Batteri til VGA vax vil ikke lade

Her kan du skrive med andre om batterier til elektriske køretøjer.
Brugeravatar
bulla
1. Rang
1. Rang
Indlæg: 6
Tilmeldt: 3. januar 2020 11:23
Scootere: VGA vax 30 km/t

Batteri til VGA vax vil ikke lade

Ulæst indlæg af bulla »

Vær hilset,

Jeg købte mig i forbindelse med et nyt job sådan en VGA VAX 30km/t - fremragende lille fyr, som efterhånden har transporteret mig små 3000 km. For at have bedst mulig acceleration har jeg valgt at købe en ekstra lader, så den bliver ladet på jobbet. Så batteriet bliver ladet 2 gange om dagen.
Nu her oplever jeg pludselig at batteriet ikke vil lade, jeg har 2 ladere og ingen af dem virkede - jeg ventede i 2 dage og pludselig kunne jeg lade igen. Så jeg er kørt på job - men det virker lidt til at der er defekte celler eller andet da acceleration var markant ringere og tophastigheden også var faldet med små 20%. Så da jeg ville lade batteriet her nu, virkede det igen ikke.

Er der andre der har oplevet noget lignende?

Jeg har taget kontakt til Thansen, som melder at jeg skal komme ind med scooteren (selvom det kun er batteriet den er gal med) for at få fejlsøgt på det - selvom ham jeg skrev med godt kunne se min pointe i at det ikke er scooteren, men batteriet der er fejl på så er det åbenbart sådan det fungerer for dem. Jeg har dog tænkt mig at tage ned til en butik i morgen og se om ikke man kan snakke sig ud af at skulle trække scooteren hele vejen ud til dem for at få undersøgt batteriet. Nogle andre der har oplevet noget lignende med deres support og måske har et fif?
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11143
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Batteri til VGA vax vil ikke lade

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Jeg har været ude for at stikket ikke var sat helt sammen så der ikke var forbindelse.
For opladeren lyser jo både grøn hvis der ikke er forbindelse, og hvis batteriet er fuldt opladt når der er forbindelse.

Hvilken VGA Vax har du?
VGA Vax 2016 med fladt rødt Anderson-stik på batteriet eller VGA Vax 2019 med sort rundt Chogori-stik?

Oplader du batteriet udendørs?
Nu er det jo cirka 0 grader celsius nogen gange udendørs så hvis du oplader udendørs kunne det måske tænkes at BMS'en har indbygget beskyttelse mod at oplade uden en vis temperatur.
Lithiumbatteriet må vist ikke oplades under 0 grader celsius.
Så hvis ikke du allerede gør det så prøv og tag batteriet indenfor og vent til det er blevet varmere før du sætter opladeren til.
Brugeravatar
bulla
1. Rang
1. Rang
Indlæg: 6
Tilmeldt: 3. januar 2020 11:23
Scootere: VGA vax 30 km/t

Re: Batteri til VGA vax vil ikke lade

Ulæst indlæg af bulla »

Hej og tak for forslag :-)

Det er en VGA Vax 2019. Jeg har kun opladet batteriet indenfor (bor i lejlighed uden mulighed for at lade udenfor).

Har prøvet at "vrikke" stikket for at sikre at det sidder helt i, men ligelidt hjælper det. Har prøvet med to ladere og der var problemer med begge - eneste måde det "pludselig" kom til at virke på var ved at vente i et par dage (det var henover julen) og så virkede det pludselig helt af sig selv igen. Batteriet har nu stået her på jobbet i 4 timer og "varmet"op - men ligelidt hjælper det.
Brugeravatar
bulla
1. Rang
1. Rang
Indlæg: 6
Tilmeldt: 3. januar 2020 11:23
Scootere: VGA vax 30 km/t

Re: Batteri til VGA vax vil ikke lade

Ulæst indlæg af bulla »

skal nok tilføje at opladeren står lige så fint og lystigt og lyser grønt - så det virker som om den aldrig mærker at batteriet mangler strøm.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11143
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Batteri til VGA vax vil ikke lade

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Der er desværre ikke så meget indikation at se udefra andet end lampen på opladeren, blæseren og den grafiske batteriindikator på speedometeret.
Men inden i batteriet er i hvert fald mindst én LED.
Den kan man desværre ikke se udefra.
Hvis du vil kan du skille batteriet ad og kigge på på den.
Men det må du jo om, om du helst vil have T. Hansen til at se på den på garanti/reklamationsret eller selv undersøge det.
Der er animation på viewtopic.php?f=19&t=3612&start=10#p25307
Jeg har en strømmåler jeg sætter i stikontakten så har jeg en ide om opladningsprocessen.

Hvis du vil kan du tage nogen nærbilleder af stikkene osv.
Brugeravatar
bulla
1. Rang
1. Rang
Indlæg: 6
Tilmeldt: 3. januar 2020 11:23
Scootere: VGA vax 30 km/t

Re: Batteri til VGA vax vil ikke lade

Ulæst indlæg af bulla »

TAK :-)

Jeg prøver at se hvad Thansen siger til det - men det kan være jeg rækker ud igen hvis de bliver for fjollede at høre på.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11143
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Batteri til VGA vax vil ikke lade

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Kan godt anbefale mere end ét batteri.
Primært pga. rækkevidden og du så kan have det ene batteri til opladning mens du bruger det andet og ikke skal vente 6 timer.
Og så i sådan et tilfælde som her hvor der er noget i vejen med det ene batteri.

Jeg har 2 batterier og 2 opladere.
Eller det vil så sige jeg byggede en holder til den ene oplader som jeg monterede i scooteren inden under skjoldene men der kom desværre vand i så nu virker den ene oplader ikke men jeg havde så heldigvis den anden.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11143
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Batteri til VGA vax vil ikke lade

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Lav gerne en video der viser opladerens lampe og at du tilslutter stikket til batteriet uden at opladerens lampe skifter så vi har noget om det.
Brugeravatar
bulla
1. Rang
1. Rang
Indlæg: 6
Tilmeldt: 3. januar 2020 11:23
Scootere: VGA vax 30 km/t

Re: Batteri til VGA vax vil ikke lade

Ulæst indlæg af bulla »

Her er video - har afleveret batteriet og selvom han ikke var super meget for det (de har ikke noget værksted, så de kan ikke selv fikse). Så er det nu til rep hos dem - dog kommer der først en til at kigge på det d. 12 januar - så de næste dage bliver lidt kedeligt til og fra job.

Jeg har lavet en video af hvordan det ikke lader og uploadet. Den trækker iøvrigt 4 watt (tænker det er stand-by for laderen (opladning ligger typisk på 280 watt).
Vedhæftede filer
IMG_0054.MOV
(29.58 MiB) Downloadet 354 gange
Brugeravatar
bulla
1. Rang
1. Rang
Indlæg: 6
Tilmeldt: 3. januar 2020 11:23
Scootere: VGA vax 30 km/t

Re: Batteri til VGA vax vil ikke lade

Ulæst indlæg af bulla »

Er der et sted man kan købe batterier lidt billigere? Synes 6k er lige i overkanten (ny scooter koster 7k i øjeblikket).
Besvar