Udenlandsk scooter i Danmark

Her kan du skrive med andre om køretøjer med forbrændingsmotor.
Brugeravatar
Tobisen7
1. Rang
1. Rang
Indlæg: 8
Tilmeldt: 29. november 2022 11:22
Scootere: Yamaha Jog R
Piaggio New Zip 2T
Piaggio New Zip 4T
PGO PMX
Piaggio Typhoon

Udenlandsk scooter i Danmark

Ulæst indlæg af Tobisen7 »

Jeg er nysgerrig efter om nogen har er direkte konkret eksempel på problemer opstået ved kørsel på en importeret knallert/scooter I Danmark.

Vi har hentet en Yamaha Jog RR fra Tyskland, var indregistreret der som 45/t knallert.
(I Danmark er RR modellen kun sendt på gaden med 45km/t drosling)
Det er en vi skal sætte I stand, som min søn skal køre på, når han bliver 15 og får kortet.

Jeg har haft ringet til motorstyreboksen, færdselspolitiet og forsikringen.
Forelang stelnummer og lagt kortene på bordet.

Motorstyrelsen siger at når den er fra før 2006 skal den ikke registreres hvis den skal køre som 30'er.

Færdselspolitiet siger at så længe den ikke er registreret som 45'er I Danmark, skal den bare være droslet til 30km/t og der skal medbringes et forsikringsbevis. Kører den mere end 30,bliver den betragtet som en ulovlig knallert.
Han vil ikke blive hængt op på at køre på "stor" knallert med lille kørekort.

Forsikringen siger de ikke har noget problem med forsikre den som en 30'er da den ikke er registreret i Danmark som 45'er.
De dækker så frem den er droslet til 30km/t

Så nu leder jeg efter faktiske eksempler på nogle der rent faktisk HAR kommet i problemer.
Jeg er blevet mødt af flere der siger at det ikke er tilladt og forsikringen ikke dækker mm.
Har også læst flere salgs annoncer med Tyske scootere, hvor sælger får meget hårde ord med på vejen. Tysk lort mm.
(som jeg ser det, kan man faktisk få meget finere maskiner syd for grænsen der ikke har været i en teenagers hænder og vold, end man kan herhjemme)

Så kom med noget konkret og ikke lommefilosofier.
Senest rettet af Tobisen7 1. december 2022 10:31, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Jps
13. Rang
13. Rang
Indlæg: 3542
Tilmeldt: 22. august 2010 20:40
Geografisk sted: Lolland

Re: Udenlands scooter i Danmark

Ulæst indlæg af Jps »

Har ikke lige den konkrete lov, liggende. Men en ting er sikkert: Og det er, at en importeret 45'r fra Tyskland skal forblive en 45'r i Danmark. Samme gælder for importerede 30'ere. Med mindre loven er blevet ændret. Det tror jeg så ikke den er, på trods af det du skriver om dine henvendelser hos diverse myndigheder.
Brugeravatar
Tobisen7
1. Rang
1. Rang
Indlæg: 8
Tilmeldt: 29. november 2022 11:22
Scootere: Yamaha Jog R
Piaggio New Zip 2T
Piaggio New Zip 4T
PGO PMX
Piaggio Typhoon

Re: Udenlands scooter i Danmark

Ulæst indlæg af Tobisen7 »

Sagen er jo at alle jo kommer til landet som 45km/t og bliver derefter begrænset til 30km/t
Det er jo noget der sker her i landet.
Og det er jo netop den melding jeg har fået, at den så skal begrænses/drosles og eftersom knallerten er fra før 2006 skal den ikke registreres, og ej heller droslingen/begrænsningen.
De har ikke samkøring af registre i EU på knallerter, så derfor figurerer en knallert der har kørt i et andet land ikke i de Danske systemer, og derfor skal den bare være på max 50cc og drosles til 30km/t
Det er det jeg har fået at vide hos myndighederne/forsikringen.

Som jeg skriver savner jeg noget helt konkret eksempel på nogen der er kommet i klemme.
Der er mange der sidder bag tastaturet og maler fanden på væggen, og siger der er mange eksempler... Jeg har bare ikke fundet et eneste!
Brugeravatar
Jps
13. Rang
13. Rang
Indlæg: 3542
Tilmeldt: 22. august 2010 20:40
Geografisk sted: Lolland

Re: Udenlandsk scooter i Danmark

Ulæst indlæg af Jps »

Fik dette fra færdselsstyrelsen:

https://fstyr.dk/da/Syn-af-koeretoej/Ve ... oeretoejer.

1. Almindelige oplysninger om bekendtgørelsen
1.03 Køretøjsarter og -anvendelser

040 Knallert
To- eller trehjulet køretøj med en forbrændingsmotor med et slagvolumen på ikke
over 50 cm3 eller med elmotor og med en konstruktivt bestemt maksimal hastighed
på højst 45 km/h.
Det er jf. § 28 i udstyrsbekendtgørelsen ikke tilladt at foretage konstruktive ændringer
ved motor og lyddæmpersystem eller ændre udvekslingen mellem motor og
drivhjul eller ændre drivhjulsstørrelse.
Da det ikke er tilladt at foretage konstruktive ændringer på en knallert, er det ikke tilladt
at ændre en lille knallert til en stor knallert eller omvendt.
------------------------------------------------------------------------------

Du må så ikke importerer en tysk 45'r knallert og lave den om til en dansk 30'r.
Brugeravatar
Tobisen7
1. Rang
1. Rang
Indlæg: 8
Tilmeldt: 29. november 2022 11:22
Scootere: Yamaha Jog R
Piaggio New Zip 2T
Piaggio New Zip 4T
PGO PMX
Piaggio Typhoon

Re: Udenlandsk scooter i Danmark

Ulæst indlæg af Tobisen7 »

Alle er scootere er 45ér når de kommer til Danmark, og bliver begrænset her til 30km/t
Når de kommer fra et andet land er de ikke registrerede i Danmark som 45km/t knallert.
Og en 30ér skal ikke være registreret før 1/7 2006.

Det jeg søger er nogen der rent faktisk er løbet i problemer med at køre på en importeret knallert her i Danmark.
Brugeravatar
Jps
13. Rang
13. Rang
Indlæg: 3542
Tilmeldt: 22. august 2010 20:40
Geografisk sted: Lolland

Re: Udenlandsk scooter i Danmark

Ulæst indlæg af Jps »

Tobisen7 skrev: 7. december 2022 22:29 Alle er scootere er 45ér når de kommer til Danmark, og bliver begrænset her til 30km/t
Når de kommer fra et andet land er de ikke registrerede i Danmark som 45km/t knallert.
Og en 30ér skal ikke være registreret før 1/7 2006.

Det jeg søger er nogen der rent faktisk er løbet i problemer med at køre på en importeret knallert her i Danmark.
Ikke alle scootere er 45'ere, når de passerer grænsen. Der er en hel del 25'ere også ;) Bl. a. fra Tyskland Holland og Belgien (plus et par lande mere), hvor hovedimportørene af scootere/knallerter holder til, har kun haft 25'r og så 45'rn da den kom til.

De eneste 30'r lande har været Danmark, Sverige og muligvis Norge
(som jeg kender til). Langt de fleste såkaldte 30'ere (måske alle) knallerter er i dag 25'r. Min Kymco Super 8 fra 2015 var en 25'r, selvom der stod 30'r på reg. attesten. Den kørte 28-29 km/t.

Og jeg tror at du får mere end svært ved at finde nogen der har kørt på en importeret knallert uden dansk stelnummer. Jeg er godt klar over at der har eller måske stadig kører knallerter rundt uden dansk stelnummer, og at de er forsikrede. Det er fordi forsikringsselskaberne, ikke tjekker om det er et dansk stelnummer, der er på knallerten.

Og når en fra færdselsstyrelsen skriver til mig, at det ikke er lovligt at lave en en 45'r om til en 30'r eller omvendt, ja så er det ikke lovligt, uanset fra hvilket land scooteren/knallerten kommer fra.
Brugeravatar
Tornie
1. Rang
1. Rang
Indlæg: 6
Tilmeldt: 3. april 2023 13:52

Re: Udenlandsk scooter i Danmark

Ulæst indlæg af Tornie »

Hej Tobisen7

Har forsket en del i det i forbindelse med samme problem med mine sønners Jog R..

Det jeg er kommet frem til er at EU godkendelses nummeret.. feks e9*92/61*0079 som står på type pladen er afgørende for om den er en 30 eller 45
Til dette godkendelses nummer hedder den danske typeattest E12078.. dette er en registrerings pligtig knallert da det ( i danmark) betegnes som en 45..

Når den så er importeret og ikke registreret i det danske system (fra ny) kommer den ikke op i Skats system som registreings pligtig.. samme sted som politiet slår den op.
Jeg tænker man så dermed antager det er en 30 fra før 2006 da der ikke kommer noget op netop fordi den er importeret.


Har skrevet til Yamaha med begge stelnumre og er kommet frem til dette...
Min ene søn har en Jog RR fra 2002.. men luftkølet.. er i DK vand kølet .. den har ovenstående eu nummer og er på papiret en 45 .. den er importeret fra tyskland og er ikke er registreret ved skat som 45.. derfor kører han med den som 30 uden plader..
Den anden er en Jog R fra 2009.. den har ovenstående nummer og er på papiret en 45 ... den er importeret fra Østrig og er heller ikke registreret i det danske system som 45 OG kører uden nummer plade til trods for årgang da den aldrig har haft lille knallert regisrering i danmark.

EU godkendelses nummer for en ikke regisrerings pligtig 30 Jog R i dk er e13*2002/24*0576.. typegodkendelse E19842 eller e3*92/61*0079 typegodkendelse E19163
du kan finde godkendelserne her: https://scootergrisen.org/scooterhjemme ... delser.php Jog R hedder SC50

Stelnumre i forhold til årgang er 9ende ciffer i stelnummer ... men da det er 0 kan den ikke årgangs bestemmes med mindre du kontakter Yamaha.. har prøvet forskellige sider og der er ikke nogen der giver samme resultat.

Alt det sagt så har jeg ikke hørt om nogen der er blevet stoppet på den baggrund... er der forsikring på den og render den ikke over 42 km/t og er den ikke registreret ved Skat som 45 eller en 30 der skal have plader på bliver der ikke gjort mere ved det .. trækker politiet den så der imod i synshal fordi den render på den gode side af 100 km/t og man finder ud af det er en 45 ud fra EU type nummeret kunne det give ballade... men jeg fornemmer ikke det er noget man bruger ret meget her i Jylland... det er bare 1500 i bøde og næste gang tager vi den og du får udsat kørekort med 6 måneder.. og ja de er en jungle at finde ud af, nok også derfor færdselspolitiet slår dem op ved skat.. er de ikke registreret er det en 30.. og kører den over 42 er den ulovlig. men om de rent faktisk vil gå så langt som at hænge knægten op på at kører 45 uden kørekort tror jeg ikke... igen fordi den ikke er rigistreret i det danske system
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11143
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Udenlandsk scooter i Danmark

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Ved ikke om EF-typegodkendelsesnummeret fortæller om det er en lille knallert eller stor knallert men jeg synes ikke jeg har bemærket det i det jeg har undersøgt.

Se f.eks. e4*92/61*0064 på https://scootergrisen.org/scooterhjemme ... tomcpi.php der både prøve til forskellige modeller og lille knallert og stor knallert:
Aragon + aragon GP 30 km/t E15984 (e4*92/61*0064)
Aragon + aragon GP 45 km/t E15983 (e4*92/61*0064)
Formula 30 km/t E16503 (e4*92/61*0064)
Formula 45 km/t E16502 (e4*92/61*0064)
Hussar 45 km/t E10698 (e4*92/61*0064)
Hussar + Oliver 45 km/t E11690 (e4*92/61*0064)
Oliver city 30 km/t E15371 (e4*92/61*0064)
Oliver city 30 km/t E19037 (e4*92/61*0064)
Oliver city 45 km/t E18096 (e4*92/61*0064)
Oliver city 45 km/t E19038 (e4*92/61*0064)
Brugeravatar
Tornie
1. Rang
1. Rang
Indlæg: 6
Tilmeldt: 3. april 2023 13:52

Re: Udenlandsk scooter i Danmark

Ulæst indlæg af Tornie »

Scootergrisen

Du gør det sq ikke nemmere at finde ud af ..😳
Så ok... EU godkendelse er typen af knallert .. men kan godt se det er jo ikke til at kæde EU nummeret sammen med den gællende danske typegodkendelse.. og kan man ikke det er jeg mere rolig..
Er de ikke registreret på stelnummer i Skat må antagelsen være det er en 30 uagtet om det er import eller ej..eller om det har været 45 eller 25 i det land den kommer fra.. og selv om det er en 2009 og den ikke er registreret i det danske system kommer den stadig ikke køre med plade da den ikke kan årgangs bestemmes på stedet da ciffer 9 er 0.. ihvertfald på en Jog R /RR..

Hvis der er nogen der kan forklare mig hvordan man kæder EU type og dansk typegodkendelse sammen hører jeg gerne fra jer.
Forsøger at tage den med synshallen en af dagene... i hører nærmere
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11143
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Udenlandsk scooter i Danmark

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Hvad mender du med kæder sammen?
Besvar