Tilspænding batteribolte.

Her kan du skrive med andre om batterier til elektriske køretøjer.
Brugeravatar
rjskib
8. Rang
8. Rang
Indlæg: 246
Tilmeldt: 30. januar 2020 13:20
Scootere: Fønix City Cabino2
Dream Bike (Bilka model)
Knallert Yingang LM50 Little Monster
Geografisk sted: Herning

Tilspænding batteribolte.

Ulæst indlæg af rjskib »

Hej.

Jeg drømmer stadig om nye batterier, og er i gang med lidt forberedelser.

Jeg har været meget i tvivl om hvor hårdt boltene må spændes på batteripolerne. Jeg har ledt temmelig meget på nettet, og dette er det bedste jeg har fundet:

Tilspænding M5 M6 M8.jpg
Tilspænding M5 M6 M8.jpg (61.37 KiB) Vist 2555 gange

Jeg har konverteret tallene til N-m:
M5 2,4 N-m
M6 4,5 N-m
M8 7,9 N-m

Tallene er kun vejledende, og passer nogenlunde med hvad jeg har læst i forskellige fora. Hvis batterifabrikanten opgiver tilspændingen, er det selvfølgelig vejledningen der skal følges.

Passer dette med jeres erfaringer?

Batteripolerne er formentlig noget letmetal, og derfor er tilspændingen mindre end hvis det er gevind i stål.

//Jørgen
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11143
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Tilspænding batteribolte.

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Du kan oplyse hvad det er for et batteri så vi kan finde de korrekte data fra producenten.
Brugeravatar
rjskib
8. Rang
8. Rang
Indlæg: 246
Tilmeldt: 30. januar 2020 13:20
Scootere: Fønix City Cabino2
Dream Bike (Bilka model)
Knallert Yingang LM50 Little Monster
Geografisk sted: Herning

Re: Tilspænding batteribolte.

Ulæst indlæg af rjskib »

Hej.

Jeg ved endnu ikke præcist, hvilke lithium batterier der er interessante for os. Så der skal ikke gøres for meget ud af søgningen.

De batterier der lige nu står øverst på ønskelisten, er af typen LiFePo4. Jeg er ikke helt klar over, om disse batterier egner sig til kabinescootere. Fabrikantens pdf fil er uden angivelse af tilspænding, så derfor søgte jeg efter "tommelfinger "regler.
De nuværende blybatterier er også uden angivelse af tilspænding, og af samme grundt har jeg endnu ikke haft skruenøglen på batteripolerne.

Så indlægget var egentlig et ønske om hjælp til ligesindede, så man ikke skulle spænde boltene på må og få.

//Jørgen
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11143
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Tilspænding batteribolte.

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Ville nok vente med at spørge til du har fundet det du vil have.
Ellers bliver det nok upræcist med "tommelfinger" regler til ukendte batteriet og du vil vel kende tilspændingsmomentet fordi du gerne vil have det præcist.
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1342
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: Tilspænding batteribolte.

Ulæst indlæg af Landbo »

rjskib skrev: 27. september 2022 14:42 Hej.

Jeg drømmer stadig om nye batterier, og er i gang med lidt forberedelser.

Jeg har været meget i tvivl om hvor hårdt boltene må spændes på batteripolerne. Jeg har ledt temmelig meget på nettet, og dette er det bedste jeg har fundet:


Tilspænding M5 M6 M8.jpg


Jeg har konverteret tallene til N-m:
M5 2,4 N-m
M6 4,5 N-m
M8 7,9 N-m

Tallene er kun vejledende, og passer nogenlunde med hvad jeg har læst i forskellige fora. Hvis batterifabrikanten opgiver tilspændingen, er det selvfølgelig vejledningen der skal følges.

Passer dette med jeres erfaringer?

Batteripolerne er formentlig noget letmetal, og derfor er tilspændingen mindre end hvis det er gevind i stål.

//Jørgen
Det er begrænset hvor hårdt du kan spænde møtrikkerne på terminalerne hvis de er lavet af aluminium. Personligt vil jeg lægge in tandskive mellem kabelskoen og terminalen og ikke spænde kraftigere end tænderne går ind i terminalens materiale, derved får man den bedste og mest tabsfrie forbindelse. Det er den samme måde som man spænder en terminal der er lavet i kobber.

Hilsen Leif.
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1342
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: Tilspænding batteribolte.

Ulæst indlæg af Landbo »

rjskib skrev: 27. september 2022 20:24
De batterier der lige nu står øverst på ønskelisten, er af typen LiFePo4. Jeg er ikke helt klar over, om disse batterier egner sig til kabinescootere.

//Jørgen
Hvorfor skulle LiFePo4 batterier ikke være egnet til en kabinescooter ?

Hilsen Leif.
Brugeravatar
rjskib
8. Rang
8. Rang
Indlæg: 246
Tilmeldt: 30. januar 2020 13:20
Scootere: Fønix City Cabino2
Dream Bike (Bilka model)
Knallert Yingang LM50 Little Monster
Geografisk sted: Herning

Re: Tilspænding batteribolte.

Ulæst indlæg af rjskib »

Jeg har ikke set køretøjer med LiFePo4 batterier. De bruges vist mest til husstandsbatterier, for dem der vil være uafhængig af det offentlige net.

Men debatten om LiFepo4 batterier bør nok foregå under en anden overskrift. Jeg opretter et nyt emne, når jeg har læst lidt mere om batteritypen.

//Jørgen
Besvar