Hej.
I mandags kom de restende 20 celler. Ganske som lovet af nkon.nl. Tilsyneladende er det et rigtig godt sted at handle.
Da vores celler er af 2 forskellige produktioner, er en celle fra første levering parallel koblet med en celle fra anden levering. Det burde give 20 stk sammenkoblede celler, der er nogenlunde ens.
Jeg har været i gang med tapen, først klar pakketape omkring alle cellerne (det kan med forsigtighed tages af igen). Derefter indpakning med glasfiberforstærket "gaffa" tape.
Inden parallelkoblingen af polerne, målte jeg hvor ens spændingerne var. Der var kun 0,002 volts spændingsforskel på cellerne, imponerende så ens de var. Så ingen problemer med at skrue kablerne på.
Jeg har hentet en lille ensretter ind fra garagen, for at oplade batteriet herinde på gulvet i hobbyrummet. Den kan kun lade med 6 ampere, så der vil gå rigtig mange timer inden der er ladet 210 AH på batteriet. Der en lille blæser i laderen, utroligt som blæserstøjen generer indendørs.
Der er ikke tilsluttet en BMS endnu, så jeg må selv agere som en sådan. Dvs måling af cellespændingen med jævne mellemrum.
Oversiden af batterierne er dækket af plastic skuffeunderlag, for at beskytte mod utilsigtede kortslutninger. Senere kommer der poseklemmer på alle bærestropperne.
Man skal være stærk i troen, for om det nu en god ide. Der er købt for 25.000 kr celler og for ca for 3.000 kr BMS + det løse. Vi har stadig ikke kørt den første kilometer endnu. Men som hustruen siger, sålænge jeg går og roder med batterier, så ødelægger jeg ikke noget andet

. I øvrigt er det lidt underlig at sammenligne beløbene, vi gav 40.000 kr for hele køretøjet.
Da der stadig er en noget mudret garanti på vores Dream-Bike fra Bilka, vil jeg formentlig prøvekøre batterierne i vores gamle City-Cabino.
//Jørgen