en liste i et andet emne når jeg kommer på ting der er brug for.
Så kan vi forhåbentligt lave en fin liste/side til at lave hjemmelavet batteri.
Kunne være jeg skulle glo nogle flere videoer fra fabrikker så man kan se hvordan de gør.
Der er stor forskel på hvordan man laver nye batterier af nye celler på en fabrik og den måde du skiller og flikker et gammelt batteri sammen hjemme på spisestuebordet igen af resterne/andre nyere celler. Men når folk ikke vil lodde batteriet sammen igen med en velegnet loddekolbe på mindst 300 Watt, så man undgår og varme cellerne unødigt op med et tykt lag tin, vil man også mangle en punktsvejse maskine til Li-Ion celler. Endelig vil 100 ml syrefrit flush til elektronik absolut også være et must under sammenlodningen.

Hilsen Leif.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11153
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Udskiftning af dårlige celler i batteri

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Prøvede at oplade parallellen men lige så snart jeg tage den extra (fuldt opladte) celle fra så begynder spændingen at falde og når jeg starter opladningen så går parallellen i minus som om der bruges strøm.
Og nu synes jeg spændingen er mere i minus end før.
Måler 417 ohm og der er tallet i plus på den parallel.
Alle de andre paralleller måler jeg omkring -800 - -900. Altså minus.
Minus ohm giver vel ikke meningen men minustegnet er måske fordi at vise diode da den er på diodeindstilling. Den ene ohmindstilling der vil give visning.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11153
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Udskiftning af dårlige celler i batteri

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Skulle jeg prøve at afmontere ledningen til den celle som er i minus og sætte den til en næsten opladt celle.
Så kan det være opladningen bliver ved.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11153
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Udskiftning af dårlige celler i batteri

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Jeg prøvede at afmontere en af de små ledninger fra BMS'en og give den strøm fra en opladt celle for at få BMS'en til at måle parallel som havende højere spænding så opladningen går i gang men ikke sikkert det var godt for den ståltråd jeg brugte blev også varm der de få sekunder opladningen går i gang så den har vel så opladt cellen gennem BMS'ens tynde printpladespor.

Så fik jeg foldet rammen ud og afloddet cellerne i parallel 8.
Ikke sikkert mine målinger giver noget mening men...
Hele parallellen målte 20 kOhm og falder konstant.
Hver enkelt celle måler -200 til -100 kOhm og falder konstant.

Målte 417 ohm før i den parallel.

Hver celle måler 0,52 volt.

Fatter nærmeste intet af at det jeg måler.
Men det er måske bare fordi cellerne er så dårlige at jeg kan ikke rigtig regne med noget.

Så vil jeg prøve at sætte 6 celler i fra et videokamerabatteri i parallel 8. Venter lide på to af dem oplades så deres spænding cirka er ens.

Men jeg er bange for at det jeg har lavet på første halvdel af rammen ikke er dimensioneret godt nok.
Altså at det måske bliver for varmt og smelter.

Håber jeg kan få opladningen til at gå i gang med de 6 celler der venter.
Kunne godt bruger noget succes efter alt det arbejde.
Nu skal jeg så bare til at ødelægge noget af rammens plastik for at få de 6 celler i uden at skulle aflodde alt.
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1364
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: Udskiftning af dårlige celler i batteri

Ulæst indlæg af Landbo »

scootergrisen skrev: 23. maj 2023 14:56 Jeg prøvede at afmontere en af de små ledninger fra BMS'en og give den strøm fra en opladt celle for at få BMS'en til at måle parallel som havende højere spænding så opladningen går i gang men ikke sikkert det var godt for den ståltråd jeg brugte blev også varm der de få sekunder opladningen går i gang så den har vel så opladt cellen gennem BMS'ens tynde printpladespor.

Så fik jeg foldet rammen ud og afloddet cellerne i parallel 8.
Ikke sikkert mine målinger giver noget mening men...
Hele parallellen målte 20 kOhm og falder konstant.
Hver enkelt celle måler -200 til -100 kOhm og falder konstant.

Målte 417 ohm før i den parallel.

Hver celle måler 0,52 volt.

Fatter nærmeste intet af at det jeg måler.
Men det er måske bare fordi cellerne er så dårlige at jeg kan ikke rigtig regne med noget.

Så vil jeg prøve at sætte 6 celler i fra et videokamerabatteri i parallel 8. Venter lide på to af dem oplades så deres spænding cirka er ens.

Men jeg er bange for at det jeg har lavet på første halvdel af rammen ikke er dimensioneret godt nok.
Altså at det måske bliver for varmt og smelter.

Håber jeg kan få opladningen til at gå i gang med de 6 celler der venter.
Kunne godt bruger noget succes efter alt det arbejde.
Nu skal jeg så bare til at ødelægge noget af rammens plastik for at få de 6 celler i uden at skulle aflodde alt.
Du bør prøve og lade cellerne op en efter en i den dårlige bank for at lure hvordan de opfører sig og sorterer de dårlige celler fra.

Der er absolut ikke noget der må blive varmt når du lader eller batteriet er i ro.

Man kommer langt med hot glue og monteringslim som substitut for en ramme, bare pas på det ikke tager overhånd!

Hilsen Leif.
Besvar