Scootergrisen's VGA Vax

Her kan du skrive med andre om elektriske scootere.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11143
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Scootergrisen's VGA Vax

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Billeder af styrbolten der holder styr og forgaffel sammen.
vga_vax_2019_styrbolt_1.jpg
vga_vax_2019_styrbolt_2.jpg
Billeder af styr hvor speedometer, forlygte og forblinklys sidder.
vga_vax_2019_styr_1.jpg
vga_vax_2019_styr_2.jpg
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11143
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Scootergrisen's VGA Vax

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Billeder af stelnummer og fabrikationsplade.
vga_vax_2019_stelnummer.jpg
vga_vax_2019_fabrikationsplade_1.jpg
vga_vax_2019_fabrikationsplade_2.jpg
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11143
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Scootergrisen's VGA Vax

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Billeder af forgaffel og front.
vga_vax_2019_forgaffel_1.jpg
vga_vax_2019_forgaffel_2.jpg
vga_vax_2019_forgaffel_3.jpg
vga_vax_2019_forgaffel_4.jpg
vga_vax_2019_forgaffel_5.jpg
vga_vax_2019_forgaffel_6.jpg
vga_vax_2019_forgaffel_7.jpg
vga_vax_2019_forgaffel_8.jpg
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11143
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Scootergrisen's VGA Vax

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Billeder af stel.
vga_vax_2019_stel_1.jpg
vga_vax_2019_stel_2.jpg
vga_vax_2019_stel_3.jpg
vga_vax_2019_stel_4.jpg
vga_vax_2019_stel_5.jpg
vga_vax_2019_stel_6.jpg
vga_vax_2019_stel_8.jpg
vga_vax_2019_stel_9.jpg
vga_vax_2019_stel_10.jpg
vga_vax_2019_stel_11.jpg
vga_vax_2019_stel_12.jpg
vga_vax_2019_stel_13.jpg
vga_vax_2019_stel_14.jpg
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11143
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Scootergrisen's VGA Vax

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Jeg forsøgte at oplade batteriet gennem det ubrugte stik der er i ledningsnettet hvor man kan sætte et ladestik på men som ikke fulgte med på min scooter.

Det gik heldigvis godt.

Ved at kigge indvendigt på battieres låg kan man se at stikben N i ladestikket har rød ledning og stikben L har blå ledning.
På den måde kunne jeg vide hvordan jeg skulle tilslutte opladerens stik på det ubrugte stik i ledningsnettet.
Batterikablets tykke røde ledning skal være forbundet med ledningsnettets røde ledning (den med sikringen). Som de er på controllerens +-terminal.
Batterikablets medium grønne ledning skal være forbundet med ledningsnettets blå ledning.
Så skifter opladerens lampe til rød hvis ellers batteriet kan oplades.

Så kan jeg oplade batteriet gennem CHOGORI-stikket mens det sidder i scooteren uden at man skal tilslutte/fjerne et ekstra ladekabel hver gang batteriet skal oplades. Hvilket er irriterende i længden.
Så kunne der konstant være monteret en (vandtæt) oplader i scooterens ledningsnet uden at man skal til at rode med at tilslutte og fjerne et ekstra kabel fra batteriet hver gang det skal oplades.
Så skal man kun sætte et stik i en stikkontakt og tror nok opladningen afbrydes når man drejer tændingslåsen til ON hvilket jeg synes er så smart.
Så kunne man endda køre væk for at hive stikket ud af stikkontakten.
Så mangler jeg bare et automatisk ledningsoprul.
opladerstik_til_ledningsnet.jpg
vga_vax_2019_ledningsnet_22.jpg
vga_vax_2019_ledningsnet_26.jpg
vga_vax_batteri_16.jpg
ladestik.jpg
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11143
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Scootergrisen's VGA Vax

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Nu fik jeg ikke afladt batteriet helt for at få en præcis måling af rækkevidde men her da jeg kørte i frostvejr i slutningen af decemeber.
Måske har det været omkring -5 til -7 grader celsius.
Der tyder det på at rækkevidde må have været nede omkring cirka 25 km.
Og batteriet var opvarmet. Satte det først i scooteren da jeg skulle afsted.
Og jeg kørte med den laveste hastighedsindstilling hvilket vist er omkring 20-22 km/t.
På dette tidspunkts blev batteriet købt fra 2 år og 9 måneder siden.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11143
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Scootergrisen's VGA Vax

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Så kom der et lidt alvorligt problem.

Ville bruge min scooter om morgenen omkring klokken 8.
Ved ikke hvad temperaturen var men så ikke noget frost.

Drejer tændingslåsen og forlyset tænder som altid.
Men få sekunder efter slukker forlyset.

Nå, det er sket før at jeg ikke har sat batterikablet på batteriet så er der en smule strøm i DC-DC-konverteren til i hvert fald at lyse speedometeret op lidt. Kan ikke huske om der er nok strøm til forlyset også.

Men batterikablet var sat på batteriet.

Prøvede at dreje tændingslåsen og fjerne og sætte batterikablet på flere gange men hver gang blevet der slukket for strømmen efter få sekunder.
Batteriindikatoren på speedometeret viste fuldt.

Så prøvede jeg med mit andet batteri der stod indendørs i varmen og der virkeder det. Strømmen afbrydes ikke få efter sekunder.

Så umiddelbart gætter jeg på at det er BMS'en i batteriet der afbryder strømmen af en eller anden grund.
Tænkte at det måske kunne ske ved meget lav temperatur men der var ikke frost så det er nok ikke derfor da det har virket i holdere vejr.

Det er batteri 2 der er problemer med.
Batteri 1 virkede.

Vil prøve at sætte batteri 2 i igen når det har fået varmen og ser og temperaturen gør en forskel.
Nå men det var da endnu en god grund til at have 2 batteriet i tilfælde af at der er problemer med det ene batteri.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11143
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Scootergrisen's VGA Vax

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Jeg prøvede batteri 2 i scooteren efter det har fået varmen indendørs og så slukker strømmmen ikke efter få sekunder.

I følge noget data på internettet er det muligvis omkring -2 til 0 grader celsius udendørs og luftfugtigheden er muligvis omkring 87 til 94. Ingen regn.

På batteriet står følgende:
Discharge environment: -20°C~60°C
Battery working humidity: 80%RH
Temperaturen (omkring -2 til 0 grader celsius) skulle da i hvert fald være inden for batteriets afladningsområde.
Men fugtigheden er muligvis over.
Går ud fra at de 80%RH er maks. selvom der ikke står maks.

Så prøver jeg at lade batteri 2 sidde noget tid og prøver igen om strømmen slukker.

Har vist ikke noget hygrometer men det kunne jeg jo så få mig.
Først gange jeg har været udefor at batteriets BMS slukker sådan hvis det altså er det der sker.
Det svarer i hvert fald til at man bare fjerner batterikablet efter få sekunder.

viewtopic.php?p=26537#p26537 har også Battery working humidity: 80%RH.
viewtopic.php?f=26&t=3918&p=27974#p27974 har <85% RH Operating Humidity.


Her er noget tekst fra BMS Specification.docx med antal sekunder (3-5 sekunder) hvilket cirka var det antal sekunder der var strøm på køretøjet før strømmen blev afbrudt så måske det har noget med det at gøre.
5. BMS Functional Description

[...]

3. Overcharge protection and its recovery
• When the maximum cell voltage is higher than the maximum protection voltage of the charging cell, the BMS enters into the overcharge protection state and cuts off the charging MOS after the delay of 3 to 5 seconds.
• When the maximum cell voltage is less than the removing protection voltage of the charging cell, the BMS exits the overcharge protection state and reopens the charging MOS.

4. Over-discharge protection and its recovery
• When the minimum cell voltage is less than the minimum protection voltage of the discharge cell, the BMS enters into the over-discharge protection state to cut off the discharging MOS after the delay of 3 to 5 seconds.
• When the minimum cell voltage is higher than the removing protection voltage of the charging cell, the BMS exits the over-discharge protection state and reopens the discharging MOS after the delay of 3 to 5 seconds.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11143
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Scootergrisen's VGA Vax

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Tyverisikring af batteri med hul i sædeboksen og kæde rundt om stellet og en lås med lang bøjle.
VGA_Vax_tyverisikringafbatteri_1.jpg
VGA_Vax_tyverisikringafbatteri_2.jpg
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11143
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Scootergrisen's VGA Vax

Ulæst indlæg af scootergrisen »

For noget tid siden flyttede jeg ledningen der normalt bruges til laveste gear i det store 30-pinsstik på controlleren og i stedet brugte det til baglænskørsel.
Men fortrød lidt jeg brugte ledningen til laveste gear.
Skulle have brugt ledningen til højeste gear i stedet.
Da jeg hellere vil have længere rækkevidde end køre hurtigere.
Specielt nu hvor mine batterier er ved at være brugte så rækkevidden ikke er så god længere.

Sidste kunne jeg nøjes med at hive i ledningen så hunstikbenet (eller hvad det hedder) kom ud af stikket.
Men det skulle jeg ikke have gjort for jeg trak i stedet ledningen ud af hunstikbenet. Øv. :weeping:
Så fik jeg lige brugt en del tid på vippe stikbenet op der hvor den klemmer ledningen så jeg kunne sætte ledningen på igen.
Nå men det lykkedes.

Så var der selvfølgelig ikke forbindelse ved den ene ledning. Mere :weeping:
Tror jeg var kommet til at bukke hunstikbenet lidt da jeg ville afmontere det.

Må se om jeg kan lave et hjemmelavet værktøj med 2 nåle der kan komme ind og trykke på modhagerne på hunstikbenene så jeg kan få hunstikbenene ud på den korrekte måde uden at ødelægge og bøje noget.

Nå men nu virker det.
Både laveste gear og baglæns.
:party:

Tænkte på om man kunne bruge baglænskørsel til at sætte scooteren på støtteben hvis man træder ned på støttebenet mens man kører baglæns.
Kunne ikke lige få den til det men måske med lidt træning eller hvis det gør ned ad bakke det kan lykkedes.
Kunne da være meget sjovt hvis man kan.
Besvar