Side 1 af 4

Nedgearing op af bakke?

: 12. juni 2012 13:09
af Heidan
Hej.

Ved kørsel i stærk modvind eller op af bakke,
taber min T-rex selvfølgelig fart og omdrejninger.
Kan man få den til at gearere ned, så omdrejninger
stiger og derved lettere kan holder farten?
Jeg har prøvet at slippe gassen, men det hjælper ikke. Faktisk kan jeg
kun få den ned i gear ved at holde næste helt stille.
Det er også skide irriterende når man bremser ned f.eks
i sving og den så stadig er i højeste gear når jeg
gasser op igen.
Skal det være sådan, eller kan der gøres noget ved det?
Er noob til scootere ;)

/Dan

Re: Nedgearing op af bakke?

: 12. juni 2012 13:22
af 12V
Det skal ikke være sådan.

Hvornår har dit variomatik system sidst fået service? ;)

Re: Nedgearing op af bakke?

: 12. juni 2012 14:30
af scootergrisen
Det er formodentligt noget med din trykfjerder eller rullerne.
Når du kommer kørende i højeste gearing og det så begynder at gå op at bakke så bliver trykfjederen presset sammen så gearingen bliver lavere for at holde motorens omdrejningstal.
Så det er altså så vidt jeg ved meningen at motoren ikke skal tabe omdrejninger når der går op af bakke men at variatoren i stedet skal skifte til lavere geraing hvor man har mere moment/træfkraft.

Har du ændret på rullevægten eller trykfjederen ?

Prøv og kig på dem engang.
Skifter den ellers fint i gearing når du køre på vandret vej ?

Re: Nedgearing op af bakke?

: 12. juni 2012 15:23
af Heidan
Hvornår den sidst har fået service ved jeg ikke.
Jeg købte den brugt for et par mdr siden. Den er fra 2003.
Mhs til skiftning af gear på lige vej, så skifter den bedst
når den er kold. Når den er varm, skifter den ret hurtigt til
højeste gear, hvorefter det går langsomt indtil den
kommer op i nogen omdrejninger hvor den får nogen flere kræfter.
Jeg har ikke haft åbnet ind til varioen, så jeg ved ikke hvordan det ser ud.

/Dan.

Re: Nedgearing op af bakke?

: 12. juni 2012 15:41
af 12V
Jeg ville starte med at skille variomatik systemet ad, kontollere om rullerne er runde og om bagpladen let glider frem og tilbage i de tre nylonstyr. Så skal den bagerste remskive evt. adskilles og smøres med ny fedt.

Rullerne og nylonstyr trænger nok til udskiftning alligevel.

Re: Nedgearing op af bakke?

: 12. juni 2012 16:07
af scootergrisen
Ville nok være bedst at skille variatoren af, du kan starte med at kigge ved rullerne.
Hvis nu der er blevet sat en anden rullevægt i end standard så kunne det måske være derfor.
Jeg ved ikke hvad rullevægten er som standard på din model men det ved de sikkert hos en PGO forhandler.

Se eventuelt :
http://scootergrisen.org/scooterhjemmes ... skiver.php
http://scootergrisen.org/scooterhjemmes ... skiver.php
http://scootergrisen.org/scooterhjemmes ... ission.php

Du skal nok købe en stempelstopper og et specielt værktøj til koblingsklokken for at få delene af og på.
Billede
Billede

Jeg ville i hvertfald starte med at købe stempelstopperen så kan du komme ind og skifte rullerne ud med nogen nye standard ruller og se om det gør nogen forskel.

Re: Nedgearing op af bakke?

: 13. juni 2012 01:20
af Heidan
Jeg vil prøve at skille det ad og skifte til nye dele. Den trænger sikkert til det ;)
Ved I hvilke omdrejninger den arbejder bedst ved? Og hvor præcis er omdrejningstælleren egentlig?
Som den køre nu, ligger den konstant oppe i det røde felt, som er 9-10.000 rpm, når
hastigheden ligger på de 45. Det kan da heller ikke være optimalt?
Hvordan er det med rullernes vægt. Lavere vægt = hurtigere acceleration eller omvendt?

/Dan.

Re: Nedgearing op af bakke?

: 13. juni 2012 01:42
af scootergrisen
Jeg ved ikke ved hvilke omdrejninger din motor yder bedst men jeg tror gerne det er ved 7000-8000 o/min ved 4 takt 50 ccm scootere men kan være det er anderledes med 2 takt.

Jeg tror hvis man ser der står at den maksimalt yder 2,5 KW ved 7500 o/min så vil jeg tro det betyder at den yder bedst ved 7500 o/m.

Nej det sikkert ikke optimalt at ligge på 9-10.000 rpm hele tiden men sådan er det desværre når det skal være lovligt.
Hvis du fjerne begrænsningen i variatoren så kan du sikke køre med lavere omdrejninger ved samme hastighed. Men det så bare ulovligt at gøre. Du vil desuden kunne køre længere på literen.
Lette ruller
Lette ruller kræver flere omdrejninger for at blive slynget ud og resultatet er hurtigere acceleration.
Men hvis rullerne er for lette kan de ikke slynges helt ud og dermed bliver topfarten lavere fordi variatoren ikke kan komme op i højeste gearing.


Tunge ruller
Tunge ruller kræver færre omdrejninger for at blive slynget ud og resultatet er langsommere acceleration.
Men man er mere sikker på at opnå fuld topfart da variatoren kan komme op i højeste gearing ved færre omdrejninger.

Re: Nedgearing op af bakke?

: 13. juni 2012 02:41
af Heidan
Jeg har planlagt at få øget hastigheden på en eller anden måde, lovligt eller ej.
Ikke så meget for fartens skylde, men sgu mere for min egen sikkerhed. Jeg har jo måtte konstatere
at 40-45 kmt i en 50 km zone, får en del billister op i det røde felt, hvor de køre utrolig tæt for at
komme uden om. Meget ubehageligt. Så min teori er jo, at kan jeg følge trafikken, så lever jeg længere :)
Synes for øvrigt det er kvinderne der er værst til at køre tæt ;) (tør jeg godt skrive nu fruen ikke ser det)

/Dan

Ps. Har for øvrigt lige bestilt et racing variosæt med 8 gr ruller + et sæt 9 grams. :)
Originalt skulle vist være 7,5, har jeg læst et sted. Det burde forhåbentlig gi' lidt mere.
Er det korrekt, at det giver et klip i ens kørekort at blive taget på en ikke lovlig 45 knallert?

Re: Nedgearing op af bakke?

: 13. juni 2012 02:57
af scootergrisen
Jeg har aldrig prøvet at køre på 45 km/t scooter. Kunne være interessant og se hvad der sker.
Jeg har godt hørt lidt om det med bilerne. Men også når man køre på cykelstien så er der rimeligt med biler som køre mindre godt men er da glad for det er cykelstier så man ligesom er afskildt.

Jeg har sidder og set en del videoer på youtube hvor folk har kamera med mens de køre også kan man se sådan noget med folk der køre tæt og sådan.
Men kunne da være intersant og høre noget mere om hvordan det er at køre på 45 km/t.

Hvis du skal fjerne begrænsninger så start med ringen mellem de forreste remskiver.
Og angående omdrejningstæller så må JPS vide det.
Jeg tænker den må få signal fra CDI boksen men jeg ved det ikke.