Side 1 af 2

min vens giantco g-buddy kan ikk give mere en halv gas

: 19. maj 2012 18:16
af mathiasej
min ven har en g-buddy han kan ikk give mere en halv gas også dør den bare dvs. at han ikk kan køre hurtigere en 20-30 stykker for hvis han giver mere gas dør den :D
svar venligst hurtigst mulig ;)

Re: min vens giantco g-buddy kan ikk give mere en halv gas

: 21. maj 2012 15:19
af scootergrisen
Er alt på den standard ?
Hvis det er en 25 eller 30 km/t så er den vel lavet sådan at den ikke kan køre hurtigere selvom den nok ikke burde dø.

Det kunne være forkert benzin/luft blandingsforhold.
Har din ven lavet om på hoveddyse størrelse eller luftfilter ?
Hvis han har så prøv med standarddelene og se om det bliver bedre.
Ellers prøv og rense hoveddysen midt i karburatoren og rens luftfilteret og se om der er nogen forskel.
Og check at det hele sidder tæt ved indsugningsstuds, karburator, luftfilterkanal og luftfilter så der ikke kan komme falsk luft ind nogen steder.

Re: min vens giantco g-buddy kan ikk give mere en halv gas

: 25. maj 2012 09:02
af Baddi
Når vejret bliver varmere bliver mængden af ilt mindre per liter luft, hvilket gør at man kører fedt i forhold til om vinteren. Thansen har det med at putte lidt for stor hoveddyse i for at man ikke kører magert om vinteren (hvor luften har mere ilt), da konsekvenserne af at køre for fedt er mindre slemme end dem at køre mager. :)

Når vi så tænker, at de har puttet for stor hoveddyse i for at undgå varmesætning og at vi for tiden har meget varmt vejr (lokalt 25-28 grader har jeg hørt), og derfor får du aaaaalt for meget benzin, når du åbner helt for gassen og hoveddysen aktiveres. Derfor skal du putte et nummer eller to mindre hoveddyse i, og dit problem burde være væk. Du skal så bare huske at skifte tilbage igen til efteråret. :D

Re: min vens giantco g-buddy kan ikk give mere en halv gas

: 27. maj 2012 16:37
af ---
Baddi skrev:Når vejret bliver varmere bliver mængden af ilt mindre per liter luft, hvilket gør at man kører fedt i forhold til om vinteren. Thansen har det med at putte lidt for stor hoveddyse i for at man ikke kører magert om vinteren (hvor luften har mere ilt), da konsekvenserne af at køre for fedt er mindre slemme end dem at køre mager. :)

Når vi så tænker, at de har puttet for stor hoveddyse i for at undgå varmesætning og at vi for tiden har meget varmt vejr (lokalt 25-28 grader har jeg hørt), og derfor får du aaaaalt for meget benzin, når du åbner helt for gassen og hoveddysen aktiveres. Derfor skal du putte et nummer eller to mindre hoveddyse i, og dit problem burde være væk. Du skal så bare huske at skifte tilbage igen til efteråret. :D
Sikke da en gang ævl. :crazy: Jeg har da aldrig skiftet dyse på mine scootere mht. sommer og vinter.

Re: min vens giantco g-buddy kan ikk give mere en halv gas

: 27. maj 2012 16:39
af ---
mathiasej skrev:min ven har en g-buddy han kan ikk give mere en halv gas også dør den bare dvs. at han ikk kan køre hurtigere en 20-30 stykker for hvis han giver mere gas dør den :D
svar venligst hurtigst mulig ;)
Check gummi membranen i karburatoren ikke er revnet, og ellers rens og check karburatoren som nævnt ovenover.

Det kan også være et defekt tændrør.

Re: min vens giantco g-buddy kan ikk give mere en halv gas

: 30. maj 2012 10:54
af Baddi
Barden skrev:
Baddi skrev:Når vejret bliver varmere bliver mængden af ilt mindre per liter luft, hvilket gør at man kører fedt i forhold til om vinteren. Thansen har det med at putte lidt for stor hoveddyse i for at man ikke kører magert om vinteren (hvor luften har mere ilt), da konsekvenserne af at køre for fedt er mindre slemme end dem at køre mager. :)

Når vi så tænker, at de har puttet for stor hoveddyse i for at undgå varmesætning og at vi for tiden har meget varmt vejr (lokalt 25-28 grader har jeg hørt), og derfor får du aaaaalt for meget benzin, når du åbner helt for gassen og hoveddysen aktiveres. Derfor skal du putte et nummer eller to mindre hoveddyse i, og dit problem burde være væk. Du skal så bare huske at skifte tilbage igen til efteråret. :D
Sikke da en gang ævl. :crazy: Jeg har da aldrig skiftet dyse på mine scootere mht. sommer og vinter.
Okay, jeg har da ellers nogle gange været nødt til det, over de kolde vintre vi har haft her. :D

Re: min vens giantco g-buddy kan ikk give mere en halv gas

: 30. maj 2012 17:27
af scootergrisen
Skal der så være større hoveddyse om sommeren ?

Der er jo mange der har problmer om vinteren, kunne måske fordi derfor. For eksempel hvor man ikke kan køre får motoren er blevet varm eller hvor motoren går ud når man holder for rødt.

Re: min vens giantco g-buddy kan ikk give mere en halv gas

: 30. maj 2012 22:25
af Baddi
scootergrisen skrev:Skal der så være større hoveddyse om sommeren ?

Der er jo mange der har problmer om vinteren, kunne måske fordi derfor. For eksempel hvor man ikke kan køre får motoren er blevet varm eller hvor motoren går ud når man holder for rødt.
Mindre om sommeren, hvor luften er tyndere. :)
Motoren kan ved en volumetrisk effektivitet på 100 % (vores små 4-taktere ligger nok omkring 20, hvis jeg skal give et gæt, men det falder om sommeren og stiger om vinteren) suge 50 kubikcentimeter luft ind i cylindren. Når luften så udvider sig når det bliver varmere, betyder det at der er mindre ilt i samme volumen luft, og der skal derfor mindre hoveddyse i til at fastholde forholdet med 14 gange så meget luft som benzin. Det går så den modsatte vej, når temperaturen bliver koldere og luftens molekyler ligger tættere. (Volumetrisk effekt er et begreb brugt om, hvor god motoren er til at tømme kammeret for udstødningsgas og få ren luft ind)

Man kan godt undgå, at skulle skifte dyse sommer/vinter ved, at have en dysestørrelse der kører perfekt i mellem sæsonerne, men så vil man køre en smugle for fedt på sommerdagene og en smugle for tyndt på vinterdagene. Problemet kommer mere, hvis man har indstillet den til at køre perfekt om sommeren/vinteren, da forskellen så vil være for stor. :mrgreen:
Jeg vil sammenligne det med at have helårsdæk på, i stedet for at skifte mellem sommer- og vinterdæk. :D


Undskyld at jeg hopper lidt væk fra emnet: :mrgreen:
For fuldstendig forbrænding, kun CO2 og vand som produkter, kræves 3 gange så meget ilt, som der er kulstof. Benzin indeholder forskellige længder kulstofkæder mellem 4 og 12 kulstofatomer, men det er de lettest brændbare (og renest brændende) på 4 kulstofatomer, som forholdet 14:1 gælder for, men det er vidst også disse, som der er mest af i vores benzin, som har en rimelig kvalitet. :D
Ved de sværere brandbare lange kæder skal der op til 42 gange så meget luft til som brændstof, men så er vi ovre i den tunge ende, hvor man efterhånden ikke længere kalder det benzin. :)

Re: min vens giantco g-buddy kan ikk give mere en halv gas

: 31. maj 2012 00:00
af scootergrisen
Nu har det aldrig lykkes mig og finde nogen som sælger dyser der passer til min karburator men kunne da være sjov og prøve med en mindre hoveddyse om vinteren og se om det er bedre.

Re: min vens giantco g-buddy kan ikk give mere en halv gas

: 1. juni 2012 21:34
af Fut
scootergrisen skrev:Nu har det aldrig lykkes mig og finde nogen som sælger dyser der passer til min karburator men kunne da være sjov og prøve med en mindre hoveddyse om vinteren og se om det er bedre.
Er det ikke almindelige 5mm dyser du bruger?

http://www.speedline.dk/da/scooter/gian ... tor-dyser/