100 dage med en Fønix City-Cabino2.

Her kan du skrive med andre om elektriske kabinescootere.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11143
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: 100 dage med en Fønix City-Cabino2.

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Der lader rigtig nok til at være temperatursensor til nogle opladere til blysyrebatterier til placering mellem batterierne.
Formodentligt for at undgå netop dette problem.
Men jeg har ikke noget information om det.

Kom gerne med en masse information om køretøjets oplader så vi kan se hvad der står osv.
Er det den originale oplader?
Og hvilken batterikemi var der i originalt?
Kunne da måske godt tænktes at oplader/batteri ikke er det helt perfekte match.

8 timers opladning det lyder længe specielt hvis der kun var afladt for 20 km.

Jeg har nogle NiMh AA- og AAA-celler jeg oplader og de kan også blive meget varme.
Så varme at jeg ikke kan holde dem i hånden.
Ved ikke om det er fordi de er ved at være gamle.
Synes ikke de blev så varme da de var nye.

Det er nok et problem der sjældent opstår i danmark i forhold til problemer med lav temperatur så ikke sikkert folk gider gøre så meget ud af det.
Men løsningen er vel ikke at placere køretøjet i direkte sollys og sørge for udluftning (f.eks. åbne soltag). Eventuelt montere blæser(e) der kører under opladning.
Eventuelt skifte til en oplader med temperatursensor.
Men jeg ved da ikke om det kunne have forhindret batterierne i at blive varme.
Brugeravatar
rjskib
8. Rang
8. Rang
Indlæg: 246
Tilmeldt: 30. januar 2020 13:20
Scootere: Fønix City Cabino2
Dream Bike (Bilka model)
Knallert Yingang LM50 Little Monster
Geografisk sted: Herning

Re: 100 dage med en Fønix City-Cabino2.

Ulæst indlæg af rjskib »

Hej.

Jeg har ikke haft batterierne ude, tager dem først ud når det er nødvendigt. Hvis jeg skulle købe nye ved G-RUN.DK, så er det af typen AGM. Prisen for en komplet pakke (10 stk), er 6900 kr.
I følge EXIDE's hjemmeside, er ladespændingerne ens for GEL og AGM batterier.

Laderen er den originale, der fulgte med ved leveringen:

Cabino lader.jpg

Vi har 3 stk "handikap" scootere på gaden (Medema). Jeg hjælper af og til med lidt vedligeholdelse, og vi har været ude for 2 pludselige batterisvigt uden for forudgående svaghedstegn. De 2 sæt batterier var AGM eller GEL typen, den tredje var med "billige" startbatterier fra Harald Nyborg. Startbatterierne kan tåle en højere ladespænding, så det er måske forklaringen på at de har overlevet. Forhandleren skiftede det ene sæt batterier, og skiftede også en "velfungerende" lader? Giver måske lidt stof til eftertanke.
Når lejlighed byder sig, vil jeg måle spændingen på den tilbageværende Medema lader.

//Jørgen.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11143
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: 100 dage med en Fønix City-Cabino2.

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Måske producenten er electrony.cn.
C600 480W Charger.
Charger for lead-acid batteries (Flooded, Gel, and AGM) and Li-Ion batteries (lithium iron, lithium manganese and lithium nickel cobalt manganese) (Note. 1)
Note 1. Modification for charger specification may be required for different battery specification. Please contact battery vendor and ELECTRONY for detail.
C600_Datasheet.pdf
(420.15 KiB) Downloadet 272 gange
Se om du kan finde datablad til dit batteri.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11143
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: 100 dage med en Fønix City-Cabino2.

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Er det disse batterier du har?
Der står noget om spænding på siden.
Bemærk der står:
DO NOT DISASSEMBLE,HEAT ABOVE 25°C
DO NOT DISASSEMBLE,HEAT ABOVE 40°C
Gad vide om det er en fejl med de 25.
73915865000_1_0.jpg
Batteripakke 60V-58Ah CabEasy 45 kmt.jpg
Brugeravatar
rjskib
8. Rang
8. Rang
Indlæg: 246
Tilmeldt: 30. januar 2020 13:20
Scootere: Fønix City Cabino2
Dream Bike (Bilka model)
Knallert Yingang LM50 Little Monster
Geografisk sted: Herning

Re: 100 dage med en Fønix City-Cabino2.

Ulæst indlæg af rjskib »

Hej.

Vores Cabino er med gel batterier, kopi af tekst fra Fønix's hjemmeside: "Leveres som standard med 10 * 20 Ah gel batterier."
5 stk placeret under førersædet, og 5 stk placeret under bagsædet i "bagagerummet".

Her er et billede fra G-RUN.DK, med den type de anbefaler ved udskiftning:

G-RUN batteri.jpg
G-RUN batteri.jpg (34.74 KiB) Vist 6329 gange

Hvis man kigger på akkumulater.dk, er det beskrevet, at det er et batteri af typen AGM. Ikke helt det samme som dem er i vores Cabino.

Jeg vil nu ikke gøre mere ud af det, tilsyneladende er batterierne reddet. Det virker med 2 volts reduktion af ladespændingen. Til vinter vil jeg måske prøve med den høje spænding igen.

//Jørgen.
Brugeravatar
ole vestergaard
1. Rang
1. Rang
Indlæg: 6
Tilmeldt: 9. november 2021 08:58

Re: 100 dage med en Fønix City-Cabino2.

Ulæst indlæg af ole vestergaard »

Har tilmeldt mig til dette batteri, da man for mange Ampere, også 4 års garanti
https://probatrep.dk/kabinescooter-batterier/
Ringede ind. og prisen på et 60V 60Ah batteri var 13200 kr.

Det 2000 billigere end rsbatteri. også for man 2 års ekstra garanti.
https://probatrep.dk/kabinescooter-batterier/
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11143
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: 100 dage med en Fønix City-Cabino2.

Ulæst indlæg af scootergrisen »

ole vestergaard skrev: 9. november 2021 09:17 Har tilmeldt mig til dette batteri, da man for mange Ampere, også 4 års garanti
https://probatrep.dk/kabinescooter-batterier/
Ringede ind. og prisen på et 60V 60Ah batteri var 13200 kr.

Det 2000 billigere end rsbatteri. også for man 2 års ekstra garanti.
https://probatrep.dk/kabinescooter-batterier/
Du kan eventuelt oprette et nyt emne om den virksomhed så kan du skrive hvad de kan osv.
F.eks. i viewforum.php?f=7
Brugeravatar
Cis
7. Rang
7. Rang
Indlæg: 165
Tilmeldt: 4. januar 2022 00:13

Re: 100 dage med en Fønix City-Cabino2.

Ulæst indlæg af Cis »

Ive car har Litium batterier, enten med 3.24 kw eller et på 5.04 kw. Importøren skriver at det giver henholdsvis en rækkevidde på op til 70km eller op til 109km på det store Litium batteri på en model med 25 km/t og lidt mindre ved en 45 km/t . . .

Jeg har læst mig til, at i selvtest, har de testet en 25 km/t Ive car med det store batteri, til en rækkevidde på 120 km

Men som alt andet med kabine-scootere, så er det en jungle, forhandlerne slynger om sig med tal, navne og priser..

Samtlige modeller på det Danske marked, kaldes mange forskellige navne, alt efter importør og forhandler, Bla. er E-force og Dreambike det samme, og sågar også VGA CabEasy Sport, som pt. sælges til under kr 30.000,- inc. levering hos T-hansen, og den har enda både elruder og 1200 watt motor, og den er også ændret til at kunne køre 30km/t, 5 km/t mere end de 25 km/t som E-force kan køre.

Og på en E-force, skal man desuden betale extra for elruder m.m og den har kun 1000 watt motor, mod den fra Thansen som har 1200 watt motor...

At Thansen kan lave et tilbud til under 30k på denne scooter, viser blot at brancen er det rene vilde vesten, og at forbrugerne bliver snydt så vandet driver, både med hensyn til priser, men også med hensyn til holdbarher og rækkevidde.

Så pas på derude, se dig grundigt for, når og hvis du ønsker at købe en kabine-scooter
Besvar