Nyt legetøj ankommet. 22 stk LiFePO4 105 Ah celler.

Her kan du skrive med andre om batterier til elektriske køretøjer.
Brugeravatar
rjskib
8. Rang
8. Rang
Indlæg: 246
Tilmeldt: 30. januar 2020 13:20
Scootere: Fønix City Cabino2
Dream Bike (Bilka model)
Knallert Yingang LM50 Little Monster
Geografisk sted: Herning

Re: Nyt legetøj ankommet. 22 stk LiFePO4 105 Ah celler.

Ulæst indlæg af rjskib »

Hej.

Lidt erfaringer.
Vi har nu kørt med lithium batterier i 6 uger, og det er blevet til ca 300 km. En lang tur på 136 km og resten af turene typisk på 10 til 20 km.
Laderen er blevet tilsluttet hver gang der var kørt ca 50 km (bortset fra den lange tur). Det har indtil nu ikke været nødvendigt med udligningsladning, alle celler er på 3,33 volt efter opladning.

Jeg var i går forbi batterikassen i anden anledning, og prøvede at efterspænde en af polskruerne. Den kunne spændes ca en halv omgang, og det var måske lidt betænkeligt. Så alle 80 polskruer er nu efterspændt, uden at jeg så nogle varmeskader pga dårlig forbindelse. Jeg skulle nok have ofret de 80 polsko, selvom prisen er lidt høj. Jeg håber at efterspændingen er et engangsfænomen. På min tidligere arbejdsplads, var rigtig mange bløde kabler spændt på samme måde. De mistede ikke forbindelsen i de mere end 20 år, som telefoncentralerne holdt.

//Jørgen
Brugeravatar
rjskib
8. Rang
8. Rang
Indlæg: 246
Tilmeldt: 30. januar 2020 13:20
Scootere: Fønix City Cabino2
Dream Bike (Bilka model)
Knallert Yingang LM50 Little Monster
Geografisk sted: Herning

Re: Nyt legetøj ankommet. 22 stk LiFePO4 105 Ah celler.

Ulæst indlæg af rjskib »

Så har vi rundet 500 km på lithiumbatterierne, og stadig uden BMS. Jeg har i dag målt på cellerne, med et bedre måleinstrument end det normale.
Alle cellepar måler 3,333 volt. Når 20 målinger ligger så tæt, er tanken at det nok er instrumentfejl. Det gamle instrument blev koblet på parallelt, og måleresultaterne er ok.
Imponerende at cellespændingerne ikke engang afviger med 1 millivolt, da der ikke er foretaget nogen form for udligningsladning overhovedet. Med 3,333 volt på cellerne, er ladestatus mellem 80 og 85 % opladet.

32 af cellerne befinder sig under bagsædet, og de sidste 8 er placeret under forsædet. Det gør, at cellerne ikke har helt samme temperatur under driften. Så for at få så flot en måling, skal kørestøjet stå stille i mindst et døgn. Jeg har i øvrigt kun temperaturmåling på cellerne under førersædet, så jeg kender ikke den præcise temperaturforskel under drift.

Jeg skal selv være BMS, dvs holde øje med ladespænding og temperatur. Men tilsyneladende passer det, hvad solcellefolkene skrev om ladning. Hvis man holder ladestatus i mellemområdet, så kan BMS'en undværes. Det skal bemærkes, at solcellefolkene har cellerne indendørs og derfor ikke har problemer med ladning i frostvejr.

//Jørgen.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11143
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Nyt legetøj ankommet. 22 stk LiFePO4 105 Ah celler.

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Du kunne lave et indlæg med en oversigt over det batteri du har lavet som du så løbende kan opdatere med ny data efterhånden som du ændre det og får mere viden.

Altså skrive at du har lavet en hjemmelavet batteri på 20S2P eller hvad det nu er med x celler på 336 Wh og en samlet kapacitet på x Wh og det giver dig en rækkevidde på x km og batteriet vejer x kg og x dimensioner og placeres her og der med billeder eller tegninger.
Og hvad det kostede og hvor de blev købt og sådan.

Det virker jo umiddelbart som en rigtig god løsning du har fundet til kabinescootere.
Brugeravatar
rjskib
8. Rang
8. Rang
Indlæg: 246
Tilmeldt: 30. januar 2020 13:20
Scootere: Fønix City Cabino2
Dream Bike (Bilka model)
Knallert Yingang LM50 Little Monster
Geografisk sted: Herning

Re: Nyt legetøj ankommet. 22 stk LiFePO4 105 Ah celler.

Ulæst indlæg af rjskib »

Hej Scootergrisen.

Jeg er lidt i tvivl om hvad det er du gerne vil have mig til at skrive. Jeg synes at informationerne allerede er skrevet i denne tråd. Der er nok ingen, der har glæde af at efterbygge slavisk. Vi har alle forskellige ønsker til størrelse og rækkevidde (pengepung), så jeg synes tråden kun kan bruges til inspiration.

Er det et resume du efterlyser?

//Jørgen
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11143
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Nyt legetøj ankommet. 22 stk LiFePO4 105 Ah celler.

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Det var måske mere sådan hvor dataene er opstillet sådan tabelagtigt og i ét indlæg.
I stil med når jeg opretter et emne med et nyt køretøj: viewtopic.php?f=26&t=4572
Jeg kunne eventuelt selv starte med at lave sådan en oversigt og så kan du selv rette så det er korrekte og tilføje manglende data osv.

Det kan da godt være der er nogen som kan læse om dit gode resultat og vil gøre præcist det samme med den viden du har gjort dig.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11143
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Nyt legetøj ankommet. 22 stk LiFePO4 105 Ah celler.

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Det var noget i den her stil jeg mente.

Dataene her er ikke nødvendigvis korrekte.

Batterinavn: rjskib's fantastiske hjemmelavede batteri model 1.
Celler købt hos: nkon.nl. Måske Eve LF105 Prismatic 105Ah - LiFePO4 - 3.2V A-grade.
Pris: "13.216 kr for de 22 stk leveret ved gadedøren".
Antal celler i batteri: 20.
Celleproducent: EVE.
Cellemodel: LF105. engelsk. kinesisk.
Celleudformning: prismatisk.
Cellekemi: LiFePO4.
Celledata: 3,2 volt 105 Ah (336 Wh).
Bolt på celleterminal: 7 mm møtrik og ?.
Batteri: 20S2P.
Brugt i: kabinescooterne Fønix Cabino og Dream-Bikes.
Rækkevidde: mangler data men måske omkring 180 km om sommeren med 2 personer i kabinescooteren ved ? km/t.
BMS: ikke endnu vist nok.
Oplader: mangler data.
Opladning: mangler data.

Datablad til celle: fundet på EVE LF105 Datasheet.pdf
EVE LF105 Datasheet.pdf
(936.4 KiB) Downloadet 104 gange
Brugeravatar
rjskib
8. Rang
8. Rang
Indlæg: 246
Tilmeldt: 30. januar 2020 13:20
Scootere: Fønix City Cabino2
Dream Bike (Bilka model)
Knallert Yingang LM50 Little Monster
Geografisk sted: Herning

Re: Nyt legetøj ankommet. 22 stk LiFePO4 105 Ah celler.

Ulæst indlæg af rjskib »

Hej Scootergrisen.

Jeg har oprettet et nyt emne, hvor jeg har skrevet så godt som jeg nu kunne finde ud af.
Håber det rækker.

//Jørgen.
Brugeravatar
rjskib
8. Rang
8. Rang
Indlæg: 246
Tilmeldt: 30. januar 2020 13:20
Scootere: Fønix City Cabino2
Dream Bike (Bilka model)
Knallert Yingang LM50 Little Monster
Geografisk sted: Herning

Re: Nyt legetøj ankommet. 22 stk LiFePO4 105 Ah celler.

Ulæst indlæg af rjskib »

Hej.

Så har vi rundet godt 800 km uden BMS. Ved spændingsmåling på cellerne ligger alle på 3,329 eller 3,330 volt. Imponerende at de er så ens.
Under opladning er der større forskel, men det falder på plads efter et døgns tid.

//Jørgen.
Besvar