Batteri RN-EM-4825Li (VGA Vax)

Her kan du skrive med andre om batterier til elektriske køretøjer.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11143
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Batteri RN-EM-4825Li (VGA Vax)

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Her er nogen billeder af batteriet fra VGA Vax 2019 30 km/t.

Batteriet er delt op i følgende emner:
Batteri RN-EM-4825Li (VGA Vax)
BMS JOYDO 13S-P (VGA Vax)
Celle Dynabat MX18650-26P (VGA Vax)

Se også flere billeder af hjemmelavet håndtag.

Batteriet er på 48 volt 25 Ah.
De andre VGA Vax'er har batteri med 30 Ah men den her har altså 5 Ah mindre.

Producenten er muligvis:
Taizhou Joydo Energy Technology Co., Ltd.

ijoydo.com 48V Lithium Pack Downloads

Tekst på klistermærker:
Li-ion Battry
RN-EM-4825Li
CE
Rated voltage: 48V-S
Rated capacity: 25Ah(1200wh)
Max charge voltage: 54.6V
Charge environment: 0°C~45°C
Discharge environment: -20°C~60°C
Battery working humidity: 80%RH
CAUTION
Made in China
[stegkode]
JD4825A MX-26P 18001N00123

Jeg har også et andet batteri (som jeg kalder batteri 2) hvor der står det samme bortset fra det sidste som er 18001N00135.
Der mangler et e i Battry.

Det der står under stregkoden (JD4825A MX-26P) er muligvis batteritypen og celler som er anvendt i batteri.
Altså det står muligvis for JOYDO 48 volt 25 Ah med MX-26P celler (18650 der angiver størrelsen er udeladt).
Så man kan muligvis se hvilke celler der er anvendt udefra ved at kigge på klistermærket.
På et RN-EM-4830Li batteri er set "JD4830ARC14 191111N004" men ved ikke hvad celler der er i.



Vægt for 25 Ah batteri: 10,7 kg (målt på personvægt).

Data om 25 Ah batteriet (RN-EM-4825Li):
Celler: 130
Cellernes vægt: 5,850 kg (130 celler x 45 gram)
Jeg har vejet 25 Ah batteriet til 10,7 kg på en personvægt så cellerne udgør omkring 54 % af batteriets samlede vægt.


Der er plads til 7x12 celler i hver ramme og der er to lag.
84 pr. lag. Så der er plads til 168 celler.
Der er 60 celler i øverste lag og 70 celler i nederste lag.
Altså 130 celler i alt og 38 pladser uden celler.
2 af pladserne bruges til 2 plastikdimser så BMS'en har noget at bliver skruet fast med via 4 skruer.
Efter hvad jeg kan regne til vil batteriet havde haft 32 Ah hvis alle pladser havde celler.
Og cirka 40 Ah hvis man udnyttede alt pladsen i batterikassen.

Der er:
13 celler i serie
10 parallelt
Batterikapaciteten er på 25 Ah
I følge datablad er cellekapaciteten på 2600 mAh (ved afladning på 0,2 C (520 mA) til 2,75 volt).

Vægtfordeling:
Cellerne der står for halvdelen af batteriets vægt er ikke placeret i midten af batterikassen.
Så vægtfordeling er ret meget til den ene side.
Håndtaget sidde lidt forskudt på låget så der kompenseres for det men vægten er stadigvæk ikke helt midt i håndtaget.

Kablerne fra batterikassens låg er silikone.
Måske de kan holde til højere temperatur. Der står 200°C på nogen af kablerne.
"200°C WEIDAXUAN" set på cellebalanceringsledning.

Da jeg trak batteripakken ud af batterikassen dækkede indpakningspappet ikke det nederst cirka 1 cm.
Indpakningspappet kan være i vejen for boltene når de skrues i så der kommer hul i indpakningspappet.

Det lygter dårligt af plastik når man åbner batteriet.
Lygten kommer vist fra de mange klisterskumfiduser der er sidder i siderne og øverst men ikke i bunden.
I bunden er et stykke tyk plastik.

Under batterikassen er 4 fødder som er skruet på med skrue indvendigt og en møtrik udvendigt og så er det fyldt hvid silikone i. Vel for at holde vand væk.

Stelforbindelsen på opladerstikket i batterikassen er ikke i brug.
Opladerstik L er blå ledning (venstre stikpen når man ser opladerstikket udefra på batteriet).
Opladerstik N er rød ledning (højre stikpen når man ser opladerstikket udefra på batteriet).

På bagsiden af det ene stik til opladning står:
N (jordforbindelsestegn) L
10A
250V~

Afledning: rød og sort.
Opladning: rød og blå.

Tyk rød er 10 AWG.
Tyk sort er 10 AWG.
Medium blå er enten 18 eller 16 AWG. Svært at læse hvad der står på de billeder jeg tog.
Til sammenligning er ledningerne i batterikablet 2x9 AWG og 1x16 AWG og 5x22 AWG.

Måling af batteriets spænding:
Det er ikke umiddelbart muligt at måle batteriets spænding ved blot at måle på N og L i opladerstikket eller tyk rød og tyk sort i Chogori-stikket.
I Chogori-stikket skal lille gul være kortsluttet med tyk rød før man kan måle spændingen i tyk rød og tyk sort.
Batteriets spænding kan f.eks. være 53,9 volt når det er fuldt opladt.
Lille gul ledning bruges åbenbart til at vække BMS'en. Som så åbenbart åbner for afladning af batteriet.

Der skal bruges 32 mm værktøj til plastikmøtrikken der holder Chogori-stikket på låget.

Strips:
Har klippet noget strips af (de strips som forbinder cellerne) og de måler 0,155 mm i tykkelse. Hvilket vel så må være 0,15 mm strips.
Kan ikke måle det præcist mens det sidder på men her er nogle cirkatal.
Kobberstrip på første og sidste serie: måske 0,25 mm tyk (uden nikkelfirkanterne), 10,34 mm bred, aflangt hul mellem svejsepunkter: 1 x 5,6 mm
Nikkelstrips med 2 baner: måske 0,15 mm tyk, 7 mm bred på én bane, 26,44 mm bredt i alt, aflangt hul mellem svejsepunkter: 1 x 7 mm
Ser ud til at spidserne på punktsvejsemaskinen måske har været omkring 1,6 mm i diameter.
Der er åbenbart brug strips af jern belagt med nikkel da de ruster.
Strip uden huller indenfor rammens kant målt til 0,148 mm tykkelse x 8 mm brede.
10 korte strips som folder omkring isolatorpladen målt til 0,098-0,115 mm tykkelse x 8 mm brede.

Bolte + møtrikker:
4 bolte på cirka 138 mm længe og lige under 4 mm diameter ved gevind.
4 møtrikker på 7 mm yderst.






Forbindelser i stik:
Chogori-stikket på batteriet er forbundet til P5-stikket på BMS indeni batteriet.
Hvis man kigger på Chogori-stikket udefra på batteriet så er de 4 huller (munden) nederst i stikket fra venstre mod højre har de forbindelse med sort, grøn, blå, rød.
Det lille hul nærmest midten af stikket har forbindelse med gul.

Sort: GND12 (Communication place)
Grøn: B (RS485 interface B)
Blå: A (RS485 interface A)
Rød: +12V (Communication input +5V~12V)
Gul: KEY (BMS wake-up input, connect the positive electrode of battery pack)
Se også viewtopic.php?p=30316#p30316
vga_vax_2019_BMS_BAT-_PACK-_CHIN-.png
Chogori_P5_2.jpg
vga_vax_batteri_1.jpg
vga_vax_batteri_2.jpg
vga_vax_batteri_3.jpg
vga_vax_batteri_4.jpg
vga_vax_batteri_5.jpg
vga_vax_batteri_6.jpg
vga_vax_batteri_7.jpg
vga_vax_batteri_8.jpg
vga_vax_batteri_9.jpg
vga_vax_batteri_10.jpg
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11143
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Batteri (VGA Vax)

Ulæst indlæg af scootergrisen »

vga_vax_batteri_11.jpg
vga_vax_batteri_12.jpg
vga_vax_batteri_13.jpg
vga_vax_batteri_14.jpg
vga_vax_batteri_15.jpg
vga_vax_batteri_16.jpg
vga_vax_batteri_17.jpg
vga_vax_batteri_18.jpg
vga_vax_batteri_19.jpg
vga_vax_batteri_20.jpg
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11143
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Batteri (VGA Vax)

Ulæst indlæg af scootergrisen »

vga_vax_batteri_21.jpg
vga_vax_batteri_22.jpg
vga_vax_batteri_23.jpg
vga_vax_batteri_24.jpg
vga_vax_batteri_25.jpg
vga_vax_batteri_26.jpg
vga_vax_batteri_27.jpg
vga_vax_batteri_28.jpg
vga_vax_batteri_29.jpg
vga_vax_batteri_30.jpg
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11143
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Batteri (VGA Vax)

Ulæst indlæg af scootergrisen »

vga_vax_batteri_31.jpg
vga_vax_batteri_32.jpg
vga_vax_batteri_33.jpg
vga_vax_batteri_34.jpg
vga_vax_batteri_35.jpg
vga_vax_batteri_36.jpg
vga_vax_batteri_37.jpg
vga_vax_batteri_38.jpg
vga_vax_batteri_39.jpg
vga_vax_batteri_40.jpg
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11143
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Batteri (VGA Vax)

Ulæst indlæg af scootergrisen »

vga_vax_batteri_41.jpg
vga_vax_batteri_42.jpg
vga_vax_batteri_43.jpg
vga_vax_batteri_44.jpg
vga_vax_batteri_45.jpg
vga_vax_batteri_46.jpg
vga_vax_batteri_47.jpg
vga_vax_batteri_48.jpg
vga_vax_batteri_49.jpg
vga_vax_batteri_50.jpg
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11143
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Batteri (VGA Vax)

Ulæst indlæg af scootergrisen »

vga_vax_batteri_51.jpg
vga_vax_batteri_52.jpg
vga_vax_batteri_53.jpg
vga_vax_batteri_54.jpg
vga_vax_batteri_55.jpg
vga_vax_batteri_56.jpg
vga_vax_batteri_57.jpg
vga_vax_batteri_58.jpg
vga_vax_batteri_59.jpg
vga_vax_batteri_60.jpg
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11143
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Batteri (VGA Vax)

Ulæst indlæg af scootergrisen »

vga_vax_batteri_61.jpg
vga_vax_batteri_62.jpg
vga_vax_batteri_63.jpg
vga_vax_batteri_64.jpg
vga_vax_batteri_65.jpg
vga_vax_batteri_66.jpg
vga_vax_batteri_67.jpg
vga_vax_batteri_68.jpg
vga_vax_batteri_69.jpg
vga_vax_batteri_70.jpg
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11143
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Batteri (VGA Vax)

Ulæst indlæg af scootergrisen »

vga_vax_batteri_71.jpg
vga_vax_batteri_72.jpg
vga_vax_batteri_73.jpg
vga_vax_batteri_74.jpg
vga_vax_batteri_75.jpg
vga_vax_batteri_76.jpg
vga_vax_batteri_77.jpg
vga_vax_batteri_78.jpg
vga_vax_batteri_79.jpg
vga_vax_batteri_80.jpg
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11143
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Batteri (VGA Vax)

Ulæst indlæg af scootergrisen »

vga_vax_batteri_81.jpg
vga_vax_batteri_82.jpg
vga_vax_batteri_83.jpg
vga_vax_batteri_84.jpg
vga_vax_batteri_85.jpg
vga_vax_batteri_86.jpg
vga_vax_batteri_87.jpg
vga_vax_batteri_88.jpg
vga_vax_batteri_89.jpg
vga_vax_batteri_90.jpg
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11143
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Batteri (VGA Vax)

Ulæst indlæg af scootergrisen »

vga_vax_batteri_91.jpg
vga_vax_batteri_92.jpg
vga_vax_batteri_93.jpg
vga_vax_batteri_94.jpg
Besvar