Så jeg blevet Elbilsejer

Her kan du skrive med andre om elektriske kabinescootere.
Brugeravatar
Jps
13. Rang
13. Rang
Indlæg: 3542
Tilmeldt: 22. august 2010 20:40
Geografisk sted: Lolland

Re: Så jeg blevet Elbilsejer

Ulæst indlæg af Jps »

Har i dag været i kontakt med forhandleren angående batteriindikator og den der går fra 0-50 (ved den røde pil). Den sidste skal stå på 20 under normal belastning af køretøjet, og kun gå op i det røde felt (mellem 20-50) ved spidsbelastning, såsom kraftig modvind og bakker. Ingen af delene, har jeg så oplevet endnu.

Batteriindikatoren mener han opfører sig på den måde (den første streg forsvinder lidt for hurtigt), fordi batterierne åbenbart ikke er kørt til endnu. Har kørt 160 km, indtil videre. Og så sagde han, at jeg skulle prøve turen til Hovedstaden hernede som sammenlagt er en tur på ca. 36 km (ud/hjem). Hvis jeg skulle gå død for strøm på turen, ville han gerne hente mig :o Flot gestus vil jeg sige.

Vi snakkede også om min tur på 29 km forrige Fredag, hvor batteriet jo var nede på næsten 0. Vi blev enige om, at det kun kunne skyldes brug af varmeblæseren/vinduesvisker på storset hele turen. Viskeren er man jo så nød til at bruge, når det regner.

Så snakkede vi også om forlygten. Han siger, at de 2 standardpærer er på 50 watt hver :o . Det giver også et ganske godt lys, når det er mørkt. Men det forbrug skal ned, så overvejer 2x35/35 watt, som er rigeligt til den fart "bilen" kører.

Og så kom vi ind på en måde, at holde batterierne varme på efter en tur. Det kunne f.eks. ske ved at montere nogle isoleringsplader/måtter rundt langs kanten, af batteriboksen. Det skal der kigges på ved lejlighed.

Og sidst, men absolut ikke mindst :) , så snakkede vi om en udvidet batteripakke. Dvs., at der ville blive monteret samme antal batterier (5 stk), under og bag sædet. De 3 kan stå lige under sædet, og de 2 bagved det.
Jeg skal jo ikke køre med passager, så at gulvpladsen optages af batterier, betyder ikke det store. Og der er jo stadig plads til varer på sædet. Nå ja, prisen for montering af den ekstrapakke, med ledninger/sikring og kontakt til "reservetank" vil koste ca. 5.500 kr. Selve batteripakken koster 4700 kr.

Billede af speedometer.
Vedhæftede filer
Speedometer2.jpg
Speedometer2.jpg (65.48 KiB) Vist 6878 gange
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11143
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Så jeg blevet Elbilsejer

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Hvis det kan lade sig gøre at få nogen tilsvarende LED-forlys og gå fra 100 watt til måske 20-30 watt så ville det da være godt.
Så er det bare om det er til at finde nogen steder og om lyset er godt nok.
Det er sikkert ikke noget problem at finde nogen der lyser for svagt.
Jeg købet en LED til baglyset på min men måtte skifte tilbage til glødetråd da den lyste for svagt.
Du kunne eventuelt kigge på andre køretøjer der kommer med LED-forlys som standard med samme fatning osv. og se om du kan købe dem.

Jo tidligere du skifte til lavere strømforbrug jo mere betydning har det.
Brugeravatar
Jps
13. Rang
13. Rang
Indlæg: 3542
Tilmeldt: 22. august 2010 20:40
Geografisk sted: Lolland

Re: Så jeg blevet Elbilsejer

Ulæst indlæg af Jps »

scootergrisen skrev: 20. januar 2020 22:28 Hvis det kan lade sig gøre at få nogen tilsvarende LED-forlys og gå fra 100 watt til måske 20-30 watt så ville det da være godt.
Så er det bare om det er til at finde nogen steder og om lyset er godt nok.
Det er sikkert ikke noget problem at finde nogen der lyser for svagt.
Jeg købet en LED til baglyset på min men måtte skifte tilbage til glødetråd da den lyste for svagt.
Du kunne eventuelt kigge på andre køretøjer der kommer med LED-forlys som standard med samme fatning osv. og se om du kan købe dem.

Jo tidligere du skifte til lavere strømforbrug jo mere betydning har det.
Jeg må jo google mig lidt rundt på nettet, og se hvad jeg kan finde af LED pære. :)
Jeg forstår dog ikke hvorfor der er brugt standardpære foran, når baglygterne er af LED typen.
Brugeravatar
Jps
13. Rang
13. Rang
Indlæg: 3542
Tilmeldt: 22. august 2010 20:40
Geografisk sted: Lolland

Re: Så jeg blevet Elbilsejer

Ulæst indlæg af Jps »

Så kan der vist ikke være mere, ved forruden? Der er nu Gps, bakkamera og elektronisk P-skive. Pappet ved speedometeret, skal forhindre genskin i ruden, når det er mørkt. Pappet vil blive erstattet af noget i plast, på et tidspunkt. Jeg mangler så lige noget solfilm, til forruden. Puden ved forruden, skal forhindre dug.
Vedhæftede filer
Cockpit.JPG
Cockpit.JPG (232.6 KiB) Vist 6862 gange
Brugeravatar
Jps
13. Rang
13. Rang
Indlæg: 3542
Tilmeldt: 22. august 2010 20:40
Geografisk sted: Lolland

Re: Så jeg blevet Elbilsejer

Ulæst indlæg af Jps »

Efter den ret så nervepirrende tur på 29 km, hvor batteriet næsten gik i 0, så har jeg idag kørt hele 32 km uden problemer. Dvs indikatoren, er fandme ikke til at stole på :(

Har beskrevet det før: Den første streg forsvinder hurtigere, end man kan tælle til 1, for så at dukke op igen, efter et stykke tid. Og på første del af de 32 km, var streg nr. 1-2 og nr 5 (den røde) pist væk. Så streg 3 og 4 var de eneste, på første del af 16 km. Fremme ved butikken i storbyen hernede, var alle streger tilstede????? Samme gentog sig på hjemturen (alle streger tilstede, ved indkørslen til huset).

Kører en lidt længere tur imorgen (35-36 km). Og så den satans dug på ruderne, kan jeg ikke få bugt med. Den affugterpose jeg lånte af min bror, virker kun på nederste del af forruden (hvor den så ligger).
Brugeravatar
Jps
13. Rang
13. Rang
Indlæg: 3542
Tilmeldt: 22. august 2010 20:40
Geografisk sted: Lolland

Re: Så jeg blevet Elbilsejer

Ulæst indlæg af Jps »

Torsdag og i dag Lørdag er der blevet kørt henholdsvis 32 og 35 km (ud-hjem til/fra storbyen hernede)
Og begge ture forløb uden problemer. "Masser" af strøm tilbage da jeg landede på adressen. Brugte så vinduesviskeren på hele ture, idag. Den bruger heldigvis ikke meget strøm.

Indikatoren der går fra 0-50, bevægede sig lidt frem og tilbage. Først gik den op på 30 da "bilen" mødte en bakke, for så på den anden side at dykke ned til 10 på skala'en, men den var hurtigt oppe på 20 igen.

Batteriindikatoren har jag sat sort tape på. Den er intet værd, under kørsel :(
Må se at finde ud af at komme ind til batterierne, så jeg kan få voltmeteret monteret.

Og så kørte jeg jo med duggede ruder, eller næsten ihvertfald, for jeg tørrede ruden af jævnligt, på turene. Det er selvfølgeligt ikke holdbart i længden. Der er fundet brugbare antidug midler, så skal bare lige ha' købt dem.
Brugeravatar
TOCA
9. Rang
9. Rang
Indlæg: 443
Tilmeldt: 16. november 2014 14:05
Scootere: PGO Comet (Solgt)
Peugeot Fox
CPI GTR 50 (45'er) x2
Geografisk sted: København

Re: Så jeg blevet Elbilsejer

Ulæst indlæg af TOCA »

Mine erfaringer med duggede ruder, og kørsel i biler fra 70'erne, og Trabant i 80'erne er, at duggede ruder forhindres ved ventilation og åbne vinduer, selv i regnvejr. Jeg åbnede side-ruderne så meget, at det kunne blæse ind, uden at regnen væltede ind, og så fuld knald på forrude blæseren, når der blev for varmt, skruede jeg ned for temperaturen, men lod blæseren køre på max. Lidt samme princip som, at linde lidt på visiret på en styrthjelm.

Tænker at du kunne lave nogle ventilations huller lige under forruden, så der kommer luft på den, fra under skjoldet, og så nogle udluftningshuller bagerst i toppen af kabinen, så der bliver en smule gennemtræk, med mindre du kan åbne en siderude. Det hjælper ikke på varmen, her i vinterhalvåret, men det kan løses med en varm trøje, det vigtigste er vel, at du kan se hvor du kører, uden at skulle monterer en indvendig visker. Ellers må du opfinde pinlock visir til din bil :)
Brugeravatar
TOCA
9. Rang
9. Rang
Indlæg: 443
Tilmeldt: 16. november 2014 14:05
Scootere: PGO Comet (Solgt)
Peugeot Fox
CPI GTR 50 (45'er) x2
Geografisk sted: København

Re: Så jeg blevet Elbilsejer

Ulæst indlæg af TOCA »

Fik lige bladret i billederne, og ser at der allerede er indblæsningsrist ved forruden, altså må problemet være, at den fugtige luft ikke kan komme ud igen, eller også er der ikke smæk nok på blæseren, varm luft er fint, men hvis den kun siver ind, så hjælper den ikke på fugt problemet. Der skal være hård vind til kuling, før det batter noget, eller også skal indblæsnings luften være over 30 grader varm, og knas tør.

Alternativt, så bruger ejere af gamle VW'er, med 6V elsystem, dem her:
http://www.veteranposten.dk/visAnn.asp?Id=198606
Brugeravatar
Jps
13. Rang
13. Rang
Indlæg: 3542
Tilmeldt: 22. august 2010 20:40
Geografisk sted: Lolland

Re: Så jeg blevet Elbilsejer

Ulæst indlæg af Jps »

TOCA skrev: 25. januar 2020 19:28 Fik lige bladret i billederne, og ser at der allerede er indblæsningsrist ved forruden, altså må problemet være, at den fugtige luft ikke kan komme ud igen, eller også er der ikke smæk nok på blæseren, varm luft er fint, men hvis den kun siver ind, så hjælper den ikke på fugt problemet. Der skal være hård vind til kuling, før det batter noget, eller også skal indblæsnings luften være over 30 grader varm, og knas tør.

Alternativt, så bruger ejere af gamle VW'er, med 6V elsystem, dem her:
http://www.veteranposten.dk/visAnn.asp?Id=198606
Der er skam fuld blæs på både den varme og kolde blæser, men da den jo æder batteriet temmelig hurtigt, bliver den ikke brugt mere. Og hullerne ved forruden er så blevet tapet til, da der stadig kommer luft ind, trods blæseren er slukket. Så vil bruge noget antidugsjov af en art.

Og 6 volt dur jo desværre ikke i en 12 volt's "bil" ;) :)
Brugeravatar
Jps
13. Rang
13. Rang
Indlæg: 3542
Tilmeldt: 22. august 2010 20:40
Geografisk sted: Lolland

Re: Så jeg blevet Elbilsejer

Ulæst indlæg af Jps »

Har opgivet antidug'en, idet den fra Thansen ikke hjælper en disse. Jeg har så istedet fjernet tapen over hullerne ved vinduet, og nu er der (selvfølgelig) ikke noget dug at se på ruderne. Må leve med at blive "blæst" i hovedet af fartvinden :lolno: . Altså indtil jeg finder på en løsning, så jeg ikke får vind i hovedet :)
Besvar