Måling af celleserier

Her kan du skrive med andre om batterier til elektriske køretøjer.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11153
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Måling af celleserier

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Jeg ventede cirka 10 timer hvor spændingen kun gik fra 4,00 til 3,99 volt.
Altså balanceringen må have været stoppet det meste af tiden.
Uden at opladningen gik i gang. Tror jeg da i hvert fald ikke. Ellers kunne jeg vel have målt det på spændingen.

I docx-filen står:

Kode: Vælg alt

30   Charging cell maximum voltage protection   4150mV
31   Relieve charging cell voltage protection   4050mV
33   All faults are relieved                    Power on the BMS again
Kunne måske godt lyde som om at 30 og 31 anses som værende "faults" og at man rydder dem ved at "Power on the BMS again".

Måske ligesom når jeg kommer kørende med afladt batteri og strømmen afbrydes så kan jeg vente måske 1 minut og dreje nøglen i tændingslåsen til OFF og ON igen så kommer strømmen tilbage. Er ikke lige sikker på at strømmen kommer tilbage efter 1 minut uden at slukke og tænde men det kan jeg lige prøve.

Kode: Vælg alt

28   Discharging cell minimum voltage protection   3000mV
29   Relieve discharging cell voltage protection   3100mV
Der er 2 ledere fra oplader til batteri:
viewtopic.php?f=19&t=3601

Opladeren bruger stikket i batteriet med 3 ledere men der er ingen jordforbindelse.

Andre opladere kan bruge det runde Chogori-stik hvor der er flere forbindelser.

Kunne prøve om kortslutningen gør en forskel men BMS'en er jo allerede tændt og "Power on the BMS again" lyder som om at man skal slukke og tænde.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11153
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Måling af celleserier

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Tænkte jeg ville tage en tur med det batteri hvor alle celleserier var kommet op på mindst 4,00 volt.
Men kan alligevel ikke lade være at prøve om det kan blive endnu mere ens med mere balancering og opladning. :party:
Tænker at det vel er den celleserie der har den laveste spænding som gør at strømmen afbrydes før den ellers ville (kortere rækkevidde).
Så jeg prøver lige en halv eller hel dag mere eller hvor længe jeg snart gider vente.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11153
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Måling af celleserier

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Det ser ud til at når spændingen på alle celleserier er kommer tilpas nok højt op så oplader og aflader batteriet på samme tid.
Altså der er en smule strømforbrug som jeg kan se på strømmåleren og LED'erne blinker for balancering.
Tidligere da spændingen i celleserierne var mere forskellig der blev der kun balanceret, ikke opladt samtidig med balancering.
Og nu hvor celleserien med den lavest spænding er kommet op på omkring 4,00-4,05 volt så ser det ud til at batteriet tager imod opladning samtidig med at der balanceres.
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1364
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: Måling af celleserier

Ulæst indlæg af Landbo »

scootergrisen skrev: 14. oktober 2022 05:22 Det ser ud til at når spændingen på alle celleserier er kommer tilpas nok højt op så oplader og aflader batteriet på samme tid.
Altså der er en smule strømforbrug som jeg kan se på strømmåleren og LED'erne blinker for balancering.
Tidligere da spændingen i celleserierne var mere forskellig der blev der kun balanceret, ikke opladt samtidig med balancering.
Og nu hvor celleserien med den lavest spænding er kommet op på omkring 4,00-4,05 volt så ser det ud til at batteriet tager imod opladning samtidig med at der balanceres.
Hmm, tilsyneladende en fejl 40.

https://da.wikipedia.org/wiki/Fejl_40

Hilsen Leif.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11153
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Måling af celleserier

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Hvis der var en der havde fortalt mig at det ville tage en uge at balancerer mit batteri fordi der er en spændingsforskel på 0,36 volt mellem celleserie med højeste og laveste spænding så havde jeg nok ikke lige troede på det men det lader til at være tilfældet.

Det største problem er at man ikke rigtig har nogen mulighed for at vide noget om balancering ved normal brug af oplader og batteri.
Eneste jeg har lagt mærke til som man kan se udefra er at strømmåleren da spændingsforskellen var størst gik fra ret meget opladning til ingen opladning på et øjeblik og at her hvor spændingen på celleserier med laveste spænding er på 4,00-4,05 volt er der en lille smule strømforbrug at se på strømmåleren.

Altså strømforbruget gik i nul på et øjeblik da batteriet var meget ubalanceret.
Strømforbruget gik ret langt ned og blev langsomt lavere og lavere da batteriet var ret godt balanceret.
Så det kunne måske være en måde at se udefra om batteriet er balanceret eller ej.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11153
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Måling af celleserier

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Hvis opladningen bliver afbrudt af BMS'en ved 4,150 volt og der er 13 celleserier så burde jeg højst kunne måle 53,95 volt i batteriets stik.
Så måske jeg kan få en ide om batteriet er balanceret efter opladningens strømstyrke er faldt til nul og en hvileperiode på måske en time.

Eller måske uden hvileperiode.
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1364
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: Måling af celleserier

Ulæst indlæg af Landbo »

scootergrisen skrev: 14. oktober 2022 22:35 Hvis der var en der havde fortalt mig at det ville tage en uge at balancerer mit batteri fordi der er en spændingsforskel på 0,36 volt mellem celleserie med højeste og laveste spænding så havde jeg nok ikke lige troede på det men det lader til at være tilfældet.

Det største problem er at man ikke rigtig har nogen mulighed for at vide noget om balancering ved normal brug af oplader og batteri.
Eneste jeg har lagt mærke til som man kan se udefra er at strømmåleren da spændingsforskellen var størst gik fra ret meget opladning til ingen opladning på et øjeblik og at her hvor spændingen på celleserier med laveste spænding er på 4,00-4,05 volt er der en lille smule strømforbrug at se på strømmåleren.

Altså strømforbruget gik i nul på et øjeblik da batteriet var meget ubalanceret.
Strømforbruget gik ret langt ned og blev langsomt lavere og lavere da batteriet var ret godt balanceret.
Så det kunne måske være en måde at se udefra om batteriet er balanceret eller ej.
Jeg tænker nu på du flere gange har udtalt dig om at køre batteriet helt ned hvor det cutter af og har problemer med at lade det oplade færdigt. Det er sådan nogle ting der gør det kommer i ubalance.

Det er korrekt at man skulle tro at BMS'en automatisk skulle kunne rette op på en ubalance mellem bankerne.

Men nu ved du formodentlig hvordan du ikke skal behandle dit batteri.

Hilsen Leif.
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1364
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: Måling af celleserier

Ulæst indlæg af Landbo »

scootergrisen skrev: 15. oktober 2022 03:04 Hvis opladningen bliver afbrudt af BMS'en ved 4,150 volt og der er 13 celleserier så burde jeg højst kunne måle 53,95 volt i batteriets stik.
Så måske jeg kan få en ide om batteriet er balanceret efter opladningens strømstyrke er faldt til nul og en hvileperiode på måske en time.

Eller måske uden hvileperiode.
Mit gæt vil være, det er både bedre og mere enkelt at lade opladeren sidde tændt på batteriet noget længere tid.

Hilsen Leif.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11153
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Måling af celleserier

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Så er sidste batteri i gang med den sidste opladning/balancering.
Strømforbruget (før oplader) siger nu 0,11 ampere. Og batteriet både oplader og balancere samtidigt.
Efter hvad jeg kan forstå betyder det at batteriet er godt balanceret når strømforbruget langsomt kan blive lavere og lavere og komme helt der ned omkring.
Når batteriet ikke vil tage imod mere opladning så tror jeg at jeg vil lade det hvile i 1 time og så måle det.
Og så er det vist slut med det balanceringseventyr.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11153
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Måling af celleserier

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Så lykkedes det endeligt. :party:
Efter 1 hvileperiode på 1 time med batteri 1 måler jeg 4,14-4,15 volt på celleserie 1 (ved tyk sort ledning) og 4,16 volt på alle andre celleserier.
54,0 volt på alle celleserier.
Besvar