Scootergrisen's VGA Vax

Her kan du skrive med andre om elektriske scootere.
Brugeravatar
Jps
13. Rang
13. Rang
Indlæg: 3542
Tilmeldt: 22. august 2010 20:40
Geografisk sted: Lolland

Re: Scootergrisen's VGA Vax

Ulæst indlæg af Jps »

Det da også underligt at det ikke fulgte med scooteren. Men Thansen skal jo tjene penge, nok derfor det ikke er med.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11143
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Scootergrisen's VGA Vax

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Måske de har givet det vinklet stik med løst uden at montere det så det også man bruges hvis kan oplader batteriet uden for scooteren.

Der sidder godt nok meget i vejen for ladestikket på batteriet hvis jeg selv skal sige det.
Først skal du låse sædet op og slå det op men hvis styret er låst kan sædet kun komme halvt op før det rammer håndtaget.
Så er det store kabel i vejen.
Så er håndtaget i vejen.
Så er batteriboksens kant i vejen.
Så skal støvhætten åbnes.
batteristik_1.jpg
Stikket fra opladeren er lige og da opladerstikket på batteriet sidder nede i en gang er det ikke specielt godt så måske derfor det løse stik er vinklet.
batteristik_2.jpg
Når man skal have stikket ud skal man have en finger på hver side af håndtaget.
Det er da ok men kunne være smartere.
batteristik_3.jpg
Kunne måske bruge det løse stik til at lave lodret stik på batteriet uden at skulle lave huller i batteriet.
Eller også skulle jeg have en adapter så jeg kan tilslutte opladeren til det runde stik på batteriet.
Det kunne tyde på at opladerstikket på batteriet ikke er beregnet til at blive brugt mens batteriet sidder i scooteren og måske kun er der så man har mulighed for at oplade batteriet med den stiktype. Altså hvis opladeren ikke kan bruge det runde stik.
batteristik_4.jpg
Brugeravatar
Jps
13. Rang
13. Rang
Indlæg: 3542
Tilmeldt: 22. august 2010 20:40
Geografisk sted: Lolland

Re: Scootergrisen's VGA Vax

Ulæst indlæg af Jps »

Ja det virker da ufattelig bøvlet, må man sige.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11143
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Scootergrisen's VGA Vax

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Her er nogle små stykker refleks jeg har klisteret på sidespejlene i håb om at det er lettere at se scooteren om natten.
Måske andre kan føle sig inspireret til at lave noget lignende.
sidespejl.jpg
sidespejl.jpg (214.35 KiB) Vist 6077 gange
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11143
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Scootergrisen's VGA Vax

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Jeg fik ikke nogen manual med til scooteren af T. Hansen men nu har de udgivet en brugermanual til VGA Vax 2019.
Tidligere var der kun manual til den gamle VGA Vax 2016 som godt nok ligner den meget men vil jo være rart hvis jeg kunne få en manual som passer.

Manualerne er desværre næsten identiske så det passer ikke med billeder som stadig er fra den gamle model og ladestik som ikke er der og baglys/blinklys som ikke er LED.

Fra den nye manual:
6.9 > LADEKABEL / LADESTIK
• 30 km/t køretøjer har påmonteret et ladekabel på selve batteriet,
her tilsluttes køretøjets batterilader.
• 45 km/t køretøjer er udstyret med et fastmonteret ladestik,
dette ser du bagerst, når du åbner sædet.
30 km/t udgaven kommer altså uden ladestik under sædet men 45 km/t udgaven har.
Det var da sjovt.
Gad vide hvorfor de har lavet det sådan.
Og gad vide om man overhovedet kan lukke sædet når ladestikket er i.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11143
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Scootergrisen's VGA Vax

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Så blev det regnvejr.
Jeg kiggede på baghjulet mens jeg kørte og lod mærke til at fra den hjemmelavet ekstra skærm jeg har lavet dryppede vandet selvfølgelig lige præcis ved på akslen/pakdåsen så prøvede og rette den lidt men ville være rart med noget afskærmen omkring pakdåsen så vandet kan blive holdt væk.
Der var ikke nogen problemer med at kører i dag men det regnede heller ikke så vildt meget.

Prøvede at købe noget dielectric grease i byggemarked i dag men det er åbenbart ikke noget de har så må prøve et andet sted.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11143
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Scootergrisen's VGA Vax

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Så fandt jeg ud at få scooteren til at kører hurtigere ... og langsommere.
Forrest på scooteren under frontskjoldet i den store muffe hvor de fleste stik er pakket ind i findes et stik med 3 ledninger som ikke er forbundet til noget.
Det er så vidt jeg kan se beregnet til at bliver monteret på en kontakt som gerne er indbygget i farthåndtaget hvor man kan vælge mellem 3 hastigheder.
Men den kontakt er så ikke monteret på VGA Vax.
Når stikket ikke er tilsluttet noget at bruger scooteren den midterste hastighed.
Kortslutter man sort/hvid med en af i andre ledninger så bliver topfarten lavere (blå/hvid) eller højere (gul/hvid).
Kørte en tur med højere topfart og det var da noget sjovere med mere fart.
Umiddelbart ser det også ud til at batteriet bliver dræner ret meget hurtigere når topfarten er højere og motoren var også godt varm.
Topfarten med hjulet over jorden ved de tre hastigheder lader til at være: 28, 33 og 43 km/t (i følge speedometer).
Umiddelbart laden scooteren til at accelerer lige hurtigt ved de tre hastighed så det er vist kun topfarten der ændres.
vga_vax_2019_ledningsnet_6.jpg
vga_vax_2019_ledningsnet_6.jpg (59.22 KiB) Vist 6050 gange
fartvelger_1.jpg
fartvelger_2.jpg
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11143
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Scootergrisen's VGA Vax

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Så fandt jeg også ud af hvordan man kører baglæns.
Pin 1 til GND (f.eks. pin 6).
I controllerens manual kalder de pin 1 for "Reserve" (reserveret) men der skulle nok have stået "Reverse" (baglæns).

Topfarten er 9 km/t baglæns.
I hvert fald som standard.

Men jeg har jo ikke nogen løse stikben til det store specialstik på controlleren.
Brugeravatar
Jps
13. Rang
13. Rang
Indlæg: 3542
Tilmeldt: 22. august 2010 20:40
Geografisk sted: Lolland

Re: Scootergrisen's VGA Vax

Ulæst indlæg af Jps »

Selv med 9 km/t, ville jeg ikke prøve at køre baglæns.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11143
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Scootergrisen's VGA Vax

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Scooteren har nu kørt over 5000 km i følge speedometeret.
Besvar