cell resistance matching

Her kan du skrive med andre om batterier til elektriske køretøjer.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11153
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

cell resistance matching

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Når man laver et litiumbatteri skal man åbenbart gøre noget der kaldes "cell resistance matching".

Er det noget man kan gøre med et almindeligt multimeter eller kræver det noget specielt udstyr?

Hvad sker der hvis man undlader at gøre det og bare sætter cellerne tilfældigt sammen?
Brugeravatar
frankomand
5. Rang
5. Rang
Indlæg: 64
Tilmeldt: 27. oktober 2013 09:31
Scootere: PGO G MAX Årgang 2019 - 8000 km.
VGA Vax Årgang 2019 - 1800 km.

Re: cell resistance matching

Ulæst indlæg af frankomand »

Hvis du køber nye batterier skal du bare måle spændingen på hvert batteri - de skulle helst være ens omkring 3,7v hvis de ikke er ens vil jeg anbefale og lade alle cellerne op til 4,20V med en opus bt-3100 - de vil så sætte sig til 4,18V.
Opus har også en funktion til at måde kapaciteten på batteriet og den skal du bruge hvis du bruger brugte celler eller blot vil teste de batterier du har købt faktisk levere det lovede. Ved brugte celler skriver du så kapaciteten på batteriet med en tusch og hvis du vil lave en pakke F.eks. 13s10p med celler der har 2500mAh i kapacitet skal du mikse cellerne så de enkelte parallelen er så ens som muligt - den findes vist en side der hedder repacker hvor man kan indtaste alle værdier og så fortæller den hvilke celler du skal putte i de enkelte paralleller.
MOhm målingen bruge normalt til at se hvor god cellen er i forhold til specifikationerne fra fabrikanten - den kan du måle med et almindeligt multimeter eller du kan brug opus til denne kontrol også 😀 som du kan se på billedet målte jeg mine nye batterier - bare for sjov 😀
Vedhæftede filer
03DD5A35-C457-4F6B-88BF-CDBE79030589.jpeg
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11153
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: cell resistance matching

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Hvordan gør man det med almindeligt multimeter?
Er der sammenhæng mellem cell resistance matching og cellernes kapacitet?
Brugeravatar
frankomand
5. Rang
5. Rang
Indlæg: 64
Tilmeldt: 27. oktober 2013 09:31
Scootere: PGO G MAX Årgang 2019 - 8000 km.
VGA Vax Årgang 2019 - 1800 km.

Re: cell resistance matching

Ulæst indlæg af frankomand »

Du måler bare Ohm værdien over hver enkelt celle med et multimeter
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1364
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: cell resistance matching

Ulæst indlæg af Landbo »

scootergrisen skrev: 20. september 2022 15:51 Når man laver et litiumbatteri skal man åbenbart gøre noget der kaldes "cell resistance matching".

Er det noget man kan gøre med et almindeligt multimeter eller kræver det noget specielt udstyr?

Hvad sker der hvis man undlader at gøre det og bare sætter cellerne tilfældigt sammen?
Det er mere nødvendigt du bruger nye ens celler i alle banker. Ved brug af bruge celler skal alle banker have samme samlet kapasitet, som du udmåler med en avanceret oplader som eks SkyRc MC3000 eller OPUS BT-C3100. Det gør du ved og bruge den test der oplader batteriet fuldt og derefter aflader det igen samtidig med batteriets kapasitet udmåles, efterfølgende lades batteriet op igen. Den test tager temmelig lang tid.

Det er faktisk temmelig svært og måle den indre impedans i en lithium celle, da den typisk ligger under 100 Milliohm, hvilket gør at tilslutningen på cellens poler typisk betyder mere i din måleopstilling end lithiumcellens indre impedans! Men de to opladere jeg har nævnt kan begge forsøge og lave et forsøg på og måle den indre impedans en celle. Iøveigt mener jeg ikke de nævnte opladere/testere fabrikeres mere. Der er også andre opladere der kan det samme hvis du kigger indenfor i RC verdenens opladere og kigger på en SKYRC IMAX B6 V2 60W 6A 1~6S DC Charger/Discharger: https://hobbyking.com/en_us/skyrc-imax- ... _analytics

Ellers kan du studerer udvalget af opladere ved samme firma her i håb om der er en der passer dig bedre: https://hobbyking.com/en_us/batteries-c ... ers&is_v=1

Hilsen Leif.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11153
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: cell resistance matching

Ulæst indlæg af scootergrisen »

frankomand skrev: 21. september 2022 16:54 Du måler bare Ohm værdien over hver enkelt celle med et multimeter
Jeg får ingen måling på 200 ohm skalaen på mit multimeter der er det lavest.
Ser ud til 0,1 ohm er det laveste den kan vise.

Står noget i manualen om at hvis man måler under 2000 ohm så skal man kortslutte sonderne og trække det fra.
Kortslutning af sonderne giver 0,2 ohm.
Brugeravatar
frankomand
5. Rang
5. Rang
Indlæg: 64
Tilmeldt: 27. oktober 2013 09:31
Scootere: PGO G MAX Årgang 2019 - 8000 km.
VGA Vax Årgang 2019 - 1800 km.

Re: cell resistance matching

Ulæst indlæg af frankomand »

Fra venstre mod højre - 1 ny celle der har lagt i 3 år 2 god brugt celle 3 meget dårlig/defekt celle - værdier er mOhm - min dyre Fluke vil sku heller ikke måle milliOhm over cellerne
Vedhæftede filer
A7F53E99-F9E8-49C1-A9BA-2A6AE6D3504C.jpeg
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11153
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: cell resistance matching

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Kommer ohm-måleringerne med det samme du sætter cellerne i eller går det lidt tid fordi den skal teste dem først?
Så hvis ellers jeg havde et "almindeligt" multimeter der kunne måle lavt nok så kunne jeg måske godt nøjes med det til "cell resistance matching"?
Eller skal der måske sendes strøm igennem (oplade/aflade) for at få den korrekte måling?

Men okay hvis man vil bygge hjemmelavede lithiumbatterier så skal man nok have sådan en oplader/tester som på billedet.

Den med pink ser ud til at sidde omvendt i.
Brugeravatar
frankomand
5. Rang
5. Rang
Indlæg: 64
Tilmeldt: 27. oktober 2013 09:31
Scootere: PGO G MAX Årgang 2019 - 8000 km.
VGA Vax Årgang 2019 - 1800 km.

Re: cell resistance matching

Ulæst indlæg af frankomand »

Jeg tror du har ret jeg fået vendt det pink forkert - det er lige meget de var helt døde de celler - Jeg havde ellers kasseret dem men gemmer lige et og laver en ny test hvor det sidder korrekt :-)
Jeg købte Opus bt-c3100 på ebay via en tysk forhandler til omkring 500 kr. inkl. porto, moms og told (Det er nemmest via deres App) og der får man nok ikke en gang et hæderligt multimeter for - Kan også købes på Ali via appen så er det også inkl. det hele - loftet for at det kan lade sig gøre 150 Euro.
Ohm meter sender en lille spænding ud for at måle
Jeg laver altid charge og test på mine celler - den lader dem op aflader dem og lader dem op igen og viser mAh når den er færdig - Jeg har 4 i lige nu skal nok taget et billede når den er færdig.
Skal man lave det i større stil skal nok have nogle stykker af de der Opus for hvis det timer det nogenlunde korrekt kan du måske kun teste 12-16 celler i døgnet
Brugeravatar
rjskib
8. Rang
8. Rang
Indlæg: 249
Tilmeldt: 30. januar 2020 13:20
Scootere: Fønix City Cabino2
Dream Bike (Bilka model)
Knallert Yingang LM50 Little Monster
Geografisk sted: Herning

Re: cell resistance matching

Ulæst indlæg af rjskib »

Hej.

Man kan normalt ikke måle modstand på kredsløb med "fremmed" spænding. Da lithium celler afgiver spænding, bliver måleinstrumentet snydt.
Normalt udsender måleinstrumentet en målespænding, og ud fra strømmen udledes modstandsværdien. En fremmed spænding ændrer på strømmen, og dermed på måleresultatet.
Så skal man måle modstandsværdier på kredsløb med fremmed spænding, måler man først den fremmede spænding. Derefter generer man en ny målespænding, der ligger den normale målespændingen højere/lavere end den fremmede spænding. Nu kan man så ud fra strømmen udlede modstandsværdien.

Så normale multimetre dur ikke, instrumentet skal være beregnet til måleopgaven.

//Jørgen
Besvar