Side 1 af 2

Vario

: 21. december 2011 16:09
af Janton
Forklar venligst denne vis du kan

Har lige lavet et lidt større eftersyn på scooter.
Vario den er født med er lidt smadret da nylon styr var der intet tilbage af. Ikke fordi at den kørte dårligt, men for at komme problemmer i forkøbet satte jeg en ny på. Suk så startede problemmer. Den kunne næsten ikke slæbe sig selv med den nye, hmm ned til Thansen. Han kunne ikke forklare hvad vægt ruller havde i en komplet vario. Ok så fik jeg nogen 5 grams da symtom lød på for tunge ruller , da den slæber sig af sted uden at komme nogen steder næsten. Suk scooter kunne stadig ikke trække sig selv næsten. Så måtte vario være problemet. Ned og få en ombytter. På med den og stadig sammen problem. Hmm tænkte jeg. Prøver at smide ruller på den gamle smadrede vario, og vups min fuldt lovlige 45 scooter kører spedometer ud( 60km)
Kan nogen svare mig på hvorfor fanden scooter ikke vil godtage en ny vario?

Re: Vario

: 21. december 2011 16:35
af scootergrisen
Er det originale dele allesammen ?
Er der samme rullevægt i både den gamle og den nye ?

Re: Vario

: 21. december 2011 16:40
af Janton
Jep det er orginalt det hele. Jeg prøvede ruller fra den nye i den gamle for at udelukke det. Og den gamle og en ny komplet ligner hinanden præcis. Jeg fatter intet af det. Og nede i Thansen siger de at når de skifter vario, er det præcis samme som de giver mig, og de har ingen problemmer med det. Hmm

Re: Vario

: 21. december 2011 17:16
af scootergrisen
Kan være fordi det er så nyt det lige skal hjælpes til at glide.
Har du prøvet at remskiven kan glide frit på glidrørret og at nylonstyrne kan glide frit ligesom her ?

Re: Vario

: 21. december 2011 17:23
af Janton
Hmm har godt nok tjekkeet om den kan glide, dog ikke hvor jeg har tandhjulet foran som video viser. Men det kan vel heller ikke passe at jeg for 2 vario der ikke virker

Re: Vario

: 5. januar 2012 17:08
af Janton
Nu har jeg haft Thansen til at montere vario. Jeg synes sgu stadig den kører mærkeligt. Han siger den kører som sådan en skal med en nu vario. Han siger også at den skal slides lidt til. Kan det passe at en scooter kører betydeligt ringere med en ny vario kontra en gammel. Eller kan en nu vario kræve mere kraft og jeg evt har et problem i kaburator?

Re: Vario

: 7. januar 2012 16:00
af scootergrisen
Der hvor jeg satte nye nylonstyr på min variator der sad de vist lidt stramt, så dem ville jeg da checke hvis det var mig for at sikre mig at skålen kan glide ind og ud uden modstand.

Også skal du jo have de rigtige rullevægte hvad end de er.
Her står "std" ved 7,5 grams ruller til Giantco Venus I : http://www.thansen.dk/product.asp?c=630 ... 2041025245

Det er kun den forreste del af variatoren du har fået skiftet ikke ?
Er der blevet skiftet noget ved den bagerste del ved koblingen ?

Re: Vario

: 7. januar 2012 21:51
af Janton
Er tilbøjelig at give dig ret at ruller er problemmet. Det link du viser fortæller at standard ruller er 7,5 gram.
Men kigger jeg på motor tegning på din forøvrigt rigtig gode hjemmeside er den født med 5,7 gram.
Men jeg vil først og fremmest gå ud fra at de ved hvad de snakker om ved Thansen da det er deres scooter og må have sat ruller på før ved service. Men vis jeg nu prøver at sætte lidt tungere ruller på vil den da kun blive endnu mere træls
med at komme op i topfart vel. Jo jeg har også fået ny kobling på igen samt ny kilerem

Re: Vario

: 7. januar 2012 21:52
af Janton
Synes forøvrigt jeg har læst på en anden hjemmeside at man altid skal sætte lidt lettere ruller i en dem motor er født med

Re: Vario

: 7. januar 2012 21:56
af Janton
Har lige tjekket motortegning igen. Den er født med 5,7 gram uden begrænsning skive. Dog skal det siges at jeg har prøvet også uden skive med de 5 gram uden at det hjalp.