Batteri og lader

Her kan du skrive med andre om køretøjer med forbrændingsmotor.
Brugeravatar
ReneTS
1. Rang
1. Rang
Indlæg: 7
Tilmeldt: 4. august 2022 07:36
Scootere: PGO Libra

Batteri og lader

Ulæst indlæg af ReneTS »

Er der nogen der kan anbefale et batteri og lader til en PGO Libra?
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1340
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: Batteri og lader

Ulæst indlæg af Landbo »

ReneTS skrev: 3. oktober 2022 13:52 Er der nogen der kan anbefale et batteri og lader til en PGO Libra?
Tja, det er nok lidt svært uden og nævne T. Hansen som leverandør af både batteriet og tilhørende lader.

Ved ikke hvorfor du vil have en lader da scooteren sagtens burde kunne holde et nyt batteri med strøm hvis elanlæget ellers er i orden. Nen ellers sælger samme firma ladere også. Husk bare og købe en der ikke lader med mere end 1-1,5 Amp så du undgår og "koge" dit batteri i udu første gang du bruger den natten over.

Hilsen Leif.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11143
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Batteri og lader

Ulæst indlæg af scootergrisen »

CTEK XS 0.8 er muligvis et godt bud. Har dog ikke prøvet den.
https://www.ctek.com/dk/batteriladere-12v-24v/xs-0-8-eu

Jeg har TecMate OptiMate 4.
Brugeravatar
ReneTS
1. Rang
1. Rang
Indlæg: 7
Tilmeldt: 4. august 2022 07:36
Scootere: PGO Libra

Re: Batteri og lader

Ulæst indlæg af ReneTS »

Landbo skrev: 3. oktober 2022 17:23
ReneTS skrev: 3. oktober 2022 13:52 Er der nogen der kan anbefale et batteri og lader til en PGO Libra?
Tja, det er nok lidt svært uden og nævne T. Hansen som leverandør af både batteriet og tilhørende lader.

Ved ikke hvorfor du vil have en lader da scooteren sagtens burde kunne holde et nyt batteri med strøm hvis elanlæget ellers er i orden. Nen ellers sælger samme firma ladere også. Husk bare og købe en der ikke lader med mere end 1-1,5 Amp så du undgår og "koge" dit batteri i udu første gang du bruger den natten over.

Hilsen Leif.
Men sælges alle batterier ikke uden at være opladet? Og vil det ikke tage lang tid at lade op?
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11143
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Batteri og lader

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Det er forskelligt.
https://www.landportbv.com/en/products/ ... la%2B12-4s står f.eks. at det er klar til brug:
The SLA 12-4S is already factory activated (filled and charged) and therefore ready to use at delivery
Jeg købte et batteri som vist var 80% opladt når man havde fyldt syren i.

Hvis du køber i en scooterbutik så vil de da sikkert gerne oplade det for dig hvis det er nødvendigt.
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1340
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: Batteri og lader

Ulæst indlæg af Landbo »

ReneTS skrev: 3. oktober 2022 21:46
Landbo skrev: 3. oktober 2022 17:23
ReneTS skrev: 3. oktober 2022 13:52 Er der nogen der kan anbefale et batteri og lader til en PGO Libra?
Tja, det er nok lidt svært uden og nævne T. Hansen som leverandør af både batteriet og tilhørende lader.

Ved ikke hvorfor du vil have en lader da scooteren sagtens burde kunne holde et nyt batteri med strøm hvis elanlæget ellers er i orden. Nen ellers sælger samme firma ladere også. Husk bare og købe en der ikke lader med mere end 1-1,5 Amp så du undgår og "koge" dit batteri i udu første gang du bruger den natten over.

Hilsen Leif.
Men sælges alle batterier ikke uden at være opladet? Og vil det ikke tage lang tid at lade op?
Når du hælder syre på batteriet, er det automatisk opladet til et sted mellem 50 og 75%. Og nej, det bør ikke tage mere end en halv times tur efterfølgende for at lade batteriet helt op til 100%, forudsat scooterens elanlæg er i orden.

Hilsen Leif.
Brugeravatar
ReneTS
1. Rang
1. Rang
Indlæg: 7
Tilmeldt: 4. august 2022 07:36
Scootere: PGO Libra

Re: Batteri og lader

Ulæst indlæg af ReneTS »

Mange tak for hjælpen. Har fået købt mig et batteri, men er i tvivl om hvordan man får hældt syre på. Syntes ikke der kommer noget i batteriet når jeg gør det som vist på billedet.
Vedhæftede filer
batteri.jpg
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11143
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Batteri og lader

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Fulgte der ikke en vejledning med?
Det er meget farligt det syre så pas på.
Du skal have beskyttelsesbriller og handsker på.
Sæt det på et stabilt underlagt.

De 6 propper skal skrues af og så skal syren ned i hvert hul i lige mængde op til UPPER-mærkerne:
https://scootergrisen.org/scooterhjemme ... yt_batteri
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1340
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: Batteri og lader

Ulæst indlæg af Landbo »

ReneTS skrev: 7. oktober 2022 17:13 Mange tak for hjælpen. Har fået købt mig et batteri, men er i tvivl om hvordan man får hældt syre på. Syntes ikke der kommer noget i batteriet når jeg gør det som vist på billedet.
Det er heller ikke liiige den helt rigtige måden og gøre det på. ;) Du skal skrue de røde propper af og hælde syren på af den vej. På siden af batteriet er der så normalt 2 horisontale streger hvor der burde stå min og max, der bør du så fylde på til max stregen på alle cellerne og så iskruer propperne igen. Den studs du har sat slangen på er overløbet fra batteriet og der skal du have en slange på der ender under trinbrættet udi den fri luft.

Du bør passe på ikke og spilde syren på tøjet da syren med glæde laver huller i alt stof der indeholder plantefibre som eksv bomuld. Det giver så nogle pæne huller med hvide kanter hvis ............ :)

Hilsen Leif.
Brugeravatar
ReneTS
1. Rang
1. Rang
Indlæg: 7
Tilmeldt: 4. august 2022 07:36
Scootere: PGO Libra

Re: Batteri og lader

Ulæst indlæg af ReneTS »

Jeg kan godt se nu det var lidt forkert :) Har fået den installeret, men det ser ikke ud til at være batteriet. Kan i hvert fald ikke starte fuldt opladet. Når kickstarter virker kan det vel heller ikke være tændrøret?
Vedhæftede filer
20221008_113204.mp4
(7.08 MiB) Downloadet 90 gange
Besvar