cell resistance matching

Her kan du skrive med andre om batterier til elektriske køretøjer.
Brugeravatar
frankomand
5. Rang
5. Rang
Indlæg: 64
Tilmeldt: 27. oktober 2013 09:31
Scootere: PGO G MAX Årgang 2019 - 8000 km.
VGA Vax Årgang 2019 - 1800 km.

Re: cell resistance matching

Ulæst indlæg af frankomand »

Ja dumme mig det viste jeg jo godt nu du skriver det 😀
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11151
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: cell resistance matching

Ulæst indlæg af scootergrisen »

I manualen til mine celler står følgende.
Ved ikke helt hvad det betyder men måske noget man kan indstille på et oscilloskop.
The impedance meter should be operated at AC 1kHz.

Kode: Vælg alt

Item                      Condition                                                Specification
Initial AC Impedance      Cell shall be measured at 1kHz after charge per 6.2.1.   ≤30mΩ
6.2.1 Standard Charge
Unless otherwise specified, “Standard Charge” shall consist of charging at
constant current of 0.5C(1300mA). The cell shall then be charged at constant voltage
of 4.2V while tapering the charge current. Charging shall be terminated when the
charging current has tapered to 52mA. For test purposes, charging shall be performed
at 25 ± 2ºC
Her står noget mere med ohm.

Kode: Vælg alt

3. Nominal Specifications

Item                          Condition       Specification

3.12 Grading specification    Capacity        30mAh
                              OCV             8mV
                              ACR             4mΩ
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11151
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: cell resistance matching

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Her er en oplader der åbenbart kan måle modstanden i cellerne.
Men den kan vel så ikke vises kapaciteten hvis ikke den kan aflade.
ADEASKA SQ4 Plus STINGER.
adeaska_SQ4Plus_stinger_1.jpg
adeaska_SQ4Plus_stinger_1.jpg (74.83 KiB) Vist 2548 gange
Den her er åbenbart lavet specifikt til at måle modstanden.
Yaorea YR1030+.
YR1030+.jpg
YR1030+.jpg

Der er en skannet manual til Yaorea YR1035+ på https://diysolarforum.com/resources/yao ... anual.142/
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11151
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: cell resistance matching

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Der var en som skrev at ved Opus opladeren at "the result are all over the place".
Her skifter målingen fra 77 til 106 bare ved at afbryde og tilslutte forbindelsen til cellen.
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1364
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: cell resistance matching

Ulæst indlæg af Landbo »

scootergrisen skrev: 1. oktober 2022 23:26 Der var en som skrev at ved Opus opladeren at "the result are all over the place".
Her skifter målingen fra 77 til 106 bare ved at afbryde og tilslutte forbindelsen til cellen.
Ja det er ganske normalt da den modstand der er i tilslutningspunkterne på en almindelig oplader betyder en hel del for den samlede måling, hvilket jeg også skrev i mit første svar her i tråden. Vil du absolut partu måle den indre modstand på dine celler, skal du bruge en rektansmåler som er vist i dit forrige indlæg. Selv med en sådanne kan du ikke regne med og få gentagende målinger der er nøjagtig ens grundet modstanden i tilslutningerne.

Og hvis du ikke ved hvad rektans er, kan jeg oplyse dig om det er vekselstrøms modstanden i et kredsløb som her er den celle du måler på. Når du ser i et datablad over en Li-Ion celle, vil du se at mostanden altid er opgivet ved en frekvens på 1 kHz da en battericelle også har en spole i serie og en kondensator parallelt over sig. Der er vi så ude i noget du ikke behøver at vide noget om for at kunne punktsvejse/lodde et batteri sammen.

Hilsen Leif.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11151
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: cell resistance matching

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Her er en der snakker om at Opus-opladeren viser forskelle tal ved intern modstand.
Her bruges en SM8124.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11151
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: cell resistance matching

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Efter hvad jeg umiddelbart kan forstå lader det til at cell resistance matching mest bruges til brugte celler.
Hvis man f.eks. har en blanding af alle mulige celler man har fra brugte computere.

Og at det måske ikke er nødvendigt ved nye celler. Som vel er blevet målt på fabrikken.

Og lav intern modstand skulle være bedst.
Og at celler der kan aflades med høj strømstyrke har lav intern modstand.
Efter hvad jeg kan forstå ved at have kigget lidt videoer.
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1364
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: cell resistance matching

Ulæst indlæg af Landbo »

scootergrisen skrev: 8. oktober 2022 03:44 Efter hvad jeg umiddelbart kan forstå lader det til at cell resistance matching mest bruges til brugte celler.
Hvis man f.eks. har en blanding af alle mulige celler man har fra brugte computere.

Og at det måske ikke er nødvendigt ved nye celler. Som vel er blevet målt på fabrikken.

Og lav intern modstand skulle være bedst.
Og at celler der kan aflades med høj strømstyrke har lav intern modstand.
Efter hvad jeg kan forstå ved at have kigget lidt videoer.
:clap: Bravo, så er du endelig på rette vej. ;)

Den effekt du taber i den indre modstand på en celle, bliver jo omsat til varme ved op/afladning.

Noget andet er så antal op/afladninger som fabrikanten mener deres celler kan klare inden de har tabt en hvis procentdel af deres kapasitet. Der syntes de celler som producenterne tillader man kan trække de højeste strømme fra også at have et kortere liv end de celler man kan trække en lavere strøm fra, ligeså er trenden også at cellerne med de højeste kapasiteter har en kortere livslængde. Derfor ser man også at de celler der sidder i de gode boremaskinebatterier typisk er på sølle 1500-2500 mA og et mere moderat anbefalet strømtræk.

Lader du så være med og lade dine celler helt op til de tilladte 4,2 Volt men stopper 0,2 til 0,1 volt under, vil livslængden på cellen typisk øges med 2-4 gange, omend du så mister en smule af kapasiteten i din "tank". :mrgreen:

Hilsen Leif.
Senest rettet af Landbo 8. oktober 2022 11:31, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
frankomand
5. Rang
5. Rang
Indlæg: 64
Tilmeldt: 27. oktober 2013 09:31
Scootere: PGO G MAX Årgang 2019 - 8000 km.
VGA Vax Årgang 2019 - 1800 km.

Re: cell resistance matching

Ulæst indlæg af frankomand »

Og derfor kan det give mening at lave en lidt større 14s pakke i stedet for en 13s og så fortsætte med lade den med 13s laderen dog skal man huske at cellebalanceringen på de her “low end” pakker ikke er aktiv men typisk foregår i enden af ladecyklus fuldt opladet med laderen tilsluttet og igen derfor kan man med fordel lade batteripakken stå med en tændt lader i længere tid med jævne mellemrum - igen typisk kan low end balancere med mellem 30 og 150 mAh og det tager så rigtig lang tid hvis du har en serie der er langt nede og mangler eks. 5 Ah. Dette kan løses ved at efter montere og kode til lavere spænding et aktivt balancer board der måske kan balancere op til 1 Ah - her tager den dog strømmen fra de raske cellerækker så efter endt cyklus skal der så lades igen - køb et smart board hvor du kan kode og aflæse via Bluetooth alternativt en smart BMS
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11151
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: cell resistance matching

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Her er der en som måler den interne modstand uden specielt måleudstyr.
Blot en modstand (1 ohm 20 watt), multimeter (mål cellens spænding med og uden modstanden) og så en del udregning.
Besvar