Udskiftning af dårlige celler i batteri

Her kan du skrive med andre om batterier til elektriske køretøjer.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11143
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Udskiftning af dårlige celler i batteri

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Synes ikke det har hjulpet meget at forsøge at oplade de dårlige celle med opladeren.
Skulle bare have taget alle de celler hvor spændingen var nær 0 ud fra starten.
Det har jeg så gjort nu så batteriet er gået fra 10 paralleller til 6 paralleller.
Hvis ellers alle cellerne i rammerne snart har en tilfredsstillende spænding så tror jeg at jeg vil prøve at samle batteriet sådan igen. Måske går jeg ned til 5 paralleller hvis der stadig er dårlige celler.

Men hvad så når opladeren er på 5 ampere og batteriet så har halvt så mange paralleller.
Bliver cellerne så opladt med for høj strømstyrke?

Hvordan regner man ud hvilken strømstyrke man kan oplade med?
Standardopladning for cellen er angivet til 1250 mA.
Skal man så bruge en 12,5 ampere oplader (1250 mA * 10 paralleller) til det oprindelige batteri og 7,5 ampere oplader (1250 mA * 6 paralleller) hvis man har fjernet en del celler som jeg har gjort?
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1342
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: Udskiftning af dårlige celler i batteri

Ulæst indlæg af Landbo »

scootergrisen skrev: 20. maj 2023 03:12 Synes ikke det har hjulpet meget at forsøge at oplade de dårlige celle med opladeren.
Skulle bare have taget alle de celler hvor spændingen var nær 0 ud fra starten.
Det har jeg så gjort nu så batteriet er gået fra 10 paralleller til 6 paralleller.
Hvis ellers alle cellerne i rammerne snart har en tilfredsstillende spænding så tror jeg at jeg vil prøve at samle batteriet sådan igen. Måske går jeg ned til 5 paralleller hvis der stadig er dårlige celler.

Men hvad så når opladeren er på 5 ampere og batteriet så har halvt så mange paralleller.
Bliver cellerne så opladt med for høj strømstyrke?

Hvordan regner man ud hvilken strømstyrke man kan oplade med?
Standardopladning for cellen er angivet til 1250 mA.
Skal man så bruge en 12,5 ampere oplader (1250 mA * 10 paralleller) til det oprindelige batteri og 7,5 ampere oplader (1250 mA * 6 paralleller) hvis man har fjernet en del celler som jeg har gjort?
Ja det ville nok have været lidt nemmere hvis du ville høre lidt efter. :mrgreen:

Jamen, du fordeler bare de 5 Amp mellem de resterende celler. Dvs. 5A/10 celler eller 5A/6 celler eller 5A/5 celler. Det er dog kun gældende hvis alle cellerne er ens elektrisk i hver bank. Har du 3 celler der kan gemme 2000 mA hver og 3 celler der kan indeholde 100 mA hver vil de 3 gode celler blive udsat for den dobbelte ladestrøm i den bank.

Det skal så siges at hvis der også er stor forskel på hvor stor en effekt de forskellige banker kan indeholde, vil de banker der kan holde den laveste effekt kunne blive udsat for overspænding hvis din BMS ikke kan finde ud af og reducerer ladestrømmen til den samlede batteripakke. Dvs. det tager meget lang tid og lade batteriet op hvis der er ubalance imellem de forskellige banker, noget du vist før har oplevet.

Hilsen Leif.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11143
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Udskiftning af dårlige celler i batteri

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Så fik jeg loddet halvdelen af batteriet sammen.
Det gik fint at lodde på enden af de afklippede strips der sidder på cellerne men af en eller anden grund går det dårligt at lodde lige der hvor stripsen er svejset på cellen. Ved om om det er fordi varmen hurtigere kommer væk der og min loddekoble er for lille.
Fik lavet kortslutninger flere gange med loddekolben og uisoleret ledning.
Skulle nok have ladet ledningen køre hele vejen i stedet for kun over de tomme pladser.
lodning_af_celler_1.jpg
lodning_af_celler_2.jpg
lodning_af_celler_3.jpg
lodning_af_celler_4.jpg
lodning_af_celler_5.jpg
lodning_af_celler_6.jpg
lodning_af_celler_7.jpg
lodning_af_celler_8.jpg
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1342
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: Udskiftning af dårlige celler i batteri

Ulæst indlæg af Landbo »

Ja det kniber "lidt" med varmen i loddekolben. Glæder mig til en rapport om hvordan batteriet opfører sig efter den omgang.

Hilsen Leif.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11143
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

scootergrisen

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Hold nu op med lodning og røg. :detective:
Tror jeg har loddet over 4/5 nu så kunne være det er færdigt nok i morgen til at prøve at oplade det med scooterens oplader.
Så kan jeg da godt forstå de punktsvejser det på fabrikker alene pga. den tid det ville tage at lodde.
Der kom et brandmærke på underlaget så har nok kortsluttet noget mod loddekolbe eller ledning på den ene side af rammen mens jeg har loddet og så har det gjorde en tynd strip meget varm på modsatte side af hvor jeg arbejdede så kunne ikke engang se det.
Så der er rigeligt med muligheder for kortslutning og brand.
Det kunne være et emne for sig selv. Altså hvad man skal gøre for at undgå det. Bruge handsker, isoleret værktøj og ikke brandbart underlag osv.
Gad vide hvor langt jeg kan køre med det batteri jeg nu er ved at samle.

Kunne godt tænke mig at prøve at lave et 1 parallel batteri først af de resterende celler men ladestrømmen bliver måske for høj.
Kunne være sjovt at have et batteri til scooterne der er så lille man kan have det i lommen.

... kunne selvølfelig ikke vente med at lodde mere så nu har jeg næsten loddet det hele færdigt.
Så måler jeg lige spændingen på cellerne og så er der selvfølgelig en parallel der er nede på nær 0 volt. :weeping:
Så prøvede jeg at aflodde to af cellerne for at kunne måle dem separat men de vise begge nær 0 volt så én dårlig celle har så åbenbbart hevet alle ned på nær 0 volt.
Gad vide om det er fordi jeg har haft varme på for længe med loddekolben.
Øv det måtte de da gerne lige have lade været med at gøre nu jeg næsten var færdig.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11143
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Udskiftning af dårlige celler i batteri

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Så fik jeg loddet det sidste.
Batteriet måler 42,7 volt.

Prøvede at sætte opladeren til.
BMS'en tænder (grøn LED lyser) men opladningen går ikke igen.
:party:

Ved ikke om batteriets spænding er for lav til at opladningen vil gå i gang.
Eller om jeg har samlet noget forkert.

Rimelig nervøs for at der går ild i noget.
Fik selvfølgelig lavet flere gnist under lodning af ledningerne til BMS og de to tykke ledninger til plus og minus.
Hvis man laver en kortslutning af starten hvor man samler batteriet så er det måske 1 eller 2 celler man kortslutter men her til sidste der er det måske 12 celler i mit tilfælde at man kortslutter med dertilhørende kraftigere strømstyrke.
Den ene gang var det så kraftigt at en strip smeltede over hvor jeg havde loddet en kort ledning på og det faldt på guldet og dansede lidt rundt glødende. Måske 5 sekunder.
Ved ikke om det var loddetinnet eller strippen der kunne brænde sådan men der lader virkelig til at være potentiale for brand. Det er lidt uhyggeligt.
Så kunne man isolere alt det man ikke arbejder med med tape men gider man det.
Ved ikke om man kan få en isoleret loddekolbe i stedet for at det er en lang metalstang men det kunne da hjælpe lidt på det.

Håber ikke der sker noget med batteri ved at lade det stå.
Er nervøs for om der går ild i det.
Overvejer at sætte det udenfor.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11143
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Udskiftning af dårlige celler i batteri

Ulæst indlæg af scootergrisen »

hjemmefusketbatteri_1.jpg
hjemmefusketbatteri_2.jpg
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1342
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: Udskiftning af dårlige celler i batteri

Ulæst indlæg af Landbo »

scootergrisen skrev: 22. maj 2023 00:31 Så fik jeg loddet det sidste.
Batteriet måler 42,7 volt.

Prøvede at sætte opladeren til.
BMS'en tænder (grøn LED lyser) men opladningen går ikke igen.
:party:

Ved ikke om batteriets spænding er for lav til at opladningen vil gå i gang.
Eller om jeg har samlet noget forkert.

Rimelig nervøs for at der går ild i noget.
Fik selvfølgelig lavet flere gnist under lodning af ledningerne til BMS og de to tykke ledninger til plus og minus.
Hvis man laver en kortslutning af starten hvor man samler batteriet så er det måske 1 eller 2 celler man kortslutter men her til sidste der er det måske 12 celler i mit tilfælde at man kortslutter med dertilhørende kraftigere strømstyrke.
Den ene gang var det så kraftigt at en strip smeltede over hvor jeg havde loddet en kort ledning på og det faldt på guldet og dansede lidt rundt glødende. Måske 5 sekunder.
Ved ikke om det var loddetinnet eller strippen der kunne brænde sådan men der lader virkelig til at være potentiale for brand. Det er lidt uhyggeligt.
Så kunne man isolere alt det man ikke arbejder med med tape men gider man det.
Ved ikke om man kan få en isoleret loddekolbe i stedet for at det er en lang metalstang men det kunne da hjælpe lidt på det.

Håber ikke der sker noget med batteri ved at lade det stå.
Er nervøs for om der går ild i det.
Overvejer at sætte det udenfor.
:weeping: Slet ingen røg ? :mrgreen:

Der burde være 3.28 over hver bank hvis alle bankerne har ens spænding, men ellers kan du lade alle bankerne op til samme spænding med fullefiopladeren og håbe på ladningen af batteriet starter op.

Mål lige spændingen over hver bank inden du påbegynder opladningen af bankerne enkeltvis. ;)

Hilsen Leif.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11143
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Udskiftning af dårlige celler i batteri

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Jo når loddekolben rør noget plastik eller kortslutter noget så kan der komme lidt røg.
Der var fint cirka 3,6 volt på alle paralleller indtil det hele var loddet sammen så var der én parallel som gik ned på nær 0 volt.
Ved ikke hvordan det kan lade sig gøre. Men det lader til at være det der er sket med batteri inden jeg gik i gang.
Ligesom om én celle kortslutter og så trækker den de andre celler ned til 0 volt men ved det ikke. Gætter bare.
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1342
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: Udskiftning af dårlige celler i batteri

Ulæst indlæg af Landbo »

scootergrisen skrev: 22. maj 2023 15:53 Jo når loddekolben rør noget plastik eller kortslutter noget så kan der komme lidt røg.
Der var fint cirka 3,6 volt på alle paralleller indtil det hele var loddet sammen så var der én parallel som gik ned på nær 0 volt.
Ved ikke hvordan det kan lade sig gøre. Men det lader til at være det der er sket med batteri inden jeg gik i gang.
Ligesom om én celle kortslutter og så trækker den de andre celler ned til 0 volt men ved det ikke. Gætter bare.
Der er ingen grund til at gætte, hvis en celle i en bank kortsluttereller vil den også aflade de andre celler der jo sidder parallel med cellen. Du kan måle med et ohmmeter, i hvilken celle der er kortslutning efter fralodning af alle celler i den omtalte bank. Jeg ville nu prøve om fullefiopladeren ikke kunne lade omtalte bank lidt op, forudsat den kan tåle og kortslutte. Hvis du har en gammel USB oplader kan du også bruge den som oplader ved at sætte en 12 volt forlygtepærer i serie, dog skal du så overvåge opladningen manuelt da en Li-Ion celle jo ikke tåler mere end 4,2 Volt over sig. Normalt er det den røde og sorte ledning i et USB stik der bærer 5 Volt men tjek lige med voltmeteret inden .................... ;)

Måske du klatter med dit loddetin. :roll:

Hilsen Leif.
Besvar