Startbesvær i koldt vejr

Her kan du skrive med andre om køretøjer med forbrændingsmotor.
Brugeravatar
SteenKolding
8. Rang
8. Rang
Indlæg: 274
Tilmeldt: 10. maj 2016 18:21
Scootere: VGA Digita 50cc 2T årg. 2013
Sym Citycom 300i 300cc 4T årg. 2011

Startbesvær i koldt vejr

Ulæst indlæg af SteenKolding »

Min VGA Digita 2T har svært ved at starte når det er koldt. Det tager flere minutter at få liv i den med starteren. Også selvom den kun har stået stille en halv dag.
Når der først er liv i den, så kører den fint.
Hvad kan det skyldes? Aut.choker? Eller skal jeg prøve med additiver i benzinen?
Den er fra 2013 og har kørt 13.500 km.
Brugeravatar
Jps
13. Rang
13. Rang
Indlæg: 3542
Tilmeldt: 22. august 2010 20:40
Geografisk sted: Lolland

Re: Startbesvær i koldt vejr

Ulæst indlæg af Jps »

SteenKolding skrev: 12. december 2022 03:28 Min VGA Digita 2T har svært ved at starte når det er koldt. Det tager flere minutter at få liv i den med starteren. Også selvom den kun har stået stille en halv dag.
Når der først er liv i den, så kører den fint.
Hvad kan det skyldes? Aut.choker? Eller skal jeg prøve med additiver i benzinen?
Den er fra 2013 og har kørt 13.500 km.
Karburatorsprit kunne måske løse problemet.
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1342
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: Startbesvær i koldt vejr

Ulæst indlæg af Landbo »

SteenKolding skrev: 12. december 2022 03:28 Min VGA Digita 2T har svært ved at starte når det er koldt. Det tager flere minutter at få liv i den med starteren. Også selvom den kun har stået stille en halv dag.
Når der først er liv i den, så kører den fint.
Hvad kan det skyldes? Aut.choker? Eller skal jeg prøve med additiver i benzinen?
Den er fra 2013 og har kørt 13.500 km.
Ville absolut kaste mit ywe over automatchokeren og tjekke om den virker korrekt.

Måske er der en omstillingsmulighed i luftfilteret mellem vinter og sommerdrift, prøv og tjek om den står korrekt ?

Pøj pøj med fejlfindingen, Leif.
Brugeravatar
SteenKolding
8. Rang
8. Rang
Indlæg: 274
Tilmeldt: 10. maj 2016 18:21
Scootere: VGA Digita 50cc 2T årg. 2013
Sym Citycom 300i 300cc 4T årg. 2011

Re: Startbesvær i koldt vejr

Ulæst indlæg af SteenKolding »

Hej Leif
Hvordan tjekker man om automat chokeren virker?
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1342
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: Startbesvær i koldt vejr

Ulæst indlæg af Landbo »

SteenKolding skrev: 12. december 2022 19:48 Hej Leif
Hvordan tjekker man om automat chokeren virker?
Du fjerner den fra karburatoren og sætter tændingen til, så skulle du gerne kunne se stemplet kommer ud. Iøvrigt kan du også mærke at chokeren bliver en smule varm da den fungerer ved en væske bliver opvarmet af et lille varmelegme så den udvider sig. Husk også at tjekke elforbindelserne til automatchokeren.

Hilsen Leif.
Brugeravatar
SteenKolding
8. Rang
8. Rang
Indlæg: 274
Tilmeldt: 10. maj 2016 18:21
Scootere: VGA Digita 50cc 2T årg. 2013
Sym Citycom 300i 300cc 4T årg. 2011

Re: Startbesvær i koldt vejr

Ulæst indlæg af SteenKolding »

Tak.
Måske skulle jeg lige prøve at lade den stå med tænding på i et minut for at se om det hjælper? Normalt starter jeg bare med det samme. Jeg var ikke klar over at den bevægede sig kun med tænding på. Eller det virker måske ikke på den måde?
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11143
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Startbesvær i koldt vejr

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Du kan prøve med kickstarter i stedet for elstarter.
Kan være du bedre kan sparke den i gang med kickstarteren.

Og så sørg for at batteriet er opladt så. Mål og oplad hvis du har mulighed for det.

Så kan du prøve at dreje gashåndtaget langsomt når du kører med elstarteren og lyt om den er ved at starte.

Så kan du prøve og holde hånden for luftfilterets indsugning når du prøver at starte så den får mindre luft hvilket vel gør at den suge mere benzin.

Så kunne du prøve at rense karburatoren. De små huller/gange ved choker og tomgangssystem/tomgangsdyse osv.

Måske du kunne prøve en anden benzin næste gang bare for at prøve noget.

Måske prøv at dræne karburatoren og få frisk benzin i den.

Måske opbevar scooteren i opvarmet lokale hvis du har mulighed for det eller hvor solen kan lyse på den.
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1342
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: Startbesvær i koldt vejr

Ulæst indlæg af Landbo »

SteenKolding skrev: 12. december 2022 20:47 Tak.
Måske skulle jeg lige prøve at lade den stå med tænding på i et minut for at se om det hjælper? Normalt starter jeg bare med det samme. Jeg var ikke klar over at den bevægede sig kun med tænding på. Eller det virker måske ikke på den måde?
Det tror jeg ikke just hjælper. Chokeren er normalt kun aktiveret i kort tid over et indbygget relæ der så slipper når væsken er blevet opvarmet. Efterfølgende afkøles væsken og chokerspjældet trækker sig stille og roligt tilbage (ingen choker).

Hilsen Leif.
Brugeravatar
SteenKolding
8. Rang
8. Rang
Indlæg: 274
Tilmeldt: 10. maj 2016 18:21
Scootere: VGA Digita 50cc 2T årg. 2013
Sym Citycom 300i 300cc 4T årg. 2011

Re: Startbesvær i koldt vejr

Ulæst indlæg af SteenKolding »

scootergrisen skrev: 12. december 2022 21:11 Du kan prøve med kickstarter i stedet for elstarter.
Kan være du bedre kan sparke den i gang med kickstarteren.

Og så sørg for at batteriet er opladt så. Mål og oplad hvis du har mulighed for det.

Så kan du prøve at dreje gashåndtaget langsomt når du kører med elstarteren og lyt om den er ved at starte.

Så kan du prøve og holde hånden for luftfilterets indsugning når du prøver at starte så den får mindre luft hvilket vel gør at den suge mere benzin.

Så kunne du prøve at rense karburatoren. De små huller/gange ved choker og tomgangssystem/tomgangsdyse osv.

Måske du kunne prøve en anden benzin næste gang bare for at prøve noget.

Måske prøv at dræne karburatoren og få frisk benzin i den.

Måske opbevar scooteren i opvarmet lokale hvis du har mulighed for det eller hvor solen kan lyse på den.
Kickstarter virker ikke.
Der er nyt batteri på
Det hjælper ikke at dreje gashåndtaget. Tværtimod. Den vil kun starte når man ikke rører gashåndtaget overhovedet.
Karburator blev renset sidste vinter da den havde samme problem. Ingen forskel
Jeg tanker 2 forskellige steder. Har også prøvet 98 oktan. Ingen forskel.
Jeg kan desværre ikke opbevare den indenfor.

Jeg har faktisk kunne starte den 2 uafhænge gange i dag ved at sætte tænding på i 1 minut inden jeg starter. Jeg ved ikke om det bare er tilfældigt, men den startede første gang.
Nu har jeg bagefter hældt noget karburatorsprit i. Det skader næppe i disse frostgrader.

Jeg ved ikke hvilken dyse der sidder i eller om blandingsskruen står rigtigt. Kan det have noget at sige mht. startproblemerne?
Eller en svag tændspole? Vand i benzinen pga. dårlig benzinfilter?
Der er kommet ny cylinder/stempel samt ny stator på i efteråret.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11143
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Startbesvær i koldt vejr

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Du kan da prøve at dreje på luftskruen og se om det gør en forskel.
Tæl først for mange omgange du kan dreje den før går i bund og skriv det ned så du kan stille den tilbage til det samme senere.
Er ikke sikker men måske motoren får mere benzin jo mere luftskruen drejes ind.

Du kunne også prøve og dreje tomgangen lavere. Måske den så bedre suger benzin.

Og tjek at karburator og indsugning sidder tæt.
Besvar