Kobberstrips på første og sidste celleserie i batteri

Her kan du skrive med andre om batterier til elektriske køretøjer.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11143
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Kobberstrips på første og sidste celleserie i batteri

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Hvad er grunden til at der er brugt hvad der ligner kobberstrips på første og sidste celleserie når der er brugt nikkelstrips på resten?

Jeg kunne gætte på kobber måske bedre tåler at kunne blive bøjet eller bedre kan loddet på men ved det ikke.
vga_vax_2019_celler_1.jpg
vga_vax_2019_celler_2.jpg
VGA_Vax_2019_batteri_kobberstrip_20.jpg
2017120952438121.jpg
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1342
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: Kobberstrips på første og sidste celleserie i batteri

Ulæst indlæg af Landbo »

scootergrisen skrev: 4. februar 2022 15:18 Hvad er grunden til at der er brugt hvad der ligner kobberstrips på første og sidste celleserie når der er brugt nikkelstrips på resten?

Jeg kunne gætte på kobber måske bedre tåler at kunne blive bøjet eller bedre kan loddet på men ved det ikke.
Man bruger nogen gange kobberstrimler på yderste rækker fordi kobber har ca 3 gange mindre modstand end et stykke tilsvarende zink. Kigger du godt efter hvordan batteripakken er opbygget, vil du opdage at hver bank af celler har reelt 2 stykker zink til og forbinde på langs af hver banks terminaler mens plus og minus terminalen kun har en strimmel. Jeg mener det er mere normalt man bruger nogle tykkere/bredere zinkstrimler til afslutningen eller ligefrem ens to lagt ovenpå hinanden for at nedbringe modstanden.

Hilsen Leif.
Brugeravatar
Cis
7. Rang
7. Rang
Indlæg: 165
Tilmeldt: 4. januar 2022 00:13

Re: Kobberstrips på første og sidste celleserie i batteri

Ulæst indlæg af Cis »

Landbo skrev: 4. februar 2022 17:49
scootergrisen skrev: 4. februar 2022 15:18 Hvad er grunden til at der er brugt hvad der ligner kobberstrips på første og sidste celleserie når der er brugt nikkelstrips på resten?

Jeg kunne gætte på kobber måske bedre tåler at kunne blive bøjet eller bedre kan loddet på men ved det ikke.
Man bruger nogen gange kobberstrimler på yderste rækker fordi kobber har ca 3 gange mindre modstand end et stykke tilsvarende zink. Kigger du godt efter hvordan batteripakken er opbygget, vil du opdage at hver bank af celler har reelt 2 stykker zink til og forbinde på langs af hver banks terminaler mens plus og minus terminalen kun har en strimmel. Jeg mener det er mere normalt man bruger nogle tykkere/bredere zinkstrimler til afslutningen eller ligefrem ens to lagt ovenpå hinanden for at nedbringe modstanden.

Hilsen Leif.
Grunden til at man bruger nikkel/zink i stedet for kobber, når man bygger et lithium batteri, er at man ikke kan punktsvejse kobber fast på batterierne, så vil man bruge kobber, skal det først forzinkes eller fornikkeles, det er besværgeligt og dyrt, og da nikkel/zink sagtens kan bruges, fordi afstanden mellem batterierne er så kort, og at man kan bruge bredt nikkel/zink, så modstanden ikke bliver et problem, kun hvor man skal føre strømmern over lidt længere afstand, eller samle strømførringen, lodder man kobber på.

På første pic, kan man også se, at der er indsat firkantede nikkel/zink-plader i kobberstrimlen, der hvor de er punktsvejsede på batterierne..

Det er den forklaring jeg fik, da jeg på et tidspunkt selv ville prøve at lave et stor lithium/ion batteri, og spurgte mig for..

De 10 best ledende metaller er i rækkefølge Sølv, Kobber, Guld, Aluminium, Zink, Nikkel, Messing, Bronze, Jern og Platin....
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11143
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Kobberstrips på første og sidste celleserie i batteri

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Der er åbenbart også nogle batteripakker hvor de bruger kobberstrips over det hele.
HTB1qukgObvpK1RjSZFqq6AXUVXao.jpg
HTB1qukgObvpK1RjSZFqq6AXUVXao.jpg (155.34 KiB) Vist 3495 gange
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1342
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: Kobberstrips på første og sidste celleserie i batteri

Ulæst indlæg af Landbo »

scootergrisen skrev: 16. februar 2022 13:15 Der er åbenbart også nogle batteripakker hvor de bruger kobberstrips over det hele.
HTB1qukgObvpK1RjSZFqq6AXUVXao.jpg
Der er 48 celler i hver bank så batteriet og kan helt sikkert levere en del mere saft og kraft end et knallert/scoterbatteri. Derfor sørger man for og holde forbindelsestabene så små det er muligt inden for rimelighedens grænser.

Men læg mærke til de små blanke firkantede stykker metal der sidder over hver pol. det er stadig zink da det er dejlig nemt og punktsvejse.

Hilsen Leif.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11143
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Kobberstrips på første og sidste celleserie i batteri

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Jeg har tilføjet et billede i første indlæg hvor man kan se at på modsatte side der vender ind mod cellerne er de firkanterne kobberfarvet.

Hvad forskel vil det gøre hvis jeg tager alle nikkelstrips af på et batteri og sætter kobberstrips på i stedet?
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1342
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: Kobberstrips på første og sidste celleserie i batteri

Ulæst indlæg af Landbo »

scootergrisen skrev: 16. februar 2022 17:26 Jeg har tilføjet et billede i første indlæg hvor man kan se at på modsatte side der vender ind mod cellerne er de firkanterne kobberfarvet.

Hvad forskel vil det gøre hvis jeg tager alle nikkelstrips af på et batteri og sætter kobberstrips på i stedet?
Det kommer helt an på hvor mange Amp du trækker fra batteriet, tykkelsen og bredden på stripsne og hvordan forbindelserne er opbygget samt endelig antallet af banker. Du kan vist rolig gå ud fra at fabrikanten af batteriet har styr på de ting, idet den effekt der tabes bliver til varme inde i batteriet, hvilket igen nedsætter batteriets effektivitet.

Hilsen Leif.
Besvar