Hvordan laves 5 volt om til 4,14 volt

Her kan du skrive med andre om batterier til elektriske køretøjer.
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1342
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: Hvordan laves 5 volt om til 4,14 volt

Ulæst indlæg af Landbo »

GYS skrev: 20. oktober 2022 03:01
Landbo skrev: 18. oktober 2022 19:57 Det er en helt forkert måde i der bruger til og lave 4,14 volt på, da spændingen på en USB udgang nemt kan svinge op til +/- 1 volt. Hvis spændingsfaldet skal laves af affaldsdioder, skal man finde en kombination af dioder der leder ved 4,14 volt, hvilket nok vil blive svært, og have dem koblet parallelt med batteriet og bruge en modstand i serie til at tabe det antal mA man højst vil have batteriet skal lades med.

Det vil absolut være bedre at bruge en højere spænding på strømforsyningen og så bruge en LM317 eller lignende til og stabilisere spænding og max strøm med.

Hilsen Leif.
Det bedste - og det nemmeste - er at købe et færdigt ladekredsløb til LiOn batterier. Søg på ebay, f.eks. til Arduino. Der findes mange forskellige ladechips, f.eks. har microchip et stort antal. Prøv at søg på TP4056. Det er en populær ladechip, og færdige boards med den fås til få kroner på f.eks. ebay med USB-C. Den indeholder det som behøves for at sikkert oplade LiOn celler. Mener de koster ca. 4 kroner for print med alt på, ved køb af 10 styk.

De fleste ladechips/ladekredsløb er til max 1A, da der ved over 1A sættes større krav til ladekredsløbets sikkerhed, blandt andet er krav om temperaturovervågning ved over 1A såvidt jeg husker.

Er formålet derimod en strømforsyning der leverer samme spænding som LiOn batterier, så er løsningen med LM317 fin. Man skal huske, at LM317 forsynes af strømmen imellem ind og udgang, og det betyder at den skal levere en vis minimums strøm. Ellers bliver udgangsspændingen for høj. Typisk sætter man en modstand mellem dens udgang og ADJ indgangen, så denne minimums strøm går i delenetværket. Derved er sikret, at den ikke giver en for stor udgangsspænding. Er modstandene for store i delenetværket, så kan udgangsspændingen blive alt for høj.

I øvrigt en god idé, at have en stak polyfuses på lager. Disse er modstande med positiv temperaturkoefficient, som gør de er egnet som automatsikring. De har en meget lille modstand (desto større strøm, desto mindre modstand), og overskrides strømmen, så stiger deres temperatur, hvorved deres mosdtand stiger og de kobler næsten helt fra. Frakobles forbrugeren, slår de automatisk til igen, da temperaturen så falder.

Man kan også få dem til 600V (TUV godkendt), og bruge dem f.eks. foran LED lamper, små adaptere osv. De beskytter VDR, ensretteren og ladelytten i adapteren, så de holder stort set evigt. En typisk 600V polyresistor er lavet til ca. 300mA, og det er en meget passende strøm da det beskytter stort set alle ensrettere og lytter, og er rigeligt høj til næsten alle mindre adaptere.
Jeg plejer at bygge dem i stikdåser, hvor jeg sætter en i både 0V og fase, og så bruger jeg stikdåserne til adaptere og andet elektronik, der bruger meget lidt strøm. Så holder adapterne stort set evigt, da der ikke mere er slid på komponenterne. Med to polyresistors, f.eks. en i fase, og en i 0, så kan de tåle 1200V samlet, og transient på op til 4kV samlet. Det vil sige, at de kan bruges som transientbeskytter, der ikke smadres ved transienter - f.eks. VDR'er tåler kun et vist antal transienter. Polyfuses tåler uendeligt antal transienter. Der er dog stadigt transientbeskyttere i f.eks. adapterne som ekstra sikkerhed, men da polyfuses afbryder, så beskyttes disse, og VDR modstanden holder, da den ikke bruges. Ligesom ved VDR modstande, er en god idé at sætte et stykke krympeflex over polyfuses, hvis de bruges til høj spænding, og det er en god idé at have mindst to i serie, eller en i både 0 og fase hvis man ikke ved hvad der er 0 og fase.

Ved LiOn batterier, er en god idé med en polyfuse, der er dimmensioneret så den slår fra ved en strøm der er under den som LiOn batteriet højst tåler. Den må ikke dimmensioneres til for lav strøm, hvis opladningen sker igennem polyfusen, da oplade kredsløb forstyres af spændingsfaldet over seriemodstanden i en polyfuse. Men, er den f.eks. 2A eller højere, så er der så lav seriemodstand, at de normalt fungerer også ved opladning. Med en polyfuse kan man lave en hurtig, kvik-og-beskidt kortslutningssikring, der er effektiv, og ikke behøver køleribber.
Ja ved godt hvordan jeg ville lave en CC-CV lader, det er dog ikke det jeg reagerer på og bliver citeret for.

Har du fulgt en smule med omkring batterisnakken her på siden, vil du hurtigt have opdaget man hellere vil ofre ingenting og så skade sine batterier end og ofre de få kroner, samt omtanke, det vil koste at holde samme sunde. ;)

Hilsen Leif.
Brugeravatar
GYS
9. Rang
9. Rang
Indlæg: 405
Tilmeldt: 20. september 2012 00:25
Scootere: Yamasaki GYS
Motorcykel: Duke 200

Re: Hvordan laves 5 volt om til 4,14 volt

Ulæst indlæg af GYS »

Har du fulgt en smule med omkring batterisnakken her på siden, vil du hurtigt have opdaget man hellere vil ofre ingenting og så skade sine batterier end og ofre de få kroner, samt omtanke, det vil koste at holde samme sunde. ;)
Ja, de fås helt til ned til 3 kr. per styk på ebay ved 10 styk. Hvis man kun skal bruge en, og gerne vil købe dem i Danmark, så har de dem hos arduinotech:
https://arduinotech.dk/shop/usb-5v-1a-l ... le-tp4056/

Module 1 er den mest sikre. Den har både en batteribeskyttelses switch, den har elektronisk ladningsbeskyttelses kredsløb, og den har LiOn ladechip. Module 1 har også et output, så du kan sætte en forbruger på (det er de to yderste terminaler, de to inderste terminaler er til batteri + og batteri -.) Du kan se en video om den her på youtube:
https://www.youtube.com/watch?time_cont ... e=emb_logo (filer kan downloades her: https://watthour.ca/tc4056-dw01/)

Module 2 har kun LiOn ladechip. For module 2 kan man finde detaljeret info her:
https://www.componentsinfo.com/tp4056-m ... t-details/

Sammenligning af de to moduler: Billede
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11143
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Hvordan laves 5 volt om til 4,14 volt

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Billeder af de 2 printplader.
Måske nogle kan se hvad der bruges til opladning.
Af en eller anden grund virker det ikke uden den under printplade som kan tages af. Der tænder LED'en kun et kort øjeblik og slukker så.
Der er også et meget lille knapcellebatteri. Nok det mindste batteri jeg har set.
kamera_traveler_2.jpg
kamera_printplade_1.jpg
kamera_printplade_2.jpg
kamera_printplade_3.jpg
kamera_printplade_4.jpg
kamera_printplade_5.jpg
kamera_printplade_6.jpg
kamera_printplade_7.jpg
kamera_printplade_8.jpg
kamera_printplade_9.jpg
kamera_printplade_10.jpg
kamera_printplade_11.jpg
kamera_printplade_12.jpg
kamera_printplade_13.jpg
kamera_printplade_14.jpg
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11143
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Hvordan laves 5 volt om til 4,14 volt

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Nu har jeg skiftes til at oplade nogle celler (én ad gangen) med opladeren fra kameraet og når cellen har været tilsluttet en del tid så bliver den ret varm.
Som en behagelig varm håndvarmer.

Jeg synes aldrig jeg har mærket at cellerne i batterierne til min elektriske scooter er blevet varme.

Hvad er grunden til at de bliver varme?
Cellens spænding mens den er varm og under opladning er nu på 4,05 volt.
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1342
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: Hvordan laves 5 volt om til 4,14 volt

Ulæst indlæg af Landbo »

scootergrisen skrev: 22. oktober 2022 14:26 Nu har jeg skiftes til at oplade nogle celler (én ad gangen) med opladeren fra kameraet og når cellen har været tilsluttet en del tid så bliver den ret varm.
Som en behagelig varm håndvarmer.

Jeg synes aldrig jeg har mærket at cellerne i batterierne til min elektriske scooter er blevet varme.

Hvad er grunden til at de bliver varme?
Cellens spænding mens den er varm og under opladning er nu på 4,05 volt.
Uha, der er du formodentlig ramt af dit batteris høje indre modstand, forudsat det ej er lukket inde så luften ikke frit kan cirkulere omkring det.

Hvor mange mA lader du med ?

Hilsen Leif.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11143
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Hvordan laves 5 volt om til 4,14 volt

Ulæst indlæg af scootergrisen »

0,33 ampere i øjeblikket når opladeren tændes.
0,40 ampere med en anden celle.
0,40 ampere med en anden celle.
0,09 ampere med en anden celle. 4,12 volt.
0,25 ampere med en anden celle.

Men har kun lavet de målinger af strømstyrke lige nu.
Det tager en del tid før cellen bliver varm så prøver at lave nogle flere målinger i løbet af noget tid.
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1342
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: Hvordan laves 5 volt om til 4,14 volt

Ulæst indlæg af Landbo »

scootergrisen skrev: 23. oktober 2022 08:22 0,33 ampere i øjeblikket når opladeren tændes.
0,40 ampere med en anden celle.
0,40 ampere med en anden celle.
0,09 ampere med en anden celle. 4,12 volt.
0,25 ampere med en anden celle.

Men har kun lavet de målinger af strømstyrke lige nu.
Det tager en del tid før cellen bliver varm så prøver at lave nogle flere målinger i løbet af noget tid.
Ja ok.

Har lige sat 2 stk 2500 mA celler i laderen, hvor ladestrømmen er sat til 1 Amp. Kan prøve og mærke hvor varme de er om 1,5 time, hvor de burde være fuldt opladet.

Hilsen Leif.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11143
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Hvordan laves 5 volt om til 4,14 volt

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Nu er den nede på 0,10 ampere og cellen er helt kold.
Prøver lige en anden.
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1342
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: Hvordan laves 5 volt om til 4,14 volt

Ulæst indlæg af Landbo »

Landbo skrev: 23. oktober 2022 08:39
Har lige sat 2 stk 2500 mA celler i laderen, hvor ladestrømmen er sat til 1 Amp. Kan prøve og mærke hvor varme de er om 1,5 time, hvor de burde være fuldt opladet.

Hilsen Leif.
Hele 27 og 28 grader ved endt opladning.

Hilsen Leif.
Brugeravatar
GYS
9. Rang
9. Rang
Indlæg: 405
Tilmeldt: 20. september 2012 00:25
Scootere: Yamasaki GYS
Motorcykel: Duke 200

Re: Hvordan laves 5 volt om til 4,14 volt

Ulæst indlæg af GYS »

scootergrisen skrev: 22. oktober 2022 14:26 Nu har jeg skiftes til at oplade nogle celler (én ad gangen) med opladeren fra kameraet og når cellen har været tilsluttet en del tid så bliver den ret varm.
Som en behagelig varm håndvarmer.

Jeg synes aldrig jeg har mærket at cellerne i batterierne til min elektriske scooter er blevet varme.

Hvad er grunden til at de bliver varme?
Cellens spænding mens den er varm og under opladning er nu på 4,05 volt.
Årsag: Når cellerne er opladt, så kan de ikke tage mere energi, og så bliver den energi der tilføres til varme.

Større temperatur kan også medføre at den opsamlede energi omsættes til varme, så der opstår en run-away effekt.

Den indre modstand kan være årsagen. Den indre modstand øges ved slid.
Jeg ved ikke, om slid medfører andet for LiOn batterier, f.eks. om de ikke kan oplades til så høj spænding.

Den indre modstand afhænger også af temperaturen. For de fleste typer batterier falder modstanden, når batteriet bliver varmt. Derfor er nødvendigt at varme almn. blybatterier op først, før de kan levere stor startstrøm. Det er dog ikke det samme for LiOn batterier. Her mener jeg at den indre modstand stiger ved større temperatur, hvilket igen kan medføre større energiafsætning.

Normale LiOn batterier oplades til ca. 4.2V. Tror nok, at der er typer der oplades til mindre spænding. I hvert fald kan man få ladechips lavet til en lavere spænding. Prøv at se om du kan få data for batterierne. Der kan du måske finde årsagen.

Der findes batterier med indbygget beskyttelseselektronik. Måske er en god idé, at bruge sådanne. Er laderen dårlig, eller fejl på den, så giver det en stor ekstra sikkerhed, at batteriet også har indbygget sikkerhed. Den sikkerhed som er indbygget i elektronikken i batterier, fungerer på en anden måde, end den der er i de fleste opladere, og skal en oplader være god, skal den beskyttes af en ekstra chip, men det er ikke alle som er det.

Du kunne se det på de moduler jeg henviste til. Den ene modul indeholdte kun ladechip. Det er det som gælder for de fleste ladere. Den anden, havde fået en ekstra beskyttelse på. Denne chip, svarer til den der er indbygget i nogle batterier, hvis de har indbygget elektronisk beskyttelse. Modulet med ekstra beskyttelse havde både batteritilslutning og output til forbruger, og ekstra beskyttelsen forhindrer at batteriet overbelastes ved forbrug.
Besvar