100 dage med en Fønix City-Cabino2.

Her kan du skrive med andre om elektriske kabinescootere.
Brugeravatar
rjskib
8. Rang
8. Rang
Indlæg: 246
Tilmeldt: 30. januar 2020 13:20
Scootere: Fønix City Cabino2
Dream Bike (Bilka model)
Knallert Yingang LM50 Little Monster
Geografisk sted: Herning

Re: 100 dage med en Fønix City-Cabino2.

Ulæst indlæg af rjskib »

Så fik vi den første punktering.
Jeg har ikke tidligere prøvet at lappe slangeløse dæk, så det var en ny udfordring. Da bagdækkene på Cabinoen ser sølle ud, havde jeg på forhånd købt et lappesæt hos Thansen.
Dækket tabte ca 2 PSI i døgnet, ikke meget og jeg kunne ikke med det blotte øje finde utætheden. Så jeg måtte i gang med et lille krus sæbevand og en pensel.

Dæk 1.jpg

Utætheden var nogenlunde midt på slidbanen, og var forårsaget af en lille stump tråd. Lignede et stykke af en synål, dog kun halvt så tyk (0,3 mm dia). Tråden føles som en synål, stivheden var som fjerderstål. Er det noget man bruger i roterende stålbørster?

Dæk 3.jpg

Jeg fjernede trådstumpen, og selvom den var meget tynd, havde den en tætnende funktion. Efter at trådstumpen var fjernet, holdt dækket kun luft i et par timer. Så hvis man står ude på landevejen, er det bare med at lade fremmedlegemet sidde.
I lappesættet er der et slags rensebor, som bruges til at oprense hullet og øge diameteren til ret størrelse. Det var ikke til at ramme det kun 0,3 mm hul, så jeg borede for med et almindeligt 2,5 mm bor.
Rensning og påføring af lim gik smertefrit, det kneb dog med at få skubbet tætningsproppen ind (dækket er lidt tyndt, og der skal lægges kræfter i).

Dækket har nu været tæt i nogle uger, så det var en succes. Nu har jeg så til gode at prøve at skifte slangeløse dæk, kommer nok inden så længe (der er kun ca 1,5 mm slidbane tilbage efter 950 km's kørsel).

//Jørgen
Brugeravatar
rjskib
8. Rang
8. Rang
Indlæg: 246
Tilmeldt: 30. januar 2020 13:20
Scootere: Fønix City Cabino2
Dream Bike (Bilka model)
Knallert Yingang LM50 Little Monster
Geografisk sted: Herning

Re: 100 dage med en Fønix City-Cabino2.

Ulæst indlæg af rjskib »

Hej.

Så forsvandt nærlyset. Dvs nærlyset på den ene forlygte, der lyser med nærlys. Sådan er nærlyset på de nye modeller, blev der givet udtryk for ved levering.

Jeg afmonterede frontskjoldet, og fandt hurtigt en stift, der var gledet ud af et samlestik. Nemt repareret.

Efterfølgende kiggede jeg lidt på den forlygte, der kun lyser med langt lys (begge lygter lyser, når der tændes for det lange lys). Underligt nok, så var der 3 ledninger til LEDpæren. Jeg målte efter, og der var også 12 V med kun nærlys tændt. Dvs LEDpæren har været defekt altid, selvom sælger sagde noget andet. Vi havde på et tidspunkt en garantireparation, hvor mekanikeren også "overså" det manglende nærlys på den ene forlygte. Lidt træls.
Jeg kunne måske forsøge at få forhandleren til at udskifte, men jeg har desværre ingen udvendige videooptagelser fra leveringen. Efter 15 måneder er det købers opgave, at bevise fejlen har været der hele tiden.
Jeg opgav, og forsøgte at finde LEDpæren på nettet. Den er noget speciel, en BA20D sokkel og ca 7 Watt. Efter lang tids søgen, fandt jeg et firma der hedder G-RUN.DK i Maribo. De havde den rigtige LEDpære og til en fornuftig pris. G-RUN.DK reddede situationen, deres LEDpære blev leveret hurtigt og det hele virker. Så nu er der både nærlys og langt lys på begge forlygter.

Pære 5.jpg

//Jørgen.
Brugeravatar
rjskib
8. Rang
8. Rang
Indlæg: 246
Tilmeldt: 30. januar 2020 13:20
Scootere: Fønix City Cabino2
Dream Bike (Bilka model)
Knallert Yingang LM50 Little Monster
Geografisk sted: Herning

Re: 100 dage med en Fønix City-Cabino2.

Ulæst indlæg af rjskib »

Overskriften til dette indlæg bør være "reservedunk".

I går skulle vi til vaccination i Ikast, en tur på i alt 28 km. Vores Cabino er efterhånden godt 1 1/2 år gammel, og det påvirker batterierne. Nogle forhandlere skriver, at batteri rækkevidden forringes med 20 % årligt. Dvs vores Cabino, der havde 50 km's rækkevidde for 1 1/2 år siden, nu er nede på noget der ligner 35 km. Det er tæt på på turen til Ikast og tilbage igen.

For lang tid siden, købte jeg 14 stk Powerbanks på tilbud i Tyskland. Prisen var rigtig, og de måtte jo kunne bruges som reserve batteri til køretøjet.
De 14 Powerbanks blev monteret i en fin kasse (elektronikskrot genbrug), med voltmeter, amperemeter og automatsikring. Alt så ud til at virke inde på skrivebordet, ca 70 volt ud belastet med 2 ampere. Desværre drillede overstrømsbeskyttelsen i disse Powerbanks, når reservebatteriet blev tilsluttet Cabinoen. Den interne beskyttelse i disse Powerbanks, udkoblede dem lidt ukontrolleret på skift.
Så jeg måtte lave en extern strømregulering, ikke helt nemt med 70 volt og 2 ampere. Det er så lykkedes, det er i øvrigt første gang jeg rigtig lodder på Powerfet (en stejl indlæringskurve).

Reserve batteriet blev tilsluttet i ladestikket ved starten af kørslen, og afleverede 2 ampere i de 2 1/2 time det tog at komme til Ikast og tilbage igen (køretid + ventetid). De 5AH som reservebatteriet afleverede, giver ca 7 km's ekstra rækkevidde. Hvis ventetiden havde været længere, kunne reservebatteriet aflevere i alt ca 8AH, svarende til ca 12 km's ekstra rækkevidde.
Ved hjemkomst var der stadig rigeligt med strøm på køretøjet, selvom en del af kørslen var i frostvejr. Batteriindikatoren i speedometeret viste, at kun halvdelen af strømmen var brugt (hvis man kan stole på indikatoren).

Det kan ikke anbefales at efterbygge dette projekt, er for bøvlet og kun sjovt, hvis man er lidt af en elektroniktosse. I dag ville jeg vælge at købe hos rsbatterie, men selvfølgelig bliver prisen så også højere.

Res batteri 0.jpg
-
Res batteri 2.jpg
-
Res batteri 1.jpg

Jeg har købt en Honda generator som rækkevidde forlænger, hvis det skal lykkes os at køre på ferie i en kabinescooter. Er ikke rigtig afprøver endnu, fy føj hvor er generatoren dyr. Honda generatoren er den eneste model jeg kender, der er så lydsvag. Når vi får noget erfaring, skal jeg nok skrive om oplevelsen. Først skal vores nuværende Cabino dog suppleres med en ny og bedre model, måske en Thansen CabEasy.

//Jørgen.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11143
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: 100 dage med en Fønix City-Cabino2.

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Den er ellers ikke helt dårlig den kasse.
Der er ikke meget i vejen for at der kunne stå 4 af de kasser centralt placeret i køretøjet under forsædet som kan trækkes ud fra begge sider af køretøjet.
Og så fylde dem med 18650-celler.
Hvis man har mulighed for det kunne man så have en lille rampe derhjemme i samme højde som gulvet så man let kunne få kasserne ud af køretøjet og erstatte dem med fuldt opladte kasser endda uden at skulle løfte dem.
Så er der f.eks. 4 kasser i køretøjet og 4 fuldt opladte kasser derhjemme og du kan skifte på noget der ligner 1 minut og mens du er ude at kører står de andre til opladning derhjemme.
Noget i den stil havde jeg nok gjort hvis jeg havde sådan et køretøj og penge ikke var et problem.
Hvis du gerne vil prøve selv og nye celler koster for meget så har jeg set videoer hvor folk købte brugte computerbatterier fra bærbare computere og bruger cellerne derfra.
Kunne ellers være sjovt at prøve og se hvad rækkevidde kan kunne komme op på hvis man fyldte køretøjet maks. hvad vægt angår.

Så du sætte altså den kasse til at oplade batteriet i køretøjet og mens det kørte?
Vil du også prøve at bruge denne kasse direkte eller er det måske ikke kraftigt nok til det på en eller anden måde?
Hvis du kan få 12 km ekstra rækkevidde så er det da meget godt gået specielt hvis du lige har brug for lidt ekstra rækkevidde nogle gange.
Brugeravatar
rjskib
8. Rang
8. Rang
Indlæg: 246
Tilmeldt: 30. januar 2020 13:20
Scootere: Fønix City Cabino2
Dream Bike (Bilka model)
Knallert Yingang LM50 Little Monster
Geografisk sted: Herning

Re: 100 dage med en Fønix City-Cabino2.

Ulæst indlæg af rjskib »

Reservebatteriet tilsluttes når vi kører hjemmefra. Reservebatteriet afleverer så 2 ampere hele tiden, der bliver brugt af motoren under kørsel og oplader blybatteriet ved stop.
Der skal ikke kobles om ved overgang fra kørsel til stop, virker som en bilgenerator, der trækker belastningen og også oplader. Reservebatteriet afleverer desværre ikke nok til at trække motoren alene, men virker fint som rækkevidde forlænger.
Jeg har ikke prøvet at regne på et 18650 celle batteri, da jeg ikke har noget punktsvejse udstyr. Skulle nu vist ikke være vanskeligt selv at fremstille, i flg youtube.

Hvis vi ellers får os taget sammen til at købe nyt køretøj, så tror jeg valget falder på 2 stk 20AH batteripakker fra rsbatteri (som hjælp til køretøjets blybatterier). Kunne måske samlet give en rækkevidde nær de 100km. Honda generatoren kan så levere opladning, hvis der er omkørsel mm. Batteripakkerne kan også tages med ind på hotelværelset for opladning, hvis der ikke er en stikkontakt udenfor.

Vi vakler med købet af nyt køretøj, skal vi vente til de er født med lithium og bliver køretøjerne billigere sidst på efteråret?

I vore nuværende køretøj, er dørsprosserne noget i vejen for udsynet. Et par gange er jeg blevet overrasket af en cyklist, der var gemt bag sprosserne. Så nu sidder jeg og flytter hoved frem og tilbage ved hvert kryds. Tilsyneladende er Thansens CabEasy god på dette punkt, billedet er med vores egen Cabino, Thansens CabEasy og Viteslaen fra Struer. Dørsprosserne er markeret med rødt og blåt:

CabinoThansenVitesla redigeret.jpg

//Jørgen.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11143
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: 100 dage med en Fønix City-Cabino2.

Ulæst indlæg af scootergrisen »

rjskib skrev: 28. april 2021 14:48 Vi vakler med købet af nyt køretøj, skal vi vente til de er født med lithium og bliver køretøjerne billigere sidst på efteråret?
Klart du skal have med litiumbatteri.
Der er ingen fremtid for blysyrebatteri til fremdrift.

Kan da godt være at lige præcist den model du ønsker kun sælges med blysyrebatteri i danmark men så må du eventuelt købe den og bruge den med blyesyrebbatteri det første år indtil de ikke er gode længere. Eller sælge dem med lidt tab. Eller beholde dem og have dem som reserve.
Ved ikke om de bliver billigere sidst på efteråret. Men T. Hansen sætter tit priserne op og ned. Tror med 2-3 måneders mellemrum.
Så måske du kan spare 5000 eller 10000 hvis du gider vente til prisen er bedst.
Du kunne også købe en brugt og måske være heldig at få den meget billigere. Det er vist tit kabinescootere bliver solgt som kun har kørt meget få km.

Og hvis der er en som f.eks. har købt en Bach-kabinescooter med den største batteripakke til 100.000,- og de af en eller anden grund ikke vil have den alligevel så kan prisen vist blive sagt ret meget ned selvom det er meget lidt den er blevet brugt.
De skriver at rækkevidden er 210 km ved den største batteripakke de kalder S400 (som koster 57.690,-)
Det ville nok ikke være dårligt at have sådan en rækkevidde.

Har dog ikke set nogen tegn på at litiumbatterier bliver billigere så tror ikke der kommer meget ud af at vente på at prisen bliver lavere der.
I vore nuværende køretøj, er dørsprosserne noget i vejen for udsynet. Et par gange er jeg blevet overrasket af en cyklist, der var gemt bag sprosserne. Så nu sidder jeg og flytter hoved frem og tilbage ved hvert kryds. Tilsyneladende er Thansens CabEasy god på dette punkt, billedet er med vores egen Cabino, Thansens CabEasy og Viteslaen fra Struer. Dørsprosserne er markeret med rødt og blåt:
Hvis du har fundet en løsning med at flytte hovedet frem og tilbage så er det vel det du gør.
Jeg drejer da vist også hovedet meget og dobbelttjekker selvom jeg ikke sidder i en kabine.
Hvis det er noget der generer dig så må du hellere prøve at sidde i diverse kabinescootere og se hvad der fungere bedst.
Så må du se om du kan få en prøvetur.
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1342
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: 100 dage med en Fønix City-Cabino2.

Ulæst indlæg af Landbo »

Puha, sidder og tænker på du også må have en stor stak af USB opladere for og kunne lade "reservedunken" op. ;)

Litium batterier er pænt pebrede hvis et køretøj som dit skal ekviperes med fabrikslavede. Nu siden du har elektronik erfaring var det ikke en ide og bygge et nyt batteri til den "gamle" kabinescooter ? Det er tit muligt og finde en en stak 18650 nede ved https://eu.nkon.nl/rechargeable/li-ion/18650-size.html til meget rimlige priser. Det er faktisk muligt og lodde dem sammen med en stor blikkenslager loddekolbe på 300-400 Watt, bedre kan man lave en simpel punktsvejsemaskine af en gammel trafo og et tykt stykke kobbertråd til og samle elementerne med.

Jeg har skiftet elementerne ud i flere 36 Volts Litium batterier til elcykler, med kvallitetsceller og opnået et overordentlig godt resultat uden det har kostet en herregård.

Hilsen Leif.
Brugeravatar
rjskib
8. Rang
8. Rang
Indlæg: 246
Tilmeldt: 30. januar 2020 13:20
Scootere: Fønix City Cabino2
Dream Bike (Bilka model)
Knallert Yingang LM50 Little Monster
Geografisk sted: Herning

Re: 100 dage med en Fønix City-Cabino2.

Ulæst indlæg af rjskib »

Hej.
Ja, jeg samler alle husets USB ladere sammen (7stk), og så oplader jeg i 2 grupper. Er nu ikke det store besvær, da jeg forventer at "reservedunken" kun sjældent skal bruges.

Ang selv at fremstille lithium pakker, jeg har da brugt nogle aftener på at kigge youtube videoer om emnet. Så også den med en stor loddekolbe, tror nu ikke batterierne har godt af det.
Det kunne måske være en sjov opgave til næste vinter, at prøve at samle sådan en batteripakke. Jeg har endnu ikke fået sat mig ind i virkemåden på BMS systemet, så det var måske et godt sted at starte.

Vi ønsker os en ny kabinescooter, da den nuværende egentlig var købt som forsøg. Vi var meget i tvivl om den passede til vores livsførelse, så vi købte den mindste og billigste der var på markedet for godt 1 1/2 år siden. Den er lille og bestemt i en dårlig kvalitet, men har leveret dør til dør transport i lokalområdet. Der har været 4 nødvendige "mekanikerbesøg" på det første år, men siden har den kørt uden problemer.

//Jørgen.
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1342
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: 100 dage med en Fønix City-Cabino2.

Ulæst indlæg af Landbo »

rjskib skrev: 29. april 2021 18:53 Hej.
Ja, jeg samler alle husets USB ladere sammen (7stk), og så oplader jeg i 2 grupper. Er nu ikke det store besvær, da jeg forventer at "reservedunken" kun sjældent skal bruges.

Ang selv at fremstille lithium pakker, jeg har da brugt nogle aftener på at kigge youtube videoer om emnet. Så også den med en stor loddekolbe, tror nu ikke batterierne har godt af det.
Det kunne måske være en sjov opgave til næste vinter, at prøve at samle sådan en batteripakke. Jeg har endnu ikke fået sat mig ind i virkemåden på BMS systemet, så det var måske et godt sted at starte.

Vi ønsker os en ny kabinescooter, da den nuværende egentlig var købt som forsøg. Vi var meget i tvivl om den passede til vores livsførelse, så vi købte den mindste og billigste der var på markedet for godt 1 1/2 år siden. Den er lille og bestemt i en dårlig kvalitet, men har leveret dør til dør transport i lokalområdet. Der har været 4 nødvendige "mekanikerbesøg" på det første år, men siden har den kørt uden problemer.

//Jørgen.
Ja ok med i ligger inde med så mange ladere i huset.

Der er nok ingen tvivl om Li-Ion elementernes forbindelser har bedst af og blive punktsvejset men bruger man en stor velfortindet loddekolbe, er det begrænset hvor meget varme der bliver afsat i elementet. Jeg har på ingen måde kunne finde nogen degradation på de batteripakker og powerbanks som jeg har iloddet mye elementer.

En basic BMS er jo bare en black box man køber og indsætter i batteripakken og skal sørge for at alle elementer i pakken bliver opladet til samme spænding. I de lidt mere avancerede BMS'er er der også en beskyttelse mod batteriet kun kan aflades med en max strøm og også en beskyttelse mod batteriet ikke bliver for varmt ved op/afladning. Man skal sørge for og indkøbe en BMS, der kan klare hvad man vil udsætte sit batteri for med en rimelig høj margen.

Ja ok med den nuværende kabinescooter. Jeg har hørt beklagelser fra folk der har købt meget dyre udgaver af kabinescootere, over både holdbarhed og samlekvalitet. Noget så simpelt som rustbeskyttelse er typisk helt fraværende, samt ledningsnettet kan være mere end tvivlsomt når det bliver udsat for salt fra vejene. Jeg tror man skal se sig hulens godt for, før muldvarpen bringes frem i lyset og slankes.

Hilsen Leif.
Senest rettet af Landbo 19. marts 2022 06:26, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
rjskib
8. Rang
8. Rang
Indlæg: 246
Tilmeldt: 30. januar 2020 13:20
Scootere: Fønix City Cabino2
Dream Bike (Bilka model)
Knallert Yingang LM50 Little Monster
Geografisk sted: Herning

Re: 100 dage med en Fønix City-Cabino2.

Ulæst indlæg af rjskib »

Batteriproblemer, alvorlige!

For 10 dage siden kørte vi en tur på 2 X 10 km. Cabinoen stod ude i solen midtvejs, og blev rigtig gennemvarm. Ved hjemkomsten kl 1400, satte jeg laderen til (ganske som jeg plejer).
Ca kl 2200 gik jeg en "låsetur" for natten, og opdagede at laderen stadig kørte og var varm. Der var en svag lugt af akkumulatorsyre i garagen. Ikke godt, jeg slukkede omgående for laderen og fik åbnet ind til batterierne. Disse var alt for varme, dog ikke brandvarme. Jeg fik hentet et måleinstrument, og satte laderen til kortvarigt. Instrumentet viste 71,0 volt, og laderen slår normalt over på vedligeholdelses ladning ved 71,6 volt.

Jeg har tidligere skiftet batterier på telefoncentraler i vejskabe, der opførte sig på samme måde. Disse batterier var så varme, at der skulle bruges handsker under håndteringen og de blev alle kasseret.

Så næste køretur var imødeset med spænding, var Cabinoens batterier ødelagt? Første tur på 4 km var ok. Næste tur på 8 km også ok. Sidste tur på 30 km var med Honda generatoren i Cabinoen, så vi kunne lade undervejs hvis nødvendigt. Tilsyneladende er batterierne nogenlunde ok, da der samlet blev kørt 42 km og der stadig var strøm tilbage.

På Jeg har kigget på EXIDE's hjemmeside, og set ladespændinger for forskellige batterityper under indflydelse af temperaturen. Det ser ikke godt ud for GEL batterier. Ved 40 grC må ladespændingen ikke være over 13,95 volt for et 12 volts batteri. Giver 69,75 volt med 5 stk 12 volts batterier. Cabinoens batterier var meget varmere end 40 grC, så en ladespænding på 71 volt er ødelæggende og medvirkende til at batterierne bliver endnu varmere.

Link til EXIDE hjemmeside: https://exide.dk/batterividen/optimal-ladespaending/

Batt plus 40 gr m markering.jpg

Jeg biksede noget elektronik sammen, der kunne fjerne godt 2 volt fra ladespændingen. Virkede også, men kølepladen var for lille. Fandt en større, som kan klare effekten.

Minus 2 volt.jpg

Dvs at vores lader er en forkert type, der i varmt vejr vil ødelægge batterierne. Skulle have være med en lavere ladespænding, eller have en temperaturføler inde ved batterierne til nedregulering af spændingen i sommertiden.
Hvis vi skulle have købt nye batterier, var Cabinoen nok blevet skrottet efter ca 1600 km's kørsel og knap 2 år gammel.

En lidt træs oplevelse, som kun blev reddet af et tilfældigt kig i garagen. Andre Cabino ejere betaler de bare ved kasse et?

//Jørgen
Besvar