VGA VAX batteri opgradering (fejl dimensionering batteri fra fabrikanten)

Her kan du skrive med andre om batterier til elektriske køretøjer.
Brugeravatar
no_ordinary_guy
1. Rang
1. Rang
Indlæg: 9
Tilmeldt: 12. november 2019 21:34
Scootere: VGA VAX 45 model

VGA VAX batteri opgradering (fejl dimensionering batteri fra fabrikanten)

Ulæst indlæg af no_ordinary_guy »

kære scooter grise.
har været godt igang med at rode lidt med min VGA VAX og kan læse mig lidt frem til at batteriet sikkert er kraftigt under dimensioneret.
har en 2018 model 45. og af hvad jeg kan se burde den få leveret 72V nominelt. men batteriet har kun et celle cappacitet på 48V nominelt.

der sidder en lille dc/dc transformer beregnet til mellem 36-72V input samt ESC til motoren står mærket til 72V

når man kikker i batteriet på den 30ah pakke sidder der 13s*12=156 celler. så i princippet burde man let kunne opgradere batteriet med 3 celle rækker mere af 36 celler til en nominel spænding på 60V og en ny BMS samt en ny oplader.

begrænseren ville ikke blive stillet på. så dette ville være en lovlig opgradering. da den blot ville få en hel del mere moment. derved større acceleration og lettere ved at holde de 45 km den egenligt burde køre frem for sølle 40-30 km/t alt efter spænding på batteriet. (jo vist kan den da liiiiige præcis ramme 45 lige efter den er blevet opladt og stået inde for og blevet varmet op til stuetemperatur, men 2-3 km senere så har den en sølle topfart på 40 km/t og ned efter der fra)

hvad har folk af erfaringer? skal snart skilde scooteren ad for at dobbelt tjekke alt er som forventet. men ud fra hvad jeg kan se af reserve dele. så burde batteriet være kraftig under dimensioneret.

regner med et budget på ca. 1400-1500 kr for sådan et opgradering/test.

skal siges er i uddandelse som maskinmester, og snille inde for elektro teknik. men ville elske hvis der er andre der har prøvet noget lignende/er intra i at vide mere.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11143
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: VGA VAX batteri opgradering (fejl dimensionering batteri fra fabrikanten)

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Synes du skal prøve og se om der er et gearvælgerstik forrest på scooteren ligesom på min (viewtopic.php?f=8&t=3587&start=20#p25352) også skifte til højeste gear og se om det ikke er det du er ude efter.

viewtopic.php?f=18&t=2519&p=25043#p25039 kan du se at man ved Battery Voltage (V) kan vælge mellem 48, 60 og 72.
Så det kan du formodentligt indstille din controller til alt efter hvilket batteri der bruges.
Gætter på at batterispænding og motorspecifikation skal passe samme.
Så hvis du vil lave om til 60 eller 72 volt så skal der vel en anden motor på hvis der står 48V på motoren.
Jeg ved ikke om en motor også kan være lavet til forskellige spændinger ligesom DC-DC-konverteren men det synes jeg ikke jeg har læst om.

Hvis der står HK2X på controlleren så skulle X betyde noget med at den har 11 gear som de kalder "Powerful mode".
Altså udover gearvælgeren med 3 indstillinger (lav, medium, høj).

Jeg er i tvivl om controlleren er i stand til at udnytte motoren helt.
Controlleren har "Rated Output Power 1.2KW" og på motoren står 2000W.
Men måske det er fordi de 2000W er maks. og så har den et rated/nominelt forbrug som ikke er oplyst.

Der er vist indtil videre ikke nogen her i forummet der har skrevet om at lave en elektrisk scootere om fra en spænding til en anden men der er på http://endless-sphere.com/forums/. Dog nok ikke lige VGA Vax.

Bemærk at VGA Vax 2019 har Bosch-motor på 45 km/t modellen.
Kan måske være den så bedre kan holde 45 km/t.
Måske du kan prøve en og se forskellen.
Brugeravatar
no_ordinary_guy
1. Rang
1. Rang
Indlæg: 9
Tilmeldt: 12. november 2019 21:34
Scootere: VGA VAX 45 model

Re: VGA VAX batteri opgradering (fejl dimensionering batteri fra fabrikanten)

Ulæst indlæg af no_ordinary_guy »

er der evt. nogle som sidder inde med sådan en kabel til controlleren? ellers må jeg ud og få anskaffet en kelly bluetooth. (18$ + 10$ fragt) da det er den eneste anden mulighed jeg kan finde til at omprogrammere controlleren da t-hansen ikke sælger den usb kable mere.

har godt set det med gear. men da det ikke er en mod for højere topfart jeg søger, men blot mere moment, mere stabil topfart og en kende længere rækkevide. hvilket jeg kun kan se er lovligt. da det ikke er ændringer på motoren i sådan en forstand at det ændre den til en udelands 60 km/t scooter (som er standarden i de fleste lande)

dejligt med lidt indput, og kan tydeligt se nok er en god ide at programmere controlleren så den ved at den får lidt mere juice. samt at jeg ikke skal til at installere seperat spændings måler for at finde ud af hvor meget juice jeg har tilbage i batteriet.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11143
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: VGA VAX batteri opgradering (fejl dimensionering batteri fra fabrikanten)

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Apapteren hedder vist noget i stil med TTL/RS232/UART til USB adapter og så er der noget med det enten er 3,3 eller 5 volt og på nogle adaptere kan begge dele vælges med en jumper.
Man kan muligvis tilslutte controlleren direkte til en seriel port på en computer men det er jo gerne kun de ældre computere der har det.
I LBMC GUI software vælges "COM" som om det er en seriel port man vælger.

Jeg tror du får lavere rækkevidde jo mere strømforbrug/moment/fart.
Tænker om f.eks. Bosch-motoren måske er mere effektiv så mindre af strømforbruget går tabt i varmeudvikling osv. men ved det ikke.
Brugeravatar
no_ordinary_guy
1. Rang
1. Rang
Indlæg: 9
Tilmeldt: 12. november 2019 21:34
Scootere: VGA VAX 45 model

Re: VGA VAX batteri opgradering (fejl dimensionering batteri fra fabrikanten)

Ulæst indlæg af no_ordinary_guy »

har kikket lidt videre. her er en lille opdatering.

fra hvad jeg kan se er det meget muligt at installere flere celler (13s til 16s) dvs. 36 nye 18650 celler. og dem jeg kikker på er solgt her i danmark, da jeg ikke stoler på kinesiske hjemmesider når det kommer til køb af celler.
der ud over har jeg fundt UART portene 28, 18, 19 og 20 til at omprogramere ens controller. hvilket der er rigeligt med info her fra siden
viewtopic.php?f=3&t=3662&p=25526&hilit= ... ler#p25526

men det er ikke bare at smide nye celler på.
ting som skal skiftes.
speedometeret er beregnet til 48V nominelt. et hurtig kik, og de fleste koster omkring 200 kr for en 60V nominelt
https://www.aliexpress.com/item/3279355 ... 7a465486be
ny BMS til 16S gå gerne efter en højere kvalitet hvis muligt. da en smart bms koster ca. 360 kr kan fås ned til 200 uden bluetooth.
https://www.aliexpress.com/item/3301447 ... b201603_52
en ny oplader til 16S (modellen vist kan nemt opgraderes til en der kan noget mere. dog hold den 10-20A under den rate BMS kan understøtte. eller bare for good mesurre 10A da det stadig er dobbelt så hurtigt som den der følger med scooteren)
https://www.aliexpress.com/item/3284229 ... b201603_52
samt cellerne (36 stk til 19.99 af pop) disse passer meget godt til dem der sidder i pakken i forvejen (30Ah model fra 2018)
https://www.batteribyen.dk/genopladelig ... on-batteri

holder man sig inde for dette.
vil det koste ca. 1602 kr og nogle timers arbejde. mest af fragten er gratis fra kina pga tiltag fra kina der gør regeringen betaler for transporten via skat. dog kun for mindre komponenter.




andre komponenter man lige skal være obs på!
controlleren skal programerres om til at kunne tage 60V den har 3 indstillinger 48-60-72V hvor dette er til en 60V opgradering.
der sidder en "DC/DC transformer" som levere 12V til pærene. denne kan nemt holde til det da vores spændings rækkevide ikke overstiger 72V dog er jeg ikke sikker på om man kan opgradere ens scooter til at køre på 72V men kunne da være sjovt at prøve. da jeg stadig er studerende, er denne tune guide helts holdt inde for hvad jeg kan tåle at miste.
har endnu ikke regnet på om ledningerne skal opgraderes. men da det kun er spændingen og ikke strømmen jeg ændre på. vil jeg nok nemt kunne påstrå de kan holde til lidt mere juice løber igennem ledningerne.
cellerne er nemme nok at installere. man skal blot "mixe" lidt i pakket, og når man sætter batterierne sammen er det vigtig at de har ca. den samme spænding. da celle rækken vil aflade sig selv over i de nye celler til hele celle rækken er lige i spænding. lidt som at sætte vand tanke sammen. så sørg for spændings forkellen maks er 0.1-0.2V fra hinanden! bedre forklaring kommer senere!

hold jer opdateret. dette kommer til at tage tid, da bestilling fra kina godt kan tage 1-2 måneder før varene kommer hjem.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11143
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: VGA VAX batteri opgradering (fejl dimensionering batteri fra fabrikanten)

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Jeg læste om at der i opladeren kan være en justerbar modstand eller hvad det nu er til at justere spændingen og at man så vist nok kunne lave en 48 volt oplader om til 60 volt bare ved at skrue på den.
Måske du ville undersøge det nærmere hvis du vil slippe for at købe en ny oplader.
Det er vist de blå hvor der står VR ved på viewtopic.php?f=3&t=3601
Brugeravatar
no_ordinary_guy
1. Rang
1. Rang
Indlæg: 9
Tilmeldt: 12. november 2019 21:34
Scootere: VGA VAX 45 model

Re: VGA VAX batteri opgradering (fejl dimensionering batteri fra fabrikanten)

Ulæst indlæg af no_ordinary_guy »

så godt din besked. har tjekket. men det kan min model ikke.

update!
har købt værktøj hjem til at teste brugte 18650 celler. og skaffet de første 72 stk som jeg tester på nuværende tidspunkt. samt der er mange kilder rundt om i danmark hvor man kan anskaffe sig gratis celler der blot skal strippes, tjekkes godt igennem og bygge en helt ny pakke fra bunden der kun koster værktøj (som kan bruges til andre batteri drevet projekter i fremtiden) og finde en der vil låne sin punktsvejser ud (batteri service, der finders et par stykker rundt om i landet)

værktøj:
litokala lii 500 https://www.aliexpress.com/item/3266134 ... b201603_53
pris ca. 110 kr gratis fragt. kan forekomme mons og gebyr.
nickel strips
låne eller købe en punktsvejser. (lodning frarådes! men mange der gør det. og det kan godt lade sig gøre) pris: starter ved ca. 600+ til flere tusinde kroner.

målet er udvidet lidt. vil se om jeg kan få nogle fra tv2 fyn eller andre news sites til at dække min historie når jeg har færdig lavet mit "tuning" og blotlække VGA for at lave VAX og andre el scootere blot som en hippie kurv. da man slet ikke har behov for at gå på kompromis andet en del af rækkeviden. mens acceleration og jævnført hastighed slet ikke behøves at komprimeres ved at sælge luft batterier der koster ALT for meget end hvad de burde! cellerne alene koster abselout max 3120 kr for noget der er bedre kvali inkluderet moms. den bms de bruger koster maks 100 kr. øvrige komponenter som kontakt, ledninger, nike strips (hånd øre) samt beholder og alt det overskudt skum de pakker ind for at fylde tomrummet op. (ja der er meget!) vil give et bud på hele batteriet i ren indkøb koster dem 3500 kr og sælger dem igen for 7000
grundlaget for det er når de køber ind i bulk af celler er prisen betydelige laver. samt garanteret en ringere kvali.

billede dokumentation kommer snart!
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11143
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: VGA VAX batteri opgradering (fejl dimensionering batteri fra fabrikanten)

Ulæst indlæg af scootergrisen »

T. Hansen har et demobatteri til 3999,- hvis det var noget:
http://www.thansen.dk/scooter-knallert- ... 236469697/
Ser ud til det er 3 år gammelt (201612).
Besvar