Udskiftning af dårlige celler i batteri

Her kan du skrive med andre om batterier til elektriske køretøjer.
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1364
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: Udskiftning af dårlige celler i batteri

Ulæst indlæg af Landbo »

scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11153
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Udskiftning af dårlige celler i batteri

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Så har jeg samlet batteriet og fik jeg kørt en til tur.
Det blev vist også til 5 km på batteri 1.
Topfarten er det samme med begge batterier (21 km/t vandret) så der er vist ikke lavere topfart pga. færre paralleller.
Så det var vist det batteri-skille-ad-lodde-celler-samle-eventyr for denne gang.
Så føler jeg mig noget mere klar til at bygge et batteri med nye celler med alt det jeg fik lært.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11153
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Udskiftning af dårlige celler i batteri

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Så sagde det POP! igen.
Fandt vist den celle der gik hul på ved at lugte mig frem.
Ved ikke om det er en celle jeg har forsøgt at oplade for nyligt men har ellers ikke gjort så meget ved de celler jeg har taget ud de seneste dage andet end de har ligget ved siden af hinanden og måske stripsne har rørt ved hinanden.
På den her celle er det meget tydeligt at se forseglingen er brudt for låget er poppet helt op.
Spændingen er f.eks. på omkring 2 volt og så falder den til 0,00 volt hvis jeg tilslutter en 10 watt glødetrådspære.
poppet_celle_1.jpg
poppet_celle_3.jpg
poppet_celle_2.jpg
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1364
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: Udskiftning af dårlige celler i batteri

Ulæst indlæg af Landbo »

scootergrisen skrev: 31. maj 2023 12:01 Så sagde det POP! igen.
Fandt vist den celle der gik hul på ved at lugte mig frem.
Ved ikke om det er en celle jeg har forsøgt at oplade for nyligt men har ellers ikke gjort så meget ved de celler jeg har taget ud de seneste dage andet end de har ligget ved siden af hinanden og måske stripsne har rørt ved hinanden.
På den her celle er det meget tydeligt at se forseglingen er brudt for låget er poppet helt op.
Spændingen er f.eks. på omkring 2 volt og så falder den til 0,00 volt hvis jeg tilslutter en 10 watt glødetrådspære.
Din skødesløshed ender en dag med du får hele huset brændt ned. På dumpen med de gamle mishandlede celler og opbevar dine scooterbatterier på et sted hvor de ikke kan starte en ildløs hvis de går hen og selvantænder.

Hilsen Leif.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11153
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Udskiftning af dårlige celler i batteri

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Hvorfor skulle de selvantænde?

Ser ud til at der ikke burde være forbindelse i cellen når den har sagt POP! men at jeg alligevel kan måle spænding fordi væsken skaber forbindelse over en isolatorring.
Men at spændingen falder til 0,00 volt når en 10 watt glødetrådspære tilsluttes. Så det kunne måske være en metode til at finde celler hvor forbindelsen/forseglingen er brudt.
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1364
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: Udskiftning af dårlige celler i batteri

Ulæst indlæg af Landbo »

scootergrisen skrev: 1. juni 2023 05:36 Hvorfor skulle de selvantænde?

Ser ud til at der ikke burde være forbindelse i cellen når den har sagt POP! men at jeg alligevel kan måle spænding fordi væsken skaber forbindelse over en isolatorring.
Men at spændingen falder til 0,00 volt når en 10 watt glødetrådspære tilsluttes. Så det kunne måske være en metode til at finde celler hvor forbindelsen/forseglingen er brudt.
Det er det der sker når du ser en ildløs i Li-Ion celler, elektrolytten koger og brænder af.

Defekte celler er stadig utroligt nemme at finde med et voltmeter, har spændingen været under 2,5 Volt i længere tid er den defekt og udgør i uheldigste fald en brandfare.

Ok, du vil åbenbart stadig gerne brænde "hytten" ned. ;)

Hilsen Leif.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11153
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Udskiftning af dårlige celler i batteri

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Hvordan skulle der gå ild i det?
Hvordan finder jeg ud af om cellen er defekt med multimeter?
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1364
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: Udskiftning af dårlige celler i batteri

Ulæst indlæg af Landbo »

scootergrisen skrev: 1. juni 2023 17:48 Hvordan skulle der gå ild i det?
Ved at cellen bliver varm af helvedet til så overtryksventilen "popper" og omgivelserne bliver antændt.
scootergrisen skrev: 1. juni 2023 17:48
Hvordan finder jeg ud af om cellen er defekt med multimeter?
Ved at læse samt forstå forrige post fra mig.

Citat af mig selv: "Defekte celler er stadig utroligt nemme at finde med et voltmeter, har spændingen været under 2,5 Volt i længere tid er den defekt (underforstået cellen) og udgør i uheldigste fald en brandfare." Citat slut.

Leif.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11153
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Udskiftning af dårlige celler i batteri

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Det er ikke noget jeg kan genkende det du skriver om at cellen bliver så varm og omgivelser der bliver antændt.

Mit multimeter er i stand til at give en måling her og nu. Ikke tilbage i tiden.
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1364
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: Udskiftning af dårlige celler i batteri

Ulæst indlæg af Landbo »

scootergrisen skrev: 1. juni 2023 18:41 Det er ikke noget jeg kan genkende det du skriver om at cellen bliver så varm og omgivelser der bliver antændt.

Mit multimeter er i stand til at give en måling her og nu. Ikke tilbage i tiden.
Det har du så været forskånet for indtil videre, måske du ikke er heldig næste gang!

Du må have en meget dårlig hukommelse, siden du ikke længere erindre hvorfor de celler blev hevet ud af batteripakken. En anden mulighed kunne være du køber et milliohmmeter beregnet til og måle den indre modstand i en celle. ;)

Vær forsigtig og fornuftig, Leif.
Besvar