Nyt legetøj ankommet. 22 stk LiFePO4 105 Ah celler.

Her kan du skrive med andre om batterier til elektriske køretøjer.
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1342
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: Nyt legetøj ankommet. 22 stk LiFePO4 105 Ah celler.

Ulæst indlæg af Landbo »

Hej.

Med hensyn til dine overvejelser.

Pakketape afsætter de samme limrester på emnet som gaffatape, bare ikke i så tykt et lag. Limen kan nemt opblødes i madolie og fjernes med en fugtig opvredet klud eller med rensebenzin. Men hvorfor tænke på det når batteriet formodentlig aldrig skal skilles af igen ?

Det er ikke altid folk slipper godt afsted med og save i nylon/plastic med en kapsav da den kører for hurtigt men bundbrædderne kan nemt saves til med en kaninpys (elektrisk stiksav) med enten en grovtandet metalklinge eller en speciel nylonklinge. Vil mene det er vigtigt du ikke køre for hurtigt på og køler savsporet ned med vand.

Mine celler er ikke ankommet endnu. :weeping:

Hilsen Leif.
Brugeravatar
rjskib
8. Rang
8. Rang
Indlæg: 246
Tilmeldt: 30. januar 2020 13:20
Scootere: Fønix City Cabino2
Dream Bike (Bilka model)
Knallert Yingang LM50 Little Monster
Geografisk sted: Herning

Re: Nyt legetøj ankommet. 22 stk LiFePO4 105 Ah celler.

Ulæst indlæg af rjskib »

Hej.

Savede alle skærebræt i går aftes, gav ikke anledning til problemer. Savede selvfølgelig forsigtigt, så klingen ikke blev for varm.

Ang gennemsigtig pakketape, så har vi brugt det en del år. De ting vi lægger på loftet, pakker vi ind i plastik og og bruger det gennemsigtige tape til lukning. Selv efter en del år på loftet, kan tapen tages af og sommetider endda genbruges. Jeg laver altid en "start snut", hvor tapen er lagt dobbelt med lim mod lim. Så er det til at få fat i, når tapen skal af igen. Tapen er ofte købt i TIGER butikken, og afsætter ikke limspor.

Tabte i øvrigt en af cellerne her til aften, den fik en lille bule :weeping: . Rigtig træls, når man forsøger at undgå dette. Så vær forsigtig, hvis du også forsøger dig med et skærebræt som bund.

Jeg kan se, at du sikkert får dine celler inden jul. Så er der noget at lege med :thumbup: .

//Jørgen.
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1342
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: Nyt legetøj ankommet. 22 stk LiFePO4 105 Ah celler.

Ulæst indlæg af Landbo »

rjskib skrev: 20. december 2022 22:04 Hej.

Savede alle skærebræt i går aftes, gav ikke anledning til problemer. Savede selvfølgelig forsigtigt, så klingen ikke blev for varm.

Ang gennemsigtig pakketape, så har vi brugt det en del år. De ting vi lægger på loftet, pakker vi ind i plastik og og bruger det gennemsigtige tape til lukning. Selv efter en del år på loftet, kan tapen tages af og sommetider endda genbruges. Jeg laver altid en "start snut", hvor tapen er lagt dobbelt med lim mod lim. Så er det til at få fat i, når tapen skal af igen. Tapen er ofte købt i TIGER butikken, og afsætter ikke limspor.

Tabte i øvrigt en af cellerne her til aften, den fik en lille bule :weeping: . Rigtig træls, når man forsøger at undgå dette. Så vær forsigtig, hvis du også forsøger dig med et skærebræt som bund.

Jeg kan se, at du sikkert får dine celler inden jul. Så er der noget at lege med :thumbup: .

//Jørgen.
Det var godt det gik med kapsaven. Er før set der kan mangle et par platter på klingen efter den har været i nylon.

Vi bruger også den omtalte pakketape til og lukke plasticposer der skal på loftet og der oplever vi jævnligt at limen bliver tør om sommeren i varmen.

Uff, det er ikke sundt for cellen og blivesmidt rundt med. Det kan hvis man er uheldig godt tage noget af effekten af cellen. Håber du har været heldig.

Har desværre endnu ikke set pakkerne, men pakketransportfirmaerne har vist også nok og se til her lige før jul.

Hilsen Leif.
Brugeravatar
rjskib
8. Rang
8. Rang
Indlæg: 246
Tilmeldt: 30. januar 2020 13:20
Scootere: Fønix City Cabino2
Dream Bike (Bilka model)
Knallert Yingang LM50 Little Monster
Geografisk sted: Herning

Re: Nyt legetøj ankommet. 22 stk LiFePO4 105 Ah celler.

Ulæst indlæg af rjskib »

Hej.

Så kommer cellerne igen på lager. Så vi har bestilt de sidste 20 stk til levering sidst i februar.

Jeg er næsten færdig med at lave "Bushbars" i blød kabel. Er en lidt større opgave, når det er til 80 celle poler. Kablet er 4 kvadrat, og er lagt dobbelt (så det kan holde til de max 55 ampere). Kablet er fra Biltema, og jeg synes at isoleringen er noget tynd. Så jeg har lagt ekstra isolering under kablerne hvor der er muligt, og brugt ekstra "flex" de resterende steder. Isoleringen er skuffeunderlag købt ved Bauhaus (noget kraftigt nylon lignende plastic).
På billedet har jeg prøvesamlet 2 stk "12 volts batterier". Skruerne er ikke spændt, kommer ved den endelige samling:

Prøvesamling 1.jpg

Prøvesamling 2.jpg

Man skal være forsigtig under håndteringen, kortslutningsstrømmene er over 1000 ampere. Så håndklædet er brugt til at afdække under monteringen af kablerne:
Prøvesamling 3.jpg

I de videofilm jeg har set på youtube, er alle ledninger til BMS'en uden sikringer. Lidt vovet synes jeg. Sikringsholdere er ikke helt billige, selvom de lige er faldet i pris. Jeg har forsøgt mig med klemrækker fra Harald-Nyborg, der kan files så der er plads til de normale fladstiftsikringer. Sikringerne skal også files lidt, så benene kun er ca 3,5 mm brede.

Her er et billede af filede klemrækker og samt en filet og en normal sikring:
Sikring klemrække.jpg

Så nu venter jeg tålmodigt på den sidste batterileverence.

//Jørgen
Brugeravatar
rjskib
8. Rang
8. Rang
Indlæg: 246
Tilmeldt: 30. januar 2020 13:20
Scootere: Fønix City Cabino2
Dream Bike (Bilka model)
Knallert Yingang LM50 Little Monster
Geografisk sted: Herning

Re: Nyt legetøj ankommet. 22 stk LiFePO4 105 Ah celler.

Ulæst indlæg af rjskib »

Hej.

En af mine bekendte, har haft et stop med kabinescooteren. Formentlig BMS'en der lukkede ned.

Hvis man havde en 100 amperes sikring med, kunne man med forsigtighed forbikoble BMS'en. Det kræver at man først måler alle celler, og ser om de er ok.
En 100 amperes sikring kostede sidst jeg så på nettet, 75 kr + porto. Der er nok nødvendigt en reserve, så 2 stk + porto bliver næsten 200 kr.

Jeg har tidligere købt sikringssæt ved Biltema, så jeg har rigeligt med sikringer i den store størrelse. Det kunne være en udfordring selv at fremstille sådan en sikring.
Det blev til en klemrække fra Harald-Nyborg, og så 4 stk 25 amperes sikringer:

Sikring 1.jpg
Sikring 2.jpg

Ingen af skruerne er spændt, dette er kun en prøvesamling i en lidt for lille kasse. Forhåbentlig får jeg aldrig brug for sikringen.

//Jørgen
Brugeravatar
rjskib
8. Rang
8. Rang
Indlæg: 246
Tilmeldt: 30. januar 2020 13:20
Scootere: Fønix City Cabino2
Dream Bike (Bilka model)
Knallert Yingang LM50 Little Monster
Geografisk sted: Herning

Re: Nyt legetøj ankommet. 22 stk LiFePO4 105 Ah celler.

Ulæst indlæg af rjskib »

Hej.

I mandags kom de restende 20 celler. Ganske som lovet af nkon.nl. Tilsyneladende er det et rigtig godt sted at handle.

Da vores celler er af 2 forskellige produktioner, er en celle fra første levering parallel koblet med en celle fra anden levering. Det burde give 20 stk sammenkoblede celler, der er nogenlunde ens.
Jeg har været i gang med tapen, først klar pakketape omkring alle cellerne (det kan med forsigtighed tages af igen). Derefter indpakning med glasfiberforstærket "gaffa" tape.
Inden parallelkoblingen af polerne, målte jeg hvor ens spændingerne var. Der var kun 0,002 volts spændingsforskel på cellerne, imponerende så ens de var. Så ingen problemer med at skrue kablerne på.

Jeg har hentet en lille ensretter ind fra garagen, for at oplade batteriet herinde på gulvet i hobbyrummet. Den kan kun lade med 6 ampere, så der vil gå rigtig mange timer inden der er ladet 210 AH på batteriet. Der en lille blæser i laderen, utroligt som blæserstøjen generer indendørs.
Der er ikke tilsluttet en BMS endnu, så jeg må selv agere som en sådan. Dvs måling af cellespændingen med jævne mellemrum.
Oversiden af batterierne er dækket af plastic skuffeunderlag, for at beskytte mod utilsigtede kortslutninger. Senere kommer der poseklemmer på alle bærestropperne.

Opladning 1.jpg

Opladning 2.jpg

Opladning 3.jpg

Man skal være stærk i troen, for om det nu en god ide. Der er købt for 25.000 kr celler og for ca for 3.000 kr BMS + det løse. Vi har stadig ikke kørt den første kilometer endnu. Men som hustruen siger, sålænge jeg går og roder med batterier, så ødelægger jeg ikke noget andet :shock: :shock: . I øvrigt er det lidt underlig at sammenligne beløbene, vi gav 40.000 kr for hele køretøjet.

Da der stadig er en noget mudret garanti på vores Dream-Bike fra Bilka, vil jeg formentlig prøvekøre batterierne i vores gamle City-Cabino.

//Jørgen
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11143
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Nyt legetøj ankommet. 22 stk LiFePO4 105 Ah celler.

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Det har du vist godt styr på.
Ser rigtig godt ud.

Måske du kunne lave 5 låg i hård plastik der sættes fast med velcro for at beskytte mod kortslutning og stadig er lette at tage af.

I et andet forum med elektrisk køretøjer har de et forum der hedder Kentucky fried fingers med billeder hvor folk har lavet batterier og så skulle de lige gøre et eller andet til sidst når det var færdigt og så kortsluttede det så.
Måske en stor sikring på plus eller minus i tilfældet af der sker en kortslutning.
Men det ved du bedre end mig hvordan det skal gøres.

Også meget godt tidspunkt du er klar med batterierne på så kan du rigtig køre langt til foråret og sommeren.

Er spændingen anderledes end de originale batterier?
Gad vide om controllerens indstiller så skal justeres for at det virker optimalt.
Håber det virker godt uden for meget besvær.
Brugeravatar
rjskib
8. Rang
8. Rang
Indlæg: 246
Tilmeldt: 30. januar 2020 13:20
Scootere: Fønix City Cabino2
Dream Bike (Bilka model)
Knallert Yingang LM50 Little Monster
Geografisk sted: Herning

Re: Nyt legetøj ankommet. 22 stk LiFePO4 105 Ah celler.

Ulæst indlæg af rjskib »

Hej.

Overvejede også, om jeg kunne fremstille låg til de enkelte "12 volts" batterier. Synes ikke jeg kunne finde de rigtige materialer, så det blev plastic skuffeunderlag fra Bauhaus. Det er nu også i en ret kraftig kvalitet, lidt nylon agtigt. Der er delvis adgang fra det fri indtil batterierne, så jeg har også klippet stumper til "gavlenderne" (er ikke vist på billedet).

Jeg har læst lidt med hos solcellefolkene, der bruger LiFePo4 batterier til husstandsanlæg: https://diysolarforum.com/whats-new/posts/1996305/

Ang spænding, så har jeg valgt 20 celler. Det giver noget med fra 60 til 67 volt på lithiumbatterierne. Bly batteriernes 60 volts lader giver op til 75 volt, så elektronikken burde nemt kunne klare de 67 volt. Hvis jeg overholder de 60 til 67 volt på lithiumbatterierne, skulle levetiden blive lang. Endnu bedre, hvis jeg kun aflader til 64 volt. Der er kun 10 % at hente ved afladning fra 64 til 60 volt. Men det skal vist afprøves i virkelighedens verden.
Hvis jeg kan holde lithiumbatteri spændingen mellem 64 og 67 volt, er det måske ikke nødvendigt med udligningsladning. Blev skrevet på solcellefolkets hjemmeside, skal nu afprøves om det passer.
Så der er stadig noget at undersøge og lege med.

Man skal virkelig være forsigtig, når alle celler er samlet. Det giver store forbrændinger, hvis man kortslutter godt 60 volt med en kortslutningsstrøm på mere end 1000 ampere. Det er alvorligt nok ved 12 volt, hvor lysbuerne er meget mindre.

//Jørgen
Brugeravatar
rjskib
8. Rang
8. Rang
Indlæg: 246
Tilmeldt: 30. januar 2020 13:20
Scootere: Fønix City Cabino2
Dream Bike (Bilka model)
Knallert Yingang LM50 Little Monster
Geografisk sted: Herning

Re: Nyt legetøj ankommet. 22 stk LiFePO4 105 Ah celler.

Ulæst indlæg af rjskib »

Hej.

I søndags var vejret godt, så vi prøvede vores første lange tur uden ladning undervejs.
Vi startede hjemmefra kl 0730 med en batteritemperatur på 8 grC. Batteritemperaturen steg til 18 grC, inden vi var hjemme igen kl 1700.
Lithium batterierne var ved starten opladet til ca 85%.
Vi kørte i alt 136 km i løbet af dagen, og der var ca 30% tilbage på batterierne ved hjemkomsten. Hvis vi ville køre batterierne helt ned, kunne vi nok have kørt 40-50 km mere. Det har batterierne ikke godt af, så hvis vi skulle have kørt længere, have vi nok ladet med Honda-generatoren. Nu blev generatoren kun brugt til kaffebrygning på turen.

Lithium batterierne hold hvad der var blevet lovet, så vores ferieture er inden for rækkevidde.
Efterfølgende var ladetiden ca 14 timer, med en 10 amperes lader. Den indbyggede lader går i vedligeholdelsesladning ved ca 75 volt, og efterlader lithium batterierne på ca 85 % (helt perfekt). Jeg havde ellers bygget en boks, der skulle slukke for laderen ved for høj ladespænding. Det var så spildt arbejde.

Vi har kørt uden BMS, kun med en 100 amperes sikring i plusledningen. Alle battericeller er på samme spænding, så måske er det rigtigt at BMS'en kan undværes. Man skal nok ikke oplade til 100% og aflade mod 0%, for så er der sikkert brug for BMS'en. Man skal også huske at se batteri temperaturen, inden opladning startes.

Alt i alt, så lever køretøjet op til vores ønsker. Det er der så gået næsten 4 år med, vi var ved at give op og i stedet købe en bil. Det var i øvrigt noget anstrængende at sidde bag styret i næsten 5 timer, jeg trænger vist til noget øvelse.

Som en sidebemærkning, så var vi forbi VW Retro museet i Ulfborg. Jeg beundrede de 2 Honda knallerter, der var udstillet sammen med en del andre veteran knallerter. Vi kørte Honda motorcykel i vores unge dage, så derfor er Honda et must for os.

//Jørgen
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11143
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Nyt legetøj ankommet. 22 stk LiFePO4 105 Ah celler.

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Det lyder rigtig godt.
Også at du har lang rækkevidde og samtidig kan holde batteriet fra at blive afladt meget.
Så skulle det vel kunne holder længe men det må tiden jo vise.
14 timers ladetid er måske længe men hvis du ikke lige skal ud på 136 km om morgenen den næste dag så er det vel ikke noget problem.
Selv hvis du dit batteri kun når at oplade til 50% næste morgen så vil det jo stadig være en god lang tid der kunne køre.
Håber det kommer til at gå godt fremover med batterierne og du kan dele af din viden så andre ved om de skal gøre det samme osv. så de ligesom har din viden at starte med i stedet for at hver person skal starte fra bunden og prøve sig frem.
Lyder som om du har noget god rækkevidde nu der kan bruges til noget.
Besvar