Udenlandsk scooter i Danmark

Her kan du skrive med andre om køretøjer med forbrændingsmotor.
Brugeravatar
Tornie
1. Rang
1. Rang
Indlæg: 6
Tilmeldt: 3. april 2023 13:52

Re: Udenlandsk scooter i Danmark

Ulæst indlæg af Tornie »

Hvordan kæder man EU godkendelses nummeret sammen med den danske typegodkendelse når det som du påstår er det samme EU nummer uanset om det er en 30 eller en 45.?

Oliver City feks.. samme EU type men 4 forskellige danske type godkendelser.. hvordan kædes det sammen.. hvilken E type nummer til hvilken knallert hvis de alle har samme EU godkendelses nummer..?

Kendes svaret på det burde man kunne afgøre om det er en 30 eller en 45
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11153
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Udenlandsk scooter i Danmark

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Nogle gange er det samme nummer ved både stor knallert og lille knallert. Andre gange ikke.

Du kan se i de fire typegodkendelser at der kan være lidt forskel. F.eks. årgang og om det er lille knallert eller stor knallert.
Så hvis den ene typegodkendelse er til årgang 2006 og den anden er til årgang 2011 så kan man vel finde den rette på den måde hvis man kender køretøjets årgang hvilket kan ses ud fra stelnummeret.

Men der er vel slet ikke noget sammenhænge mellem EF-typegodkendelsesnummeret og det danske typegodkendelsesnummer.

Det er lidt forvirrende for mig at svare på.

Nogle gange kan der står hastighed på fabrikationspladen men selv hvis der stod "30 km/t" så betyder det jo ikke at det er en lille knallert da en stor knallert også kan laves med en topfart lavere det det maks. tilladte (45km/t).
Brugeravatar
Tornie
1. Rang
1. Rang
Indlæg: 6
Tilmeldt: 3. april 2023 13:52

Re: Udenlandsk scooter i Danmark

Ulæst indlæg af Tornie »

Hvis vi specifikt snakker Jog R må det i begge mine tilfælde være E12078 der gælder for dem.. modellen er SC50 (Jog R ) .. første 3 i stelnummer.. VTL.. type er de næste 4.. SA22 EU godkendelse .. e9*92/61*0079..
det gør den så registrerings pligtig da det er en 45 på papiret.... MEN den ene har model kode CS50(YMC) EUR 09 og den anden CS50Z.. ifølge Yamaha.. forestiller mig der er variationer der ikke har en decideret type attest i DK, hvilket så gør det komplet umuligt at finde ud af..

Havde der været syn og afgift på dem var der nogen der havde gået op i det .. har til eksempel en YSR 80 med stelnummer 3CR-XXXXXXX og en med 2GX-XXXXXXX.. fuldstændigt identiske maskiner ... 3CR kan komme på plader da der er typegodkendelse på den .. 2GX skal der en typeattest eller dataerklæring til for at få den godkendt.. (5000 kr)

Jeg lukker den her med den konklusion at der ikke er nogen der går op i om knallerter er typegodkendt i danmark da der ikke betales registrerings afgift på dem... typegodkendt eller ej... om det er 45 eller ej.. og uagtet årgang ... så længe de ikke er registreret ved Skat til at køre med plader (både 30 og 45) betragtes de pr definition som knallert 30... hvis du bliver stoppet.. kører den mere end 42 på rulle felt er den ulovlig og du får en bøde.. anden gang konfiskeres den og man får udsat kørekort med 6 måneder..

Det sagt sanver jeg stadig at høre om der er noget der har et helt konkret eksempel på nogen der er blevet stoppet på en... importeret.. ikke dansk registreret fra ny 45 eller 30 .. evt nyere end 2006 uden plader da den aldrig har været registreret i DK.. og rent faktisk er blevet dømt for kørsel uden fører ret til 45 eller uden plader grundet årgang...
Brugeravatar
Tornie
1. Rang
1. Rang
Indlæg: 6
Tilmeldt: 3. april 2023 13:52

Re: Udenlandsk scooter i Danmark

Ulæst indlæg af Tornie »

Så fik jeg et konkret eksempel.. en af ungernes makker blev stoppet i vores indkørsel .. Jog R fra 2007 tysk import..eu type nummer e9*92/61*0079 som efter typegodkendelsen er en 45 .. vold tunet.. ingen plade .. den blev taget med... rullet og leveret tilbage med alle stumper på...
ingen kommentare til nummer plade selv om den var efter 2006.. eller at det "måske" var en 45.. bøde på 1500 for at køre ulovligt.. halveret da han er under 16... og det var det.. bliver så konfiskeret næste gang han bliver stoppet på en ulovlig knallert.. også selv om det ikke er hans egen 😬 og udsættelse af kørekort i 6 måneder
Er de ikke registreret i det danske system må jeg stærkt antage de bliver betegnet som 30 før nummerplade loven uagtet årgang eller om det er en 45... går den mere end 42 er den ulovlig..
Brugeravatar
Tobisen7
1. Rang
1. Rang
Indlæg: 8
Tilmeldt: 29. november 2022 11:22
Scootere: Yamaha Jog R
Piaggio New Zip 2T
Piaggio New Zip 4T
PGO PMX
Piaggio Typhoon

Re: Udenlandsk scooter i Danmark

Ulæst indlæg af Tobisen7 »

Jeg har ikke været ret aktiv her inde siden mit oplæg, men jeg ser det lige præcis som dig Tomie!
Der h or jeg måske ikke er helt enig, og det er det med årgangen på den ene fra 2009
Der tror jeg den burde have været registreret og have haft nummerplade på.
Til det skal du jo bruge dens papire, og hvis det fremgår af dem at den er en 45km/t så ville den skulle køre som stor knallert.
Jeg er som dig helt rolig med de der er ældre end 2006
Besvar