Side 1 af 1

ingen gnist

: 15. august 2012 16:31
af avdnorm
Hej.. vil lige høre om der evt er nogen der har et forslag til hvad det kan være.. kørte til bussen det gik fint, kørte hjem så gik den bare ud. fik liv i den men ingen træk kræft og nu er der så slet ingen tænding.. har tænkt på og købe ny stator, CDI og tændspole men hvis man kan nøjes med og købe en af delene var det jo lidt federe.. har aldrig haft problemer med tænding så ved meget lidt om det..

Scooteren er en tms classic..

På forhånd tak.. :-)

Re: ingen gnist

: 15. august 2012 17:39
af scootergrisen
Du er vist kommet til at oprette samme spørgsmål 2 gange.
Du kan gå ind i det du vil slette og trykke på X knappen for at slette det.

Nå men ingen tænding/gnist kunne være en løs forbindelse.
Prøv og check at der er gnist på tændrøret ved at hold det på motorblokken og bruge el starten.
Eller brug et multimeter så kan du måle diverse ledninger og der er forbindelse og hvor meget modstand der er i spolerne osv.
Du kan læse om det her : http://scootergrisen.org/scooterhjemmes ... ktrisk.php

Check om der er andre ting der ikke virker, kunne også være en sikring der er sprunget.

Re: ingen gnist

: 15. august 2012 19:37
af avdnorm
Ok vil lige prøve og gennem gå tingene og se hvad jeg finde ud af.. det med tændrøret på cylinderen er afprøvet og der er intet.. men gennem går lige det hele igen for at være sikker.. :-)

Re: ingen gnist

: 16. august 2012 12:32
af scootergrisen
Ok hvis der ikke er gnist på tændrør så er det enten spolen i generatoren som går til CDI boksen, CDI boksen, tændspolen, tændrørskablet, tændrørshætten, tændrøret, stelforbindelsen fra motorblokken til batteriet.

Med et multimeter kan du teste Ohm i generatorspolen, tændspolen, tændrørskabel, hætte, tændrør og om der er forbindelse i igennem ledningerne.
Prøv og lav en eksta ledning direkte fra batteri - (minus) til motorblok og se om det hjælper.
Se om skruen i tændrørshætten er løs.
Tag ledningerne fra hinanden og kontroller om de er rustne eller irret og rens dem og sørg for de sikkert godt sammen.

Det forskelligt fra scooter til scooter hvor CDI boksen får strøm fra. Hvis det er en AC CDI så får den strøm fra generatorspolen, hvis det er en DC CDI så får den strøm fra batterier, så hvis det er en DC CDI så skal de batteri være opladt, hvis det er meget afladt så kan tændrøret ikke give gnist, så mål også hvor mange volt der er på batteriet.

Re: ingen gnist

: 18. august 2012 22:02
af avdnorm
Tror der er et eller helt galt for aflæser alt for lidt ohm 4k med tændrørshætte og 1:5k uden. Får bare generelt meget underlige tal over det hele.. så tror desværre det er den helt store tur jeg skal igennem med det elektriske.. der er fint strøm på batteriet den kan trække elstarteren med en 50mm cylindre altså 85cc.. så er helt lost nu. Så ender nok med og købe nyt af hele tændings system.. :-)

Re: ingen gnist

: 20. august 2012 10:58
af scootergrisen
Prøv og tag tingene af når du måler dem.
Og prøv og sæt nyt batteri i dit multimeter eller prøv med et andet multimeter så du ved det ikke er den som den er gal med.

De tal jeg skriver på siden er kun nogen eksempler på hvor mange Ohm der skal være.

Re: ingen gnist

: 20. august 2012 23:15
af onkelroar
Prøv at lav en lille test:

Sæt lade apperat på og lad den lade 10 minutter. Prøv så og se om den starter som den skal, stadig med laderen monteret.