100 dage med en Fønix City-Cabino2.

Her kan du skrive med andre om elektriske kabinescootere.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11143
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: 100 dage med en Fønix City-Cabino2.

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Ved ikke hvad der er af motorbremse på den model men strømmen til motoren afbrydes formodentligt når der bremses.
Jeg vil dog ikke kalde det motorbremse at afbryde strømmen.
Det kan testes ved at du kører med farthåndtaget drejet og så trykker let på bremserne en af gangen indtil bremsekontakten udløses.
Den vil så formodentligt afbryde strømmen til motoren både med venstre og højre bremsegreb og måske også håndbremsen hvis der er sådan en.

Det med "≤25km/h" på kontakten ser ud til at passe.
Det betyder vel mindre end eller lig 25 km/t.
Med andre ord maks. 25 km/t.

Du kunne måske forstille dig du ser to forhandlere.
Den ene skriver "Vi sælger scootere der højst kan køre 22 km/t".
Den anden skriver "Vi sælger scootere der højst kan køre 28 km/t".
Så vil folk nok helst købe den hvor der står 28 km/t hvad enten det er sandheden eller ej.

Hvis du kunne få den til at køre 30 km/t så vil der være ret stor forskel fra 22 km/t til 30 km/t.
Men det går jo så ud over rækkevidden og er ulovligt på offentlig vej men det må du jo selv om hvad du vil.
Du har jo kontakten så hvis den kunne køre 30 km/t i den ene stilling og 22 km/t i den anden så ville det jo være fint så er det lidt lettere at få længere rækkevidde end at skulle holde farthåndtaget i en bestemt vinkel.
Brugeravatar
rjskib
8. Rang
8. Rang
Indlæg: 246
Tilmeldt: 30. januar 2020 13:20
Scootere: Fønix City Cabino2
Dream Bike (Bilka model)
Knallert Yingang LM50 Little Monster
Geografisk sted: Herning

Re: 100 dage med en Fønix City-Cabino2.

Ulæst indlæg af rjskib »

Fik testet motorbremsen grundigt i dag. Jeg kan ikke registrere nogen virkning, uanset hvordan jeg arter mig. Så den virker nok ikke, og det har nok ikke den store betydning (skivebremserne har også godt af at blive brugt).

Ang rækkevidde ved højere fart. Det kunne det være interessant at måle strømforbruget ved forskellige hastigheder. Jeg kan desværre ikke komme til nogle målepunkter, uden at skulle afmontere sæde og batterikasse. Jeg har i øvrigt den indstilling, at jeg ikke vil skrue i Cabinoen, så længe garantien gælder. Synes det er mest fair over for forhandleren. Så målingen må komme på et senere tidspunkt.

Prøvede den anden dag at teste varmeapparatet. Jeg havde ikke på forhånd forventet noget særligt, og det holdt stik. Cabinoen holdt udenfor i 4 grC, med varmeblæseren tænd. Temperaturføleren var placeret i navlehøjde på førersædet.

Start 0 min 4 grC.
Efter 10 min 6 grC.
Efter 20 min 8 grC.
Efter 30 min 9 grC.
Efter 40 min 10 grC.

En temperaturstigning på 6 grader er ikke meget, hvis der f.eks. er 10 graders frost udenfor. Varmeudblæsningen er måske også lidt uheldig, da varmen kun kan dirigeres mod forruden eller mod chaufførens hoved/overkrop. Giver varme oppe under taget, og koldt ved fødderne (som er det jeg fryser mest). Varmeblæseren er rigtig godt til at fjerne dug på ruderne, meget hurtigere end vores gamle SAAB.

//Jørgen.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11143
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: 100 dage med en Fønix City-Cabino2.

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Kan være controlleren kan indstilles forskelligt angående motorbremse.
På min afbrydes strømmen til motoren bare jeg bruges en lille smule hvilket er irriterende ned af bakke og op af bakke og når jeg holder stille og vil dreje og køre samtidigt.
Brugeravatar
rjskib
8. Rang
8. Rang
Indlæg: 246
Tilmeldt: 30. januar 2020 13:20
Scootere: Fønix City Cabino2
Dream Bike (Bilka model)
Knallert Yingang LM50 Little Monster
Geografisk sted: Herning

Re: 100 dage med en Fønix City-Cabino2.

Ulæst indlæg af rjskib »

Det var nu også mit indtryk, at jeg ikke går glip af noget væsentlig. Funktionen er formentlig ikke på den nye model, da ledningerne ikke var monteret på kontakten fra fabrikken.

//Jørgen
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11143
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: 100 dage med en Fønix City-Cabino2.

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Har der ikke ledninger på bremsekontakten?
Vis gerne nogen billeder.
Brugeravatar
rjskib
8. Rang
8. Rang
Indlæg: 246
Tilmeldt: 30. januar 2020 13:20
Scootere: Fønix City Cabino2
Dream Bike (Bilka model)
Knallert Yingang LM50 Little Monster
Geografisk sted: Herning

Re: 100 dage med en Fønix City-Cabino2.

Ulæst indlæg af rjskib »

Der er en separat kontakt på instrumentpanelet, til at aktivere motorbremsen. Ved leveringen kunne jeg ikke registrere nogen virkning, så jeg kiggede op i hjulbrønden. Der kunne jeg se, at der ikke var monteret ledninger på kontakten, og der hang 2 ledninger uden tilslutning.
Det er ikke muligt at nå ledningerne fra hjulbrønden, der er for langt op.

Jeg sendte billedet med de 2 ledninger uden forbindelse til forhandleren, og spurgte til den manglende motorbremse. Jeg ville ikke selv montere ledningerne, og hvad var årsagen til at de ikke var monteret fra fabrikken? Ville elektronikken evt tage skade af påsætning? Så jeg fik mekanikeren til at montere ledningerne, da han kom og skiftede det hængende "gashåndtag". Desværre uden effekt.

Første billede viser kontakten på instrumentbrættet.
Andet billede er samme kontakt, set inde fra hjulbrønden.

//Jørgen
Vedhæftede filer
Cabino3 mark motorbremsekontakt.jpg
Ledninger v omskifter markeret.jpg
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11143
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: 100 dage med en Fønix City-Cabino2.

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Prøv og kig igen og se hvordan ledningerne er sat på.
Hvis der ikke sidder nogen ledning på den midterste terminal så er det nok derfor.
Ellers når de ikke er monteret fra fabrikken så er der sikkert en eller anden grund.
Måske har de bare ikke forbindelse til noget i den anden ende, måske controlleren ikke understøtter der eller ikke er indstillet til det.
Men det kan du jo undersøge hvis du vil ved at kigge på controllerstikket.
Brugeravatar
Supercharger
9. Rang
9. Rang
Indlæg: 348
Tilmeldt: 19. februar 2015 07:56
Scootere: Adly Gazelle (TMP) 45 Km/t.
PGO G-Max 30 Km/t.
Geografisk sted: Sjælland

Re: 100 dage med en Fønix City-Cabino2.

Ulæst indlæg af Supercharger »

Fejlvisning på speedometer kan løses med et "speedo Healer" :thumbup:
Har det på min MC. så speedometeret viser præcis hastighed. :detective:
https://www.healtech-electronics.com/products/sh/
Brugeravatar
rjskib
8. Rang
8. Rang
Indlæg: 246
Tilmeldt: 30. januar 2020 13:20
Scootere: Fønix City Cabino2
Dream Bike (Bilka model)
Knallert Yingang LM50 Little Monster
Geografisk sted: Herning

Re: 100 dage med en Fønix City-Cabino2.

Ulæst indlæg af rjskib »

Jeg har kigget på, hvordan ledningerne er sat på. Det ser rigtigt ud, med en ledning på midterbenet og en på et yderben.
Ville gerne måle med et voltmeter, om der er en målbar spænding fra controlleren med kontakten i åben stilling. Så var der forbindelse til controlleren, selvom funktionen måske ikke understøttes. Men jeg kan ikke nå derop med et par prøvepinde, så det må vente til garantien er ved at udløbe (og jeg selv vil til at skrue i Cabinoen).

Ang "Speedo Healer", en smart måde at få tingene til at passe. Sensoren sidder et sted i nærheden af differentialet på Cabinoen, og jeg kender ikke typen. Har ingen kendskab til "3 Wire Speed Sensor" eller "2 wire Ground Switch Sensor". Men det kunne jo komme, var tidligere en elektronik "tosse".
Gennemlæsning af "Speedo Healeren" bestyrker min tro på, at der kun er en sensor som informerer controlleren. Hvad controlleren tror er hastigheden, sender den så til speedometeret. Men igen, jeg vil helst ikke rode med Cabinoen, før garantien er udløbet.

Det er jo egentlig også forhandleren der bør tage affære, da de stadig lover 28 km/t.

Tak for interessant info //Jørgen.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11143
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: 100 dage med en Fønix City-Cabino2.

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Hvordan tage affære?
Besvar