Lidt om om/op-bygning af Li-Ion batterier til vores EL køretøjer.

Her kan du skrive med andre om batterier til elektriske køretøjer.
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1342
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Lidt om om/op-bygning af Li-Ion batterier til vores EL køretøjer.

Ulæst indlæg af Landbo »

Nu blev jeg jo snydt i Kinaland med hensyn til de LiFePO4 celler jeg bestilte ved en forhandler man ikke har hørt om før. Har så fået alle mine penge tilbagebetalt.

Istedet har jeg nu 3 stk 60 Volt 20Ah Li-Ion pakker på vej fra Kinaland fra en sælger der har et godt ry for at levere den vare der er lovet og man så må betale lidt mere for varen end ved andre leverandører.

Jeg vil så her beskrive ombygningen af batteripakkerne så de tre bliver samlet i en pakke med en ny programerbar BMS og det betyder at pakken så passer til alle 60 Volts elektriske køretøjer der er født med blybatterier. Batteripakken vil så formodentlig IKKE kunne bruges på/i en scooter der er født med et Li-Ion batteri.

Minimum værktøj for at arbejde med det elektriske i en elektrisk tuk-tuk må være, et voltmeter og et Amperemeter der kan holde til de strømme der løber i køretøjet, her er et tangamperemeter en ikke helt dum investering. Ligeledes er en god lavvolts loddekolbe uundværlig så man ikke ødelægger de delikate FET transistore der findes i de elektroniske kredsløb.

Ydermere vil det være en lettelse man også har et gennemgangsmeter med en extern shunt der kan måle Volt, Amp, Watt og Energimåling (Wh) som denne:

https://cdon.dk/bygning-og-varktoj/wz-d ... -p92591302

Instrumentet kan også monteres fast i en elektrisk tuk-tuk, så man har en ide om hvor meget kraft og saft der er på/tilbage på ens batterier.

Der er en bedre beskrivelse af instrumentet her: https://alexnld.com/product/wz-dm50-vol ... t-monitor/

Samme instrument kan iøvrigt købes på Alienexpress for omkring kr. 120 for dem der tør. ;)

https://www.aliexpress.com/item/1005004327029945.html

Og findes også i en 100 Amp udgave med typenummeret WZ-DM100.

Serien fortsættes når der kommer stumper fra Kinaland, Leif.
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1342
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: Lidt om om/op-bygning af Li-Ion batterier til vores EL køretøjer.

Ulæst indlæg af Landbo »

Så ankom den første stump til batteri projektet fra Kinesien, nemlig laderen. Bestilling afgivet d. 14 Marts og ankommet d. 27 Marts på bopælen. Laderen er bestilt med triangleplug på batterisiden samt et EU stik til 230 Volt. Prisen var overkommelig, 210 devaluerede Danske kr incl fragt direkte til ens dør.

https://www.aliexpress.com/item/1005003 ... 18026OAuSP

P1000052.JPG
P1000056.JPG
Hilsen Leif.
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1342
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: Lidt om om/op-bygning af Li-Ion batterier til vores EL køretøjer.

Ulæst indlæg af Landbo »

For ca 14 dage siden ankom batterierne så, grundet travlhed med andre gøremål har jeg ikke nået og gøre andet ved projektet end og måle energien i dem under belastning.

Først batteripakkerne som de ser ud efter udpakningen.
P1000070.JPG
Åbning af den første batteripakke med det formål og sammenbygge alle tre mede en ny programmerbar BMS.
P1000071.JPG
Lidt mere afklædning.
P1000072.JPG
Så er jeg ved at komme ind til det "hellige".
P1000073.JPG
Elektronikken der ses oven på elementerne er den orginale Batteri Mangement System, der i alt sin enkelthed består af 1 transistor i serie med en lille modstand over hver bank (række af celler i parallel) i batteriet, 16 ialt + en computer med en Analog til Digital converter for hver bank, så computeren kan måle over hvilken bank der står de højeste spændinger under opladning og dermed koble en modstand parallel over hver bank der har den/de højeste spændinger så spændingen falder lidt igen. På den måde ballancerer man spændingen under opladningen af hver bank. Den BMS der sidder i hvert af batterierne, er der ikke noget kredsløb til udkobling af af batteriet i det tilfælde det kortsluttes, ikke engang en simpel smeltesikring er der blevet råd til, hvilket jeg finder skuffende da det jo er en ret potent brandbombe man sidder med hvis det bliver kortslutet. :roll:

Fortsættes, Leif.
Senest rettet af Landbo 29. maj 2023 11:34, rettet i alt 6 gange.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11143
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Lidt om om/op-bygning af Li-Ion batterier til vores EL køretøjer.

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Ser godt ud.

Nogle forhandlere af kabinescootere tilbyder batterier fra RS batteri hvor man f.eks. kan købe 3 lignende batterier og så bliver de på en eller anden måde sat sammen.
Så hvis du kunne finde ud af hvordan de laver det så kunne du måske gøre det samme.
Personligt ville jeg have mindre batterier der separat kan flyttes rundt ligesom du har nu i stedet for ét stort tungt batteri men kan jo være du er ligeglad.

Du kan tage nogle billeder af BMS'erne hvis du tager dem af så vi kan undersøge dem. Ikke at jeg synes du skal tage dem af.
Kiggede lidt på nogle andre BMS'er med det udseende og der står de har beskyttelse mod kortslutning.

Der skal ikke meget til at overtræde advarslen.
Der står du ikke må røre ved beltery :wtf:

QR-koden ser ud til at være: https://liitokala.de.aliexpress.com.
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1342
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: Lidt om om/op-bygning af Li-Ion batterier til vores EL køretøjer.

Ulæst indlæg af Landbo »

scootergrisen skrev: 29. maj 2023 02:47
Nogle forhandlere af kabinescootere tilbyder batterier fra RS batteri hvor man f.eks. kan købe 3 lignende batterier og så bliver de på en eller anden måde sat sammen.

Så hvis du kunne finde ud af hvordan de laver det så kunne du måske gøre det samme.
Personligt ville jeg have mindre batterier der separat kan flyttes rundt ligesom du har nu i stedet for ét stort tungt batteri men kan jo være du er ligeglad.
Der er jo lige nøjagtig en sammenbygning af de tre færdiglavede batterier jeg er begyndt på. ;)

Der er ingen grund til at have tre mindre løse batterier monteret i et køretøj med tre hjul når man kan nywes med et enkelt større. Et stort gør også slidet på cellerne mindre ved de ikke belastes så hårdt under afladning (faktisk kun 1/3 del) under kørslen som hvis der kun var et lille.

Jeg havde naturligvis køreplanen klar til ombygningen allerede inden de tre batterier blev bestilt, så jeg ser ingen grund til at lave den om. ;)
scootergrisen skrev: 29. maj 2023 02:47
Du kan tage nogle billeder af BMS'erne hvis du tager dem af så vi kan undersøge dem. Ikke at jeg synes du skal tage dem af.

Kiggede lidt på nogle andre BMS'er med det udseende og der står de har beskyttelse mod kortslutning.
De BMS'er der sidder i de tre batteripakker er det arveste skrammel i forhold til den nye der bliver indsat, der både klare balancering, overbelastnings sikring, kortslutnings sikring og kan kontrollerer hvor høj max/min spænding kan blive over bankerne af batteripakken for absolut længst levetid. Jeg kan under alle omstændigheder heller ikke liigggeeee greje hvad der sker elektrisk hvis de de skulle bibeholdes!

Og nej, de BMS'er batterierne blev leveret med mangler en meget vigtig detalje for at kunne kortslutningssikre batteriet, nemlig den simple der mangler enten den røde plusledning eller sorte minusledning går ind gennem printet og gennem nogle kraftige feet transistorer så de kan afbrydes (her er der 0 Ohm gennem de to sorte ledninger der er påloddet printet), så der er noget du helt overser i sammenligning med de BMS'er du har kigget på.
scootergrisen skrev: 29. maj 2023 02:47
Der skal ikke meget til at overtræde advarslen.
Der står du ikke må røre ved beltery :wtf:

QR-koden ser ud til at være: https://liitokala.de.aliexpress.com.
Årh, den/de advarseler tager jeg nu ganske rolig. Kan faktisk ikke forstå Liitokala tør sælge med alle de advarsler de klistre på deres produkter. :crazy: :lol:

Hilsen Leif.
Senest rettet af Landbo 29. maj 2023 14:14, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1342
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: Lidt om om/op-bygning af Li-Ion batterier til vores EL køretøjer.

Ulæst indlæg af Landbo »

P1000079.JPG
BMS fra Liitokala batterierne, hvor man tydeligt kan se de plus og minus forbindelserne (de tykkeste ledninger med fortinnede ender), der har været loddet direkte på batteriets plus og minuspol.
P1000077.JPG
Lidt flere billeder af den første strippede pakke:
P1000080.JPG
P1000078.JPG
Fortsættes, Leif.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11143
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Lidt om om/op-bygning af Li-Ion batterier til vores EL køretøjer.

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Der er ikke nogle rammer i.
Så kan være du skal give dem noget styrke så ikke batteriet bukker.
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1342
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: Lidt om om/op-bygning af Li-Ion batterier til vores EL køretøjer.

Ulæst indlæg af Landbo »

scootergrisen skrev: 29. maj 2023 16:43 Der er ikke nogle rammer i.
Så kan være du skal give dem noget styrke så ikke batteriet bukker.
Nej, der er kun noget kraftigt tape omkring for at holde cellerne sammen på plads og naturligvis de strips der er punktsvejset på cellerne for at skabe elektrisk kontakt. De gule plastic plader hjælper naturligvis også en smule med stivheden men er formodentlig indsat for man ikke skal kunne stikke noget spidst ind mellem cellerne og også som en ekstra stivhed. Det blå krympefleks holder også en smule sammen på pakken. Pakken er så stiv orginalt, at den formodentlig kan bruges som et morderisk slagvåben uden at tage skade. Som jeg vist før har nævnt, er der mange måder og sætte et Li-Ion batteri sammen på.

Nej nej nej, der skal ingen ramme i da det er alt rigeligt og holde pakken sammen med noget godt klisterbånd. :ugeek:

Hilsen Leif.
Besvar