Projekt: Indsprøjtningskit på scooter

Her kan du skrive med andre om køretøjer med forbrændingsmotor.
Brugeravatar
Baddi
8. Rang
8. Rang
Indlæg: 320
Tilmeldt: 28. april 2012 17:28
Scootere: Kymco Agility 50, årg. 2008, trafikuheld efter 11.000 km.
Kymco Agility 50, årg. 1010 (købt dec. 2011), kørt 13.000 km. Projekt Indsprøjtning
Geografisk sted: Fyn

Re: Projekt: Indsprøjtningskit på scooter

Ulæst indlæg af Baddi »

Her den anden dag fik jeg den knækkede plastikdel ind med posten, og jeg satte straks indsprøjtningen på igen, sammen med O2-sensoren og startede dyret. Tallene fra sensoren var helt hen i vejret, men selv da jeg fordoblede benzinen og den knapt kunne køre uden at spytte og sprudle i potten viste den stadig for meget luft i forhold til benzin. Jeg måtte til sidst indse, hvad den høje tomgang og mange andre ting sagde mig: At jeg havde en kompressionslæk. Jeg puttede fingeren i udstødningskanalen for at mærke om ventilen var brændt, men dér føltes den som normal. Jeg sprøjtede så vand med en forstøver på alle samlinger mellem forskellige motordele, men heller ikke her reagerede motoren, så jeg måtte for første gang åbne hjertet af maskinen og så dette:
Cylinder. Den del der stikker ned i motoren. Et eller andet er krakeleret.
Cylinder. Den del der stikker ned i motoren. Et eller andet er krakeleret.
Image00050.jpg (91.94 KiB) Vist 7546 gange
stempel, som ikke kan lave så meget kompression.
stempel, som ikke kan lave så meget kompression.
Image00048.jpg (68.76 KiB) Vist 7546 gange
Jeg måtte skynde mig at samle det hele igen på grund af tidspres (arbejde) og regn, og tænker lidt for hurtigt, da jeg sætter det hele sammen, og den selvfølgelig smider olien ud på vejen på grund af det af bundpakningen som jeg nåede at fjerne. Jeg har heldigvis pakninger og ny cylinder+stempel, som jeg vil sætte på i morgen.

Stemplet har højest sandsynligt set sådan ud i mange tusinde km, men årsagen er uvist. Historien bag den er som følgende: Købt i december m. begrænsninger (#80 dyse, forhøjet gliderør og begrænset CDI), skiftet olie til 15W40 2. Januar (Thansen ekspedienten sagde at det var det eneste rigtige at bruge på en scooter, hvilket jeg senere har lært mere om :evil: ), forsøgt skiftet til #82 dyse flere gange i løbet af januar februar og marts uden at kunne køre ordenligt med det. 1. februar skiftet til 10W40, som skulle være bedre til dansk vejr og kulde end 15W40 er.

Tror i så, at dette skyldes varme fra en forkert blanding eller slid fra en for tyktflydende olie i koldt vejr? For hvis det er olien vil jeg tage cylinder+stempel med til T-hansen sammen med min kørselsbog, som jeg skriver alt i, og prøve at se om jeg kan få en eller anden form for godtgørelse eller rabat på en vare på grund af det. Hvis jeg ikke kan det, kan jeg i det mindste fortælle dem at forkert salg/rådgivning fra dem så har haft kostet mig nogle af de ædle dele i min scooter. :p


Jeg har også fået 7g Dr. Pulley ind med posten, og når motoren kører som den skal vil jeg teste dem. :mrgreen:
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11153
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Projekt: Indsprøjtningskit på scooter

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Jeg syntes altså det ser fint ud.
Det der ligner det er krakkeleret er bare der hvor metallerne mødes. Jeg tror der hvor køleskinnerne også selve røret i cylinder det er to forskellige stykker.
Altså jeg tror det ser sådan ud når det er helt nyt også.
Du kan da godt lige skære metalflagerne hvis du vil så de ikke falder af og ned i motorolien.

Stemplet ser også meget fint ud syntes jeg.

Og det med 10W40 eller 15W40 det næsten det samme. 10W40 er bare lidt mere tyndtflydende om vinteren sådan at det er lettere at starte motoren i frostvejr.
Jeg ville ikke være bange for at køre med 15W40 i min motoren selvom jeg vist aldrig har prøvet.

Men syntes bare du skal bruge det som står i manualen og det blevet næsten altid at være 10W40 selvom det svinger hvor man læser.
T Hansen skriver for eksempel 15W40 til deres VGA Mover har jeg lige læst.

Eneste problem jeg kan se på billederne er at du har bollede din pakning så der skal i hvert fald den nye på.

Men hvis cylinderen ellers er slidt fint der hvor stempelringede er og stempelringene sidder fint løst og enderne på stempringene sidder rigtigt så tror jeg det fint nok. Så skal du bare have en kompressionstester for at vise om der er nok kompression.
Også juster ventilerne hvis de ikke allerede er det.

Fjern eventuelt det sorte på stempelt og i forbrændingskammeret nu du er derinde.
Brugeravatar
Baddi
8. Rang
8. Rang
Indlæg: 320
Tilmeldt: 28. april 2012 17:28
Scootere: Kymco Agility 50, årg. 2008, trafikuheld efter 11.000 km.
Kymco Agility 50, årg. 1010 (købt dec. 2011), kørt 13.000 km. Projekt Indsprøjtning
Geografisk sted: Fyn

Re: Projekt: Indsprøjtningskit på scooter

Ulæst indlæg af Baddi »

Jeg har nu puttet et nyt cylinder/stempel på og skiftet alle pakninger, men lige lidt hjalp det. O2- sensoren skriver for fed blanding, uanset hvor lidt benzin jeg tilfører og tomgangsomdrejningerne er stadig meget høje. Jeg mistænker at stempelringene stadig ikke slutter tæt, og at der ved indsugning kommer luft og olie forbi ringene, så dem vil jeg prøve at skifte når jeg får løn i næste uge. :p

Jeg har også lige prøvet 7g Dr. Pulley, og omdrejningerne lå på 7400 gennem accellerationen, så de virker åbenbart som 6g ruller eller noget i den dur. :)
Topfarten var helt nede på 62 igen i forhold til 69 rullerne, men det er muligvis at min motor ikke har kræfter til at trække videre i sin nuværende stand, og at omdrejningerne er begrænset til 8000 i stedet for 9000 som det er med den normale CDI. :D

En kompressionstester har jeg desværre heller ikke, så det må også komme i næste uge når jeg får løn. :p
Uha, hvor har jeg ikke nok penge til de ting jeg vil bruge det på. :mrgreen:
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11153
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Projekt: Indsprøjtningskit på scooter

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Usansynligt det er kompressionen så når du oplever det samme efter skift.
Men nu har du jo sat ny cylinder på så skal det jo lige tilkøres.
Brugeravatar
Baddi
8. Rang
8. Rang
Indlæg: 320
Tilmeldt: 28. april 2012 17:28
Scootere: Kymco Agility 50, årg. 2008, trafikuheld efter 11.000 km.
Kymco Agility 50, årg. 1010 (købt dec. 2011), kørt 13.000 km. Projekt Indsprøjtning
Geografisk sted: Fyn

Re: Projekt: Indsprøjtningskit på scooter

Ulæst indlæg af Baddi »

Jeg fik den i dag lige inden aftensmaden til at stå i tomgang under 2000 omdrejninger, men det hjalp mig stadig ikke meget.

Ved at skære meget ned på benzinen (halvt af standart kalibrationen, så vi er nede på 0,0015g per sprøjt) og skrue tomgangsskruen ud kan den stå i tomgang på 12-1600 omdrejninger, men så viser O2-sensoren for meget luft i forhold til benzin. Skruer man så tomgangsskruen længere ind kommer blandingsforholdet tættere på optimalt, men pludselig stiger omdrejningerne til flere tusinde og den viser så for fed blanding, selvom den stadig får samme mængde benzin fra indsprøjteren. Giver ingen mening for mig og det bliver endnu mere underligt, hvis man ikke skruer så meget ned for benzinen for så er omdrejningerne så på 2700-3100 når tomgangsskruen er skruet helt ind og skruer man den ud kommer omdrejningerne op omkring 4-5000 hvor den så bliver helt ustyrlig. :|

Det giver ikke så meget mening for mig, hvordan samme mængde benzin kan være for lidt ved lave omdrejninger og for meget ved høje, medmindre der ved høje omdrejninger kommer olie forbi stempelringene, som så ikke brændes ordenligt og så aflæses af sensoren i udstødningen som en fed blanding. Giver det mening, eller har jeg overset et eller andet? :mrgreen:
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11153
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Projekt: Indsprøjtningskit på scooter

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Er lambdasonden placeret rigtigt i udstødningen ?
Det vist noget med den skal sidde et bestemt sted.
Huske du også at den nok køre hurtigere i tomgang når motoren er kold i forhold til varm ?

Kan du ikke optage dataen på computern og sende til producenten og se hvad de siger ?
Brugeravatar
Baddi
8. Rang
8. Rang
Indlæg: 320
Tilmeldt: 28. april 2012 17:28
Scootere: Kymco Agility 50, årg. 2008, trafikuheld efter 11.000 km.
Kymco Agility 50, årg. 1010 (købt dec. 2011), kørt 13.000 km. Projekt Indsprøjtning
Geografisk sted: Fyn

Re: Projekt: Indsprøjtningskit på scooter

Ulæst indlæg af Baddi »

scootergrisen skrev:Er lambdasonden placeret rigtigt i udstødningen ?
Det vist noget med den skal sidde et bestemt sted.
Jeg spurgte en mekaniker på min vej om, hvor det skulle sidde, og han sagde at det skulle sidde på et lige stykke rør efter knækket men før lyddæmperen og i manualen stod der at den skulle have en vinkel mellem 10 og 75 grader over horisontal, men ham mekanikeren der borede og svejsede for mig mente ikke at det gjorde noget, hvis den stod lodret. Vi satte den så den tipper lidt udad, på et lige stykke rør lige inden lyddæmperen, så installationen af den burde være i orden. :p

I morgen vil jeg da lige prøve at lave en måde at se hældningen på den på. ;)
Brugeravatar
Baddi
8. Rang
8. Rang
Indlæg: 320
Tilmeldt: 28. april 2012 17:28
Scootere: Kymco Agility 50, årg. 2008, trafikuheld efter 11.000 km.
Kymco Agility 50, årg. 1010 (købt dec. 2011), kørt 13.000 km. Projekt Indsprøjtning
Geografisk sted: Fyn

Re: Projekt: Indsprøjtningskit på scooter

Ulæst indlæg af Baddi »

Jeg har skiftet olieringe for det tilfælde at den læser for fed blanding grundet olie der kommer op og brændes ukorrekt.
Idag var jeg så ude og tjekke ventiler og oliestand og i den sammenhæng havde jeg tændrøret ude, som til min store overraskelse havde den helt rigtige farve, så måske får O2-sensoren den til at køre ordenligt når jeg kører normalt, som jeg har gjort et par hundrede km siden jeg startede i 2.g i torsdags. :)

Desværre står den stadig meget højt i tomgang og den læser stadig for fed blanding i tomgang, mens udstødningsrøret er helt vildt sodet til indeni. Jeg har 2 mulige syndere i tankerne med dette: 1, at den er indstillet forkert i lave omdrejninger, og får for meget benzin, hvilket ligesom en choker giver højere tomgang. 2, utæthed giver høje omdrejninger mens tragten (begrænsning, da Leo Vince uden denne ikke vil give så meget modstand som standart) i udstødningsrøret efterlader så meget gas i cylindren at en fuldstændig forbrænding ikke kan finde sted. :p

Efter som tændrøret havde en dejlig farve idag vil jeg imorgen slutte computeren til når jeg kører til skole, så jeg kan optage om forbrændingen er god mens jeg kører, og problemet kun er i tomgang. Er den fed i hele spektret er det en mulighed at nummer 2 giver problemer, og jeg vil høre det lokale værksted, hvor meget en cylinderlækagetest vil stå mig i (værktøjet koster 800, så det er lidt dyrt, hvis det kun skal bruges denne ene gang), og jeg vil så også fjerne tragten i udstødningen, hvis det giver mening at den skaber problemerne. :mrgreen:

Udover det, så kører den fint og er et dejligt transportmiddel. Der er dog nogle vibrationer, men det er muligvis kileremmen, som er ved at være slidt (0,6-1mm mindre end opgivet) og så vibrerer.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11153
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Projekt: Indsprøjtningskit på scooter

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Sod i udstødningen er vel helt normalt eller mener du der er for meget ?
Det kan være du bare skal have kørt længe for at brænde det af når den er blevet godt varm.

Jeg har også vibrationer i min motor som jeg er blevet idiot over at finde ud af hvor kommer fra, jeg tror det er krumtaplejerner der er slidt på min motor men du kunne jo starte med at skifte rem og ruller hvis de er slidte. Slidte ruller kan i hvert fald give vibrationer.
Prøv også og check skålen med rullerne og glidebøsningen og de sidder tilpas "stramt".
Min skål var meget slidt så den sad ret løs på glidrøret og det bag vibrationer.
Det var bøsningen i skålen som ved tiden er slidt større i den indre diameter.
Ikke sikkert det er sådan på din scooter men du kan da prøve og checke det næste gang du skal derind.
Du kan gøre kileremmen løs og så om du kan rykke skålen mens det hele er monteret, ikke sikkert du behøver skrue det af for at teste det.
Brugeravatar
Baddi
8. Rang
8. Rang
Indlæg: 320
Tilmeldt: 28. april 2012 17:28
Scootere: Kymco Agility 50, årg. 2008, trafikuheld efter 11.000 km.
Kymco Agility 50, årg. 1010 (købt dec. 2011), kørt 13.000 km. Projekt Indsprøjtning
Geografisk sted: Fyn

Re: Projekt: Indsprøjtningskit på scooter

Ulæst indlæg af Baddi »

scootergrisen skrev:Sod i udstødningen er vel helt normalt eller mener du der er for meget ?
Det kan være du bare skal have kørt længe for at brænde det af når den er blevet godt varm.

Jeg har også vibrationer i min motor som jeg er blevet idiot over at finde ud af hvor kommer fra, jeg tror det er krumtaplejerner der er slidt på min motor men du kunne jo starte med at skifte rem og ruller hvis de er slidte. Slidte ruller kan i hvert fald give vibrationer.
Prøv også og check skålen med rullerne og glidebøsningen og de sidder tilpas "stramt".
Min skål var meget slidt så den sad ret løs på glidrøret og det bag vibrationer.
Det var bøsningen i skålen som ved tiden er slidt større i den indre diameter.
Ikke sikkert det er sådan på din scooter men du kan da prøve og checke det næste gang du skal derind.
Du kan gøre kileremmen løs og så om du kan rykke skålen mens det hele er monteret, ikke sikkert du behøver skrue det af for at teste det.
Jeg har lige skiftet til Dr. Pulley glidere, som så ikke er blevet slidt på et par hundrede km, så jeg vil lige kigge på det du siger dér :D
Sod i udstødningsrøret er vel normalt, men det betyder jo et eller andet sted, at det ikke er alt der er brændt ordenligt af, gør det ikke? :p
Besvar