100 dage med en Fønix City-Cabino2.

Her kan du skrive med andre om elektriske kabinescootere.
Brugeravatar
rjskib
8. Rang
8. Rang
Indlæg: 246
Tilmeldt: 30. januar 2020 13:20
Scootere: Fønix City Cabino2
Dream Bike (Bilka model)
Knallert Yingang LM50 Little Monster
Geografisk sted: Herning

Re: 100 dage med en Fønix City-Cabino2.

Ulæst indlæg af rjskib »

Importøren skulle vist være i gang med at finde en løsning, i følge forhandleren. Jeg har nu ikke den store tiltro til, at der kommer en løsning for de Cabinoer der er solgt.
Jeg gætter på at vores forhandler kun har solgt den ene vi har, og at importøren har solgt relativt få (af den nye model med nummerplade). Så der er sikkert ikke mange penge at gøre godt med.

I min søgen på nettet, så jeg at nogle controllere leveres uden software. Så her skal fabrikken selv skrive og indlæse softwaren (eller købe softwaren ude i byen).
En controller opdatering er hvad der er brug for, så firmaet leverer hvad de lover i reklamerne.

Jeg har lige været ude og købe lægter til garagen. Jeg skal have dem til at hænge fra side til side i vægbeslag. Garagen er 2,80 meter bred, så jeg køber og betaler for lægter der er 2,80 meter lange. Hvis jeg nu var kommet hjem med lægter, der kun var 2,2 meter lange, havde butikken og undertegnede et problem. Ligesom forhandler og importør af Cabinoen (lover 28 km/t, leverer 22 km/t).
Vi bor i et gammelt hus fra 1959, og overvejer om vi skal købe et andet, vælte huset og bygge nyt, eller trække tiden lidt og så flytte i en ældrebolig. Men da garagetaget er lidt utæt, er der lidt dryppen med på Cabinoen mm. Så der er kommer 3 lægter på tværs, og en plade over. Er en lidt kortsigtet løsning, men tagpap på garagetaget er også kostbart i forhold til garagens restlevetid.

//Jørgen
Vedhæftede filer
Garage m lægter.jpg
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11143
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: 100 dage med en Fønix City-Cabino2.

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Du kan ikke både få højere topfart, lovlig på offentlig vej, reklamationsret/garanti på samme tid.
Men nu du snakker så meget om den lave topfart så må du jo ændre det og sige farvel til nogle ting og hej til mere sjov.

Det der formodentligt skal til er 2 ledninger fra controlleren der skal forbindes eller tages fra hinanden eller også skal controlleren tilsluttes en computer hvor diverse ting kan indstilles herunder ydelse/topfart.

Controlleren er formodentligt i nærheden af bagsædet.
Det er den hvor der er en masse ledninger som går til så den burde være let at finde.
Så kan du tage en masse billeder af den og ledningerne i umiddelbar nærhed så kan jeg se om jeg kan finde ud af noget med den controller du har.
Brugeravatar
rjskib
8. Rang
8. Rang
Indlæg: 246
Tilmeldt: 30. januar 2020 13:20
Scootere: Fønix City Cabino2
Dream Bike (Bilka model)
Knallert Yingang LM50 Little Monster
Geografisk sted: Herning

Re: 100 dage med en Fønix City-Cabino2.

Ulæst indlæg af rjskib »

.
Så fik vi en Pickup truck ;) .

Der er nu ikke meget plads på ladet, men kabinen er også tilsvarende lille. Fremstillet i bedste Puch Maxi stil, med en Arla mælkekasse.

Pickup truck u nummer.jpg

Jeg måtte lave nogle forstærkninger ved fastgørelsen, da jeg ikke kan svejse (og da slet ikke i 3 mm aluminium). Så lidt bøvlet har det været.

Mælkekassestativ detaljer u nummer.jpg

//Jørgen
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11143
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: 100 dage med en Fønix City-Cabino2.

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Den ser ud til at være lavet meget godt men hvad skal der i den?
Brugeravatar
rjskib
8. Rang
8. Rang
Indlæg: 246
Tilmeldt: 30. januar 2020 13:20
Scootere: Fønix City Cabino2
Dream Bike (Bilka model)
Knallert Yingang LM50 Little Monster
Geografisk sted: Herning

Re: 100 dage med en Fønix City-Cabino2.

Ulæst indlæg af rjskib »

Polle fra Snave brugte vist mælkekassen til styrthjelmen.

Vi er næsten altid 2 personer i Cabinoen, så det bliver vores indkøb der kommer i mælkekassen. Er nu også mest lavet for sjov.

//Jørgen
Brugeravatar
rjskib
8. Rang
8. Rang
Indlæg: 246
Tilmeldt: 30. januar 2020 13:20
Scootere: Fønix City Cabino2
Dream Bike (Bilka model)
Knallert Yingang LM50 Little Monster
Geografisk sted: Herning

Re: 100 dage med en Fønix City-Cabino2.

Ulæst indlæg af rjskib »

Hej.

Der begyndte at komme skurrelyde, når vi kørte i Cabinoen. Noget ubestemmeligt, ændrede sig lidt i sving, når der bremses og ved kørsel op/ned af bakker. Skurrelyden kunne godt passe med hjulomgange, uden dog at være nem at identificere.
Jeg var under Cabinoen et par gange, uden at finde noget mistænkeligt. Der var ingen skurrelyde at høre, hvis Cabinoen blev skubbet. Til sidst lykkedes det endeligt at se nogle slidmærker, på indersiden af den forreste bremseskive. Nok lidt tidligt med slidte bremseklodser, Cabinoen havde på det tidspunkt kun kørt ca 800 km.

Jeg har kun ”leget” lidt med en hydraulisk bremse, fra en kasseret mountainbike. Bestemt en ny verden for mig, dog er youtube en god hjælp.
Bremsen fra mountainbiken, var selvjusterende. Hvis man skubbede et tyndt stykke metal ind i imellem bremseklodsernes frigang og derefter aktiverede bremsen, så lavede hydraulikken en ny frigang. Med flere tynde metalstykker, kunne man få bremseklodserne helt fra hinanden.
Er måske ikke helt nemt at forklare, så jeg har prøvet at optage en lille videostump på 110 sek. Kaliber og bremsehåndtag er skruet fast i skruestikket, så man kan se begge dele samtidig.
Selvjustrende bremse.mp4
(12.33 MiB) Downloadet 274 gange

Med en lille tilpasset træklods og en skruetvinge, prøvede jeg om det samme var gældende for Cabinoens bremsekaliber. Det virkede, dog skulle skruetvingen spændes og bremsen aktives mere end 50 gange, før der var 8 til 10 mm frigang.
Kaliberen blev løsnet fra forgaflen, og bremseklodserne kunne nu udtages.
Næste punkt var at finde nogle nye bremseklodser. Ikke nemt, da kaliberen var uden navn og de trykte tal på kaliber og klodser ikke gav respons ved søgning. Det endte med, at jeg så alle Thansens billeder af bremseklodser igennem. Der var 2 sæt der lignede, og Thansens ekspedient hentede flinkt begge sæt på lageret. Det ene sæt passede perfekt, pris 80 kr. Så Thansen's personale får ros for deres velvilje, de får ellers ofte skelud på nettet.

Kaliberen var stadig smurt med det originale fedt, og kunne også vandre frit til begge sider. Den ene bremseklods er ellers noget mere slidt end den anden, så måske har kaliberen hængt i en periode.
Da bremseklodserne kun koster 80 kr, og jeg med den nye erfaring kan skifte klodserne på under en time, så vil jeg ikke gøre mere ved det forskellige slid på klodserne.

Dette er vel dagligdag for de fleste, der arbejder med hydraulik bremser. Jeg har dog ikke set en eneste vejledning om, at man kan presse hydraulik stemplet tilbage ved at udnytte frigangen ved gentagne bremseaktiveringer. Så jeg slap for at rode med bremsevæske og efterfølgende udluftning.

Vi har nu uden problemer, kørt ca 100 km efter skift af bremseklodser.

Speedake Brake Pad Set Front (Henk Tong) 54255251000:
Bremseklodser.jpg
Kaliber 3.jpg


//Jørgen
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11143
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: 100 dage med en Fønix City-Cabino2.

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Hvor mange km har den kørt med de slidte bremseklodser?
Gad vide hvorfor det er slidt sådan. Måske det bare er kvaliteten der ikke er bedre.
Der kan være en bøjle der sættes i kaliperen før bremseklodserne. Jeg ved ikke helt hvad de gør men måske de hjælper med at styre dem så de sidder korrekt. Var der ikke sådan en?
Du kan holde fingrene bag på bremseskiven mens du presser ind på kaliperen hvis du vil presse stemplet ind så kaliperen bliver løs så kan du rykke den sidelæns og f.eks. teste om den glider fint.
Efterfølgende skal du pumpe nogle gange før bremsen tager fat igen.
Brugeravatar
rjskib
8. Rang
8. Rang
Indlæg: 246
Tilmeldt: 30. januar 2020 13:20
Scootere: Fønix City Cabino2
Dream Bike (Bilka model)
Knallert Yingang LM50 Little Monster
Geografisk sted: Herning

Re: 100 dage med en Fønix City-Cabino2.

Ulæst indlæg af rjskib »

Samlet havde Cabinoen kørt ca 800 km, jeg formoder at vi har kunnet høre skurrelydene de sidste 30 km.

Der er en bladfjeder under bremseklodserne, jeg fik desværre ikke taget et billede. Jeg monterede bladfjederen, så den sad på samme måde som før. Kender ikke funktionen.

Kaliberen er stadig var fint smurt i de sideværts kanaler, og vandrede også fint efter genmonteringen. Kaliberen er sikkert den billigste der kan købes. I vores overvejelser om nyt køretøj, indgår da også Thansens lovede 5000 km's garanti før første eftersyn. De 5000km vil sikkert dække vores kørselsbehov i køretøjets levetid, da vi i øjeblikket kun kører ca 800 km/årligt.
For nuværende træder vi lidt vande, vil se hvad der kommer af lithium batterier til kabinescootere. Kan de holde, kommer de lidt mere ned i pris? Jeg var ude og prøvekøre en Nordic 30, den kunne leveres med lithium batterier for en merpris af ca 15.000 kr (mundtligt i flg fremviseren).

//Jørgen
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11143
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: 100 dage med en Fønix City-Cabino2.

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Det ligner at belægningen er gået i opløsning men også at bremseskiven har ramt skævt og ikke der hvor belægningen er.
Så tjek med hjulet over jorden hvor skæv bremseskiven er f.eks. ved at holde en blyant mod gaffelbenet og ind på bremseskiven mens hjulet drejer rundt.
Og tjek at det hele sidder korrekt og at bremsen slipper.

Synes ikke jeg har bemærket noget fald i prisen på litiumbatterier.
Så længe der ikke bliver oplyst detaljer om batteriet så kan det være svært at svare på om de kan holde.
Kan et 60 volt 58 Ah litiumbatteri holde?
Svært at svare på.
Brugeravatar
rjskib
8. Rang
8. Rang
Indlæg: 246
Tilmeldt: 30. januar 2020 13:20
Scootere: Fønix City Cabino2
Dream Bike (Bilka model)
Knallert Yingang LM50 Little Monster
Geografisk sted: Herning

Re: 100 dage med en Fønix City-Cabino2.

Ulæst indlæg af rjskib »

Hej.

Det er noget belastende for højre arm at køre længere ture, vindueskarmen er for smal til at hvile på. Så jeg har fremstillet et lillebitte armlæn, der kan monteres under bestående skruer.

Armlæn fra side.jpg
Armlæn nærbilled.jpg
Er simpelt at lave, og aflaster højre arm. Dette lille armlæn burde jeg have lavet for længe siden.

Jeg har også prøvet at "efterisolere" med skumgummi fra JemOgFix's knæpuder. Der er store huller under bagsæde, under batterikasse og under frontvindue. Efterisoleringen har virkelig dæmpet trækken, så det er knapt så koldt.
Bagsæde isolering.jpg

De sidste rester af knæpuderne brugte jeg til isolering mod gulvet, hvor fødderne hviler i front. Utroligt så koldt det bliver for fødderne, når der kun er en tynd plade ud til det fri.
Fod isolering.jpg

Jeg havde håbet på, at isolering også havde dæmpet støjen i kabinen. Men her skal der nok bruges noget tungere dæmpemateriale, for at have en virkning.

//Jørgen
Besvar