100 dage med en Fønix City-Cabino2.

Her kan du skrive med andre om elektriske kabinescootere.
Brugeravatar
rjskib
8. Rang
8. Rang
Indlæg: 246
Tilmeldt: 30. januar 2020 13:20
Scootere: Fønix City Cabino2
Dream Bike (Bilka model)
Knallert Yingang LM50 Little Monster
Geografisk sted: Herning

100 dage med en Fønix City-Cabino2.

Ulæst indlæg af rjskib »

100 dage med en Fønix City-Cabino2.

En ny regering plejer at blive bedømt, efter 100 dage ved magten. Nu har vi haft en City-Cabino2 i godt 100 dage, så det er på tide med en vurdering.

Forhistorien er vores Saab 900 i gennem 24 år, der ikke ville kunne klare et syn uden betydelige udgifter. Vores kørselsbehov har kun været ca 3000 km/årligt, så det har været nogle dyre kilometer. Årlige driftsudgifter til Saab'en i ca tal: Forsikring 5000 kr, vægtafgift 5000 kr, værkstedsbesøg 5000 kr og 3000 kr til brændstof.

Vi købte så en Fønix City-Cabino2, da vi har brug for at kunne være 2 personer i køretøjet. Vi bestilte for et halvt år siden, og der fandt jeg kun 2 køretøjer der synes brugbare. Cabinoen til ca 35.000 kr og en anden model til ca 55000 kr. Da vi egentlig ikke vidste, om konceptet passede til vores kørselsbehov, valgte vi den billige.

Det har været en blandet fornøjelse at skifte, køreglæde er der ikke meget af i Cabinoen. Men det skal siges, vi bliver transporteret fra dør til dør som ønsket. Parkeringsproblemer er også ukendte nu, da der må parkeres på fortovet.

Her er listet lidt af vores oplevelser/ønsker mm:

I beskrivelsen af køretøjet står der, at hastigheden er ”Op til 28 km/timen”. I virkelighedens verden er det ”Op til 22 km/timen”. Det er målt med 2 forskellige GPS'er og en af vejdirektoratets hastighedstavler. Elmotoren har rigelig med kræfter, det er softwaren der forhindrer Cabinoen i at nå op på de 25-28 km/timen.

Kilometertælleren viser også godt 10% for meget, det hænger fint sammen med at speedometeret også fejlviser godt 10% for meget.

Cabinoens motor/gear støjer meget i kabinen under kørslen, det er temmelig generende. Så generende, at det kunne berettige til køb af en anden model, evt et andet fabrikat.

Der er intet kabinelys indvendigt, er næsten ikke til at undvære i vintermånederne. Så det var det første jeg selv monterede.

Lidt træls at at der er forskellige nøgler til dørene og ”tændingslåsen”. Kunne godt være samme nøgle, da nøglerne er lidt store og fylder godt i lommerne.

Cabinoens display blænder ved natkørsel, så displayet er nu dækket af et stykke sort plastic, når det er mørkt. Jeg har efterfølgende monteret en ”vandre” GPS på styret, da baggrundslyset på denne kan skrues ned.

Cabinoens triptæller nulstiller, når ”tændingsnøglen” fjernes. Lidt irriterende, da man så ikke kan se hvor langt man har kørt mellem opladningerne. Problemer er nu løst med den eftermonterede GPS, hvor triptælleren skal nulstilles manuelt.

Der er nogle ret store udluftnings ”gæller” ved bagruden, der giver en del træk. Jeg har tilpasset en stump ALU plade, til at dække over ”gællerne”. Skal sikkert aftages igen til sommer.

Varmeblæseren er vist kun beregnet til at holde ruderne dugfrie, og det virker egentligt fornuftigt. Blæseren støjer dog en del, men det tager ikke mange minutter før ruderne er dugfrie. Varmeblæseren er målt til et forbrug på omkring 275 W. Hvis varmeblæseren er tændt hele tiden, tager den formentlig 20% af rækkevidden.

Den indvendige finish er nu noget mangelfuld. En tætningsliste var kun delvis monteret, en anden tætningsliste var ca 4 cm for lang (måtte klippes til med en metal saks) og der var en ca 30 cm lang sprække til det fri ved højre ben (blev lukket med sort tape pga af træk). Der var også lidt støberester fra produktionen, som jeg selv måtte fjerne. En enkelt bolt til et af panelerne var ikke iskruet rigtigt, var lidt bøvlet at få på plads.

Laderen til batterierne er virkelig god, det er første gang jeg ser en lader med automatisk skift mellem opladning og vedligeholdelsesladning. Lader med 71,6 V og skifter til vedligeholdelsesladning på 68,1 V. Positivt der bliver taget god hånd om batterierne, da det er en væsentlig udgift at skifte disse.

Ang rækkevidde, så har blybatterier ikke godt af at blive afladet under 50%. Rækkevidden er opgivet til 60 km, men mon ikke også der er ”pyntet” på dette tal (som på hastighedsopgivelsen). Jeg regner selv med ca 50 km, og med en afladning til 50% bliver det til max 25 km mellem opladningerne. Det rækker nu også ganske fint til vores behov (laderen kan jo tages med).

Der er rigeligt med plads i Cabinoen. Vi kan begge være der, sammen med 7 normalt fyldte indkøbsposer. Cabinoen er lidt smal i bredden, er bestemt en fordel ved overhaling på cykelstierne.

Strømprisen er ca 10 øre/kilometer, og batteri sliddet har jeg udregnet til ca 36 øre/kilometer (udregnet efter batteripris på 6500kr og 18000km før udskiftning). Dertil kommer dækslid, eftersyn, ansvarsforsikring og afskrivning.

Udestående:

Knappen til motorbremse virker ikke, jeg kan se at ledningerne ikke er monteret på afbryderen. Ledningerne er nu ikke nemme at komme til, sidder højt oppe i forhjuls brønden.

”Gashåndtaget” bliver hængende når man slipper, er lidt farligt. Cabinoen kan køre videre med fuld ”gas”, uden at hænderne er på styret.

Jeg forventer at dette bliver lavet uden problemer, når jeg henvender mig til leverandøren.


Konklusion:

Vores forventninger var ikke helt afstemt med virkeligheden, men skiftet fra Saab'en til Cabinoen er også svær at leve op til. Det der generer os mest, er de kun 22 km/timen og så støjen i kabinen.

Hvis vi havde havde haft kendskab til de nye modeller der er kommet på markedet, så havde vi nok ventet og brugt lidt flere penge på et bedre køretøj.

//Jørgen.
Brugeravatar
Jps
13. Rang
13. Rang
Indlæg: 3542
Tilmeldt: 22. august 2010 20:40
Geografisk sted: Lolland

Re: 100 dage med en Fønix City-Cabino2.

Ulæst indlæg af Jps »

Meget fin beskrivelse af "bilen". Jeg prøvede en og droppede den, fordi den ikke har et rørstel, som min nyindkøbte har. Og din er faktisk en af de ringeste "elbiler", der findes på markedet. Den går under mange forskellige navne, ligesom min gør. Forhandleren som jeg købte min City Elf hos, havde taget en i bytte, og han havde mest lyst til at skrotte den, frem for at sælge den.

Det der med at triptælleren slukker ved stop, gør min også. Det er skide irreterende. Men det totale antal kørte km, viser min i det mindste. Pt har den kørt 311 km, siden sidst i December 2019. Jeg vil dog ikke tilslutte min GPS'r, da jo mere der bliver tilsluttet, jo mindre antal km kan der så køres. :D

Angående display'et, så laver det også genskin i ruden på min, når det er mørkt Jeg forsøgte at sætte et stykke pap i forlængelse af kanten på mit, men opgav det igen, da det ikke hjalp en disse.

Varmeblæseren på min "åd" batteriet på en 30 km's tur, med blæseren tændt hele tiden. Det var med hiv og sving, at jeg nåede frem til bestemmelsesstedet
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11143
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: 100 dage med en Fønix City-Cabino2.

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Der er en kontakt til at vælge mellem 15 og 25 km/t ikke?
Det kunne måske være at der er 3 tophastigheder på controlleren men at de har monteret en knap der kun har 2 stillinger.
Så du kunne prøve og kigge på ledningerne til den kontakt og controlleren og skrive alt det information du har om modellen så vi kan finde ud af mere.
viewtopic.php?f=28&t=3705
viewtopic.php?f=28&t=2067
Dog får du lavere rækkevidde jo hurtigere du kører så der er fordele ved at køre langsomt.

Du kunne prøve og bygge en lydisoleret kasse omkring motoren som test.
Så kunne du måske høre hvor meget det hjælper og om lyden går op gennem affjedringen.
I kabine kunne du prøve og hænge stof op.
Prøv og sætte en skummadras ind eller hænge tæpper/dyner op bag sædet og fyld rummet under bagsædet med dyner/puder.
T. Hansen har noget Dæmpemåtte til vognbund de har under reservedel til deres kabinescooter.
Måske det kunne hjælpe under måtten osv.
Og så flere lag måtter.
Du kan jo tage din originale måtte ud og lægge den på noget tykt gulvtæppe/dæmpmåtte/gummimåtte og lave nogen kopier så du har flere lag.
Så finde du sikkert ud af hvad der er godt.
Du kan også have en form for høreværn på der dæmper lyden som smule så det tager der værste støj.

Jeg ved ikke om de sætter motoren der i midten fordi de så kan få bedre træk.
Min scooter har motoren indbygget i hjulet og den er dejlig stille men den er meget dårligt til f.eks. at køre op over en kantsten fra stille stand.
Så der er vel ulemper og fordele ved både det ene og det andet.

Prøv også og kontakt forhandleren med de to ting.
Spørg om du kan få et eldiagram, servicemanual og lignende.

Jeg ved ikke om de andre kabinescootere nødvendigvis er bedre.
Det kan da godt være plastikken ser finere ud men er den så bedre?
Hvis det skal være bedre og du spørger mig så skal det være med lithiumbatteri.
Men det lader til at næsten alle har bly-syre-batteri.
Men det lader også til at næsten alle de annoncer jeg ser med brugte kabinescootere der kunne det være ligegyldigt at købe lithiumbatteri fordi de sælger dem efter meget få km.
Brugeravatar
rjskib
8. Rang
8. Rang
Indlæg: 246
Tilmeldt: 30. januar 2020 13:20
Scootere: Fønix City Cabino2
Dream Bike (Bilka model)
Knallert Yingang LM50 Little Monster
Geografisk sted: Herning

Re: 100 dage med en Fønix City-Cabino2.

Ulæst indlæg af rjskib »

Hej.

Tak for de hurtige svar.
Ang GPS og strømforbrug, så har jeg midlertidigt tilsluttet GPS'en og et GoPro kamera til en Power bank. Jeg har en DC-DC converter på lager (70 til 5 volt), men har ikke fået den monteret endnu. Power banken kan også holde liv i GPS og kamera i ca 15 timer, så der skal leges lidt videre inden beslutning om endelig montering.
Jeg har med interesse fulgt din tråd om City Elf'en, og der var derfor jeg skrev om det sorte plastic stykke over displayet. Jeg har ikke brug for informationerne fra displayet ved natkørsel, og efter montering af den lille vandre GPS, er vandre GPS'ens triptæller informationer bedre.

Din varmeblæser er vist på 800W, svarende til at Cabinoens motor kører på fuld kraft (skulle være på max 800W). Så hvis Cabinoen havde en tændt varmeblæser på 800W, ville rækkevidden blive reduceret til under det halve. Så det er bedst med godt tøj, vi har næsten altid skibukser uden på den normale påklædning.

Jeg havde ikke gættet den med en tredje hastighedsindstilling. Jeg vil kravle ind under Cabinoen i morgen, og se om der er en klippet 3 tredje ledning ved hastighedsknappen. Det er jo nok ikke lovligt at bruge denne indstilling, da Cabinoen jo er synet med kun 2 hastighedsindstillinger. Så jeg vil på et tidspunkt presse på hos leverandøren, for at få en software opdatering (speedometeret viser forkert, og tilsyneladende er det denne forkerte måling, der lukker for tidligt ned for strømmen til motoren).

Ang støjen i kabinen, så har jeg selv overvejet lyddæmpe materiale til motorrum. Cabinoen støjer ikke udenfor, så det er sikkert karosseriet der virker som klangbund. Det bliver nu nok først til sommer, inden der skal leges med selvklæbende lyddæmpemateriale.

Jeg har søgt efter ledningdiagram på nettet, dog uden held. Jeg tror ikke leverandøren vil udlevere noget som helst, da de jo helst selv vil lave betalbart eftersyn på Cabinoen.

Lithiumbatterier skulle være noget bedre end vores blybatterier. Jeg har kun set en annonce med den italiensk Ive-car. Er lidt betænkelig med det italienske, husk IC4. Vi havde også en virksomhed, der
næsten gik ned på levering af italienske kabler i dårlig kvalitet.

//Jørgen
Førerplads med powerbank, GoPro, afdækket speedometer og lille vandre GPS.
Førerplads med powerbank, GoPro, afdækket speedometer og lille vandre GPS.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11143
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: 100 dage med en Fønix City-Cabino2.

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Hvis den er godkendt til 25 km/t og den højst kører 22 km/t så er det da tæt på hvad den er godkendt til.
Hastigheden bliver selvfølgelig lavere jo mere vægt der i med.
Sørg også for korrekt dæktryk.
Du kan eventuelt prøve med lidt højere dæktryk i en periode for at se forskellen så ikke der er så meget modstand.
Tjek at alle bremserne slipper helt.

Men ja det vil formodentligt være ulovligt at aktivere en eventuelt 3. hastighed på offentlig vej men det må du jo så vælge om du vil kører 22 km/t eller ulovligt.

Jeg ved ikke om de 800 watt er maks. men det kan du måske se på motoren.
Tag gerne billeder.
Der kan blive oplyst 2 tal, nominel effekt og maks. effekt.
F.eks. 800 watt nominelt som på flad vej og så 2000 watt maks. som vi op af bakke.
Tror jeg nok.

Det er normalt at speedometer viser forkert.
Gerne 5-10% over.
Det er åbenbart med vilje.
Tvivler på speedometeret forkerte visningen på nogen måde skulle lukke ned for nogen strøm.
Den vil formodentligt køre på præcist samme måde hvis du tog hele speedometeret af.
Brugeravatar
rjskib
8. Rang
8. Rang
Indlæg: 246
Tilmeldt: 30. januar 2020 13:20
Scootere: Fønix City Cabino2
Dream Bike (Bilka model)
Knallert Yingang LM50 Little Monster
Geografisk sted: Herning

Re: 100 dage med en Fønix City-Cabino2.

Ulæst indlæg af rjskib »

Hej.

Jeg skulle nok have skrevet, at speedometeret viser hvad controlleren/motorstyringen måler. Speedometeret er egentlig kun et display for controlleren/motorstyringen.

I går prøvede jeg at finde controlleren/motorstyringens føler, som softwaren bruger til at udregne hastigheden. Jeg løftede Cabinoens bagende fri, så hjulene kunne dreje frit. Cabinoen må være udstyret med et normalt differentiale, for når drejede jeg højre baghjul fremad, roterede venstre baghjuls delvis bagud (og vise versa). Tilsyneladende trækkes motoren ikke med, passer godt med at der lyder et lille "klunk", når motoren aktiveres.
Hvis jeg drejede højre hjul rundt per håndkraft og venstre hjul var blokeret, kunne jeg få speedometeret op på 6km/t. Samme er gældende for venstre baghjul.
Så føleren må sidde på differentialet eller tæt på, da motorakslerne jo skiftevis stod stille. Den stump software, der fejltæller følerimpulserne, er måske skrevet til en større dækdiameter. Burde kunne opdateres til at måle korrekt på Cabinoen, så både hastighed og km-tæller viser rigtigt.

Inden for visse grænser, er hastigheden upåvirket af hvor meget vægt Cabinoen slæber på. Meget tidligt tjekkede jeg lufttrykket på dækkene, men det var nu for at have en korrekt dækdiameter.
I Herning området er der ikke mange bakker, men når vi kører hjemmefra er der en enkelt nedad. Lige så snart vi er lidt over de 22 km/t nedad, kan vi høre at motoren holder helt op med at trække. Igen, der er rigeligt med motorkraft, hvis eller styringen målte hastigheden rigtigt.

Jeg fandt ikke en tredje ledning ved hastighedsomskifteren. Jeg tror at du gætter rigtigt, at Cabinoen er forberedt til noget der ligner 45 km/t. Motoren står i de danske papirer til 800W, og på den medfølgende tyske Ec Certificate Of Conformity, står motoren til kortvarigt 2,1 kW (minutes power). Vi har kun et par enkelte gange prøvet at aktivere "klatreknappen", som kan bruges ved stejle stigninger. Er ikke rigtig nødvendig i vores område, motoren trækker fint op af bakkerne med 800W.

I de medfølgende salgspapirer for Cabinoen, står der at den kører 28 km/t. På nettet har forhandleren i øvrigt tilføjet: Max 30 km/t. Jeg må prøve at holde dem fast på dette.

//Jørgen.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11143
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: 100 dage med en Fønix City-Cabino2.

Ulæst indlæg af scootergrisen »

I mit speedometer er der en modstand bag på printpladen man kan dreje på for at justere den viste hastighed/km-tæller.
Brugeravatar
rjskib
8. Rang
8. Rang
Indlæg: 246
Tilmeldt: 30. januar 2020 13:20
Scootere: Fønix City Cabino2
Dream Bike (Bilka model)
Knallert Yingang LM50 Little Monster
Geografisk sted: Herning

Re: 100 dage med en Fønix City-Cabino2.

Ulæst indlæg af rjskib »

Cabinoen er noget kold at komme ud i. Tanken har gået på, om en varmeblæser kunne bruges. Vores varmeblæser (den vi bruger, når alt andet svigter), er på 2000W.
Giver god varme, men der er også brandfare. Da Cabinoen er lille, har jeg ikke kunnet få placeret varmeblæseren.

Den lokale trælast har en skotørrer, på 350W. Der er 4 bøjelige slanger, så varmen kan retten derhen hvor man ønsker.

Temperaturen på udblæsningen har jeg målt til max 58 grC, så ingen brandfare.
Jeg har rettet de 2 yderste slanger mod bagsædet, og de 2 midterste ned mod gulvet ved førerpladsen.

Her er lidt temperaturer, målt med skotørreren tændt og Cabinoen i garagen. Temperaturmåleren er i knæhøjde ved førerpladsen (en Garmin Tempe, der sidder på den lille sorte taske).

Ved blæser start 3 grC
Efter 1 time 15 grC
Efter 2 timer 18 grC
Efter 3 timer 18 grC

Blæseren blev herefter slukket, temperatur 18 grC (Cabinoen holder stadig stille i garagen)
Efter 20 min 12 grC
Efter 40 min 10 grC
Efter 60 min 8 grC

Ved kørsel, vil temperaturen nok falde hurtigere pga træk. Vil prøve at måle på et senere tidspunkt.

Det er nok bøvlet værd, at gå ud og tænde for blæseren 1til 2 timer før kørsel. Ruderne dugger ikke, og alt er behageligt at røre ved. Desværre falder temperaturen hurtigt, det ville være rart hvis blæseren kunne køre på 60 V. Er i øvrigt temmelig lydsvag.

//Jørgen
Vedhæftede filer
Blæser i Cabino.jpg
Blæser kasse 2.jpg
Brugeravatar
Jps
13. Rang
13. Rang
Indlæg: 3542
Tilmeldt: 22. august 2010 20:40
Geografisk sted: Lolland

Re: 100 dage med en Fønix City-Cabino2.

Ulæst indlæg af Jps »

Ku' være, man skulle købe sådan en :D
Brugeravatar
rjskib
8. Rang
8. Rang
Indlæg: 246
Tilmeldt: 30. januar 2020 13:20
Scootere: Fønix City Cabino2
Dream Bike (Bilka model)
Knallert Yingang LM50 Little Monster
Geografisk sted: Herning

Re: 100 dage med en Fønix City-Cabino2.

Ulæst indlæg af rjskib »

I går havde vi besøg af en mekaniker, der på garantien skulle udbedre den manglende motorbremse og det hængende "gashåndtag".

Motorbremsen blev monteret, men jeg kan nu ikke mærke nogen ændring. Er måske ikke vigtig, da motorbremsen kun skulle være aktiv sammen med skivebremserne (hvad jeg ikke var klar over).
Skivebremserne er ret effektive, så det var måske spildt arbejde.

Det hængende "gashåndtag" blev udskiftet, så det problem er løst.

Jeg fik mekanikeren til at måle max hastighed efter reparationen. Han målte 22 km/t, og var lidt forbavset. De tidligere modeller af samme slags, havde han målt til 27-28 km/t. Mekanikeren kontaktede
Fønix's hovedkontor, og der var de godt klar over problemet (de reklamerer stadigvæk med 28 km/t). Hovedkontoret havde ikke informeret vores forhandler, så derfor havde de ignoreret min utilfredshed
med hastigheden. Hovedkontoret arbejder på en løsning, som jeg håber også bliver udført på vores Cabino.

En dag brugte jeg fejlagtigt "tændingsnøglen" til dørlåsen. Døren kunne låses op! Det skulle ikke kunne lade sig gøre, i følge den mundtlige og skriftlige vejledning. Det viste jeg også til mekanikeren, og igen
var han lidt forbavset. Håber de får ændret den mundtlige og skriftlige vejledning, det er bestemt nemmere med kun en nøgle.

//Jørgen.

PS: Billed fra Forhandleres hjemmeside med de 28 km/t.
Billed 2 er fra en testtur på et fladt stykke vej. Bemærk hastigheden på de 2 GPS'er og det interne Speedometer (der viser 10-12 % for meget). Jeg har også et videoklip fra testturen,
men det er vist ikke aktuelt efter at Fønix har erkendt problemet.
Vedhæftede filer
Fønix hjemmeside.jpg
Stillbillede hastighed m markering.jpg
Besvar