Side 1 af 2

Uden Sekundær luftsystem.

: 25. juli 2012 13:20
af Kymconørden
Hej folkens. Jeg kører nu med en udstødning uden katalysator, og overvejer at afmontere det sekundære luftsystem for at gi plads til et lille værktøjsrum. Er systemets eneste funktion at hjælpe katalysatoren? (hvis man har en). Kører scooteren helt normalt uden systemet? Det kunne være rart at slippe af med alle de slanger og ting, hvis de alligevel er unødvendige.

Re: Uden Sekundær luftsystem.

: 25. juli 2012 17:02
af scootergrisen
Ja så vidt jeg ved at formålet at give ekstra luft til katalysatoren så den bedre kan omdanne gasserne.
Og hvis du så ikke har katalysator så bliver det sekundæreluftfilter og dens slanger og reedvalven slet ikke brugt til noget.

Så du kan godt afmontere det og lukket hullet af i topstykket hvis den var monteret der.
http://www.speedline.dk/da/scooter/blin ... 9qma-0000/

Re: Uden Sekundær luftsystem.

: 26. juli 2012 12:52
af giantco07
hvordan kan man se om udstødningen er uden KAT?. Jeg spørger fordi jeg nu har kørt med topstykke uden sekundær luft et stykke tid, men syntes at lyden fra/i min udstødning lyder underligt (lidt hul i det). Måske det bare er udstødningen som er slidt, men syntes ikke den lyder som de andre Giantco Sprint jeg har haft. Kan desværre ikke oploade en lyd/video fil da jeg ike kan komme til at optage en lige nu.

Re: Uden Sekundær luftsystem.

: 26. juli 2012 20:41
af scootergrisen
Jeg ved ikke om der er nogen sikker måde at vide om en udstødning er uden katalysator men på nogen udstødninge med katalysator er der såden en påsvejsning hvor der suges ekstra luft ind så ved man at den er med katalysator.
Billede

Re: Uden Sekundær luftsystem.

: 28. juli 2012 16:47
af Kymconørden
Så røg alle de slanger og rør, ventiler og filtre ud i bunken og den kører helt som den plejer. Nu hvor det luftsystem er væk, er der faktisk god plads mellem motor og batteribox på sådan en Agility. Perfekt til dækpilot, ekstra pærer og lidt nødværktøj.

Re: Uden Sekundær luftsystem.

: 14. august 2012 22:32
af Baddi
Bum-bum. Undskyld at jeg hiver op i et halvt måned gammelt emne. :D
De udstødninger, hvor der er svejset et rør på, er den billigere løsning, i modsætning til agilityen, hvor de har inkorporeret det i topstykket. :)

Den nemmeste måde at se om en udstødning er med eller uden katalysator på er prisen og muligvis temperaturen. Prisen på en katalysatorer er meget høj, da det er ædelmetaller Rhodium, Platin og Palladium, som alle er metaller, som vi er ved at løbe tør for her på planeten.
Med hensyn til temperatur, så er de kemiske reaktioner, som sker ved katalysatoren exoterme, hvilket betyder at der udvikles varme, når de sker. Den bedste arbejdstemperatur for en katalysator er så vidt jeg husker 6-800 grader, og SLS er lavet for at fortynde luften, så temperaturen ikke stiger for meget så det brænder sammen, og for at sørge for at der er ilt nok til at alt kan blive omdannet ordenligt.

Jeg ville dog ikke have særlig god samvittighed med at køre uden katalysator og SLS på en karburatordrevet motor, da 40% af alt uforbrændt benzin (kraftig drivhuseffekt, mange gange værre end CO2) og CO (pisse giftigt for mennesker, planter og dyr, da det går i blodet i stedet for ilt og kvæler dig indenfra) kommer fra små karburatordrevne motorer som scootere, små motorcykler og motordrevet værktøj. :)

Re: Uden Sekundær luftsystem.

: 15. august 2012 02:56
af Kymconørden
Baddi skrev:Jeg ville dog ikke have særlig god samvittighed med at køre uden katalysator og SLS
Nej, det kan der være noget om. Problemet var at på det tidspunkt jeg købte udstødningen, anede jeg vist ikke at de også puttede kat. i scooterudstødninger. Men ja, prisen havde måske alligevel fået mig til at købe en uden.
Jeg trøster mig med, at jeg trods alt kommer over 4 gange længere pr liter, end jeg gjorde med bilen :clap:

Re: Uden Sekundær luftsystem.

: 15. august 2012 09:35
af Baddi
Kymconørden skrev:
Baddi skrev:Jeg ville dog ikke have særlig god samvittighed med at køre uden katalysator og SLS
Nej, det kan der være noget om. Problemet var at på det tidspunkt jeg købte udstødningen, anede jeg vist ikke at de også puttede kat. i scooterudstødninger. Men ja, prisen havde måske alligevel fået mig til at købe en uden.
Jeg trøster mig med, at jeg trods alt kommer over 4 gange længere pr liter, end jeg gjorde med bilen :clap:
Ja, man kører længere på literen, men biler har så meget mere teknologi, at de udleder mindre CO og uafbrændt benzin.
Biler stoppede for 30 år siden med at bruge karburatorerer og gik over til indsprøjtning, fordi strammere miljøregler ikke kunne opfyldes med karburatorer. Det er også en af grundene til at jeg har købt indsprøjtningen, idet (uofficielle) tests har vist at udstødningen fra en motor med indsprøjtning uden katalysator stadig er renere end den udstødningsgas fra en karburatordrevet motor med katalysator. Så når biler både har indsprøjtning og katalysator betyder det jo, at deres udstødningsgas kun består af CO2, vand og nitrogen, som er harmløst i forhold til scooterens gas (CO binder sig 6 gange nemmere i blodet end ilt, og skader alle organer med en effekt, som sammenlignes med cigaretrøg.).
Så når biler udover indsprøjtning og katalysatorer gives kanongod og kontrolleret køling og i nogle tilfælde turboladere, kan de have en mager blanding, uden at miste kræft eller overophede og så udlede endnu mindre af de gasser de udleder. Lige pludselig opdager man at vores scootere er over 30 år bagud med motorteknologi. :p

Re: Uden Sekundær luftsystem.

: 15. august 2012 12:09
af Kymconørden
Det må vel se temmelig sort ud for 2-taktere, der generelt udnytter benzinen dårligere, og så brænder de olie af oven i?
30 år bagud? Det kan ikke passe. Min motor har nogle skruer og noget maling fra 2011 ;)

Re: Uden Sekundær luftsystem.

: 15. august 2012 12:36
af Fut
Baddi skrev: (CO binder sig 6 gange nemmere i blodet end ilt, og skader alle organer med en effekt, som sammenlignes med cigaretrøg.).
:p

Fint når alle mennesker holder op med at ryge så vil jeg køre med kat på min knallert.

I mellemtiden vil jeg konvertere mine biler til sprøjt.