Side 1 af 1

død topfart = for lette rulle, kan det passe

: 27. juli 2012 17:44
af micko
har en cpi oliver som jeg fjernede luftfilter begrænsningen på og smed en gg udstødning på. men kunne ikke få den dyset ordenligt op så jeg besluttede mig for at smide røret tilbage i luftfilteret. std var der en 56 dyse i og der kørte den 55-60km/t på speedo hakkede og spruttede lidt men ikke det vilde.

da den var std, med gg potte på kørte den med 5,5grams ruller men da jeg fjernede røret i filteret så smed jeg 4,5 grams i og dem har jeg ikke fjernet nu efter jeg har smidt røret tilbage i filteret.

han så smidt en 66 dyse i nu hvor begrænsningen i filteret er sat tilbage, altså 10 numre støre end std, og der sidder 4,5 grams ruller i. men den gider ikke at køre en meter mere end 32km/t og jeg kan hører at den vil tage flere omd. kan det virkeligt være at det er rullerne der er alt for lette, og hvis ikke hva kan problemet s være.

og helt std. kører den med 6,3 grams ruller

undskyld det lange indlæg :)

Re: død topfart = for lette rulle, kan det passe

: 27. juli 2012 20:41
af Kymconørden
Det er godt nok nogle lette ruller du kører med. Der er et Kæmpe spring fra 6,3 til 4,5! Det kan meget vel tænkes at de er alt for lette til at nå højeste gearing. Jeg ville prøve med standardvægt, det vil også sænke omdregningerne drastisk på din stakkels motor. Test om rullerne er for lette: Du kan sætte en tushstreg på forreste remskive, kør en tur, og se hvor langt op på skiven remmen har fjernet stregen.

Re: død topfart = for lette rulle, kan det passe

: 14. august 2012 22:34
af Baddi
Rullerne er sådan, at en tungere rulle vil geare op ved lavere omdrejningstal og at en lettere rulle vil geare op ved højere. Effektbåndet på en scooter er både ved 2- og 4-taktere meget smalt, og det bedste optræk og topfart fås ved at ramme dette effektbånd så godt som muligt.
4,5g lyder for mig af meget lidt, da jeg med en gennemsnitlig vægt på 6,25g accellererede ved 7200 omdrejninger, hvilket på min agility ligger lige mellem maks moment og maks effekt. :)
Nu har min agility så en trykfjeder på 30kg, hvilket er rimelig kraftigt, så du kan ikke regne mine tal over på din, da rullernes vægt kontra de omdrejninger de giver afhænger af trykfjederens spænding. :mrgreen:

Den bedste måde at se om du skal gå op eller ned er at lytte til motoren mens du kører: Lyder omdrejningerne lave og trækker den langsomt betyder det at dine nuværende ruller er for tunge, og du ligger under effektbåndet. Hvis motoren larmer meget og kører i høje omdrejninger uden at det rigtig virker til at blive til noget, er dine ruller for lette og du ligger over effektbåndet. Ofte er det dog normalt at standart rullevægten er lige høj nok (for agility, ca. 0,25g for høj), fordi man så begrænser effekten samtidig med at man sparer brændstof, og de kan så skrive højere km/l på i reklamerne. :mrgreen:
Brændstofbesparelsen er dog kun så simpel, hvis man giver fuld gas hele tiden, idet der i brændstofforbrug skal regnes 3 faktorer ind: hvor meget benzin der bruges ved hver omdrejning, hvor mange omdrejninger man kører med og gearingen. Så kan du godt se, at man kan spare benzin enten ved at dreje mindre på gassen, ved at have lavere omdrejninger eller blot at nå længere per omdrejning, men hvis man bruger gashåndtaget som en tænd/sluk-knap og ikke kører topfart hele tiden er det stort set kun rullerne, hvor man kan spare benzin på. (Gid de underviste i at køre grønt ved knallertbeviset) ;)

Effektbåndet på en 4-takts-scooter, se grøn streg uden prikker:
Billede

Re: død topfart = for lette rulle, kan det passe

: 15. august 2012 13:36
af Kymconørden
Spændende læsning. og specielt fordi jeg netop i disse dage selv roder med ruller og generelt er en km/l nørd.

Så sent som forleden afsluttede jeg forbrugsmålingen af en strækning på 602 km blandet kørsel, hvor den har kørt med helt nye standard 6,5g ruller. Og friske runde ruller kan anbefales!
Fra at have kørt ca 36 km/l med de let slidte, kom den nu op på 43,3 km/l. En overraskende stigning, men den skal højere! For de 602 km har stortset været med gassen på "on" hele vejen.
Har nu sat 7,0 g ruller i, og vil måle forbrug på dem. Og jeg tror, med dem, at have fundet "min vægt". En tand lavere omdrejninger end standard rullerne og stadig med fornuftig kraft. Beghagelig dæmpet karakter, og jeg er tydeligvis mindre på gassen med de ruller. Det bliver spændende at se hvor meget de lavere omdrejninger giver på km/l tallet. Og tænker jeg bare lidt over min kørsel og generelt "holder lidt igen" tror jeg vi kan nå langt.
(Målingerne er IKKE med Kymcos fantasi-speedometer, men med digital odometer)

Prøvede iøvrigt også 6.0 g ruller, men de røg hurtigt af igen! Jo, sjov og hurtig karakter, men trættende høje omdrejninger, jeg turde slet ikke måle forbrug med de ruller :shh:

7.200 trækker du med 6,25g..hmm.. Jeg vil osse ha en omdr.tæller! :weeping:
Har du et link til den effektkurve?

Re: død topfart = for lette rulle, kan det passe

: 15. august 2012 13:56
af Baddi
Kymconørden skrev:Spændende læsning. og specielt fordi jeg netop i disse dage selv roder med ruller og generelt er en km/l nørd.

Så sent som forleden afsluttede jeg forbrugsmålingen af en strækning på 602 km blandet kørsel, hvor den har kørt med helt nye standard 6,5g ruller. Og friske runde ruller kan anbefales!
Fra at have kørt ca 36 km/l med de let slidte, kom den nu op på 43,3 km/l. En overraskende stigning, men den skal højere! For de 602 km har stortset været med gassen på "on" hele vejen.
Har nu sat 7,0 g ruller i, og vil måle forbrug på dem. Og jeg tror, med dem, at have fundet "min vægt". En tand lavere omdrejninger end standard rullerne og stadig med fornuftig kraft. Beghagelig dæmpet karakter, og jeg er tydeligvis mindre på gassen med de ruller. Det bliver spændende at se hvor meget de lavere omdrejninger giver på km/l tallet. Og tænker jeg bare lidt over min kørsel og generelt "holder lidt igen" tror jeg vi kan nå langt.
(Målingerne er IKKE med Kymcos fantasi-speedometer, men med digital odometer)

Prøvede iøvrigt også 6.0 g ruller, men de røg hurtigt af igen! Jo, sjov og hurtig karakter, men trættende høje omdrejninger, jeg turde slet ikke måle forbrug med de ruller :shh:

7.200 trækker du med 6,25g..hmm.. Jeg vil osse ha en omdr.tæller! :weeping:
Har du et link til den effektkurve?
Omdrejningstælleren er i mit tilfælde når min computer er koblet til indsprøjtningskittet og jeg kan aflæse det i realtid eller optage og kigge senere.
omdrejninger kontra gasgivning.
omdrejninger kontra gasgivning.
Her er den tyrkis streg hvor meget gas jeg giver, og den ligger mest 60-80% men har en enkelt top på 95%. Den anden, som er markeret er omdrejninger, hvor du kan se tallene ude på y-aksen. ;)
Disse omdrejninger er dog med 6g dr. pulley glidere, som giver accelleration v. 7400 omdrejninger. :D

Den effektkurve er en, som Kragen engang postede på billig-scooter, så jeg har ikke selv formået at finde lignende. Også da meget få personer gider betale den store sum for at få lavet en dynometermåling af en scooter, og da slet ikke en standart scooter. ;)