scootergrisen skrev:Skal der så være større hoveddyse om sommeren ?
Der er jo mange der har problmer om vinteren, kunne måske fordi derfor. For eksempel hvor man ikke kan køre får motoren er blevet varm eller hvor motoren går ud når man holder for rødt.
Mindre om sommeren, hvor luften er tyndere.
Motoren kan ved en volumetrisk effektivitet på 100 % (vores små 4-taktere ligger nok omkring 20, hvis jeg skal give et gæt, men det falder om sommeren og stiger om vinteren) suge 50 kubikcentimeter luft ind i cylindren. Når luften så udvider sig når det bliver varmere, betyder det at der er mindre ilt i samme volumen luft, og der skal derfor mindre hoveddyse i til at fastholde forholdet med 14 gange så meget luft som benzin. Det går så den modsatte vej, når temperaturen bliver koldere og luftens molekyler ligger tættere. (Volumetrisk effekt er et begreb brugt om, hvor god motoren er til at tømme kammeret for udstødningsgas og få ren luft ind)
Man kan godt undgå, at skulle skifte dyse sommer/vinter ved, at have en dysestørrelse der kører perfekt i mellem sæsonerne, men så vil man køre en smugle for fedt på sommerdagene og en smugle for tyndt på vinterdagene. Problemet kommer mere, hvis man har indstillet den til at køre perfekt om sommeren/vinteren, da forskellen så vil være for stor.
Jeg vil sammenligne det med at have helårsdæk på, i stedet for at skifte mellem sommer- og vinterdæk.
Undskyld at jeg hopper lidt væk fra emnet:
For fuldstendig forbrænding, kun CO2 og vand som produkter, kræves 3 gange så meget ilt, som der er kulstof. Benzin indeholder forskellige længder kulstofkæder mellem 4 og 12 kulstofatomer, men det er de lettest brændbare (og renest brændende) på 4 kulstofatomer, som forholdet 14:1 gælder for, men det er vidst også disse, som der er mest af i vores benzin, som har en rimelig kvalitet.
Ved de sværere brandbare lange kæder skal der op til 42 gange så meget luft til som brændstof, men så er vi ovre i den tunge ende, hvor man efterhånden ikke længere kalder det benzin.