Side 1 af 2

Reparation af batteripakke

: 17. september 2022 14:30
af frankomand
En smadret cellerække udskiftes - det er ikke rust/fugt men en defekt celle der har lækket noget gunk 😀

Re: Reparation af batteripakke

: 17. september 2022 15:21
af scootergrisen
Sjovt det lige er den i bunden i hjørnet der er defekt.
Hvordan ser pappet og det indvendige at kassen ud?
På mit ene batteri var pappet cirka 1 cm fra bunden så det dækkede ikke det nederste stykke.
Ser ud til at være naboen til den celle jeg lige har taget billeder af hvor der var rust på metalstrippen.
Er det nødvendigt at udskifte hele serien når én er defekt eller gør du det fordi det er en anden type celler du sætter i?
Hvordan opdagede du det?

Re: Reparation af batteripakke

: 17. september 2022 17:33
af frankomand
Min celle var helt død og den havde så drænet hele rækken så der var 0 volt på den - jeg valgte at skifte dem alle men de 9 der bare var drænet vil jeg lige se om jeg han puste liv i igen - hvis du skifter din nu kan du jo nøjes med den ene celle - min spiller max nu og jeg startede med 4.15 volt på alle rækker - kørte 5 km og har nu batteriet til at lade så den lige kan balancerer 😀 - nu er det første gang jeg lader min op lyser laderen grøn når den er færdig ? Hvis jeg han lade mine 9 celler op kan jeg da lige sende dig et par stykker så du kan skifte din defekte 😀

Re: Reparation af batteripakke

: 17. september 2022 17:34
af frankomand
Ps min celle var ikke rusten men sikkerhedsventilen var poppet

Re: Reparation af batteripakke

: 17. september 2022 20:36
af scootergrisen
Er der også 0 volt på hver celle fra den parralel når de er taget ud og ikke har forbindelse til andre celler?
Betyder det så at den defekte celler er kortsluttet og de 9 andre celler i parallellen er blevet afladt gennem den defekte celle?
Forstår ikke så meget af det men vil da gerne lære noget til engang jeg måske kommer til at bygge et batteri selv.
Gad vide hvad der var sket hvis nu bare du havde fjernet den defekte celle og ikke andet.

Jeg har skrevet om C300-opladeren på viewtopic.php?f=19&t=3601 hvis det er den du har.
Rød er hovedopladningsforløbet. Her kører blæseren.
Skifter til grøn når opladningsstrømstyrken når under 10%. Blæseren slukker.
Ikke helt sikker på om det er når den skifter til grøn at balanceringen starter men det er nok deromkring.
Den lyser også grønt når stikket ikke har forbindelse til batteriet.

Du kan bruge en strømmåler i stikkontakten til at følge lidt med.
Ville også gerne prøve en strømmåler mellem oplader og batteri men det har jeg ikke prøvet endnu.

Jeg tror ikke nogen af mine celler er defekte.
Det med rust var på metalstrippen. Ikke selve cellen. Det var bare svært at se uden at skulle skille det mere ad. Vil helst ikke vippe de metalstrips hvis de knækker.

Re: Reparation af batteripakke

: 17. september 2022 21:11
af frankomand
Ja der var 0v på alle cellerne i den parallel - er i gang med at teste de 4 første og det ser ikke lovende ud - den defekte celle har ødelagt hele parallelen ser det ud til.
Jeg kunne lige se at den var færdig med at lade batteripakken så i morgen vil jeg lave en rækkevidde test tror jeg :-)
Som jeg skrev i en af de andre tråde har jeg høstet 208 brugbare batterier fra en defekt batteripakke og den bygger jeg en ekstra batteripakke af.
Jeg laver den dog ved at lime cellerne sammen købe en standard BMS og pakke den ind i det blå krympe plast.
Endvidere vil jeg nok lodde cellerne sammen med 2,5mm2 fast kobber ledning ( fra installations kabel ) - Jeg tror det er meget bedre end de 4 punktsvejsninger der er lavet originalt og kobber er en bedre leder end nikkel.
Men det er bare at hoppe ud i det det er ikke så svært :-)

Re: Reparation af batteripakke

: 17. september 2022 21:58
af Landbo
frankomand skrev: 17. september 2022 21:11
Endvidere vil jeg nok lodde cellerne sammen med 2,5mm2 fast kobber ledning ( fra installations kabel ) - Jeg tror det er meget bedre end de 4 punktsvejsninger der er lavet originalt og kobber er en bedre leder end nikkel.
Men det er bare at hoppe ud i det det er ikke så svært :-)
Jeg vil faktisk anbefale du glemmer alt om dit kobber og bruger nikkel strips i stedet, det grundet du skal bruge meget mere varme end cellen har godt af til sammenlodningen. De få batteripakker jeg har repareret ved lodning, har jeg brugt at fortinne enderne i kort tid (det er kun nødvendigt og røre cellerne i 2x 1/4 sekund) med en 300 Watts blikkenslagerloddekolbe, efterfølgende har jeg fortinnet stripsne hvor de skal loddes sammen med cellerne/de andre strips. Måden giver minimum opvarmning af cellerne da det kun kræver man varmer to gange i meget kort tid på hver celle. Husk og bruge gammeldags loddetin med bly.

Pøj pøj med projektet, Leif.

Re: Reparation af batteripakke

: 18. september 2022 18:30
af frankomand
Første test kørsel 15 km og den viste stadig “fuld tank” - vejret var ikke til det i dag 😀

Re: Reparation af batteripakke

: 20. september 2022 16:41
af frankomand
Så lykkedes det at skaffe stik til batteri pakken fra Kina hvis man selv vil forsøge at lave batteripakke 😀

Re: Reparation af batteripakke

: 20. september 2022 23:10
af scootergrisen
Og med tal og det hele.
Tag gerne nogen gode billeder hvor det vender korrekt fra begge sider og er i fokus så man kan se hvad der står tydeligt.
Synes aldrig jeg har set nogle tal eller noget på min.