Side 1 af 1

Video: hvad er galt her?

: 21. juli 2012 19:05
af Rune
Hej venner,

jeg er lige tråt ind i scooterverdenen med købet af en brugt Gilera Runner Purejet (nykøbt i 2008), men jeg har et problem. Jeg håber i kan give et råd.

Når motoren kommer ned i lave omdrejninger (ca 3000) er det som om den pludselig gasser op af sig selv, for derefter at at gå ud. Her er 2 videoer af problemet:

Jeg slipper gassen helt under kørsel: Jeg gasser langsomt ned til 3000 omdrejninger (og holder den igang med gashåndtaget) indtil scooteren holder stille. Derefter slipper jeg helt gassen: Speedometeret opfører sig derudover lidt mærkeligt, der står ofte bare på "0" (i modsætning til i disse vidoer).

Kilometertælleren siger 14.000km og logbogen har stempel med serviceeftersyn fra "autoriseret" gilera værksted i marts. Jeg kan ikke finde et "autoriseret gilera værksted" her i Odense og tror næppe jeg har råd. Derudover ønsker jeg at lære at maskinen og mekanikken at kende, og håber i kan give mig et hint til hvad der kan være galt her.

på forhånd tak

Re: Video: hvad er galt her?

: 21. juli 2012 19:16
af onkelroar
Prøv at skrue sædet af og tjek at alle slanger sidder som de skal og slutter tæt.

Skru derefter det sorte låg af kaburator (sidder med 2 stjerne skruer) og løft det af. Tjek at den membran der sidder nedenunder slutter 100% tæt. Den skal ligge i en lille fordybning, og skal passe 100% derned i.


Hvor mange km siden er det den har fået stillet ventiler?


Og velkommen til scooter verdenen foresten :party:

Re: Video: hvad er galt her?

: 21. juli 2012 19:53
af scootergrisen
Prøv og snak med den tidligere ejer det han være du kan få noget info om det der.

Til og starte med syntes jeg du skrulle lave nogen almindeligt service på den som at rense luftfilteret, og tage stikkene fra hinanden og se om der er rust og sørg for der er god forbindelse.
Det med at speedometeret bliver på 0 nogle gange kunne jo tyde på der var en løs forbindelse.

Men hvad med at kigge i servicemanualen under fejlfinding der står sikkert noget.
Hmm den servicemanual jeg har på tysk er vist til den model med karburator så den kan nok ikke rigtig bruges.
Du skal i hvert fald have fat i sådan en servicemanual til din model.
Om du så kan finde den på nettet eller købe den eller købe en haynes manual til den model så er det i sådan en bog det står det hele.

onkelroar > Det er en 2 takt med indsprøjtning så der er ingen karburator og ventiler der skal stilles :)

Re: Video: hvad er galt her?

: 21. juli 2012 21:23
af onkelroar
Nåårh.. Haha... Jeg forvekslede den med en anden :shh:

Re: Video: hvad er galt her?

: 21. juli 2012 22:04
af Rune
Hej, tak for svarene. Jeg må lige have kigget forbindelserne lidt igennem, når jeg efterhånden får skilt den ad.

Der lader rigtig nok ikke til at være nogen alm. karburatorm, kun en enkelt "motordel". Jeg har vedhæftet et billede af motoren - der lader til at være et godt lag af olieret skidt ovealt på toppen. Er det normalt?

Re: Video: hvad er galt her?

: 21. juli 2012 22:25
af scootergrisen
Det ville da ikke skade noget og se om du kan finde ud af hvor det olie er kommet ud fra.
Jeg tænker det måske kunne være reed valven under indsugningsstudsen som ikke holder tæt.
Eller indsugningstudsen som ikke er skruet godt nok på eller ikke kan holde tæt.

Jeg ved ikke hvor normalt det er men umiddelbart tror jeg ikke du skal tro der er noget specielt i vejen fordi der er noget olie.

Men selvfølgelig værd at undersøge.
Kig hvor der er mest vådt af olie, det må komme derfra.
Også kan du rengøre det, eventuelt med lidt benzin hvis du ellers ikke kan få det af ellers også kan du se om noget tid hvor der er blevet beskirdt igen så du kan finde utætheden.