202 Ah battericelle.

Her kan du skrive med andre om batterier til elektriske køretøjer.
Brugeravatar
rjskib
8. Rang
8. Rang
Indlæg: 246
Tilmeldt: 30. januar 2020 13:20
Scootere: Fønix City Cabino2
Dream Bike (Bilka model)
Knallert Yingang LM50 Little Monster
Geografisk sted: Herning

202 Ah battericelle.

Ulæst indlæg af rjskib »

Hej.

Så fik jeg bestilt et stk 202 Ah battericelle. Bestilt og betalt ganske normalt med dankortet.

Lithium celle.jpg

Cellen ville jeg bruge til test, altså måle kapaciteten i den virkelige verden. Jeg havde ikke noget udstyr til måling af de 35 ampere, der er noget over hvad jeg normalt leger med.

Først fik jeg lavet en måle shunt til de store strømme. Består såmænd kun af 4 stykker 1,5 mm2 i parallel, hvor spændingsfaldet kunne måles på den ene 1,5 mm2. Jeg justerede til 1 millivolt pr ampere.
Måleshunt.jpg
De 4 1,5 mm2 burde ikke blive varme af betydning, så jeg har ikke forsøgt at regne på temperaturkoefficienten.


Næste punkt var en belastningsmodstand. Der skulle afsættes ca 35 ampere ved 3,2 volt. En træramme med knap 7 meter 1,5 mm2 udspændt, rammer 0,0834 ohm (målt ved en strøm på 5 ampere).
Sengebund.jpg

Så jeg var egentlig klar til at måle kapaciteten ved 20 grC, 10 grC og ved 0 grC. Vejrguderne skulle selvfølgelig hjælpe med temperaturer på 10 grC og 0 grC.

Jeg manglede dog at fået bygget noget ordentlig til opladning, min universelle strømforsyning er ikke god til så lave spændinger. Den starter internt ved ca 35 volt, og den overskydende spænding bliver brændt af som varme.

Hvis LiFePO4 cellerne holder hvad der er lovet, skulle cellen kunne afgive 35 ampere i mere end 5 timer (= 165 Ah). Det svarer til 165 km's kørsel i vores kabinescooter. Der er lidt luft fra de 165 Ah til de lovede 202 Ah, så det burde hænge sammen. Det er i øvrigt ikke godt at køre lithium cellerne helt i bund, hvis de skal holde længe.

Hvis cellen klarer de 35 ampere i 5 timer, så vil vi investere i de sidste 19 celler. Ellers bliver det i stedet et buskort :( :( .

Desværre ringede firmaet i dag og fortalte, at de ikke ville sælge kun et stk celle. De havde kun 4 stk på lager, der passer til et 12 volts batteri. Så ville de stå med 3 celler, som de måske ikke kunne komme af med. De kunne vel genbestille det antal de havde brug for. Hvis cellerne er ok, så skulle vi jo bruge i alt 20 stk (pris 27.900 kr + BMS 1.559 kr).

Jeg kan ikke rigtig gennemskue, hvad årsagen er. En handel på i alt 29.459 kr er vel værd at arbejde for. Er leverancerne fra Kina for ustabile, eller klarer cellerne ikke en grundig test?
Jeg synes at sporene skræmmer, når man læser om jeres problemer med rækkevidden (Thansen li-ion batteri).

Firmaet har dog lovet at skrive til os, hvis finder en løsning.

Jeg skal nok informere her, hvis det ender med målinger på en LiFePo4 celle.

//Jørgen
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1342
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: 202 Ah battericelle.

Ulæst indlæg af Landbo »

rjskib skrev: 27. oktober 2022 21:02 Hej.

Så fik jeg bestilt et stk 202 Ah battericelle. Bestilt og betalt ganske normalt med dankortet.


Lithium celle.jpg


Cellen ville jeg bruge til test, altså måle kapaciteten i den virkelige verden. Jeg havde ikke noget udstyr til måling af de 35 ampere, der er noget over hvad jeg normalt leger med.

Først fik jeg lavet en måle shunt til de store strømme. Består såmænd kun af 4 stykker 1,5 mm2 i parallel, hvor spændingsfaldet kunne måles på den ene 1,5 mm2. Jeg justerede til 1 millivolt pr ampere.

Måleshunt.jpg

De 4 1,5 mm2 burde ikke blive varme af betydning, så jeg har ikke forsøgt at regne på temperaturkoefficienten.


Næste punkt var en belastningsmodstand. Der skulle afsættes ca 35 ampere ved 3,2 volt. En træramme med knap 7 meter 1,5 mm2 udspændt, rammer 0,0834 ohm (målt ved en strøm på 5 ampere).

Sengebund.jpg


Så jeg var egentlig klar til at måle kapaciteten ved 20 grC, 10 grC og ved 0 grC. Vejrguderne skulle selvfølgelig hjælpe med temperaturer på 10 grC og 0 grC.

Jeg manglede dog at fået bygget noget ordentlig til opladning, min universelle strømforsyning er ikke god til så lave spændinger. Den starter internt ved ca 35 volt, og den overskydende spænding bliver brændt af som varme.

Hvis LiFePO4 cellerne holder hvad der er lovet, skulle cellen kunne afgive 35 ampere i mere end 5 timer (= 165 Ah). Det svarer til 165 km's kørsel i vores kabinescooter. Der er lidt luft fra de 165 Ah til de lovede 202 Ah, så det burde hænge sammen. Det er i øvrigt ikke godt at køre lithium cellerne helt i bund, hvis de skal holde længe.

Hvis cellen klarer de 35 ampere i 5 timer, så vil vi investere i de sidste 19 celler. Ellers bliver det i stedet et buskort :( :( .

Desværre ringede firmaet i dag og fortalte, at de ikke ville sælge kun et stk celle. De havde kun 4 stk på lager, der passer til et 12 volts batteri. Så ville de stå med 3 celler, som de måske ikke kunne komme af med. De kunne vel genbestille det antal de havde brug for. Hvis cellerne er ok, så skulle vi jo bruge i alt 20 stk (pris 27.900 kr + BMS 1.559 kr).

Jeg kan ikke rigtig gennemskue, hvad årsagen er. En handel på i alt 29.459 kr er vel værd at arbejde for. Er leverancerne fra Kina for ustabile, eller klarer cellerne ikke en grundig test?
Jeg synes at sporene skræmmer, når man læser om jeres problemer med rækkevidden (Thansen li-ion batteri).

Firmaet har dog lovet at skrive til os, hvis finder en løsning.

Jeg skal nok informere her, hvis det ender med målinger på en LiFePo4 celle.

//Jørgen
Det er nok et spørgsmål om man gerne vil have celler fra samme batch samlet i et batteri. Men du har da helt ret, hvo intet vover, intet vinder. 😁

Måske du i stedet burde bestille en celle fra en af alieneksptess'ses sælgere med levering fra et af deres Europæiske varehuse, hvilket helt sikkert også er meget billigere og lege med.

Hilsen Leif.
Brugeravatar
rjskib
8. Rang
8. Rang
Indlæg: 246
Tilmeldt: 30. januar 2020 13:20
Scootere: Fønix City Cabino2
Dream Bike (Bilka model)
Knallert Yingang LM50 Little Monster
Geografisk sted: Herning

Re: 202 Ah battericelle.

Ulæst indlæg af rjskib »

Hej.

Jeg vil nu også foretrække celler fra samme batch, så de er nogenlunde ens. Det ville være træls, at måle på en god celle og så få de sidste 19 stk i en dårlig kvalitet.

Ang køb, en af mine bekendt har købt cykelmotor og batteri på Amazon. Første motor holdt til 40 km, og ombytning tog en del måneder. Den nye motor er så også defekt nu, og der er ingen kontakt til sælger og producent mere. Så fornøjelsen har kostet ham 7.000 kr.

//Jørgen.
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1342
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: 202 Ah battericelle.

Ulæst indlæg af Landbo »

rjskib skrev: 28. oktober 2022 11:35 Hej.

Jeg vil nu også foretrække celler fra samme batch, så de er nogenlunde ens. Det ville være træls, at måle på en god celle og så få de sidste 19 stk i en dårlig kvalitet.
Det undre mig en del hvordan du skulle komme i den situation. Åh, du vil købe en celle her i Danmark, som du mener er ok til 1300-1400 bananer og så købe resten i Kinaland for ca 5-6 tudser, eller hwon skal den laves siden du mener den situation opstår ?

Hvordan ved du så, at det firma du køber ved her i landet ikke går fallit dagen efter de har afsendt dig vare for 32-35 kKroner til dig, for så står du i nøjagtig samme situation når det ikke virker 40 dage efter du har modtaget varen, men bare 26-28 k-Kroner fattigere i forhold til og miste 6 k fra Kina, altså hvis ......... !!!
rjskib skrev: 28. oktober 2022 11:35 Ang køb, en af mine bekendt har købt cykelmotor og batteri på Amazon. Første motor holdt til 40 km, og ombytning tog en del måneder. Den nye motor er så også defekt nu, og der er ingen kontakt til sælger og producent mere. Så fornøjelsen har kostet ham 7.000 kr.

//Jørgen.
Tja, det lyder lidt skummelt at begge sæt går til. Hvilken del af de Amazon sæt er det så der er fejl på ?

Hilsen Leif.
Brugeravatar
rjskib
8. Rang
8. Rang
Indlæg: 246
Tilmeldt: 30. januar 2020 13:20
Scootere: Fønix City Cabino2
Dream Bike (Bilka model)
Knallert Yingang LM50 Little Monster
Geografisk sted: Herning

Re: 202 Ah battericelle.

Ulæst indlæg af rjskib »

Hej.

Hvis den første celle svarede til forventningerne, ville jeg købe resten hos samme firma. Trustpilot er selvfølgelig læst igennem, og det ser nogenlunde OK ud.
Vi har jo 2 års garanti herhjemme, så der er da en god chance for at få ombyttet en defekt celle.
Hvis firmaet går konkurs, er det nok svært (men de har eksisteret siden 2019 i flg Trustpilot).

Ang cykelmotoren, så har jeg kun talt med den pågældende. Jeg har ikke været ind over, for at lave fejlretning. Måske får jeg flere oplysninger, når vi mødes igen på mandag.
Det kunne være spændende, at måle på hans cykel batteri. Holder det hvad der er lovet? Er formentlig 48 volts, og det er ikke nemt at ændre til 60 volt (for så kunne vi måske bruge det som en slags reserve dunk i vores køretøj).

//Jørgen
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1342
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: 202 Ah battericelle.

Ulæst indlæg af Landbo »

rjskib skrev: 28. oktober 2022 15:12 Hej.

Hvis den første celle svarede til forventningerne, ville jeg købe resten hos samme firma. Trustpilot er selvfølgelig læst igennem, og det ser nogenlunde OK ud.
Vi har jo 2 års garanti herhjemme, så der er da en god chance for at få ombyttet en defekt celle.
Hvis firmaet går konkurs, er det nok svært (men de har eksisteret siden 2019 i flg Trustpilot).

Ang cykelmotoren, så har jeg kun talt med den pågældende. Jeg har ikke været ind over, for at lave fejlretning. Måske får jeg flere oplysninger, når vi mødes igen på mandag.
Det kunne være spændende, at måle på hans cykel batteri. Holder det hvad der er lovet? Er formentlig 48 volts, og det er ikke nemt at ændre til 60 volt (for så kunne vi måske bruge det som en slags reserve dunk i vores køretøj).

//Jørgen
Helt ærligt, tøws sgi ikke deres Trustpilot ser særligt tillidsvækkende ud og slet ikke god nok til jeg personligt turde overlade dem 32+ k kronjer til varer de ikke har på lager, så hellere en 90 dages money back garanti på Alienexpress for defekte varer. Men sådan er vi jo så forskellige. :mrgreen:

Har ikke i mands minde set et 60 Volts batteri på en cykel. Der er nok et eller andet personen overser hvis sættet kun holdt 40 km, måske hvordan batteriet oplades ? :detective: :mrgreen:

Hilsen Leif.
Besvar