2 batterier i scooter designet til 1

Her kan du skrive med andre om batterier til elektriske køretøjer.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11143
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: 2 batterier i scooter designet til 1

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Nu fik jeg igen lyst til at prøve at oplade 2 batterier med 1 oplader.
Jeg spurgte om det for 2-3 år siden i https://endless-sphere.com/forums/viewt ... p?t=102427 men der ser det ud til at alle fraråder at gøre det.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11143
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: 2 batterier i scooter designet til 1

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Efter hvad jeg kan forstå så er det ikke det at man tilslutter 1 oplader til 2 batterier der er et problem.
Men at man i den forbindelse, hvis man bruger et Y-kabel, også skaber forbindelse mellem de 2 batterier.

Så hvordan kan man have 2 batterier tilsluttet den samme oplader men uden at der er forbindelse mellem de 2 batterier?
Kan man gøre det med dioder?

Jeg tænker man kunne også have 2 batteriet tilsluttet 1 oplader men kun oplade et batteri ad gangen.
Altså oplade batteri 1 fuldt og så kunne der være noget elektronik såsom relæ der skifte til batteri 2.
Eller have en timer der skifter hvert 30. minut så batterierne cirka følges ad.
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1342
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: 2 batterier i scooter designet til 1

Ulæst indlæg af Landbo »

scootergrisen skrev: 25. februar 2022 19:11 Efter hvad jeg kan forstå så er det ikke det at man tilslutter 1 oplader til 2 batterier der er et problem.
Men at man i den forbindelse, hvis man bruger et Y-kabel, også skaber forbindelse mellem de 2 batterier.

Så hvordan kan man have 2 batterier tilsluttet den samme oplader men uden at der er forbindelse mellem de 2 batterier?
Kan man gøre det med dioder?

Jeg tænker man kunne også have 2 batteriet tilsluttet 1 oplader men kun oplade et batteri ad gangen.
Altså oplade batteri 1 fuldt og så kunne der være noget elektronik såsom relæ der skifte til batteri 2.
Eller have en timer der skifter hvert 30. minut så batterierne cirka følges ad.
Hvis du har 2 batterier fast monteret i parallel, er det ikke noget problem da laderens 2 ledninger bare skal forbindes til batteriernes fælles plus og minus ledning.

Ja hvis du har to batterier der ikke er spændingsudlignet og du gerne vil oplade begge med samme lader på samme tid, forbinder du en diode mellem plus fra laderen og til batteri1s pluspol så katoden vender mod batteriets pluspol, det samme gør du til batteri2s pluspol og så kan de to batterier ikke se hinanden. Dioden bør kunne bære mindst ladestrømmen*4 og bør være af scottytypen for mindst spændingsfald. Med den her beskrevende metode lader du først på det batteri der er mest afladet indtil spændingen når det andet batteri og derefter følges de af.

Hvis du vil lave det du tænker på, er det ikke nødvendigt med dioder når de kun skal oplades et af gangen. Der er det nok kun og bruge relæet eller en kontakt som omskifter. Ser er ingen grund til og overkomplisere opladningen med en automatisk omskiftning ved enten elektronik eller at ansætte en husslave, når to dioder kan lave det samme. Husk på, jo færre komponenter der er i et kredsløb, jå færre komponenter er der til at fejle.

Ovennævnte er gældende for Lithium batterier med indbygget BMS der ikke har en separat opladeindgang.

God byggelyst, Leif.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11143
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: 2 batterier i scooter designet til 1

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Mine BMS'er har separate ledninger til opladning og afladning.
Blå + rød bruges til opladning.
Sort + rød bruges til afladning.
vga_vax_2019_BMS_BAT-_PACK-_CHIN-.png
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1342
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: 2 batterier i scooter designet til 1

Ulæst indlæg af Landbo »

scootergrisen skrev: 25. februar 2022 21:29 Mine BMS'er har separate ledninger til opladning og afladning.
Blå + rød bruges til opladning.
Sort + rød bruges til afladning.
vga_vax_2019_BMS_BAT-_PACK-_CHIN-.png
Hvis du lader være med og have batterierne forbundet på plus forbrugsudgangene, kan du godt bruge to dioder til at skille batterierne så de begge kan oplades automatisk. Den metode burde være helt sikker, men det vil formodentlig også kunne gå og forbinde de to ladeingange i parallel og tilslutte laderen dertil uden dioderne. Personligt vil jeg ikke prøve hvis databladet på BMS'erne ikke beskriver metoden. Det ville jo være brandærgeligt og ødelægge to stk BMS.

Hilsen Leif.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11143
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: 2 batterier i scooter designet til 1

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Du skriver om at opladeren bare er en strømsyning.
Men i manualen er denne ladekurve hvor spænding og strømstyrke ændres.
Man kalder det vel kun en strømforsyning hvis den har samme spænding hele tiden ikke?

Så opladeren ændrer vel så spændingen afhængig af ... jeg ved det ikke ... batteriets spænding? hvor stor strømstyrke der overføres? Jeg ved det ikke.
Jeg forstår ikke hvordan opladeren kan måle batteriets spænding for jeg kan ikke måle det med multimeter i opladningsstikket på batteriet.
Men det kan opladeren måske så heller ikke.

Hvis jeg tilslutter 2 batterier parallelt og det ene er 10% opladt og det andet er 50% opladt hvad sker der så?
Opladeren kan vel ikke give 2 forskellige spændinger til de 2 batterier.

Begynder et batteri først at oplade når spændingen fra opladeren overstige den spænding som batteriet har?

Fordi så vil det ... måske ... give mening for mig hvis batteriet på 10% først bliver bragt op til samme spænding som batteriet på 50%.
Altså at der ikke sker opladning på batteriet med den højeste spænding før batteriet med den laveste spænding er opladt til samme niveau.
Og så følges de ad fra 50% til 100%.

Men hvis opladeren måler den højeste spænding (batteriet med 50%) og justerer spændingen derefter så er det jo ikke godt for batteriet med 10%.
C300_Datasheet_3.jpg
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1342
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: 2 batterier i scooter designet til 1

Ulæst indlæg af Landbo »

scootergrisen skrev: 9. marts 2022 18:09 Du skriver om at opladeren bare er en strømsyning.
Men i manualen er denne ladekurve hvor spænding og strømstyrke ændres.
Man kalder det vel kun en strømforsyning hvis den har samme spænding hele tiden ikke?

Så opladeren ændrer vel så spændingen afhængig af ... jeg ved det ikke ... batteriets spænding? hvor stor strømstyrke der overføres? Jeg ved det ikke.
Jeg forstår ikke hvordan opladeren kan måle batteriets spænding for jeg kan ikke måle det med multimeter i opladningsstikket på batteriet.
Men det kan opladeren måske så heller ikke.

Hvis jeg tilslutter 2 batterier parallelt og det ene er 10% opladt og det andet er 50% opladt hvad sker der så?
Opladeren kan vel ikke give 2 forskellige spændinger til de 2 batterier.

Begynder et batteri først at oplade når spændingen fra opladeren overstige den spænding som batteriet har?

Fordi så vil det ... måske ... give mening for mig hvis batteriet på 10% først bliver bragt op til samme spænding som batteriet på 50%.
Altså at der ikke sker opladning på batteriet med den højeste spænding før batteriet med den laveste spænding er opladt til samme niveau.
Og så følges de ad fra 50% til 100%.

Men hvis opladeren måler den højeste spænding (batteriet med 50%) og justerer spændingen derefter så er det jo ikke godt for batteriet med 10%.

C300_Datasheet_3.jpg
Hvis det er mig du henvender dig til, er jeg mere end sikker på at mine ord om en simpel strømforsyning stadig holder vand. De kurver du viser, passer ret godt på hvordan din BMS styre opladningen af de individuelle banker dybt dybt nede i dit batteri.

Du kan blandt andet læse lidt om opladning af en Li-Ion celle her: https://en.wikipedia.org/wiki/Lithium-i ... ischarging

Nu stiller du mange spørgsmål oven i hinanden, men jeg erindre før at have nævnt at man skal spændingsudline batterierne inden de sammenkobles. Man kan dog omgå den simple regel ved og bruge dioder til og adskille de to batterier med men må så finde sig i et mindre spændingsfald over dioderne.

Hilsen Leif.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11143
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: 2 batterier i scooter designet til 1

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Her er et løbehjul med 2 forskellige batterier og en kontakt til at skifte mellem dem med "solid state switch".
Han snakker også om at skiftet kan ske automatisk.
Besvar