Ur og greb

Her kan du skrive med andre om køretøjer med forbrændingsmotor.
Brugeravatar
SteenKolding
8. Rang
8. Rang
Indlæg: 274
Tilmeldt: 10. maj 2016 18:21
Scootere: VGA Digita 50cc 2T årg. 2013
Sym Citycom 300i 300cc 4T årg. 2011

Re: Ur og greb

Ulæst indlæg af SteenKolding »

Jps skrev: 28. marts 2023 19:40
3M velcro holder fint fast i både varme, uv og kulde ,og ganske sikkert også i vand. Mit bakkamera har ihvertfald siddet fast ved vinduet, i 3 år nu. Og du kan jo bestille velcroen via hjemmesiden ;)
Men tager du bakkameraet af hver dag eller sidder det altid i køretøjet?
Brugeravatar
Jps
13. Rang
13. Rang
Indlæg: 3542
Tilmeldt: 22. august 2010 20:40
Geografisk sted: Lolland

Re: Ur og greb

Ulæst indlæg af Jps »

SteenKolding skrev: 28. marts 2023 19:43
Jps skrev: 28. marts 2023 19:40
3M velcro holder fint fast i både varme, uv og kulde ,og ganske sikkert også i vand. Mit bakkamera har ihvertfald siddet fast ved vinduet, i 3 år nu. Og du kan jo bestille velcroen via hjemmesiden ;)
Men tager du bakkameraet af hver dag eller sidder det altid i køretøjet?
Det kan ikke tages af da ledningen går ned gennem plastikken om til bagenden hvor øjet til kameraet sidder.
Brugeravatar
SteenKolding
8. Rang
8. Rang
Indlæg: 274
Tilmeldt: 10. maj 2016 18:21
Scootere: VGA Digita 50cc 2T årg. 2013
Sym Citycom 300i 300cc 4T årg. 2011

Re: Ur og greb

Ulæst indlæg af SteenKolding »

Tror du din velcro vil blive siddende hvis du tog kammeraet af og på dagligt? Er det så stabilt?
Jeg har ikke lyst til at uret falder af. Det er med lys og dato og temperatur osv. og har kostet et par hundrede. Og plus velcro til 80 kr inkl. porto.... ja, så SKAL det bare holde.
Hvad tænker du om at lime velcoen fast på scooteren?
Brugeravatar
Jps
13. Rang
13. Rang
Indlæg: 3542
Tilmeldt: 22. august 2010 20:40
Geografisk sted: Lolland

Re: Ur og greb

Ulæst indlæg af Jps »

SteenKolding skrev: 28. marts 2023 19:53 Tror du din velcro vil blive siddende hvis du tog kammeraet af og på dagligt? Er det så stabilt?
Jeg har ikke lyst til at uret falder af. Det er med lys og dato og temperatur osv. og har kostet et par hundrede. Og plus velcro til 80 kr inkl. porto.... ja, så SKAL det bare holde.
Hvad tænker du om at lime velcoen fast på scooteren?
Da mit kamera ikke kan tages af på grund af ledningen har jeg ikke behovet for det ;) Og ja jeg tror godt at velcroen kan holde til af og på montering, da det er den kraftige slags.

Her et billede af kamerafoden. Den består af en træklods med velcro i bunden og øverst på træklodsen og på kamerafoden, plus 2 skruer ned i træklodsen.
Vedhæftede filer
bakkamera.JPG
Brugeravatar
rjskib
8. Rang
8. Rang
Indlæg: 246
Tilmeldt: 30. januar 2020 13:20
Scootere: Fønix City Cabino2
Dream Bike (Bilka model)
Knallert Yingang LM50 Little Monster
Geografisk sted: Herning

Re: Ur og greb

Ulæst indlæg af rjskib »

Hej.

Hvis det materiale velcroen skal sættes fast på, er rimeligt tyndt og man kan komme til på begge sider. Så kan velcroen evt syes fast med kinesertråd.

Vores meget gamle og slidte vandre GPS, er med trykfølsom skærm. Skærmen er sart, så jeg prøvede at lave et dæksel til GPS'en.
Velcroen er syet fast i de borede huller, med en afstand på 5 mm. Dækslet er aftaget og sat på utallige gange, og det holder stadig (og der er ikke brugt lim).

Så måske kunne denne måde også være en mulighed for fastgørelse.

Velcro 1.jpg
Velcro 2.jpg

//Jørgen
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1342
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: Ur og greb

Ulæst indlæg af Landbo »

SteenKolding skrev: 28. marts 2023 19:53 Tror du din velcro vil blive siddende hvis du tog kammeraet af og på dagligt? Er det så stabilt?
Jeg har ikke lyst til at uret falder af. Det er med lys og dato og temperatur osv. og har kostet et par hundrede. Og plus velcro til 80 kr inkl. porto.... ja, så SKAL det bare holde.
Hvad tænker du om at lime velcoen fast på scooteren?
Du behøver formodentlig slet ikke betale porto for at købe noget Velcro da det sælges rigtig mange steder hvor man handler med møbler, stoffer og hobbyartikler. Ydermere er det set ved tømmerhandlere, Biltema, Harald Nyborg osv. Et andet navn for Velcro er burrebånd. Glemte helt og fortælle at det kan købes med påmonteret limtape, så det er nemt at montere på både dit styr og ur.

Ja burretape holder til rigtig mange afrivninger og påsætninger, hvis delen med krogene ikke får lov at ligge i lommen og suge lommeuld til sig. Det er nemt at skifte velcroen hvis den bliver "træt" med et nyt stykke fra det overskydende der nødvendigvis er på den rulle du bliver nødt til og investere i. Bemærk i øvrigt at burrebånd og Velcro består af to forskellige typer bånd der sættes sammen, en med kroge og modparten der ligner en grov grydesvamp i en meget tynd udgave.

Hilsen Leif.
Brugeravatar
SteenKolding
8. Rang
8. Rang
Indlæg: 274
Tilmeldt: 10. maj 2016 18:21
Scootere: VGA Digita 50cc 2T årg. 2013
Sym Citycom 300i 300cc 4T årg. 2011

Re: Ur og greb

Ulæst indlæg af SteenKolding »

Problemet er, at velcroen skal monteres på instrumentbrættet som buer en smule. Se billede. Jeg kan ikke sy. Muligvis en skrue igennem velcroen kan fungere. Men jeg vil helst lime.
Og jeg kan ikke fuldlime uret da det skal af når der skal skiftes batteri. Der er 2 skruer på bagsiden af uret.
Jeg prøver at lime velcro fast på instrumentbrættet, så vender jeg tilbage med resultatet. Jeg fandt det Tec7 lim på tilbud.
Vedhæftede filer
20230329_183150.jpg
20230329_183131.jpg
20230329_182747.jpg
20230329_182731.jpg
Brugeravatar
GYS
9. Rang
9. Rang
Indlæg: 405
Tilmeldt: 20. september 2012 00:25
Scootere: Yamasaki GYS
Motorcykel: Duke 200

Re: Ur og greb

Ulæst indlæg af GYS »

Du kan eventuelt købe en vandtæt etui til mobiltelefonen, og bruge den som UR eller GPS. Eksempel:

https://www.amazon.de/-/en/Smartfox-Uni ... 115&sr=1-1
Brugeravatar
SteenKolding
8. Rang
8. Rang
Indlæg: 274
Tilmeldt: 10. maj 2016 18:21
Scootere: VGA Digita 50cc 2T årg. 2013
Sym Citycom 300i 300cc 4T årg. 2011

Re: Ur og greb

Ulæst indlæg af SteenKolding »

Tec7 holdt ikke. Det kunne man trække af uden problemer. Så er næste skridt skruer eller 2-komponent lim.
Brugeravatar
rjskib
8. Rang
8. Rang
Indlæg: 246
Tilmeldt: 30. januar 2020 13:20
Scootere: Fønix City Cabino2
Dream Bike (Bilka model)
Knallert Yingang LM50 Little Monster
Geografisk sted: Herning

Re: Ur og greb

Ulæst indlæg af rjskib »

Hej.

Jeg ville nok forsøge med en lille stump aluminium, i samme størrelse som uret. Alu-stumpen kunne så skrues fast med et par skruer, og så var der en overflade som velcroen kunne gøres fast på.
I mangel af bedre, kunne nogle spændeskiver måske skrues fast. Min første tanke i den retning, var nogle en-kronestykker. De har desværre med en ujævn overflade, så derfor må spændeskiverne være bedre.
Det er nok nødvendigt at undersænke skruerne, så velcroen ikke bliver løftet.

Vor kabinescooter er indvendig beklædt med noget imiteret kulfiber. Der er det også umuligt at få noget til at hænge fast. Kun skruerne virker.

//Jørgen
Besvar