Side 13 af 15

Re: Projekt: Indsprøjtningskit på scooter

: 30. juni 2013 22:35
af Baddi
scootergrisen skrev:Altid noget det skete et sted hvor du var alene.
Altså jeg var i udkanten af Odense, så måtte jo stå på cykelstien/på fortorvet og prøve at fejlfinde. :D
Der kom også en dame hen og spurgte hvad der var galt da jeg stod med det hele splittet ad, så helt alene var jeg nu ikke. Elsker at folk er så hjælpsomme selvom hun nu ikke kunne hjælpe.. For hun lignede ikke en heks der bare kunne trylle det hele i orden. ;)

Jeg har ikke lige fået skilt det ad, men har da taget nogle billeder. :D

Re: Projekt: Indsprøjtningskit på scooter

: 1. juli 2013 00:33
af scootergrisen
Du har ikke glemt et eller andet inden i variatoren eller noget der er røget af fra kickstarten som har kunne kile dig ind mellem remskive og motorblok ?

Re: Projekt: Indsprøjtningskit på scooter

: 1. juli 2013 01:13
af Baddi
scootergrisen skrev:Du har ikke glemt et eller andet inden i variatoren eller noget der er røget af fra kickstarten som har kunne kile dig ind mellem remskive og motorblok ?

Jeg blev godt nok foreslået fremmedlegemer der var kommet ind med ventilationen, hvilket jeg ikke kan afvise, men altså det hele sidder som det bør derinde, hvis man ser bort fra selve skaden, og jeg kan ikke lige se hvad jeg skulle have glemt derinde, da det eneste jeg har fat i når jeg er derinde er mit topnøglesæt og skydelære og jeg ikke har været derinde de sidste mange tusinde km. ;)

Men du har ret i at der er en del skader på selve motorblokken derinde også, men jeg gik bare ud fra at de var kommet af at remskiven gik af. :p

Re: Projekt: Indsprøjtningskit på scooter

: 4. juli 2013 16:22
af Baddi
Jeg har leget lidt med at have auto-tuningen på efter jeg har sat motoren fra min afdøde agility over med det topstykke jeg har modificeret og i løbet af én køretur havde den tunet blandingen nogenlunde ind. :D

Det var fedt at kunne se ved hver ny position på gashåndtaget hvordan blandingen i løbet af 10 sekunders tid blev justeret ind. :D
Det er hyggeligt at tune manuelt men hold da kæft hvor er det nemt at få god effekt med det auto-tuning der. Jeg har lært en hel masse mens jeg har tunet den manuelt, men det tror jeg efterhånden ikke jeg gider længere når det kan gøres så nemt. ;)

Nå, så til det sjove denne dag. :mrgreen:

Jeg har idag modtaget en oliekøler med posten. Den er købt hos gy6-motor.de og kostede kun 671 kroner, hvilket er super billigt i forhold til andre jeg har haft fundet på nettet, men jeg putter den nok ikke på idag da jeg har lidt tømmermænd efter at have været i byen. :oops:

Umiddelbart virker det fint lavet, holderen til oliekøleren og tilslutningen til motoren er fræst ud i aluminium og der er O-ringe hvor der bør være. Selve køleren har 4 huller til montering hvor der er gummibøsninger for at mindske vibration og selve den del hvor varme udveklses mellem luft og olie er 10cm bred, 7 cm høj og 3,4cm dyb. :)

Der er dog nogle småfejl og mangler. :p
For det første er der ingen manual med, men det er lige før det ikke behøves da det er så simpelt, men det havde dog været fint hvis der et sted stod hvor langt væk fra motoren man må placere køleren. Jeg har dog læst andre steder at jo længere væk fra motoren man placerer den, jo sværere får motoren ved at suge olien og det kan skabe bobler når gas så på grund af lavere tryk ikke længere kan være opløst i olien. :)
Der er et værktøj til at skrue den del der skal op i motoren fast og der er også nogle huller på holderen til oliefilteret men disse har for stor afstand imellem til at værktøjet kan bruges. Ingen problemer dog, det kan skrues sammen med hænderne. :mrgreen:
Derudover er selve oliefilteret blot en oliesi som den der sidder oppe bag bundproppen fra starten så dér er der ingen opgradering, men hva fanden, det ville måske også give for meget modstand at have et bedre filter i. :mrgreen:

Oliefilterdelen vejer 136g.
Den del der skal op i motoren vejer 142g.
Selve køleren vejer 409g.
6 små spændebånd vejer 37g.


Så uden slanger og den ekstra olie hæves vægten af maskinen altså med 724g. Hvor meget slangerne vejer kommer jo an på hvor langt fra motoren man placerer køleren, men med i pakken er der med i pakken en slålomviklet armeret gummislange på 105cm der vejer 245g og en slange på 84cm der vejer omkring 200g, så man kan vel regne med at vægten af scooteren stiger med omkring et kilo, hvilket jo ikke er slemt. :p

Re: Projekt: Indsprøjtningskit på scooter

: 7. juli 2013 18:11
af Baddi
Så er oliekøleren monteret. :D

Jeg fik brugt 69cm slange og der skulle ca 100 ml olie til før det kom ud i den anden ende ad systemet. :mrgreen:

Angående monteringen var det rimelig nemt, slangerne blev savet over med en nedstryger og så var det ellers at få dem på. Det eneste svære var dog at få den del der skal op i motoren ind. Gevindet var 0,1mm bredere end det der var på den originale olieprop, så den var ikke så villig til at gå ind, og da der samtidig var en fjeder der skulle trykkes sammen krævede det noget tid og et par forsøg samt en rygepause. Det gik dog meget nemmere efter alt havde fået en klat olie. :mrgreen:

Jeg bliver dog nok nødt til at putte noget powerwrap om forrøret fordi den er så tæt på køleren og udsender en del varmestråling. Idet køleren er sort og sort som bekendt optager mere lys (reflekterer mindre) og varmestråling jo er infrarødt lys, så er det ikke en særlig god kombi hvis ikke der kommer noget powerwrap om udstødningen. :mrgreen:

Re: Projekt: Indsprøjtningskit på scooter

: 7. juli 2013 20:13
af scootergrisen
Hvis det var min havde jeg ikke placeret køleren under scooteren. Den kan jo ramme noget når du køre ned fra en kantsten eller noget.
Aluminiumsrøret tror jeg bare er i vejen for luften.
Du kunne placer den ved indsugningen til blæseren. Der sidder køleren på nogen scootere til væskekølingenssystemet.
Eller placer den på siden af scooteren også have en scooper der kan tage luften ind.

Re: Projekt: Indsprøjtningskit på scooter

: 7. juli 2013 23:48
af Baddi
scootergrisen skrev:Hvis det var min havde jeg ikke placeret køleren under scooteren. Den kan jo ramme noget når du køre ned fra en kantsten eller noget.
Aluminiumsrøret tror jeg bare er i vejen for luften.
Du kunne placer den ved indsugningen til blæseren. Der sidder køleren på nogen scootere til væskekølingenssystemet.
Eller placer den på siden af scooteren også have en scooper der kan tage luften ind.
Der er ikke plads særlig mange andre steder og jeg vil ikke putte den ved indsugningen til kølerluften, da kølerluften så vil være varmet op. Alene en stigning fra 18 til 25 grader lufttemperatur kan få motortemperaturen til at gå fra 70 grader til 85 grader, så jeg tør ikke gætte hvad der sker hvis luften skal passere gennem en 80 grader varm køler inden den skal ind og køle om selve cylindren. :D
Størstedelen af de maskiner hvor køleren sidder på siden af motoren (eks. yamaha neos) er jo vandkølede og skal derfor ikke bruge køleluften til andet end at passere køleren.

Jeg har kørt med aluminiumsrøret på undersiden af scooteren i et par uger nu for at tjekke hvor meget plads der skal bruges på undersiden og må indrømme at den har fået nogle gok af kantstenen på vej ud fra min indkørsel fordi der er rimelig højt ned og der er et hul på den side af kantstenen der er inde mod indkørslen, men ellers har jeg ikke haft nogen problemer med det. :)

Grunden til at røret er der er at jeg så bygger op i glasfiber omkring det sådan så der henne ved forhjulet bliver en form så luften skovles ind i aluminiumsrøret og hen til køleren, hvor røret sidder lige op af køleren og dermed har mindre chance for at "glide forbi". Hvis man kan få et overtryk på den ene side af køleren og et undertryk på den anden vil luften have lyst til at passere igennem, men hvis man kan få det samtidig med at man mindsker luftens chance for at forsvinde forbi køleren, så er det endnu bedre. :mrgreen:

Re: Projekt: Indsprøjtningskit på scooter

: 8. juli 2013 01:07
af scootergrisen
Bliver køleren vildt varm ?
Om vinteren kunne man jo bruge den som fodvarmer hvis man sætte den ved benene også kørte med et tæppe ligesom på en af Trilet modellerne der er køleren sat der.

Re: Projekt: Indsprøjtningskit på scooter

: 8. juli 2013 21:20
af Baddi
scootergrisen skrev:Bliver køleren vildt varm ?
Om vinteren kunne man jo bruge den som fodvarmer hvis man sætte den ved benene også kørte med et tæppe ligesom på en af Trilet modellerne der er køleren sat der.
Haha, det var da en opfindsom idé. :D
Den bliver noget varm ja. :mrgreen:
En tur på omkring 4 km og jeg fik motortemperaturen op på de 65-70 grader og køleren blev også pænt varm. Selve kølerelementet var lunt men ude i siden hvor olien kommer ind var det varmt og slangerne var også rimelig varme. Jeg er lidt glad for at få olien ud af motoren for det kan da godt være at det ligger og overopheder hele tiden hvis kølingen omkring cylinder og topstykke alene skal holde olietemperaturen nede mens olien jo tilbringer det meste af sin tid nede i oliesumpen hvor der absolut ingen køling er. På korte ture er det vel intet problem, da der ikke er så varmt nede i bunden af motoren som i toppen, men jeg kan da forestille mig at det på længere ture når at få en respektabel temperatur det olie der. :mrgreen:

Re: Projekt: Indsprøjtningskit på scooter

: 31. juli 2013 17:10
af Baddi
Jeg bliver nødt til at gøre noget med den køler dér. Varmen fra køleren og udstødningsrøret gør luften omkring motoren brændvarm og når temperatur sensoren sidder på ydersiden af motoren så tror den at motoren hurtigere bliver varmet op. Løsningen som kommer inden for det næste stykke tid er at pakke forrøret ind i power wrap så varmen fra udstødningsgasserne holdes inde i røret indtil det er kommet ud af motorrummet. ;)
Kølingen er jeg sikker på at er blevet bedre men aflæsningen af temperaturen er blevet lidt fejlagtig. :D

Forresten lige et par tal på benzinøkonomien. Alle sammen med begrænsning. :)

50 km/l (Smålang køretur med Billig-scooter.dk)
48 km/l
44 km/l

Så når jeg kun bruger scooteren til at køre små ture på 10-15 km er det altså 44 km/l men når der kommer længere ture er det længere på literen. Jeg vil skyde på at det er fordi den får ekstra benzin under hele opvarmningen indtil motoren er 70 grader varm udenpå. ;)