Lange ledninger til celleparallel i batteri

Her kan du skrive med andre om batterier til elektriske køretøjer.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11143
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Lange ledninger til celleparallel i batteri

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Er det en dårligt at have lange ledninger mellem celler?
Ledninger på måske 20 cm?
I billedet er der for det meste omkring 2 cm strip mellem cellerne.

Men hvad hvis jeg vil lodde ledninger på ude til venstre i billedet for at tilføje celler parallelt og forbinde dem til celler jeg placerer der hvor BMS'en er.
Er det noget problem at der lige er 20 cm ledning hen til næste celleparallel?
Skal hver ledning så være samme længe? Altså er det dårligt hvis nogle celler er 10 cm ledning væk og andre er 20 cm ledning væk?
Og hvordan ved jeg hvad ledningstykkelse jeg skal bruge?

Grunden til jeg ikke bare tilføjer dem ude til venstre (som er bunden af batteriet) er fordi der ikke er plads i højden.



Ved siden af BMS'en i billedet er der i denne ramme en række uden celler hvor der er plads til 12 celler.
Der er 13 serier og hvis man sætter celler i den tomme række så passer designet med at det så skal være serie 14.
Men BMS'en er vist kun designet til 13 serier så det går nok ikke med 14 serier.
Men man kan jo have 12 celler i den tomme række (plus 1 ekstra så der er 13 celler i alt) og tilføje dem parallelt (i stedet for serielt) med nogle lange ledninger der går de rette steder hen.
Det bliver så nok ikke så flot et design men det kan måske være lidt ligegyldigt hvis det virker og det måske er den letteste løsning for dem der vil have større batterikapacitet.
Under BMS'en er 6 skumfiduser så er der meget plads til den side som kunne være brugt til flere celler parallelt.
Så der kan nok tilføjes f.eks. 65 celler der omkring hvor BMS'en er.
vga_vax_batteri_36.jpg
Besvar