Parallelforbindelse af celler med forskellig spænding

Her kan du skrive med andre om batterier til elektriske køretøjer.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11143
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Parallelforbindelse af celler med forskellig spænding

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Hvor tæt skal spændingen på celler være før de sættes samme parallelt?
Vil det være bedst at sætte en modstand eller lignende mellem hver celle midlertidigt indtil de har balanceret hinanden perfekt før den endelige forbindelse laves?
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1342
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: Parallelforbindelse af celler med forskellig spænding

Ulæst indlæg af Landbo »

scootergrisen skrev: 25. oktober 2022 10:34 Hvor tæt skal spændingen på celler være før de sættes samme parallelt?
Vil det være bedst at sætte en modstand eller lignende mellem hver celle midlertidigt indtil de har balanceret hinanden perfekt før den endelige forbindelse laves?
Ja de bør absolut spændingsudlignes så godt det er dig muligt. Det gøres nemmest ved og oplade cellerne helt med den samme oplader. Du kan også forbinde to eller flere celler med en 1 Ohms modstand, eller bare en 12 Volts automobilpære til de har samme spænding over sig.

Hilsen Leif.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11143
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Parallelforbindelse af celler med forskellig spænding

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Hvis nu jeg sætter to celler sammen parallelt og jeg måler strømstyrken kan man så sige at hvis strømstyrken er sådan og sådan så er det ok men hvis der er over x ampere så er spændingen for langt fra hinanden?

Har lige fundet en 10W 12V blinklyspære med glødetråd.
Der måler jeg 1,6 ohm i pæren og 0,41 ampere når pæren tilsluttes én celle.

Vil det ikke betyde at strømmen går tilpas langsomt fra en celle til en anden hvis man forbinder dem parallelt og der er en pære med?
Altså hvis celle 1 f.eks. har 3,8 og celle 2 har 4,1.
Og så man f.eks. lade pæren lyse i nogle dage eller noget.
Ender begge celler så f.eks. på 3,5 volt?
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1342
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: Parallelforbindelse af celler med forskellig spænding

Ulæst indlæg af Landbo »

scootergrisen skrev: 25. oktober 2022 12:03 Hvis nu jeg sætter to celler sammen parallelt og jeg måler strømstyrken kan man så sige at hvis strømstyrken er sådan og sådan så er det ok men hvis der er over x ampere så er spændingen for langt fra hinanden?

Har lige fundet en 10W 12V blinklyspære med glødetråd.
Der måler jeg 1,6 ohm i pæren og 0,41 ampere når pæren tilsluttes én celle.

Vil det ikke betyde at strømmen går tilpas langsomt fra en celle til en anden hvis man forbinder dem parallelt og der er en pære med?
Altså hvis celle 1 f.eks. har 3,8 og celle 2 har 4,1.
Og så man f.eks. lade pæren lyse i nogle dage eller noget.
Ender begge celler så f.eks. på 3,5 volt?
Hvis strømmen der går mellem de to celler er 0,000 Amp, er spændingen også nøjagtig den samme over begge celler.

Din 10 Watt blinklyspære er udmærket, men rimelig langsom i forhold til en 12 Volt 55 Watt forlygtepærer, til at udligne spændingen over de to celler.

De 1,6 Ohm du måler over din pære er kun gældende så lang tid glødetråden er kold. Begynder glødetråden at gløde vil du opleve at glødetrådens modstand stiger.

Øh, du skal skam ikke forbinde de 2 celler parallelt sammen med pæren, men forbinde begge cellernes minuspol og så forbinde pæren mellem de to cellers pluspoler, kun på den måde kan du udligne spændingen over de to celler ved at den celle der indeholder den højeste spænding lader en smule mere strøm på den celle der har den laveste spænding over sig, indtil spændingen er nøjagtig ens over begge.

Måske du burde tage et aftenskolekursus udi Ohms lov eller elektronik for at lære hvordan den fungerer, siden det du lærte i fysiktimerne om samme ikke hænger ved ? ;)

Hilsen Leif.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11143
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Parallelforbindelse af celler med forskellig spænding

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Ser ud til strømstyrken er noget i stil med 0,6-11 mA afhængig af hvilke to celler jeg forbinder parallelt.
Deres spænding er 4,09-4,14 volt.

Er det noget problem bare at forbinde to celler direkte når strømstyrken er 11 mA og lade dem balancerer sig selv?
De er vel vandt til meget mere under almindelig opladning.
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1342
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: Parallelforbindelse af celler med forskellig spænding

Ulæst indlæg af Landbo »

scootergrisen skrev: 25. oktober 2022 17:55 Ser ud til strømstyrken er noget i stil med 0,6-11 mA afhængig af hvilke to celler jeg forbinder parallelt.
Deres spænding er 4,09-4,14 volt.

Er det noget problem bare at forbinde to celler direkte når strømstyrken er 11 mA og lade dem balancerer sig selv?
De er vel vandt til meget mere under almindelig opladning.
Når spændingsforskellen er så lille sker der nok ikke det helt store ved at bare klampe dem sammen nu siden den indre modstand tilsyneladende er så høj. De kvallitetsceller jeg har brugt til og lodde i batterier til cykler, har aldrig haft en større spændingsforskel end 0,01 Volt efter opladning i samme oplader, målt med et firecifret instrument.

Hilsen Leif.
Besvar