Motor dør ved fuld gas

Her kan du skrive med andre om køretøjer med forbrændingsmotor.
Brugeravatar
Tobisen7
1. Rang
1. Rang
Indlæg: 8
Tilmeldt: 29. november 2022 11:22
Scootere: Yamaha Jog R
Piaggio New Zip 2T
Piaggio New Zip 4T
PGO PMX
Piaggio Typhoon

Motor dør ved fuld gas

Ulæst indlæg af Tobisen7 »

Jeg bokser lidt med en PGO PMX og en Piaggio Typhoon :scootergris:
De har stået stille i en længere periode, så de har begge fået skiftet benzinen ud og har fået renset karburator og nyt tændrør.
De er begge standard.

Problemet med dem begge er det samme, de går ud/dør når de får fuld gas, men kan godt køre når de kun får 2/3gas
Det virker som om de taber pusten helt, og kommer så igen når man letter på gassen.
Umiddelbart vil jeg skyde det til at være benzinmangel, men benzinhaner virker fint ser det ud til, og hvorfor pokker skulle dyserne lige pludselig være blevet for små....?
Utætheder i membran/pakdåser burde gøre det svære at starte, men det går egentlig fint
De starter fint begge 2 fra kold, lidt mere besværet ved varm.

Jeg har prøvet at fjerne luftfilterelementet på PMXén og køre en tur, men det gjorde ikke den store forskel...

Nogle bud?
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11143
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Motor dør ved fuld gas

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Du kunne prøve bare at køre nogle ture og se om det går væk af sig selv hvis de virkede fint før de blev stillet til opbevaring.

Ved ikke om det hjælper at flytte nålen midten i karburatoren op eller ned men det kunne du prøve og se forskellen.

Ellers kig nærmere på hoveddyse og strålerør.
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1342
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: Motor dør ved fuld gas

Ulæst indlæg af Landbo »

Tobisen7 skrev: 29. november 2022 11:37 Jeg bokser lidt med en PGO PMX og en Piaggio Typhoon :scootergris:
De har stået stille i en længere periode, så de har begge fået skiftet benzinen ud og har fået renset karburator og nyt tændrør.
De er begge standard.

Problemet med dem begge er det samme, de går ud/dør når de får fuld gas, men kan godt køre når de kun får 2/3gas
Det virker som om de taber pusten helt, og kommer så igen når man letter på gassen.
Umiddelbart vil jeg skyde det til at være benzinmangel, men benzinhaner virker fint ser det ud til, og hvorfor pokker skulle dyserne lige pludselig være blevet for små....?
Utætheder i membran/pakdåser burde gøre det svære at starte, men det går egentlig fint
De starter fint begge 2 fra kold, lidt mere besværet ved varm.

Jeg har prøvet at fjerne luftfilterelementet på PMXén og køre en tur, men det gjorde ikke den store forskel...

Nogle bud?
Forudsat begge er toaktere og de ikke har lidt af "sygdommen" inden de blev stillet væk, tyder fejlen på der sidder noget skidt/aflejringer i strålespidsen/dyssen, der sikkert stammer fra gammel benzin eller ir fra vand. Du stikker dyssen ud med et hår fra en opvaskebørste/hårbørste og endelig ikke ståltråd, da det udvider hullet mere end det var fra ny. Hjælper det ikke bør du købe en strålespids med samme størrelses hul (nummer) og prøve med den. Er der stadig problemer går du bare et nummer eller to op i strålespidser.

Jeg ser ingen grund til og stille på dyssenålens højde, når køretøjerne ikke led af "sygdommen" ved hensætning.

Det dine køretøjer lider af, er at blandingen er for mager, dvs der er for lidt benzin i forhold til luft, grundet hullet i dyssen/strålespidsen er for lille. Det hjælper slet ikke og fjerne luftfilteret men gør faktisk "dygdommen" endnu værre grundet der så ikke er så kraftig hævertvirkning fra svømmerhuset uden luftfilteret. Faktisk har jeg aldrig set en totaktsmotor gå bedst uden et fornuftigt luftfilter monteret.

Og ydermere er det direkte skadeligt og køre med for mager en blanding, da stemplet udvider sig mere end det burde grundet den ekstra varme der afsættes end hvis blandingen er korrekt.

Pøj pøj med fejlfindingen, Leif.
Brugeravatar
Tobisen7
1. Rang
1. Rang
Indlæg: 8
Tilmeldt: 29. november 2022 11:22
Scootere: Yamaha Jog R
Piaggio New Zip 2T
Piaggio New Zip 4T
PGO PMX
Piaggio Typhoon

Re: Motor dør ved fuld gas

Ulæst indlæg af Tobisen7 »

Hvordan opfører en dårlig membran sig?
Jeg har renset den karburator flere gange nu, men lige meget hjælper det...
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1342
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: Motor dør ved fuld gas

Ulæst indlæg af Landbo »

Tobisen7 skrev: 1. december 2022 14:33 Hvordan opfører en dårlig membran sig?
Jeg har renset den karburator flere gange nu, men lige meget hjælper det...
Hvis indsugningsmembran er defekt/forurenet, vil motoren være praktisk talt umulig og starte. Og så er det usandsynligt det skulle ramme begge motorer.

Stadig, er dine dysser nu helt rene ?

Der er faktisk også en mulighed for dine simmerringe i krumtaphuset er lidt utætte, dog vil jeg regne det som værende usandsynligt når det er begge knallerter der lider af sygdommen.

Hilsen Leif.
Brugeravatar
Kymconørden
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1255
Tilmeldt: 8. juni 2012 23:04
Scootere: Kymco Agility 72cc-4t 2007
Baotian Sprint 50cc-4t 2008

Re: Motor dør ved fuld gas

Ulæst indlæg af Kymconørden »

Du skriver renset karburator. Hvad har du gjort?
Du skal ha hoved-dysen ud, og tjekke at du kan se gennem hullet i den.
Brugeravatar
Tobisen7
1. Rang
1. Rang
Indlæg: 8
Tilmeldt: 29. november 2022 11:22
Scootere: Yamaha Jog R
Piaggio New Zip 2T
Piaggio New Zip 4T
PGO PMX
Piaggio Typhoon

Re: Motor dør ved fuld gas

Ulæst indlæg af Tobisen7 »

Jeg ville også umiddelbart sige at simmerringe og membran ville komme til udtryk ved start og ikke ved fuld gas.
Det virker nærmest som om de tømmer svømmerhuset eller at hoveddysen klokker til.
Det er vel egentlig sæson for karburator is?

Jeg vil mene karburatorer er helt rene!
Jeg har haft dem helt adskilt og blæst rene med trykluft, og har haft et børste hår igennem dyserne.
Jeg kan se der er fint hul igennem.
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1342
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: Motor dør ved fuld gas

Ulæst indlæg af Landbo »

Tobisen7 skrev: 1. december 2022 20:28 Jeg ville også umiddelbart sige at simmerringe og membran ville komme til udtryk ved start og ikke ved fuld gas.
Det virker nærmest som om de tømmer svømmerhuset eller at hoveddysen klokker til.
Det er vel egentlig sæson for karburator is?

Jeg vil mene karburatorer er helt rene!
Jeg har haft dem helt adskilt og blæst rene med trykluft, og har haft et børste hår igennem dyserne.
Jeg kan se der er fint hul igennem.
Hvis en simmerring på krumtappen er en smule utæt/stiv, vil det give falsk luft på indsugningsstrækningen der igen virker som om karburatoren er dysset for mager, det både ved start og kørsel.

Hvis membranen er utæt, vil blandingen fra karburatoren have svært ved og blive suget ind i motoren grundet den mekaniske ventil ikke lukker og derfor kniber det med at få den startet overhovedet. Skulle du få liv i motoren virker det ikke som om den er magert dysset men vil bare generelt mangle trækkraft og ikke kunne gå tomgang.

For begge tænkte fejl vil jeg mene det er usandsynligt de kan optræde på begge motorer da du oplyser de var ok ved hensætningen.

Ja det er rigtigt det er årstiden for karburator is (høj luftfugtighed og 0 til 8 grader), dog vil karburatoris først normalt optræde efter motoren har været startet 5-10 minutter. Men du kan da hælde en ekstra skvat karburatorsprit i tanken for at være på den sikre side hvis ...................

Hilsen Leif.
Besvar