Kort over steder til opladning af elektriske scootere

Her kan du skrive med andre om steder til opladning af batterier.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11143
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Kort over steder til opladning af elektriske scootere

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Ladestationer.

Jeg har købt mig en elektrisk scooter og i den forbindelse vil jeg gerne vide hvor jeg kan oplade den.

Jeg har spurgt mig lidt rundt omkring men er indtil videre ikke blevet specielt meget klogere.
Måske sådan et kort bare ikke er lavet af nogen endnu.

Jeg kunne godt tænke mig hvis vi i fællesskab kan lave et kort over steder hvor vi kan oplade elektriske scootere (og cykler, løbehjul osv.) så alle kan få glæde af det.

Det eneste sted jeg indtil videre har set stikontakter decideret til elektriske scootere og cykler er på køge torv.
Det vil være super at se flere af dem.

Hvis du har noget information om steder hvor man kan lade scootere og cykler osv., kender til kort eller lignende så kom gerne med det.
koge_torv.jpg
Moderne middelaldertorv tilbyder strøm til elcykler og elscootere

Nu bliver det nemmere at tage elcyklen med på shoppeturen. Det historiske Køge Torv har nemlig fået en el-ladestander, der oplader elcykler og elscootere helt gratis.
12.10.18
Det er slut med at løbe tør for strøm på elcyklen, når turen går til Køge Torv. Siden den 5. oktober har det gamle middelaldertorv nemlig været udstyret med en el-ladestander til elcykler og elscootere. Laderen er placeret ved cykelstativerne i det nordvestlige hjørne af Køge Torv tæt på Nyportstræde. I standeren sidder tre stikkontakter, og her kan besøgende elcyklister lade deres transportmiddel op til hjemturen. Opladningen er gratis.

Vi vil gerne skabe gode rammer for miljørigtig og sund transport. Med en elcykel er det tohjulede alternativ til bilen blevet en attraktiv transportform, også selvom cyklisten ikke har Tour de France-ben. Jeg håber, at den nye ladestander kan bidrage til, at flere af kommunens og nabokommunernes borgere vil finde vej til Køge bymidte på cykel og lade bilen stå i garagen, siger Erik Swiatek, formand for Teknik- og Ejendomsudvalget


Det er Køge Kommune, der har monteret el-ladestanderen. Den runde, grønne el-ladestander er forsynet med en tekst, der fortæller, at el-ladestanderen kun er beregnet til opladning af elcykler og elscootere. Hvis en bilist med elbil forsøger at tanke strøm fra standeren, vil en automatsikring sørge for at afbryde strømforsyningen til stikket. Det skyldes, at en elbil lader med væsentlig større forbrug end en elcykel eller elscooter.

Hvis automatsikringen har været aktiveret, skal den trykkes ind, før det igen er muligt at tanke strøm til elcyklen.

Der er allerede flere lademuligheder til elbilbrugere i Køge bymidte. I Torvets sydvestlige hjørne findes der én el-ladestander, og på Blegdammens parkeringsplads findes to standere med i alt fire udtag. Disse el-ladestandere er ejet af private virksomheder og kan benyttes mod betaling.

Pressekontakt

Erik Swiatek, formand for Teknik- og Ejendomsudvalget, 21 53 17 76
Brugeravatar
Jps
13. Rang
13. Rang
Indlæg: 3542
Tilmeldt: 22. august 2010 20:40
Geografisk sted: Lolland

Re: Kort over steder til opladning af elektriske scootere

Ulæst indlæg af Jps »

Der er 6 ladestandere i Nakskov, men om de kan oplade cykler og knallerter ved jeg så ikke. Det er firmaet E.on der har standerne. https://www.eon.dk/privat/strom-til-din ... elbil.html
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11143
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Kort over steder til opladning af elektriske scootere

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Teknisk set er der vel ikke noget der forhindre mig i at have adapterstik så jeg kan bruge stikkene i de ladestationer.
Men det virker på ingen måde som om de ønsker at dele de stik med andre end bilister.
Men derfor kan vi da godt samle links.

Her er link til clevers kort.
Find nærmeste ladestation

Hvis jeg husker korrekt så hed ladestationen på køge torv tidligere clever men nu hedder den e-on så det kan åbenbart skifte.
Brugeravatar
Jps
13. Rang
13. Rang
Indlæg: 3542
Tilmeldt: 22. august 2010 20:40
Geografisk sted: Lolland

Re: Kort over steder til opladning af elektriske scootere

Ulæst indlæg af Jps »

scootergrisen skrev: 11. juli 2019 00:41 Teknisk set er der vel ikke noget der forhindre mig i at have adapterstik så jeg kan bruge stikkene i de ladestationer.
Men det virker på ingen måde som om de ønsker at dele de stik med andre end bilister.
Men derfor kan vi da godt samle links.

Her er link til clevers kort.
Find nærmeste ladestation

Hvis jeg husker korrekt så hed ladestationen på køge torv tidligere clever men nu hedder den e-on så det kan åbenbart skifte.
Kom lige i tanke om, at jeg for ca. 1 års tid siden spurgte E.on om de standere kunne lade min fars "elbil" (30'r) op. Der sagde, at det krævede et specielt ladestik til 2500-2800 kr. Det ville min far så ikke betale. Han bruger så ikke "bilen" mere, da han er blevet blind på det ene øje. Desuden er batterier allerede halvdøde efter 2½ år, hvor "bilen" kun har kørt 310 km.

Billede af en vens nye elbil der lades op ved standerne i Nakskov:
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11143
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Kort over steder til opladning af elektriske scootere

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Jeg har oprettet Mennekes type 2 til schuko adapter til snak om sådan en adapter.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11143
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Kort over steder til opladning af elektriske scootere

Ulæst indlæg af scootergrisen »

En anden mulighed er batteriskift.
Så kan der stå en boks med batterier f.eks. ved hver T. Hansen butik eller nogen af dem hvis T. Hansen gad lave det og så kunne man køre derhen og skifte batteri til et fuldt opladt uden at skulle vente på opladningen.
Så gør det ikke noget at det sker i et industriområde væk fra byen da man jo ikke skal vente eller gå ind til bymidten og tilbage mens den oplader.
Så kunne T. Hansen nøjes med at lave det i udvalgte byer f.eks køge som ville være oplagt.
Det vil da gøre scootere væsentligt mere brugbare.
Men ok så kommer der lige 100 scootere på vej til arbejde om morgenen og alle skal have nyt batteri men der er kun 50 fuldt opladte batterier i boksen.
Og så skal de måske have forskellige typer batterier og spænding hvis ikke de bruger en standard.
Men det vil godt nok give en stor forskel på at have en scooter med 50 km/opladning som man kun lader hjemme og så at man har mulighed for at batteriskift diverse steder.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11143
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Kort over steder til opladning af elektriske scootere

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Fandt https://da.chargemap.com/map men man skal desværre være medlem for at se information om stederne på kortet.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11143
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Kort over steder til opladning af elektriske scootere

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Nyt problem fundet.

Her er parkering åbenbart kun tilladt i max. 3 timer.
Men værre er at man åbenbart slet ikke må holde der med andet køretøj end en elbil.
Men det gælder så åbenbart kun mellem 7-15 efter hvad jeg kan forstå.

Betyder det så at jeg godt må holde der så længe jeg vil mellem 15-7 med en scooter hvad enten den bruger laderstationen eller ej?
Parkering
max. 3 timer
Parkering kun tilladt for elbiler under opladning
bornholm.jpg
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11143
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Kort over steder til opladning af elektriske scootere

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Jeg sidder og kigger på https://da.chargemap.com/networks/aucun hvor der er nogle stik i METROPOL ShoppingCenter i hjørring.
Der er en kommentar fra 2016 om at stikket var taget ud da vedkommende kom tilbage.
Det er blandet andet sådan nogle stik jeg gerne så et kort over hvad enten de er tiltænkt til opladning af scootere eller ej.
Så kan vi man jo senere spørge om man må bruge det til opladning af scootere og om de vil lade det så der står at man gerne må med et skilt f.eks.
metropol-shoping-center_13611.jpg
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11143
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Kort over steder til opladning af elektriske scootere

Ulæst indlæg af scootergrisen »

:love: Se nu der. I holstebro må alle el-køretøjer være med.
De skriver "el-køretøjer" i stedet for "elbiler". Det var da en god ide.
parking-lot-holstebro_60701.jpeg
parking-lot-holstebro_60701.jpeg (345.81 KiB) Vist 8610 gange
parking-lot-holstebro_60702.jpeg
parking-lot-holstebro_60702.jpeg (297.04 KiB) Vist 8610 gange
Besvar