Ladestationer (oversigt)

Her kan du skrive med andre om steder til opladning af batterier.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11143
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Ladestationer (oversigt)

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Her samler jeg en oversigt over emner om ladestationer hvor man på den ene eller anden måde kan oplade eller skifte batteri i et elektrisk køretøj.

Selvom der findes diverse ladestationer i danmark lader der i skrivende stund nærmeste ikke til at findes noget som må bruges af elektriske scootere.

Ladestationer (findes i danmark):
Ladestation EBG (11-22 kW)
Ladestation (11-22 og 50 kW)
Ladestation ABB Terra 53 CJG (43-50 kW)

Batteribyttestationer (findes ikke i danmark):
Ladestation (Ecooter)
Ladestation (ukendt)
Ladestation (Kantfa Isuda)
Gogoro Network
Ladestation (Kymco Ionex)
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11143
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Ladestationer (oversigt)

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Maks. effekt på ladestationer

Jeg ved ikke rigtig så meget om det her men ...
Forskellige ladestationer til elektriske køretøjer har forskellig maks. effekt (watt).
Jo højere maks. effekt jo hurtigere kan man potentielt oplade batteriet.

Der kan f.eks. stå 11kW eller 43kW på ladestationen.
Det lader til at dem med AC (vekselstrøm) kun går op til en vis effekt og at DC (jævnstrøm) er dem med de højere effekter

Her vil jeg prøve og gætte mig til hvordan de kommer frem til de tal.
Noget af det er bare gæt så det er slet ikke sikkert det er korrekt det her.

Vekselstrøm (AC):
2,3kW ~ 230V * (1 fase * 10A)
3,7kW ~ 230V * (1 fase * 16A)
7,4kW ~ 230V * (1 fase * 32A)
11kW ~ 230V * (3 faser * 16A)
22kW ~ 230V * (3 faser * 32A)
43kW ~ 230V * (3 faser * 63A)

Jævnstrøm (DC):
50kW ~ 400V * (125A)
135kW
150kW ~ 400V * (375A)
350kW ~ 800V * (måske 3 faser * måske 145A)
450kW

Opladeren til min VGA Vax bruger 0,287kW som noget af det højeste.
Det må vel så betyde at man i enhver stikkontakt kan oplade mindst 8 batterier fra VGA Vax på samme tid.
Og op til 151 batterier fra VGA Vax på samme tid på en ladestation med maks. effekt på 43kW.
Det kunne ellers se godt ud, 151 scootere forbundet til en ladestation gennem det samme stik.
Brugeravatar
balle
7. Rang
7. Rang
Indlæg: 168
Tilmeldt: 5. august 2012 08:27
Scootere: Yamaha Neos 4, 45scooter

Re: Ladestationer (oversigt)

Ulæst indlæg af balle »

Jeg kunne godt blive fristet af en el-scooter, men rækkevidden, av av! Jeg læste om den nye elektriske Yamaha Neos, at den med 2 batterier max kan køre 68km. Det er for lidt for mig. Men kunne jeg lade den f.eks. 80% på en ladestation over en halv time ville det blive interessant. Kan man ikke forestille sig en adapter, som kan bruges der hvor el-bilerne oplades? Jeg har ikke en dyt forstand på det; måske I har? Ellers må jeg vel spørge Yamaha eller eller hvem ved jeg.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11143
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Ladestationer (oversigt)

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Du vælger selv rækkevidden ved at købe det antal batterier du har brug for.
Rækkevidden på Yamaha Neos lyder lav men det er muligvis mere realistiske tal målt efter en standard.

Jeg har læst om batterier der kan lades hurtigt men af en eller anden grund ikke meget man ser til det på scootere.
Tror slet ikke jeg har set en eneste scooter der kan købes i danmark som kan oplades hurtigt.
Honda EV-neo skulle kunne oplades fra 0 til 100% på 30 minutter.

Jo du kan lave diverse adaptorer selv eller købe dem færdiglavet.
Jeg har lavet 2 til dem der kaldes CEE-stik. De er vildt billige.
Men det der kaldes type 2 er ret dyrt så det har jeg ikke endnu. Men det er muligvis godt egnet til udendørs brug.
Men selv hvis du har en stik med type 2 så er det ikke sikkert andre vil lade dig bruge ladestationen.
Har indtil videre ikke set nogen tegn på at ladestationer med type 2 stik med bruges til scooter.
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1340
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: Ladestationer (oversigt)

Ulæst indlæg af Landbo »

balle skrev: 9. juli 2022 21:24 Jeg kunne godt blive fristet af en el-scooter, men rækkevidden, av av! Jeg læste om den nye elektriske Yamaha Neos, at den med 2 batterier max kan køre 68km. Det er for lidt for mig. Men kunne jeg lade den f.eks. 80% på en ladestation over en halv time ville det blive interessant. Kan man ikke forestille sig en adapter, som kan bruges der hvor el-bilerne oplades? Jeg har ikke en dyt forstand på det; måske I har? Ellers må jeg vel spørge Yamaha eller eller hvem ved jeg.
Du kan slet ikke bruge en ladestation ude i byen til biler til og lade en knallert op, der skal du bruge en ganske almindelig 230 Volts kontakt til den medfølgende lader. En opladning tager så typisk 6-8 timer.

Skal du hurtiglade et Li-Ion batteri, skal der indbygges både blæser og et køleelement da cellerne ellers vil blive opvarmet så meget det går alvorligt ud over livslængden på batteriet, derved kommer batteriet til og fylde en hel del mere.

Det med hurtigopladning på et batteri er generelt et spørgsmål om hvor meget du vil betale for isenkrammet og hvor meget det må fylde.

Der er vist kun en fabrikant af el scootere der opgiver realistiske tal for rækkevide på deres køretøjer og firmaet T Hansen sælger dem bestemt ikke. :shh:

Hilsen Leif.
Brugeravatar
Jps
13. Rang
13. Rang
Indlæg: 3542
Tilmeldt: 22. august 2010 20:40
Geografisk sted: Lolland

Re: Ladestationer (oversigt)

Ulæst indlæg af Jps »

For nogle år siden kontaktede jeg firmaet E-on med henblik på at oplade min fars nu tidligere Pegasus Isfugl. De har 6 eller 8 ladestandere i Nakskov. Her fik jeg at vide, at man kunne købe et omformerstik til lige knap 3.000 kr. Så kunne det lade sig gøre, at lade den op. Det blev dog aldrig prøvet, da kablet jo var for dyrt.

Da jeg så købte min City Elf i 2019 spurgte jeg dem igen vedr. min. Men den kunne ikke lades op via deres standere.

Billede af en Isfugl, magen til min fars.
Vedhæftede filer
Isfugl.jpg
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11143
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Ladestationer (oversigt)

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Landbo skrev: 10. juli 2022 07:35 Du kan slet ikke bruge en ladestation ude i byen til biler til og lade en knallert op
Hvis du ved det så skriv gerne hvorfor.
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1340
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: Ladestationer (oversigt)

Ulæst indlæg af Landbo »

scootergrisen skrev: 10. juli 2022 11:19
Landbo skrev: 10. juli 2022 07:35 Du kan slet ikke bruge en ladestation ude i byen til biler til og lade en knallert op
Hvis du ved det så skriv gerne hvorfor.
Tja, de har mig bekendt slet ikke det 230 Volts stik, der er nødvendigt for at du kan oplade dit knallertbatteri med din tilhørende lader. ;)

Ydermere er jeg også ret sikker på de ikke vil have dig til at optage en hel ladestander i 8 timer, når du kun skal betale for en enkelt kWh. Husk på de måske kan have 16 kunder inde i det samme tidsrum med en omsætning der ligner 30-40 kWh pr styk. ;)

Hilsen Leif.
Brugeravatar
balle
7. Rang
7. Rang
Indlæg: 168
Tilmeldt: 5. august 2012 08:27
Scootere: Yamaha Neos 4, 45scooter

Re: Ladestationer (oversigt)

Ulæst indlæg af balle »

Takker for svar; det ser ikke lige ud til at det er muligt med en hurtigopladning ved bil-ladestationerne. 8 timers pause på en scootertur er nok lidt rigeligt.

Vh Erik.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11143
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Ladestationer (oversigt)

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Det er ikke sådan at det bare automatisk vil gå hurtigere ved sådan en ladestation hvis det er det du tror.
Der er godt nok potientiale for det. Større strømstyrker, flere faser, jævnstrøm.
Men hvis du bruger vekselstrøm med 1 fase så er det ligesom derhjemme i en stikkontakt med 2-3 ben.
Hurtigopladeren til Honda Neo-EV der kan oplade batteriet på 30 minutter den bruger også kun 1 fase. Kan desværre ikke finde strømforbruget på den.
Så ja du kan potienlt oplade hurtigere ved ladestationer men der er nok ikke en eneste scooter du kan købe i danmark der som standard gør brug af det.
Så din nuværende bedste mulighed er en scooter hvor du køber ekstra batterier.
Eller vente på der kommer nye modeller med batteri der kan oplades hurtigt.
Besvar