240 Amp's LiFePO4 celler på vej fra Kinaland.

Her kan du skrive med andre om batterier til elektriske køretøjer.
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1340
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

240 Amp's LiFePO4 celler på vej fra Kinaland.

Ulæst indlæg af Landbo »

Har sittet her den sidste uge og ventet på de optræder som afsendt i DHL's pakkesporing, før jeg har turde fortælle om nyheden. De skulle ankomme den 15 Dec på på adressen her med både told og moms betalt. Jeg har dog kun betalt et meget beskedent beløb pr celle, så det bliver spændende og måle kapasiteten på hver celle når de kommer frem.

Hilsen Leif.
Brugeravatar
GYS
9. Rang
9. Rang
Indlæg: 405
Tilmeldt: 20. september 2012 00:25
Scootere: Yamasaki GYS
Motorcykel: Duke 200

Re: 240 Amp's LiFePO4 celler på vej fra Kinaland.

Ulæst indlæg af GYS »

Sådan nogen kina-batterier, er de så ligeså gode, og ligeså sikre, som batterier fra Panasonic eller Samsung?

Er ikke noget med, at det er svært og kræver en helt masse godkendelser, for at kunne importere batterier fra Kina?
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1340
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: 240 Amp's LiFePO4 celler på vej fra Kinaland.

Ulæst indlæg af Landbo »

GYS skrev: 27. november 2022 01:34 Sådan nogen kina-batterier, er de så ligeså gode, og ligeså sikre, som batterier fra Panasonic eller Samsung?

Er ikke noget med, at det er svært og kræver en helt masse godkendelser, for at kunne importere batterier fra Kina?
Nu laver Panasonic eller Samsung mig bekendt slet ikke LiFePO4 celler, så det spørgsmål kan næppe besvares. :detective:

Ikke mig bekendt, når man som privatperson gør det og det er Kineserne selv der står for importen til et tegnedrengs venligt EU land. Dermed har firmaet også inkluderet oms/moms og told i den pris jeg betaler. ;) :mrgreen:

Hilsen Leif.
Brugeravatar
rjskib
8. Rang
8. Rang
Indlæg: 246
Tilmeldt: 30. januar 2020 13:20
Scootere: Fønix City Cabino2
Dream Bike (Bilka model)
Knallert Yingang LM50 Little Monster
Geografisk sted: Herning

Re: 240 Amp's LiFePO4 celler på vej fra Kinaland.

Ulæst indlæg af rjskib »

Hej.

Det bliver spændende. I dag har jeg tumlet med et par produkter fra Kina, ikke med det største held. Jeg håber virkelig, at dine celler er meget bedre.

Når man kigger youtube videoer med LiFePO4, så bliver der kigget på vægten og om det er A-grade eller B-grade. Jeg er ikke helt sikker på, hvad "grade" dækker over (men skulle vist dække over, hvor meget af den lovede kapasitet cellen kan præsterer).

//Jørgen
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1340
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: 240 Amp's LiFePO4 celler på vej fra Kinaland.

Ulæst indlæg af Landbo »

rjskib skrev: 27. november 2022 20:10 Hej.

Det bliver spændende. I dag har jeg tumlet med et par produkter fra Kina, ikke med det største held. Jeg håber virkelig, at dine celler er meget bedre.

Når man kigger youtube videoer med LiFePO4, så bliver der kigget på vægten og om det er A-grade eller B-grade. Jeg er ikke helt sikker på, hvad "grade" dækker over (men skulle vist dække over, hvor meget af den lovede kapasitet cellen kan præsterer).

//Jørgen
Det er vel ikke cellerne det er galt med men dine spændingsomsættere. ? Noget sådanne elektronik plejer nok og kunne holde sine specs.

Så vidt jeg har kunne blive klar over dækker ordet "grade" inden for den branche noget om måden cellerne er pakket ind til forsendelse. Jeg kan så også godt have misset et eller andet på vejen. :mrgreen:

Mine celler bliver også kaldt grade A men til den pris jeg har givet for dem (140 USD for et sæt af 8 celler) er jeg godt tilfreds hvis de bare ligger en smule under den opgivet kapasitet. Grunden til jeg købte 3 sæt af 8, er at så er det sælger der mister pengene til told og moms, hvis de er så ringe at jeg bliver nødt til og kræve en refund på varene.

https://www.aliexpress.com/item/1005004 ... 1802Xb89ty

Hilsen Leif.
Brugeravatar
rjskib
8. Rang
8. Rang
Indlæg: 246
Tilmeldt: 30. januar 2020 13:20
Scootere: Fønix City Cabino2
Dream Bike (Bilka model)
Knallert Yingang LM50 Little Monster
Geografisk sted: Herning

Re: 240 Amp's LiFePO4 celler på vej fra Kinaland.

Ulæst indlæg af rjskib »

Hej Leif.

Jeg må hellere svare i "din tråd", som man bør.

Det er nok nemmest at lade og aflade alle celler på en gang. Jeg havde noget bøvl med at få fremstillet lader + aflademodstand. Det kræver så en del forlygtepærer, som du nok har på lager (jeg har gemt vores delvis sprungne, netop til selvsamme formål). Du kommer så "kun" til at aflade med ca 10 ampere, hvilket jeg ikke tror er et problem. Jeg synes at jeg ville prøve med en afladning, der lignende virkelighedens verden (pga dårlige erfaringer med blybatterier og store afladestrømme). Pas på ikke at blive solbrændt, når du er i nærheden af 10 til 12 tændte pærer ;) ;).

Hvis der mangler 10 til 20 % ville jeg også kunne leve med det, til den batteripris.

Til vores batterier fulgte der faste Bushbars med. Er de gode at bruge i et bumpende køretøj? Vores nuværende batterier er forbundet med blødt kabel, så terminalerne ikke bliver ødelagt.

Du skriver at du måske kun vil montere 19 celler. Jeg vil forsøge mig med 20 celler, som så giver noget der ligner 5% længere rækkevidde. Spændingerne er stadig inden for hvad blybatterierne svinger i mellem.

//Jørgen
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1340
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: 240 Amp's LiFePO4 celler på vej fra Kinaland.

Ulæst indlæg af Landbo »

rjskib skrev: 29. november 2022 20:40 Hej Leif.

Jeg må hellere svare i "din tråd", som man bør.

Det er nok nemmest at lade og aflade alle celler på en gang. Jeg havde noget bøvl med at få fremstillet lader + aflademodstand. Det kræver så en del forlygtepærer, som du nok har på lager (jeg har gemt vores delvis sprungne, netop til selvsamme formål). Du kommer så "kun" til at aflade med ca 10 ampere, hvilket jeg ikke tror er et problem. Jeg synes at jeg ville prøve med en afladning, der lignende virkelighedens verden (pga dårlige erfaringer med blybatterier og store afladestrømme). Pas på ikke at blive solbrændt, når du er i nærheden af 10 til 12 tændte pærer ;) ;).

Hvis der mangler 10 til 20 % ville jeg også kunne leve med det, til den batteripris.

Til vores batterier fulgte der faste Bushbars med. Er de gode at bruge i et bumpende køretøj? Vores nuværende batterier er forbundet med blødt kabel, så terminalerne ikke bliver ødelagt.

Du skriver at du måske kun vil montere 19 celler. Jeg vil forsøge mig med 20 celler, som så giver noget der ligner 5% længere rækkevidde. Spændingerne er stadig inden for hvad blybatterierne svinger i mellem.

//Jørgen
Det er muligt og købe H1 og H7 pærer til under en tyver af stykket hvis man ser sig for, så jeg ser ingen grund til og jonglerer med tråd der har en ukendt temperaturkoefficient.

Jeg tvivler på du kan få gamle opbrugte pærer til at kunne køre i en serieforbindelse af fem, der skal pærene være meget ens elektrisk for det kan lade sig gøre.

Jeg snedkererer bare en kasse med huller til luftgennemgang i bund og top til ventilation så den kan skærme for lyset, det er ingen problem.

Faste Bushbars vil jeg ikke mene er særligt velegnet til et køretøj. Der bør du nok lave nogle af et gammel blødt kobberrør du klemmer i en skruestik sådan at de har en bue og give af mellem befæstningspunkterne.

Hvis man bruger den BMS vi har kig på til og oplade gennem, bør den kunne styre opladestrømmen og spænding over cellerne. Grunden til jeg frygter kun at kunne bruge nitten celler til opstarten er at BMS'en kræver 4 Volt i overspænding for og kunne fungerer til at equalliserer cellerne som jeg læser manualen. Og der er spændingen fra den oplader jeg har på lager muligvis en smule for lav.

Hilsen Leif.
Brugeravatar
rjskib
8. Rang
8. Rang
Indlæg: 246
Tilmeldt: 30. januar 2020 13:20
Scootere: Fønix City Cabino2
Dream Bike (Bilka model)
Knallert Yingang LM50 Little Monster
Geografisk sted: Herning

Re: 240 Amp's LiFePO4 celler på vej fra Kinaland.

Ulæst indlæg af rjskib »

Hej Leif.

Jeg har lige målt lidt på en celle. Der er ca 1000 ohm mellem + polen og batteri alukassen. Alu kassen er beklædt med noget tyndt blåt plastic, som selvfølgelig er isolerende.
Jeg har prøvet med en nål, og det er meget nemt at at skabe forbindelse ind til alukassen. Så dem mindste spån vil give forbindelse mellem cellerne, hvilket sikkert giver problemer.

Underligt at det ikke har været nævnt i de youtube videoer, jeg har kigget på nettet. Jeg vil elektrisk isolere alle cellerne indbyrdes, så der ikke sker kortslutninger ved urolig kørsel.

Det er ikke sikkert dette gælder for dine celler, men nu er du advaret om et muligt problem.

//Jørgen
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1340
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: 240 Amp's LiFePO4 celler på vej fra Kinaland.

Ulæst indlæg af Landbo »

rjskib skrev: 5. december 2022 17:46 Hej Leif.

Jeg har lige målt lidt på en celle. Der er ca 1000 ohm mellem + polen og batteri alukassen. Alu kassen er beklædt med noget tyndt blåt plastic, som selvfølgelig er isolerende.
Jeg har prøvet med en nål, og det er meget nemt at at skabe forbindelse ind til alukassen. Så dem mindste spån vil give forbindelse mellem cellerne, hvilket sikkert giver problemer.

Underligt at det ikke har været nævnt i de youtube videoer, jeg har kigget på nettet. Jeg vil elektrisk isolere alle cellerne indbyrdes, så der ikke sker kortslutninger ved urolig kørsel.

Det er ikke sikkert dette gælder for dine celler, men nu er du advaret om et muligt problem.

//Jørgen
Øh, vil mene der skulle være uendelig modstand mellem kassen og indholdet. Er det bare den ene celle det er galt med eller lider de alle af samme "sygdom".

På Li-Ion celler er jo plastic wrap over minuspolen og der vil der jo være en større spændingsforskel over når de monteres op af hinanden. Måske cellerne burde limes sammen med hot glue i stedet for og forsøge at isolerer dem endnu mere og så sørge for de er plantet i en tilpasset stiv kasse ?

Hilsen Leif.
Brugeravatar
rjskib
8. Rang
8. Rang
Indlæg: 246
Tilmeldt: 30. januar 2020 13:20
Scootere: Fønix City Cabino2
Dream Bike (Bilka model)
Knallert Yingang LM50 Little Monster
Geografisk sted: Herning

Re: 240 Amp's LiFePO4 celler på vej fra Kinaland.

Ulæst indlæg af rjskib »

Hej Leif.

Jeg prøvede at måle på 5 tilfældige celler, alle havde noget overgang til + terminalen (typisk omkring 1000 ohm). Der er nok kemi indblandet, modstandsmålingen steg i værdi i et stykke tid. Jeg ventede ikke til der faldt helt ro over målingerne, vurderer at det er bedst at isolere cellerne.
Jeg har lidt i tankerne at bruge dobbelt klæbende tape, ALDI har tidligere solgt noget i ca 1mm's tykkelse (er desværre lidt dyrt). Det burde være nok til at skabe lidt mellemrum mellem cellerne. Til bunden har jeg noget isolering til trægulve, 1,5 mm tykt. Men lad os nu se, hvad det ender op med.

//Jørgen
Besvar