Fra 10 til 12 celler parallelt

Her kan du skrive med andre om batterier til elektriske køretøjer.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11143
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Fra 10 til 12 celler parallelt

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Kan en BMS være indstillet til mængden af celler der er i litium-ion-batteriet parallelt?

Kapaciteten på mit batteri er på 25 Ah. Der er 10 celler parallelt i hver serie.
Men der er tomme pladser i rammen så det kunne være 30 Ah hvis der blev tilføjet flere celler og der var 12 celler parallelt i hver serie.

Så hvis jeg satte nye celler i batteriet og i den forbindelse satte flere celler i så kapaciteten blev 30 Ah kan jeg så gøre det uden at der skal ændres noget i BMS'en?

Batteriet:
Batteri RN-EM-4825Li (VGA Vax)
BMS JOYDO 13S-P (VGA Vax)
Celler Dynabat MX18650-26P (VGA Vax)

25 Ah batteri med tomme pladser i midten.
VGA_Vax_2019_batteri_BMS_skruer_1.jpg
Her er der celler i midten så det er formodentligt et 30 Ah batteri.
07E63CD1-6701-498E-826D-3DAC20098D3F.jpeg
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1342
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: Fra 10 til 12 celler parallelt

Ulæst indlæg af Landbo »

scootergrisen skrev: 1. marts 2022 12:38 Kan en BMS være indstillet til mængden af celler der er i litium-ion-batteriet parallelt?

Kapaciteten på mit batteri er på 25 Ah. Der er 10 celler parallelt i hver serie.
Men der er tomme pladser i rammen så det kunne være 30 Ah hvis der blev tilføjet flere celler og der var 12 celler parallelt i hver serie.

Så hvis jeg satte nye celler i batteriet og i den forbindelse satte flere celler i så kapaciteten blev 30 Ah kan jeg så gøre det uden at der skal ændres noget i BMS'en?
BMS'en er i princippet ligeglad med hvor mange celler du har siddende parallelt i hver bank på dit batteri. BMS styre opladningen efter spændingen over hver bank, der ikke må overstige 4,2 Volt pr celle under opladningen. Ydermere sørger BMS for at spændingen er ens over alle banker.

Under afladning af batteriet (du er ude og køre) styre BMS om der må trækkes strøm fra batteriet ved og monitere alle bankerne og lukke af hvis cellerne i en bank kommer under en vis spænding (det normalt er et sted mellem 3,0 og 2,75 volt).

Ydermere lukker BMS også af for opladning og afladning når temperaturen overstiger en vis værdi og måske også under en vis temperatur for cellerne ikke skal blive ødelagt.

Så kan der være indbygget nogle funktioner der sender data tilbage til forbruger om temperatur, min-max spænding over bankerne så forbrugeren kan skrue ned for belastningen ved for stor spændingsulighed over bankerne, ved for høj batteritemperatur så forbruger også skrue ned for forbruget. Der kan være indbygget mange andre finesser i en BMS.

Så du kan sagtens sætte nogle flere celler i parralel på dine banker. Du bør dog sørge for alle bankerne er ens hvad angår mængden af strøm de kan afgive, ellers vil du opleve den ekstra kapasitet ikke bliver højere end det den dårligste bank kan afgive.

Har du ikke gjort dit ene batteri øg ?

Hilsen Leif.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11143
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Fra 10 til 12 celler parallelt

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Nej jeg har ikke ændret på mine batterier. Endnu.
Men jeg har jo undersøgt dem en masse så tror jeg vil indsamle information om at skifte celler og svejsemaskine osv.
T. Hansen vil have 6.999,- for 30Ah udgaven og jeg vil jo gerne have 2 batterier så kan være der er penge at spare selv hvis man skal købe en svejsemaskine.
Tilføjer billeder i første indlæg hvor man kan se det med de manglende celler.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11143
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Fra 10 til 12 celler parallelt

Ulæst indlæg af scootergrisen »

På den her BMS er et klistermærke hvor der blandt andet står 13S12P.
Så tænkte om BMS'en måske var programmeret til netop 12 celler parallelt.
BMS for Litium-Ion 48V-30Ah_2.jpg
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1342
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: Fra 10 til 12 celler parallelt

Ulæst indlæg af Landbo »

scootergrisen skrev: 1. marts 2022 21:58 På den her BMS er et klistermærke hvor der blandt andet står 13S12P.
Så tænkte om BMS'en måske var programmeret til netop 12 celler parallelt.
BMS for Litium-Ion 48V-30Ah_2.jpg
Nu er det ikke mig der har sat klistermærket på omtalte BMS, men hvordan skulle BMS'en kunne føle om der er 6, 10, eller for dens sags skyld 30 celler i parallel, når de er forbundet med lavohms zink ?

Du kom hurtigt om ved mit spørgsmål. :eh:

Hilsen Leif.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11143
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Fra 10 til 12 celler parallelt

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Jeg ved det ikke. Det er derfor jeg spørger.
Forstår ikke dit spørgsmål med "batteri øg ?".
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1342
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: Fra 10 til 12 celler parallelt

Ulæst indlæg af Landbo »

scootergrisen skrev: 1. marts 2022 22:50 Jeg ved det ikke. Det er derfor jeg spørger.
Forstår ikke dit spørgsmål med "batteri øg ?".
Undskyld, oversat fra NordJysk betyder "øg" at tingen er i stykker, kaput eller det der ligner.

Hilsen Leif.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11143
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Fra 10 til 12 celler parallelt

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Næ de virker begge to.
Rækkevidden er bare lavere nu end fra ny.

Så hvis jeg kunne lave 2 styks brugte 25 Ah batterier om til 30 Ah med nye celler så kunne det være fint.
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1342
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: Fra 10 til 12 celler parallelt

Ulæst indlæg af Landbo »

scootergrisen skrev: 2. marts 2022 01:13 Næ de virker begge to.
Rækkevidden er bare lavere nu end fra ny.

Så hvis jeg kunne lave 2 styks brugte 25 Ah batterier om til 30 Ah med nye celler så kunne det være fint.
Så må jeg huske forkert når jeg erindre du havde problemer med det ene batteri.

Hvor langt kan du køre på dine batterier inden de skal lades ?

Ja, der burde ikke ske noget ved og indsætte to ekstra celler i hver bank. Du bør vælge nogle der ligner dem der sidder der i forvejen. Husk og lade de celler op du vil indsætte op til samme spænding som dem der er i den bank du indsætter dem i.

Hilsen Leif.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11143
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Fra 10 til 12 celler parallelt

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Eneste problem jeg kan huske jeg har haft med batterierne var at det ene afbrød strømmen få sekunder efter scooteren blev tændt.
Gætter i hvert fald på det var batteriet (BMS'en) der afbrød strømmen.
Jeg prøvede med det andet batteri og det virkede.
Tog batteriet indendørs noget tid uden at gøre noget ved det og prøvede igen og så virkede det.
Så jeg tænker det må have været høj luftfugtighed som nok var oversteget i forhold til det der står på batteriet.
Altså fugt/vand på BMS'en.
Men det er bare et gæt.
Besvar