Måling af celleserier

Her kan du skrive med andre om batterier til elektriske køretøjer.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11143
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Måling af celleserier

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Ser ud til at celleserier med højeste spænding på cirka 10 timer kun er faldt fra 4,00 til 3,99 volt.
Så måske holder balanceringen op med at aflade når spændingen er på 4 volt.
Så måske BMS'en vil have opladt batteriet nu så alle cellerserier stiger i spænding for så igen :weeping: at begynde med at aflade cellerserie med højeste spænding. Så starter det hele forfra.

Men opladeren er jo tilsluttet det batteri (batteri 1) hvor alle celleserier nu højst er på 3,99 volt.
Men ser ikke ud til at være gået i gang med at oplade for cellerserier med laveste spænding er faldt lidt i spænding og ikke steget.

Så det er som om BMS'en er holdt op med at balancerer ved 4 volt og opladningen er ikke gået i gang.
Så nu sker der måske bare ikke noget. :party:
Opladningen går nok i gang hvis jeg tager stikket ud af batteriet og sætter det i igen.
Men venter lige lidt og se om der sker et eller andet af sig selv.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11143
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Måling af celleserier

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Ok. Balanceringen er stoppet ved 4,00 volt (batteri 1) for nu er der ingen LED der blinker på underste printplade på BMS'en.
Så har slukket og tændt for strømmen til opladeren som nu er gået i gang med at oplade for fuld styrke (2 ampere ved vekselstrømsiden af opladeren).
Opladningen går åbenbart ikke selv i gang.
Her klokken 16:55.

... opladningen er allerede holdt op efter 7 minutters opladning og gået ned på ingen opladning (0,05 ampere ved stikkontakt).

Virker lidt som en umulig situation.
Afladning ved balancering kan ikke bringe celleserierne lavt nok ned på niveau med de celleserier med laveste spænding.
Og jeg kan ikke oplade så jeg kan ikke bringe celleserier med laveste spænding højere op.

Hvad gør jeg så?

Slukker og tænder for opladeren og lader den oplade det den kan og balancerer færdig og gør det igen.
Igen og igen og igen og igen.
Indtil alle celleserier er over 4 volt.
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1340
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: Måling af celleserier

Ulæst indlæg af Landbo »

Måske jeg burde læse de papirer du har over BMS'en ? ;)

Hilsen Leif.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11143
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Måling af celleserier

Ulæst indlæg af scootergrisen »

I docx-filen står:

Kode: Vælg alt

30   Charging cell maximum voltage protection   4150mV
31   Relieve charging cell voltage protection   4050mV
3. Overcharge protection and its recovery
• When the maximum cell voltage is higher than the maximum protection voltage of the charging cell, the BMS enters into the overcharge protection state and cuts off the charging MOS after the delay of 3 to 5 seconds.
• When the maximum cell voltage is less than the removing protection voltage of the charging cell, the BMS exits the overcharge protection state and reopens the charging MOS.
Så hvis der er celleserier i batteriet som under opladning når op på 4,15 V så afbryder BMS'en opladningen efter 3-5 sekunder.
Hvilket passer med det jeg har oplevet hvor opladeren tilsluttes og lyser rødt i får sekunder før den skifter til grønt.
Og den højeste spænding jeg fornylig har målt på en celleserie er 4,17 volt.

Og så lyder det som om at BMS'en igen åbner for opladning når højeste spænding i celleserierne når ned på 4,05 volt.
Men mine celleserier var jo nede på 3,99 volt som det højeste og der gik opladningen ikke i gang igen.

Gad vide om det er opladeren der forhindrer at opladningen går i gang igen hvis den overhovedet er i stand til at forhindrer det.
Kan jo også være at min BMS ikke er indstillet med helt de samme tal som i docx-filen.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11143
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Måling af celleserier

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Tror bare jeg skiftevis sætter batterierne til at oplade og balancere igen og igen og igen.
Så må vi se hvor mange gange jeg skal gøre det.

Måske man udefra (uden at åbne batteriet) kan få en ide om at spændingen i batteriets celleserier ikke er ens (mangler balancering) ved den tid batteriet tager imod opladning efter noget tids balancering.

Altså f.eks. at batteriet tager imod opladning i 7 minutter og så efter noget balancering tager det måske igen imod opladning i 6 minutter (når strømmen er blevet afbrudt/tilsluttet igen) og så tager det måske igen imod opladning i 5 minutter osv. indtil det er nede på at afbryde opladningen efter 3-5 sekunder (vel og mærket efter en periode med balancering).

Når batteriet så (efter en periode med balancering) stopper opladningen efter 3-5 sekunder hvor strømmen tilsluttes så må det vel betyde at batteriet er fuldt opladt og at alle celleserier er balanceret.
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1340
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: Måling af celleserier

Ulæst indlæg af Landbo »

scootergrisen skrev: 11. oktober 2022 19:15 I docx-filen står:

Kode: Vælg alt

30   Charging cell maximum voltage protection   4150mV
31   Relieve charging cell voltage protection   4050mV
3. Overcharge protection and its recovery
• When the maximum cell voltage is higher than the maximum protection voltage of the charging cell, the BMS enters into the overcharge protection state and cuts off the charging MOS after the delay of 3 to 5 seconds.
• When the maximum cell voltage is less than the removing protection voltage of the charging cell, the BMS exits the overcharge protection state and reopens the charging MOS.
Så hvis der er celleserier i batteriet som under opladning når op på 4,15 V så afbryder BMS'en opladningen efter 3-5 sekunder.
Hvilket passer med det jeg har oplevet hvor opladeren tilsluttes og lyser rødt i får sekunder før den skifter til grønt.
Og den højeste spænding jeg fornylig har målt på en celleserie er 4,17 volt.

Og så lyder det som om at BMS'en igen åbner for opladning når højeste spænding i celleserierne når ned på 4,05 volt.
Men mine celleserier var jo nede på 3,99 volt som det højeste og der gik opladningen ikke i gang igen.

Gad vide om det er opladeren der forhindrer at opladningen går i gang igen hvis den overhovedet er i stand til at forhindrer det.
Kan jo også være at min BMS ikke er indstillet med helt de samme tal som i docx-filen.
Ja de to værdier styrer ved hvilken spænding opladningen starter og stopper. Men hvor stor skal spændingsforskellen være på den bank der har den højeste og den med laveste spænding så være før BMS'en starter med og udligne bankerne ?

Hilsen Leif.
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1340
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: Måling af celleserier

Ulæst indlæg af Landbo »

scootergrisen skrev: 11. oktober 2022 20:11 Tror bare jeg skiftevis sætter batterierne til at oplade og balancere igen og igen og igen.
Så må vi se hvor mange gange jeg skal gøre det.

Måske man udefra (uden at åbne batteriet) kan få en ide om at spændingen i batteriets celleserier ikke er ens (mangler balancering) ved den tid batteriet tager imod opladning efter noget tids balancering.

Altså f.eks. at batteriet tager imod opladning i 7 minutter og så efter noget balancering tager det måske igen imod opladning i 6 minutter (når strømmen er blevet afbrudt/tilsluttet igen) og så tager det måske igen imod opladning i 5 minutter osv. indtil det er nede på at afbryde opladningen efter 3-5 sekunder (vel og mærket efter en periode med balancering).

Når batteriet så (efter en periode med balancering) stopper opladningen efter 3-5 sekunder hvor strømmen tilsluttes så må det vel betyde at batteriet er fuldt opladt og at alle celleserier er balanceret.
På de to batterier vi har, slukker lyset i den stribe lysdioder der indikerer hvor fuldt opladet batteriet er og lyset i laderen skifter fra rød til grøn. Men om batteriet så i det skjulte bagefter står og udligner de 13 banker, har en her slet ingen aning om.

Hilsen Leif.
Senest rettet af Landbo 11. oktober 2022 21:19, rettet i alt 1 gang.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11143
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Måling af celleserier

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Forskellen skal åbenbart være større end 0,02 volt før balanceringen starter.
7. Equilibrium function
• BMS adopts passive equilibrium with resistance discharge, and the equilibrium current is 600mA. The starting condition of the equilibrium function is the charging current, the maximum cell voltage and the lowest cell voltage difference is greater than 20mV, and the maximum cell voltage is greater than 4.0V.
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1340
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: Måling af celleserier

Ulæst indlæg af Landbo »

scootergrisen skrev: 11. oktober 2022 21:04 Forskellen skal åbenbart være større end 0,02 volt før balanceringen starter.
7. Equilibrium function
• BMS adopts passive equilibrium with resistance discharge, and the equilibrium current is 600mA. The starting condition of the equilibrium function is the charging current, the maximum cell voltage and the lowest cell voltage difference is greater than 20mV, and the maximum cell voltage is greater than 4.0V.
Jaogøh. De banker der holder den højeste spænding (er de dårligste) kniber det åbenbart med og trække de gode op over 4,05 Volt og derfor går det galt. Hvis du ikke kan snyde udligningen ved og tænde/slukke laderen så spændingen kommer op, er der så den mulighed du lodder en ekstra celle over de banker der holder de høje spændinger og derved får udlignet bankerne. Du skal bare huske og spændingsudligne den ekstra celle med den bank du vil føje cellen til og husk endelig også at isolere godt, så der ikke sker korte afslutninger i pakken.

Hilsen Leif.
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1340
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: Måling af celleserier

Ulæst indlæg af Landbo »

I øvrigt, kunne det ikke tænkes at der er indsat et vist delay mellem BMS'en skifter mellem udligning af bankerne og opladningen starter igen. Prøv og give dem tid.

Hvor mange ledere har det kabel der går fra laderen og til batteriet ?

Hilsen Leif.
Besvar